دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن

بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن

الف) نقش و اهمیت مسجد:

مسجد هر مکانی است که در آن عبادت شود. این معنای گسترده غیر از معنایی است که اصطلاحا در ذهن ما وجود دارد و مکان خاصی که خصوصیات مشخص داشته باشد را مسجد می نامیم. زبیدی در تاج العروس همین تعریف را برای مسجد می آورد : «کل موضع یتعبد فیه فهوالمسجد»[1] این تعریف نشان می‎دهد که عبادت و سجده کردن در تعریف مسجد موضوعیت دارد و اهمیت این مکان به همین است. خداوند متعال در سوره جن آیه 18 می فرماید: «و آن المساجد لله قلاتدعوا مع الله احدا» یعنی همانا مساجد برای خداست پس با خدا کسی را نخوانید همین باعث تقدس مسجد می‎شود که فقط در آن ذکر خدا شود.

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله- : «الا آن بیوتی فی الارض المساجد تضیء لاهل السماء کما تضیء النجوم لاهل الارض»[2]

رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمودند: همانا خانه های من در زمین مساجد هستند که برای اهل آسمان می درخشند همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند.

پیامبر – صلی الله علیه و آله- با سخن و عمل خود مساجد رادر مرتبه بالایی از اهمیت و ارزش قرار دادند و جامعه را نسبت به این مکان مقدس متوجّه کردند.

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله- : من اسرج فی مسجد من مساجد الله سراجا لم تزل الملائکه و حمله العرش سیتغفرون له مادام فی ذلک المسجد ضوء من السراج»[3]

رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمودند: کسی که در مسجد پی از مساجد خدا چراغی روشن کند، ملائکه و حاملان عرش پیوسته و تا وقتی که در مسجد نوری از چراغ هست برای دو طلب آمرزش می کنند.

ب) تعلیم و تعلم در مسجد:

مساجد، مرکز تمام فعالیت های مسلمین بوده اند. این مطلب نشان می‎دهد که تمام فعالیت ها باید از عبادت خدا نشات گیرد ولا البته خواهد بود. اما در میان تمام فعالیت ها نقش فعالیت و تربیت و آموزش قرآن در مسجد خود نمایی می‎کند. قال رسول الله- صلی الله علیه و آله- : «یا اباذر! کل جلوس فی المسجد لغو اله ثلاثه: قرائه مصل او ذاکر الله تعالی او سائل من علم»[4]

پیامبرخدا- صلی الله علیه و آله- می‎فرمایند: ای ابوذر! هر نشستنی در مسجد لغو وبیهوده است غیر از این سه مورد: قرائت قرآن ، پس از نماز خواندن نمازگزار یا یادکننده خدا و یا دانشجوی علمی. هم ایشان می‎فرمایند: من الی المسجد لایرید غیره لیعلم خیرا او یعلمه ثم رجع الی بیته الذی خرج منه کان کالمجاهد فی سبیل الله غانما»[5] یعنی: کسی که بامداد یا شبانگاه به سوی مسجد رود و صرفا هدف او این باشد که راه خیری را یاد گرفته یا یاد دهد و سپس به خانه ای که از آن خارج شده باز گردد، مانند مجاهد در راه خدا در حالیکه منفعتی برده است، می‎باشد.

این حدیث نشان دهنده اهمیت تعلیم و تعلم است و مهم نیست که معلم باشی یا شاگرد، فقط مهم این است که در مسجد تعلیم و تعلیم صورت گیرد.

قال رسول الله- صلی الله علیه و آله- : «ماجلس قوم فی مسجد من مساجد الله - تعالی- یتلون کتاب الله یتدارسونه بینهم الا تنزلت علیهم السکینه و غشیتهم الرحمه و ذکرهم الله فیمن عنده»[6]

رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمودند: هر قومی (گروهی) که در مسجدی از مساجد خدا بنشینند و کتاب خدا را خوانده و آن را به هم درس دهند،‌ آرامش بر آن ها نازل می‎شود و رحمت آن ها را فرا گرفته، و خدا از ایشان در میان کسانی که نزد او هستند به بزرگی یاد می‎کند.

حضرت پیامبر- صلی الله علیه و آله- خود در مسجد حضور فعالی داشتند و احادیث نشان می دهند که ایشان در نشست ها و حلقه های درسی مسلمین شرکت می کردند و ایشان را راهنمایی می فرمودند.

البته در این میان به حلقه های درسی که مربوط به قرآن می شد توجه ویژه ای داشتند. یکی از اصحاب پیامبر- صلی الله علیه و آله می گوید: «کنافی مسجد رسول الله- صلی الله علیه و آله- حلقا نتحدث اذا خرج علینا رسول الله من بعض حجره فنظر الی الحلق ثم جلس الی اصحاب القرآن فقال بهذاالمسجد امرت»[7] یعنی: ما در مسجد رسول خدا به صورت حلقه هایی سخن می گفتیم که پیامبر از یکی از حجره هایش برما وارد شده پس به حلقه ها نگاه کرد و در کنار اصحاب قرآن نشست. پس گفت: من به حضور در این مجالس مامور شده ام.

نتیجه گیری:

توجه به برنامه درسی در آموزش هر علمی و بهینه سازی آن باعث تعمیق یادگیری توسط فراگیران است. در‌آموزش عمومی قرآن نیز مناسب و مطلوب است که برنامه ریزان و معلمان قرآن به برنامه درسی توجه خاصی نمایند. قرآن کریم وحی الهی بوده و معلم آن به بشر نیرز از جانب خداوند متعال مبعوث شده است لذا برنامه درسی مناسب برای چنین کتابی باید از وحی و نبوت الهام گرفته باشد. از منظر قرآن و روایات برنامه درسی آموزش عمومی قرآن در هفت مولفه هدف، محتوا، روش، مواد و وسایل،‌زمان، مکان و ارزشیابی تعریف می‎شود. در این نوشتار هر یک از این مولفه ها از دیدگاه قرآن و روایات بررسی شده است.



خرید فایل



لینک منبع :بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن

کویر دانلود » دانلود مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی ... kavirdlc.ir/دانلود-مقاله-بررسی-نقش-مساجد-در-آموزش-ق/‎Cached24 ا کتبر 2016 ... هموطنان گرامی سلام.وقت بخیر محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن وارد این صفحه شده اید محصول ... بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن - فردوس برین 20proje20.rzb.febarin.xyz/post517387.html‎Cachedبررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن. الف) نقش و اهمیت مسجد: مسجد هر مکانی است که در آن عبادت شود. این معنای گسترده غیر از معنایی است که اصطلاحا ... بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن - مان فایل maanfile.blogsky.com/.../بررسی-نقش-مساجد-در-آموزش-قرآن-و-ارزشیابی-آموزش-قرآن‎Cached17 سپتامبر 2016 ... بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc. نقش و اهمیت مسجد: مسجد هر مکانی است که در آن ... مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن sigmadlkad.ir/QHs9iM/‎Cachedمقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن در 15 صفحه ورد قابل ویرایش. الف) نقش و اهمیت مسجد: مسجد هر مکانی است که در آن عبادت شود. این معنای ... مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن 1i7u5p.radikaldl.ir/‎Cachedمقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن. بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن aoqyp.stu1.ir/posts/‎Cachedبررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن · مشاهده وبلاگ · پروفایل مدیر · مشاهده عناوین مطالب · تماس با ما · مشاهده نسخه موبایل · فید مطالب وبلاگ ( RSS ) ... دانلود (بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن) – فایل و ... www.newfilestant.ir/paper1226.html‎Cached24 سپتامبر 2016 ... امیدواریم از خرید خود بهره کافی را برده و به موفقیت نزدیکتر شوید اینک شما با جستجوی ((بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن)) ... دانلود مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن ... shameparvan.ruzfa.ir/post/2948‎Cachedبیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن || روی ... بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن - فالوده شیرازی falooodeshirazi.rozblog.com/post/265/ads‎Cached26 سپتامبر 2016 ... دانلود (مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن) 17 آگوست 2016 ... کاربران گرامی درود بر شما.به سایت خودتان خوش آمدید اینک ... دانلود (مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن ... tmaghalec.ir/?p=7905‎Cached28 ا کتبر 2016 ... با سلام،محصول دانلودی +{{مقاله بررسی نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن}}+آماده ارائه به جویندگان عزیز میباشد.با کلیک روی دکمه ادامه ...