دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

اهمیت آبزیان

اهمیت آبزیان

مقدمه

آبزیان از گذشته بعنوان غذای بسیار مهمی از حیث دارویی مطرح بوده است. در دهه های اخیر نیز با توجه به رشد روزافزون جمعیت و وجود سوء تغذیه در بسیاری از نقاط دنیا آبزیان می توانند در مقام تأمین پروتئین مصرفی مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار باشند. غذای پر ارزش به غذایی گفته می شود که دارای مواد و عناصر غذایی لازم برای بدن و فاقد مواد غیر لازم و مضر باشد. غذاهای دریایی عملا جزء این گونه از غذاها به حساب می آیند زیرا علاوه بر داشتن اسیدهای آمینه ضروری و کافی محتوی انواع متعدد و مقادیر مناسبی از ویتامینها و مواد معدنی بوده و هر چه در رژیم غذایی انسان ماهی و سایر آبزیان بیشتر باشد بدلیل دریافت عناصر غذایی ضروری بیشتر، درصد ابتلاء به بسیاری از انواع بیماریها کاهش خواهد یافت.

ارزش غذایی جانوران آبزی و اثرات اعجاب آور اسیدهای چرب امگا-3 موجود در گوشت و روغن آبزیان، آنها را به عنوان غذای سلامتی در تمام دنیا شناسانده است به طوریکه امروزه در حدود 25 درصد از سهم پروتئین حیوانی کل جهان از آبزیان تامین می شود. آبزیان با دارا بودن بیشترین درصد پروتئین در مقایسه با گوشت قرمز (18 تا 24 درصد)، قابلیت هضم 96 درصد (به دلیل بافت پیوندی کمتر و فقدان الاستین)، اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری مانند امگا 3 ، اسید آمینه های ضروری بدن مانند لیزین، ویتامین ها از جمله ویتامینهای محلول در چربی و مواد معدنی مهم به ویژه آهن، ید و کلسیم از نظر غذایی دارای ارزش بسیار بالایی هستند و در درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی ، عروقی و... به عنوان دارو مطرح می باشند.

در مقابل میزان انرژی در گوشت ماهی در مقایسه با سایر انواع گوشتها بسیار کمتر است بنابراین عوارضی همچون چاقی ناشی از مصرف انرژی زیاد در استفاده از گوشت آبزیان بسیار کمرنگتر خواهد بود. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در گوشت آبزیان در تنظیم عمل سلولهای بدن، محافظت بدن در برابر تومورها، فشارهای عصبی، رسوب کلسترول در جداره رگهای خونی، ایجاد لخته خون و رشد غدد سرطانی، بهبود گردش خون مویرگی و کاهش فشار خون و ... مؤثر می باشد و به صورت کلی می توان گفت که گوشت آبزیان در تامین نیازهای روزانه پروتئین خانوار، سلامتی جامعه و پیشگیری از بیماری ها دارای اهمیت بسیار زیادی است لذا به منظور کاهش مشکلات و بیماریها لازم است اقدامات مؤثری جهت تشویق مردم به مصرف ماهی انجام گیرد و بایستی تلاش نمود تا آبزیان در جیره غذایی کلیه افراد جامعه تثبیت شوند.

سرانه مصرف آبزیان در دنیا

در مقایسه سهم سرانه مصرف آبزیان درکشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اختلاف مصرف بین آنها بسیار زیاد می باشد. متوسط سرانه مصرف ماهی و سایر آبزیان در ایران کمتر از 8 کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد و این در حالیست که متوسط سرانه مصرف آبزیان در جهان 4/16 کیلوگرم می باشد
و این رقم در برخی کشورها نظیر ژاپن به طور میانگین در حدود 64 کیلوگرم ذکر شده است و همین امر باعث گسترش و پیشرفت چشمگیر صنایع شیلاتی اعم از تولید و بسته بندی آبزیان در کشور مذکور
و سایر کشورهای آسیای شرقی شده است بنابراین در کشور ایران نیز به منظور تقویت تولید و حمایت
از تولید کنندگان باید میزان مصرف و در نتیجه تقاضا را بالا برد نه میزان عرضه زیرا افزایش بی رویه عرضه باعث کاهش قیمت فروش و در نتیجه کاهش سود خالص پرورش دهندگان و در نهایت تولید خواهد شد. کارشناسان تغذیه میزان مصرف هفتگی ماهی را حداقل 200 تا 400 گرم توصیه می نمایند که در 2 تا 3 وعده غذایی هر هفته بایستی گنجانده شود.

میزان سرانه مصرف آبزیان در ایران در سالهای اخیر پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است که دلیل آن وجود تبلیغات دولتی به ویژه تبلیغات سازمان شیلات و وزارت بهداشت ، افزایش تولید انواع ماهی ها به ویژه قزل آلا در سالهای اخیر و افزایش تنوع در عرضه و بسته بندی بوده است. در شهرهای غیر ساحلی ایران بیشترین مصرف ماهی مربوط به گونه قزل آلای رنگین کمان می باشد که دلیل آن بالا بودن تولید و عرضه قزل آلا، کم بودن نسبی قیمت آن در مقایسه با سایر ماهیها و همچنین ترویج جایگاههای زنده فروشی این ماهی می باشد که این عوامل توانسته اند در انگیزه و تصمیم خرید مصرف کنندگان موثر باشند.

با اینحال باید متذکر شد با وجود افزایش چشمگیر مصرف سرانه طی سالهای اخیر در کشور در مقایسه این مصرف با سرانه مصرف جهانی (4/16 کیلوگرم) رقم بدست آمده بسیار کم می باشد. محققین بسیاری
در مقایسه مصرف ماهی ایران با سایر کشورهای دنیا، ایران را از نظر مصرف گوشت ماهی فقیر معرفی نموده اند. مصرف ماهی در ایران حتی از کشورهای کم در آمد و فقیر نیز کمتر برآورد شده است بنابراین تهیه یک برنامه اصولی به منظور افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور ضروری می باشد. جدول شماره (1) میزان سرانه مصرف چند کشور دنیا را بر اساس گزارشات سازمان خوار و بار جهانی (FAO) نشان میدهد که با بررسی این جدول می توان به فقر مصرف ماهی در ایران پی برد.

جدول 1- میزان سرانه مصرف سالیانه چند کشور و منطقه دنیا در سال 2005

نام کشور

سرانه مصرف

نام کشور یا منطقه

سرانه مصرف

فرانسه

5/33

غنا

5/25

ژاپن

7/64

نیجریه

8/9

ونزوئلا

2/19

آنگولا

9/16

مصر

7/14

کشورهای توسعه یافته

5/23

بنگلادش

9/12

کشورهای در حال توسعه

5/14

مالزی

6/60

اتحادیه اروپا

7/25

اهمیت روش مصرف ماهی

البته با تمام خواصی که برای آبزیان و امگا ۳ موجود در روغن ماهی ذکر گردید، حصول خواص فوق بستگی به عوامل متعدد دیگری نیز دارد. همانگونه که در مطالب گذشته نیز ذکر شد روغن ماهی بسیار حساس بوده و در اثر حرارت بالا سریعا اکسید می شود. تحقیقات نشان داده است که بهترین روشهای پخت ماهی به ترتیب روش بخارپز، آب پز و کبابی می باشند و کسانی که ماهی را به صورت سرخ شده مصرف می کنند از نظر ابتلا به عوارض قلبی و سایر بیماریها تفاوتی با افرادی که ماهی مصرف نمی کنند نداشته اند زیرا سرخ شدن ماهی در حرارت بالای روغن باعث از بین رفتن مواد غذایی مفید موجود در گوشت ماهی شده و از طرف دیگر خود روغن مصرف شده در عمل سرخ کردن عاملی برای افزایش خطر بروز سکته و چاقی مفرط می باشد علی رغم مشکلات ناشی از سرخ کردن ماهی، متاسفانه آمارهای بدست آمده حاکی از آن است که اکثر مردم کشورمان ماهی را به این روش مصرف می کنند که بایستی با آموزش و تبلیغات گسترده به ویژه از طریق رسانه ها فرهنگ روش پخت صحیح ماهی را ترویج نمود. در انتخاب گونه ماهی مورد مصرف باید تلاش نمود با توجه به وجود مواد مغذی متنوع و خواص ویژه هر گونه آبزی انوع مختلف آبزیان را به منظور دستیابی به مواد غذایی ضروری استفاده نمود.در نهایت باید تاکید کرد که ماهی غذای سلامتی است، اگر تازه باشد و به روش مناسب طبخ شود.

باور آبزی پروران عرضه ماهیان پرورشی روز به روز با تقاضای بیشتر مصرف کنند گان مواجه شده است.این امر طبیعی به نظر می رسد که مردم ، تولیدات بهداشتی با کیفیت استاندارد را می پسندند.امروزه علاوه بر بیماریهای عفونی ، باقیمانده های سموم کشاورزی،داروهای دامپزشکی ،فلزات سنگین ، مواد آلی
و غیر آلی نیز در آبزیان از چالشهای مطرح بوده و ضروری است که تولیدات شیلاتی از هر دو نظر اقتصادیو بهداشتی مد نظر قرار گیرند.در مزارع پرورشی ، در صورتی که خسارت ماهیان تلف شده ، هزینه درمانو کاهش میزان رشد ماهیانی که بعد از بیماری بهبود می یابند ، محاسبه شود منجر به افزایش قیمت تولیدو سود کم آبزی پروران می گردد.

ماهیان معمولا" در معرض عوامل بیماریزا و پاتوژن های بالقوه قرار دارند اما در بیماریهای آنها
یک ارتباط ساده بین پاتوژن ها و ماهی رخ نمی دهد ،بلکه در مزارع متراکم ، شرایط محیطی باعث استرسهای قابل توجه شده و ماهیان را به طیف وسیعی از پاتوژن ها حساس می نماید.در آبزی پروری ،
می توان با مدیریت مطلوب بهداشتی بسیاری از پاتوژن های بالقوه و بیماریهای عفونی را کنترل و موجبات ارتقاء بهداشتی تولیدات را فراهم نماییم .موفقیت در برنامه مدیریت بهداشتی آبزیان با پیشگیری از بیماریها آغاز شده و با اجرای اقدامات صحیح بهداشتی کامل می گردد. برنامه مدیریت بهداشتی می تواند در سراسر جهان برای تولید ماهیان سالم مورد استفاده قرار گیرد.

نظر به رشد سریع ماهیان پرورشی به عنوان یکی از بخشهای مهم تولید غذا مطرح بوده که با توسعه
و تکمیل آن می توان جانشینی مناسب برای ماهیان دریائی به حساب آورد. در سالهای اخیر میزان تولید ماهی و میگوی مزارع از نظر مقدار و ارزش افزایش یافته و با توجه به تولیدات جهانی که سالیانه نزدیک
به 10 میلیون تن تخمین زده می شود ، سهم تولیدات آبزی پروری کشورها کمی بیشتر از 12% کل تولید جهانی می باشد.اگر چه سهم تولیدات مزارع پرورشی پایین است، ولی اهمیت آن در مقایسه با تولیدات آبزیان سایر کشورها بسیار مهم قلمداد می گردد.ویژگی های منطقه ای ،فرهنگی و تاریخی هر کدام در اساس تولید و میزان توسعه آبزی پروری تاثیر داشته و از طرفی در سنتهای تاریخی مردم آسیا در امر پرورش ماهیان دارای جایگاه قابل توجهی می باشد.

در سالهای اخیر میزان تولید ماهیان پرورشی در اروپا افزایش چشمگیری داشته و برای مثال در کشورهایی نظیر نروژ و فرانسه با تولید زیاد (هر کدام 20% )، ایتالیا (16% )، اسپانیا(10%)، انگلستان(6.5%) ،هلند(6%) کل تولید اتحادیه اروپا را دارا می باشند.



خرید فایل



لینک منبع :اهمیت آبزیان

اهمیت و ارزش غذایی آبزیان و معرفی ماهیان پرورشی گرمابی - راسخون rasekhoon.net/.../اهمیت-و-ارزش-غذایی-آبزیان-و-معرفی-ماهیان-پرورشی-گرمابی/‎Cachedبطور کلی اهمیت غذایی گوشت انواع ماهی، به لحاظ دارا بودن پروتئین و چربی با کیفیت بالا و فراوانی انواع مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در آن موجود است بعنوان یک غذای ... اهمیت آبزیان haftasemoon.rozblog.com/post/2083/اهمیت-آبزیان.html‎Cachedاهمیت آبزیان دسته: مهندسی کشاورزی بازدید: 1 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 53 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 31. آبزیان از گذشته بعنوان غذای بسیار مهمی از حیث ... فوائد و ارزشهای غذایی آبزیان - مدیریت شیلات و امور آبزیان استان اصفهان shilat.agri-es.ir/Default.aspx?tabid=2943‎Cached Similarبطور کلی اهمیت غذایی گوشت انواع ماهی، به لحاظ دارا بودن پروتئین و چربی با کیفیت بالا و فراوانی انواع مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در آن موجود است بعنوان یک غذای ... روابط عمومی شیلات استان هرمزگان - اهمیت آبزیان درسلامتی ravabetsh.blogfa.com/post-6.aspx‎Cachedاهمیت آبزیان درسلامتی. مقدمه: ماهی و آبزیان از گذشته بعنوان یکی از غذاهای بسیار مهم از حیث ارزشها دارویی مطرح بوده است. در دهه های اخیر نیز با توجه به رشد روزافزون ... fish processing managment - اهمیت آبزیان از نظرغذایی fpm.blogfa.com/post-4.aspx‎Cachedآبزیان به عنوان یکی از با ارزش ترین منابع غذایی انسانی محسوب می شوند زیرا علاوه بر اینکه به عنوان یک منشأ مهم پروتئین حیوانی با ارزش هستند، حاوی مقادیر قابل ... اهمیت و اهداف پرورش ماهی - پرورش ماهی | قزل آلا fish7.ir/post/22‎Cached Similar10 سپتامبر 2015 ... اهمیت آبزی پروری آبزی پروری یکی از ساده ترین و اقتصادی ترین راه های تولید پروتئین حیوانی است، زیرا: 1. می دانیم که به رغم وجود آب کافی در ... اهمیت ماهی در تغذیه خانواده - شیلات و آبزی پروری shamsi288.blogsky.com/1387/12/05/post-9/‎Cached Similarاهمیت ماهی در تغذیه خانواده. برنج اغلب بیش از 60 درصد غذای روزانه بیشتر ساکنین قاره آسیا را تشکیل می دهد. برنج اغلب اوقات منبع اصلی انرژی ومواد مغذی جیره غذایی ... اهمیت صادرات آبزیان و موانع پیش روی آن - اخبار - رادیو اقتصاد radioeghtesad.irib.ir/-/اهمیت-صادرات-ابزیان-و-موانع-پیش-روی-ان‎Cached11 آوریل 2016 ... رادیو اقتصاد در برنامه "به رنگ دریا" سه شنبه 24 فروردین ماه، به موضوع اهمیت صادرات آبزیان و موانع پیش روی آن خواهد پرداخت.. رادیو اقتصاد ،صدای ... اهمیت مصرف آبزیان – ایران سلامتی iransalamati.ir/اهمیت-مصرف-آبزیان/‎Cachedاهمیت مصرف ابزیان،ماهی. ... آبزیان منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا بوده و حاوی مقادیر کافی از اسیدهای آمینه ضروری می باشند که با میزان اسید آمینه ... [PDF] اهمیت غذاهای دریایی در امنیت غذایی و سلامت جامعه mayadin.tehran.ir/.../اهمیت%20غذاهای%20دریایی%20در%20امنیت%20غذایی%20و%20سلام...‎Cached Similarاﻫﻤﻴﺖ ﻏﺬاﻫﺎی درﻳﺎﻳﻲ در اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ و ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ. درﻳﺎ در ادﺑﻴﺎت ﻛﻬﻦ ... ﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک ﺑﻴﻦ اﻧﺴﺎن و آﺑﺰﻳﺎن ﺑﺴﻴﺎر. ﭘﺎﻳﻴﻦ. ﺗﺮ از ﺑﻴﻤﺎری ... ﻏﻨﻲ ﺑﻮدن ﮔﻮﺷﺖ آﺑﺰﻳﺎن از اﻣﻼح ﻣﻌﺪﻧﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻫﻦ، ﺳﻠﻨﻴﻢ، ﻳﺪ، ﻛﻠﺴﻴﻢ و ﻣﻨﻴﺰﻳﻢ و.