دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

ساختمان فلزی

ساختمان فلزی

منظور از ساختمان فلزی، ساختمانی است که بار سقفها، دیوارها و جداکننده ها توسط تیرهای اصلی به ستون منتقل شده و بوسیله ستونها به زمین منتقل می گردد. بدیهی است کلیه اسکلت اصلی این نوع ساختمانها از پروفیلهای مختلف فلزی تهیه و ساخته می شود.

در ایران برای اتصال قطعات فلزی، معمولاً از جوش الکتریکی (جوشکاری) استفاده می شود. بعد جوش به وسیله محاسبه تعیین می گردد ولی در هر حال نباید از 6mm کمتر باشد. در موقع انتخاب الکترود جوشکاری باید دقت کافی به عمل آید و الکترودی انتخاب شود که متناسب با جوشکاری بوده و بعد لازم را به راحتی ایجاد نماید. همچنین باید توجه نمود تا آمپر دستگاه به نحوی انتخاب گردد که قادر به ذوب نمودن الکترود انتخاب شده باشد. حداقل قطر الکترود جوشکاری برای اسکلت فلزی 4mm پیشنهاد می گردد. باید دقت شود که جوشکاری در کلیه قسمتها یکنواخت بوده و با بعد مساوی انجام گردد و به اصطلاح زنجیره ای باشد.

اجزاء تشکیل دهنده ساختمانهای فلزی

ساختمانهای فلزی از اجزاء مهم زیر تشکیل می شوند :

1- ستونها

2- پل یا تیرهای اصلی

3- تیرچه ها

4- پروفیلهای اتصال مانند نبشی و تسمه و...

1- ستونها

ستونها از مهمترین و حساس ترین اجزاء ساختمانهای فلزی می باشند. بار سقف به وسیله پلها به ستون منتقل شده و به وسیله ستون به زمین انتقال می یابد. برای ساختن ستونها می توان از پروفیلهای مختلف استفاده نمود مانند دو عدد تیرآهن I معمولی و یا یک عدد آهن بال پهن، و یا دو عدد ناودانی یا یک عدد قوطی چهارگوش و یا چهار عدد نبشی و... . در ایران برای ساخت ستونها معمولاً از دو عدد تیرآهن I معمولی استفاده می شود و آنها را به وسیله تسمه به یکدیگر متصل می نمایند.

برای ساختن ستونها از دو عدد تیر I معمولی باید دقت کافی نمود تا ستونها کاملاً مستقیم و راست ساخته شود زیرا کوچکترین انحنای ستون ممکن است بعد از بارگذاری منجر به کمانش ستون گشته در نتیجه باعث تخریب ساختمان گردد. انحنا در ستون به دو دلیل ممکن است ایجاد شود :‌ اول آنکه امکان دارد تیر آهن های مورد استفاده برای ساختن ستون در اثر حمل و نقل دارای پیچیدگی باشد. دوم آنکه ممکن است در اثر جوشکاری غیر فنی و نادرست در ستون پیچیدگی ایجاد شود.

ورق بست

در بالا و پایین و همچنین در محل عبور پلها در طبقات برای ستونهای سراسری به جای تسمه از ورق بست استفاده می شود.

پهنای ورق بست (b) به اندازه پشت تا پشت ستون می باشد (قدری کمتر برای جوشکاری) و ارتفاع آن (h) حداقل در ابتدا و انتهای ستون برابر b می باشد. همچنین ضخامت آن حداقل 50/1 ارتفاع (h/50) در نظر گرفته می شود. ارتفاع ورق بست در قسمت میانی به اندازه ارتفاع پل به علاوه پهنای دو عدد نبشی تکیه گاهی بالا و پایین پل می باشد.

صفحه های تقویتی

گاهی ممکن است ستون انتخاب شده از لحاظ شماره تیرآهن برای کلیه طبقات مناسب بوده و نقطه برای یک یا دو طبقة پایین که بار بیشتری را تحمل می نماید ضعیف باشد. در این صورت ممکن است برای تقویت ستون، ورقهای تقویتی سراسری پیشنهاد گردد.

اتصال ستون به صفحه فونداسیون

در مورد پی نقطه ای و نصب صفحه زیرستون، مطالبی ذکر گردیده است. یادآوری میگردد که صفحه زیر ستون باید کاملاً تراز و در یک سطح کار گذاشته شود. حال متذکر می گردد که سطح انتهایی ستون یعنی محل اتصال آن به صفحه زیرستون باید کاملاً مستوی بوده بطوریکه در هنگام قرار دادن آن روی صفحه، تمام نقاط آن با صفحه در تماس باشد. آنگاه ستون را بلند کرده و در محل خود قرار می دهند. آنگاه ستون توسط دوربین و یا شاقول بنایی، شاقول می شود و دور تا دور آن به صفحه زیرستون Base plate جوش می خورد. آنگاه برای تکمیل کار، ستون را توسط چند عدد نبشی به صفحه جوش می دهند. طول و عرض کلی این اتصالات نباید از روی صفحه زیرستون تجاوز نماید.

2- پلها و یا تیرهای اصلی

پلها آن قسمت از ساختمان فلزی هستند که بار سقف توسط آنها به ستونها منتقل می گردد. به زبان دیگر به عضوی از ساختمان فلزی که بین ستونها قرار می گیرد، پل و یا تیراصلی می گویند.


نوع فایل: word

سایز:16.7 KB

تعداد صفحه:23



خرید فایل



لینک منبع :ساختمان فلزی

Images for ساختمان فلزی اسکلت فلزی ساختمان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اسکلت_فلزی_ساختمان‎Cachedتیر آهن و ناودانی از اصلی ترین اعضای تشکیل دهندهٔ ساختمان فلزی می‌باشد. در ایران این دو را با ارتفاع سطح مقطع می‌خوانند، مثلا ارتفاع سطح مقطع تیر۱۶(فاصله بال تا ... ‎۱ اسکلت فلزی - ‎۲ پروفیل‌های آهنی مورد استفاده ... - ‎۳ نبشی تقویت شده به وسیله لچکیسازه فولادی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سازه_فولادی‎Cached Similarسازه فولادی نوعی سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل نیروها و انتقال آنها به کار می‌رود از فولاد است. اتصالات به کار رفته در این نوع سازه‌ها از نوع جوشی، پرچی و ... مزایا و معایب اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی - ساختمون دات کام www.sakhtemoon.com/article/87/‎Cachedاز آنجاییکه اسکلت اکثر ساختمان ها در کشور ما فلزی یا بتنی بوده و ساختمانهای بنایی غیر مسلح با محدودیتهای خاص ساخته می شوند ، آشنایی با مزایا و معایب ساختمانها ... روش های اجرای ساختمان فلزی www.parsroyalco.com/اخبار/21.../64-روش-های-اجرای-ساختمان-فلزی‎Cached Similarفرض کنید یک پروژه اسکلت فلزی را بخواهیم به اجرا در آوریم ، مراحل اولیه اجرایی شامل ساخت پی مناسب است که در کلیه پروژه ها تقریبا یکسان اجرا می شود، اما قبل از ... اسکلت فلزی ساختمان abadsazeh-moradi.blogfa.com/‎Cached Similarبا یاد و نام خدای مهربان. آباد سازه فلزی مرادی با بیش از پانزده سال تجربه در رابطه با اجرا انواع سازه های فلزی ساختمانی در استان تهران و سایر نقاط کشور مشغول به خدمت ... اسکلت فلزی ساختمان - برآورد هزینه ساخت اسکلت بتنی و اسکلت فلزی abadsazeh-moradi.blogfa.com/post/5‎Cached Similarمقایسه هزینه ساخت اسکلت بتنی و فلزی. این یک اشتباه بزرگ و فاحش است که بگوییم هزینه ساخت اسکلت بتنی در یک ساختمان کمتر از هزینه ی سازه فولادی آن است . مقاله در مورد ساختمان فلزی 105 صفحه - اجرای ساختمان های فلزی - روشهای ... www.parsacad.com/مقاله-در-مورد-ساختمان-فلزی-105-صفحه-اجرای/‎Cached Similar12 آوریل 2013 ... اجرای ساختمان فلزی,روش اجرای ساختمان فلزی,تحقیق در مورد ساختمان فلزی,مقاله ساختمان فلزی,دتایل های ساختمان فلزی,نقشه ساختمان های فلزی,اجرای ... سازه با اسکلت بتنی بهتر است یا فولادی ؟ - مهندسی عمران خراسان شمالی civileng-nkh.blogsky.com/1390/11/06/post-14/‎Cached Similarمهندسی عمران خراسان شمالی - اطلاع رسانی توسط سرگروه عمران و نقشه برداری سازمان آموزش و پرورش. [DOC] مزایا و معایب ساختمانهای فلزی www.dres.ir/.../مزایا%20و%20معایب%20ساختمانهای%20فلزی.doc‎Cachedمزایای ساختمان فلزی: مقاومت زیاد: مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های ...