دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

وحدت تابعیت در کانون خانواده

وحدت تابعیت در کانون خانواده

در مورد احوال شخصیه افراد، در حقوق بین الملل خصوصى کشورها دو راه حلّ متفاوت پیش بینى شده است.

در پاره‏اى از کشورها قاعده پذیرفته شده آن است که احوال شخصیه افراد اصولاً تابع قانون دولت متبوع آنهاست و در برخى دیگر از کشورها قاعده اعمال قانون اقامتگاه نسبت به احوال شخصیه افراد مورد قبول واقع شده است.

تعارض چند قانون ملى، در دادگاههاى کشورهایى مطرح مى‏شود که احوال شخصیه افراد را تابع قانون ملّى (یا قانون دولت متبوع شخص) مى‏دانند، همچنان که مسأله تعارض تابعیت‏ها نیز که حلّ آن مقدم بر حلّ مسأله تعارض چند قانون ملّى است، در دادگاههاى چنین کشورهایى قابل طرح است. تأثیر تابعیت در ازدواج و تأثیر ازدواج در تابعیت نیز در کشورهایى مطرح مى‏شود که احوال شخصیه افراد تابع قانون دولت متبوع آنهاست. حقوق موضوعه ایران احوال شخصیه افراد را تابع قانون دولت متبوع آنها قرار داده است. در این مقاله که زیر عنوان «تعارض چند قانون ملّى در مورد ازدواج و طلاق» سامان یافته علل به وجود آمدن تعارض بین چند قانون ملّى، مورد بررسى قرار گرفته و راه حلّ تعارضها نیز ارائه گردیده است.

واژگان کلیدى: ازدواج، طلاق، تابعیت، تعارض چند قانون ملى.

مقدمه

در مورد احوال شخصیه، یعنى وضعیت (Elat) و اهلیت (Capaeite) افراد، دو راه حل متفاوت، در حقوق بین الملل خصوصى کشورها، پیش بینى شده است. در حقوق موضوعه بعضى کشورها قاعده‏اى پذیرفته شده که به موجب آن احوال شخصیه افراد اصولاً تابع قانون دولت متبوع آنهاست؛ (مواد 6 و 7 قانون مدنى ایران و ماده 3 قانون مدنى فرانسه) ولى در کشورهاى وابسته به نظام انگلیسى - آمریکایى قاعده اعمال قانون اقامتگاه، نسبت به احوال شخصیه افراد، مورد قبول واقع شده است.

بى آن که دلایل ترجیح یکى از دو قاعده بر دیگرى مورد بررسى قرار گیرد، صرفا یادآور، مى‏شود که در صورت قبول قاعده اعمال قانون اقامتگاه مسأله تعارض چند قانون ملّى نسبت به احوال شخصیه مطرح نمى‏شود؛ چرا که، در روابط شخصى و خانوادگى بر فرض که طرفین رابطه (مثلاً زن و شوهر یا پدر و مادر و فرزندان) تابعیتهاى متفاوت داشته باشند با رجوع به قانون اقامتگاه تکلیف مسأله روشن مى‏شود. اما در صورت قبول قاعده اعمال قانون ملّى یا قانون دولت متبوع شخص) این پرسش مطرح مى‏شود که در صورت اختلاف تابعیت، در روابط شخصى و خانوادگى کدام قانون ملّى را باید واجد صلاحیت دانست.

تعارض چند قانون ملى در دادگاههاى کشورهایى مطرح مى‏شود که احوال شخصیه افراد را، تابع قانون ملى مى‏دانند، همچنان که مسأله تعارض تابعیتها (یا تعارض قوانین تابعیت) نیز که حل آن مقدم بر حل مسأله تعارض چند قانون ملى است، در دادگاههاى چنین کشورهایى قابل طرح است؛ زیرا در نظام انگلیسى - آمریکایى دادگاهها باید، ابتدا مصادیق احوال شخصیه را تشخیص دهند تا در صورتى که موضوع را، داخل در دسته احوال شخصیه دانستند، قانون اقامتگاه را در مورد آن اجرا کنند.

بنابراین دادگاههاى کشورهاى وابسته به نظام انگلیسى - آمریکایى، در مسایل مربوط به احوال شخصیه، نه با تعارض تابعیتها، یعنى پدیده تابعیت مضاعف و فقدان تابعیت (یا بى تابعیتى)، مواجه‏اند و نه با تعارض چند قانون ملى، در مورد احوال شخصیه.

از آن جا که ایران جزء کشورهایى است که احوال شخصیه افراد را، تابع قانون دولت متبوع آنها مى‏داند، باید در یک بخش، علل بوجود آمدن تعارض بین چند قانون ملى، مورد بررسى قرار گیرد و در بخشى دیگر راه حل تعارضها مطالعه و بررسى شود.

بخش نخست: علل تعارض چند قانون ملّى

تعارض چند قانون ملى، گاه معلول تابعیت مضاعف است (اعم از این که به صورت تابعیت مضاعف اصلى باشد یا اکتسابى). زمانى هم تعارض چند قانون ملى در اثر تغییر تابعیت یکى از اعضاى خانواده است که وحدت تابعیت در کانون خانواده را از بین مى‏برد. گاهى نیز این تعارض معلول اعمال تابعیت سرزمینى است و آن در موردى است که طفلى در خارج از قلمرو و دولت متبوع والدین متولد مى‏شود. مورد دیگر ازدواج مختلط(2) است، که در نتیجه آن زن و مردى که تابعیتهاى متفاوت دارند، پس از ازدواج نیز، هر کدام تابعیتهاى خود را حفظ مى‏کنند و خانواده‏اى تشکیل مى‏شود که وحدت تابعیت در کانون آن حکمفرما نیست.

بند نخست: تابعیت مضاعف

نوع فایل: word

سایز:27.3 KB

تعداد صفحه:39



خرید فایل



لینک منبع :وحدت تابعیت در کانون خانواده

وحدت تابعیت در کانون خانواده - فروشگاه فایل رایگان - فایل ناب tahghigh20.filenab.com/product-64645-takgikg.aspx‎Cachedوحدت تابعیت در کانون خانواده وحدت تابعیت کانون خانواده ازدواج و طلاق ازدواج طلاق تابعیت تعارض قانون ملى تابعیت مضاعف احوال شخصیه حقوق بین الملل قلمرو و دولت ... وحدت تابعیت در کانون خانواده 20proje20.rozblog.com/post/.../وحدت-تابعیت-در-کانون-خانواده.html‎Cached17 سپتامبر 2016 ... وحدت تابعیت در کانون خانواده دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 27 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 39 در مورد احوال ... اصل وحدت تابعیت زوجین در حقوق ایران www.razmilawyer.ir/.../اصل-وحدت-تابعیت-زوجین-در-حقوق-ایران/‎Cached20 آگوست 2012 ... بلکه براساس یک ضرورت اجتماعی، قانونگذار جهت تحکیم اصل وحدت خانواده و بویژه وحدت تابعیت در کانون خانواده آنرا مورد قبول قرار داده است. به نظر ... جزئیات حقوقی تغییر تابعیت زن خارجی بر اثر ازدواج با مرد ایرانی www.ghandeharilawyer.com/print.php?ToDo=ShowArticles...‎Cachedیک حقوقدان گفت: مطابق سیستم وحدت تابعیت و بر اساس بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی، ... وحدت در کانون خانواده، وجود تابعیت یکسان برای زوجین امری بدیهی تلقی می‌شود. اصل وحدت تابعیت زوجین در حقوق ایران - Law Journal lawjournal.mihanblog.com/post/421 17 ا کتبر 2012 ... بلکه براساس یک ضرورت اجتماعی، قانونگذار جهت تحکیم اصل وحدت خانواده و بویژه وحدت تابعیت در کانون خانواده آنرا مورد قبول قرار داده است. به نظر ... ازدواج و تابعیت زن ایرانی www.hawzah.net/fa/article/view/86343‎Cached Similarروش قانون مدنی ایران «وحدت تابعیت خانواده» و ترجیح تابعیت زوج بر تابعیت زوجه و .... سعی و کوشش خود را برای تسهیل تابعیت واحد در کانون خانوادگی مبذول دارند». قوانین مربوط به اقامت -تابعیت -پناهندگی - ازدواج و تابعیت زن ایرانی heavenman.blogfa.com/post-33.aspx‎Cached Similarطبق این نظریه خانواده‌ یک رکن واحد است و برای تامین وحدت، باید تابعیت واحد باشد .... تمام سعی و کوشش خود را برای تسهیل تابعیت واحد در کانون خانوادگی مبذول دارد». حقوقی وامور مجلس 212.80.20.245/print.asp?id=39809‎Cachedمطابق سیستم وحدت تابعیت و بر اساس بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی، زن خارجی به محض وقوع ... در اینجا قانونگذار بدلیل آنکه در روابط زوجین ریاست خانواده را از خصائص شوهر ... خصوصی برای ایجاد وحدت در کانون خانواده، وجود تابعیت یکسان برای زوجین امری ... اصل تغییر پذیری تابعیت acquisition of nationality | سایت پژوهه ... pajoohe.ir/اصل-تغییر-پذیری-تابعیت--acquisition-of-nationality__a-36769.aspx‎Cached15 نوامبر 2014 ... اصل تغیر پذیری تابعیت، تغییر تابعیت، تغییر ارادی تابعیت، ... کند پس ناگریز بایستی وحدت تابعیت در کانون خانواده حکم فرما باشد و از ... تابعیت زن در حقوق داخلی ایران - انجمن حقوق بین الملل ایران | Iranian ... www.iail.ir/تابعیت-زن-در-حقوق-داخلی-ایران/‎Cached28 سپتامبر 2015 ... قانون ایران در این بند از سیستم وحدت تابعیت بین زن و شوهر پیروی کرده ..... و کوشش خود را برای تسهیل تابعیت واحد در کانون خانوادگی مبذول دارد».