دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

وضعیت حقوقی و فقهی رایانه در ایران

وضعیت حقوقی و فقهی رایانه در ایران

اشاره:

رشد استفاده از رایانه در ایران و به کارگیری آن در فرایندهای مختلف آموزش،صنعت، نشر و پژوهش، مسائل حقوقی نوظهوری را در پی داشت. این مسائل ضرورتاً باید در دستگاه فقهی و حقوقی ایران تحلیل و قوانین مناسب با آن‏ها تصویب گردد.

بررسی‏های نظری پژوهش‏گران فقه و حقوق، بستر سازی برای دست‏یابی به قوانین کارآمد است. این مقاله تلاش دارد براساس نیازهای روز و مسائل نوظهور، متون فقهی و آراء فقیهان را بررسی کند.

حقوق رایانه دارای طیفی گسترده و موضوعاتی گوناگون است؛ امّا از آن‏جایی که بسیاری از فروعات این حقوق (بر خلاف کشورهای پیش‏رفتة صنعتی), تناسب چندانی با ساختار اقتصادی و اجتماعی کنونی ایران ندارند, طبعاً در تاریخچة قانون‏گذاری حقوق رایانه ایران, نمی‏توانند دارای منزلت و جایگاه ویژه‏ای باشند.

به ‏عنوان نمونه, گرچه در انگلستان برای حمایت از برخی از ابعاد سخت‏افزاری رایانه, قانونی تحت عنوان حمایت از تراشه‏های نیمه هادی تصویب شده است, اما به دلیل عدم آمادگی صنعت ایران بر تولید چنین محصولاتی در حجم انبوه, نمی‏توان از قانون‏گذار ایرانی انتظار تدوین چنین قوانینی را داشت. به طور کلی می‏توان گفت که از بین دو جنبة سخت‏افزاری و نرم‏افزاری رایانه, بُعد نرم‏افزاری آن در ایران دارای اهمیت خاصی بوده و کاربردهای فراوانی در صنعت ایران طی بیش از یک دهه ورود آن به کشور داشته است. به همین جهت از میان ابعاد حقوق رایانه, بُعد حقوق نرم‏افزار در ایران مورد توجه نسبی قانون‏گذاران ایران قرار گرفته است؛ از این‏رو در این گفتار بیش‏تر به تاریخچة زیرشاخة حقوق نرم‏افزار خواهیم پرداخت.

گرچه رایانه در اواخر دهة 1350 وارد ایران شد, اما رشد این پدیده در ایران از اواخر دهة 60 آغاز گردید. در ابتدای کار, این پدیده در نظام حقوقی ایران تأثیر چندانی نداشت, اما پس از تأسیس شرکت‏های نرم‏افزاری در ایران و گذشت چند سال از فعالیت آن شرکت‏ها, با طرح اولین دعوای نرم‏افزاری در دادگاه‏های ایران در سال 1372 به یک‏باره توجه حقوق‏دانان و قاضیان به این پدیده جلب شد و پرسش‏ها و ابهامات حقوقی جدیدی در این عرصه پدیدار گشت. نخستین و مهم‏ترین پرسشی که در این زمینه مطرح شد, دربارة ماهیت و جایگاه حقوقی نرم‏افزار بود.

به بیانی دیگر, آیا نرم‏افزار اساساً به عنوان یک اثر ادبی و هنری شناخته می‏شود و یا یک اثر صرفاً صنعتی است؟ یا آیا نرم‏افزار دارای شرایط حق تکثیر و کپی‏رایت است یا شرایط اختراع‏پذیری؟ علاوه بر این, اصولاً چه حقوقی بر سازندة نرم‏افزار قابل تصور است؟ آیا ارتکاب اعمال در دایرة امور نرم‏افزاری می‏توانند مسئولیت‏های مدنی یا جزایی را به دنبال داشته باشند؟ به طور کلی محور اساسی پرسش‏های فوق به این مسئله بازمی‏گشت که نرم‏افزار اصولاً تحت چه قانونی حمایت شدنی است؛ قانون حمایت از آثار ادبی و هنری, قانون حمایت از اختراعات صنعتی و یا این‏که بایستی اساساً تحت یک قانون جدید و مخصوص مورد حمایت قرار گیرد؟ در دهة 1370, برخی از حقوق‏دانان با استناد به دلایلی, نرم‏ افزار را به عنوان اثری ادبی تلقی کرده و آن را تحت قانون حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب سال 1348 می‏دانستند.

از سوی دیگر پاره‏ای از حقوق‏دانان, نرم‏افزار را به عنوان یک محصول صنعتی قلمداد کرده, ویژگی اختراع‏پذیری را بر آن قابل انطباق می‏دانستند و از این‏رو منعی در شمول آن تحت قانون ثبت اختراع و علایم تجاری مصوب 1310 نمی‏دیدند. امّا تطبیق هر کدام از این دو قانون قدیمی بر نرم‏افزار, مبتلابه اشکالات خاصی بود:



خرید فایل



لینک منبع :وضعیت حقوقی و فقهی رایانه در ایران

مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران bankmaghale.ir/مقاله-وضعیت-حقوقی-ـ-فقهی-رایانه-در-ایرا/‎Cachedمقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۸ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود ... وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران - آپادانا https://apadana.in/.../وضعیت-حقوقی-ـ-فقهی-رایانه-در-ایران/367‎Cachedرشد استفاده از رایانه در ایران و به کارگیری آن در فرایندهای مختلف آموزش،صنعت، نشر و پژوهش، مسائل حقوقی نوظهوری را در پی داشت. این مسائل ضرورتاً باید در دستگاه ... وضعیت حقوقی و فقهی رایانه در ایران - فایل ناب be3t.filenab.com/product-63568-fegh-rayane.aspx‎Cachedدانلود مقاله وضعیت حقوقی و فقهی رایانه در ایران خرید مقاله وضعیت حقوقی و فقهی رایانه در ایران خرید و دانلود مقاله وضعیت حقوقی و فقهی رایانه در ایران دانلود و خرید ... وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران - وبلاگ فناوری واطلاعات (ساری) www.mehdimrg.blogsky.com/112‎Cachedوضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران. اشاره. رشد استفاده از رایانه در ایران و به کارگیری آن در فرایندهای مختلف آموزش،صنعت، نشر و پژوهش، مسائل حقوقی نوظهوری را در ... وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران - مهمترین اخبار ایران و جهان vista.ir/article/242393/وضعیت-حقوقی-فقهی-رایانه-در-ایران‎Cachedوضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران حقوق رایانه دارای طیفی گسترده و موضوعاتی گوناگون است،اما از آن جایی که بسیاری از فروعات حقوق (برخلاف کشورهای پیش رفته ... پرتال جامع علوم انسانی - وضعیت حقوقی- فقهی رایانه در ایران www.ensani.ir/fa/content/187080/default.aspx‎Cachedوضعیت حقوقی- فقهی رایانه در ایران. سید حسن شبیری. فایل تمام متن: 20120325205436-1114-68.pdf (نوع: PDF حجم: 344KB). منابع (نشریه): کتابهای اسلامی زمستان ... کاملترین فایل مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران – فایل و ... www.newfilestant.ir/paper1849.html‎Cached26 سپتامبر 2016 ... با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان نام محصول دانلودی: مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی. مقاله وضعیت ... فروش فایل مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران - تی مقاله tmaghalec.ir/?p=7459‎Cached28 ا کتبر 2016 ... هموطنان گرامی سلام.وقت بخیر عنوان محصول دانلودی:مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش روی شماست. مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران - بلوط فایل - ساخت وبلاگ balutfile.aslblog.ir/post/690‎Cached13 سپتامبر 2016 ... محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(مقاله وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ... وضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران و بررسی قوانین در این رابطه طی ... bazarproje.com/item/وضعیت-حقوقی-ـ-فقهی-رایانه-ایران/‎Cachedوضعیت حقوقی فقهی رایانه در ایران و بررسی قوانین در این رابطه طی سال های اخیر مورد بررسی قرار گرفته که این مقاله مورد تایید اساتید قرار گرفته.