دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

شرایط ازدواج

شرایط ازدواج

ازدواج دارای شرایطی است که تحقق یا نفوذ آن منوط به وجود آنهاست .

آن شرایط از قرار ذیل است : اختلاف جنس ، قصد و رضا ، اهلیت .

به اختصار هر یک را بیان می‌کنیم :

الف : اختلاف جنس

اختلاف جنس از شرایط اساسی ازدواج است . این امر از بدیهیات حقوقی است و احتیاج به استدلال ندارد . مستند این امر ماده 975 ق . م و فقه اسلامی و عرف و عادت مسلم است .

ماده 975 ق . م : " محکمه نمی‌تواند قوانین خارجی و یا قراردادهای خصوصی را که بر خلاف اخلاق حسنه بوده و یا بواسطه جریحه‌دار کردن احساسات جامعه یا به علت دیگر مخالف با نظم عمومی محسوب می‌شود به موقع اجرا گذارد ، اگرچه اجرا قوانین مزبور اصولاً مجاز باشد " .

ازدواج دو هم جنس برخلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه است . به علاوه مواد 1035 – 1095 – 1122 - 1124 ق . م مؤید عدم ازدواج دو هم جنس می‌باشد .

هنگامی که سردفتر می‌خواهد صیغه نکاح را منعقد کند به شناسنامه طرفین رجوع می‌کند در صورتی که شناسنامه گویای حقیقت نباشد و عقد نکاح بین دو هم جنس منعقد شده باشد این عقد باطل است و برای ابطال سند نکاح و شناسنامه به دادگاه رجوع می‌شود ؛ دادگاه امر را به کارشناس ( پزشک ) محول می‌کند و اگر کارشناس تشخیص داد که نکاح بین دو هم جنس منعقد شده ، دادگاه حکم به بطلان نکاح و سند می‌دهد .

حال یک نفر خنثی که جنبه مرد یا زن بودن او غالب است با شخصی از جنس مخالف ازدواج کند و به مرور زمان آثار تغییر جنسیت بر او آشکار و با یک عمل متغییر جنسیت به طور کامل محقق شود ، چون اختلاف جنس در زمان انعقاد عقد وجود داشته و بعد ازبین رفته ابتدا دادگاه تغییر جنسیت را احراز می‌کند و با نظر کارشناس حکم به بطلان نکاح از تاریخ تحقق جنسیت می‌نماید . ( تفاوت جنس هم در ابتدا و هم به طور مستمر ادامه دارد ) .

ب : اراده ( قصد و رضا )

اراده در نکاح یکی از ارکان عقد است . ازدواجی که بدون قصد واقع شده باطل ، در نتیجه ازدواج در حال مستی یا نکاح با شوخی و نکاح مجنون باطل است . این نکته نه تنها از قواعد عمومی قراردادها بلکه از پاره‌ای موارد باب نکاح قابل استناد است . ماده 1062 ق . م لزوم قصد را مطرح می‌نماید .

ماده 1064 ق . م : " عاقد باید عاقل ، بالغ و قاصد باشد " .

عاقد در این ماده اعم است از کسی که برای خود عقد منعقد می‌کند و یا به نمایندگی . ممکن است که قصد وجود نداشته باشد یا وجود دارد ولی رضاء به علت اکراه یا اشتباه معیوب باشد که در این موارد نکاح باطل یا غیر نافذ است .

1 - اشتباه

اشتباه تصور غلطی است که انسان از چیزی دارد .

در نکاح ممکن است اشتباه در هویت جسمی یا در اوصاف طرف یا حتی در مهر باشد .

الف : اشتباه در هویت جسمی

اشتباه در هویت جسمی آن است که شخصی به جای دیگری طرف عقد قرار گرفته باشد . مثلاً مردی می‌خواهد با زنی که قبلاً دیده ازدواج کند ولی عقد ازدواج را با زن دیگری می‌بندد ، به تصور اینکه طرف عقد همان زنی است که قبلاً دیده است .

ممکن است که زنی را به مردی نشان بدهند که مورد پسند او باشد و عقد را برای خواهر او منعقد کنند چون این نکاح منطبق با قصد واقعی طرف نیست باطل و بلااثر است .

نکاح یک قرارداد شخصی است و شخصیت هر یک از زوجین برای زوج دیگر اهمیت اساسی دارد پس اگر معلوم شود کسی که سند نکاح را امضا کرده غیر از شخص مورد نظر بوده نمی‌توان نکاح را صحیح تلقی کرد .

نوع فایل: word

سایز:23.1 KB

تعداد صفحه:16



خرید فایل



لینک منبع :شرایط ازدواج

در این شرایط ازدواج نکنید! - بیتوته www.beytoote.com/.../in-these-conditions-do-not-marry.html‎Cached Similarهیجان ازدواج شرایط ازدواج شناخت برای ازدواج تصمیم گیری در مورد ازدواج مشکلات زندگی مشترک,موقعیت اجتماعی در زمینه ازدواج ,در گرو ازدواج ,قصد ازدواج,طرفدار ازدواج ... هر آنچه قبل از ازدواج باید بدانید - بیتوته www.beytoote.com/wedlock/.../every2-thinge-marriage.html‎Cached Similarشرایط ازدواج, برای ازدواج. یکی از دلایل شکست در زندگی زناشویی این است که افراد پیش از ازدواج مکالمه طولانی و جدی با یکدیگر ندارند. در اینجا سوالاتی را مطرح کرده ... شرایط لازم دختر و پسر برای ازدواج - مهمترین اخبار ایران و جهان vista.ir/article/214502/شرایط-لازم-دختر-و-پسر-برای-ازدواج‎Cached Similarتفاهم در زندگی زناشوئی تفاهم، عبارت است از همدیگر را فهمیدن و درک کردن. در زندگی برای نیل به تفاهم، باید عوامل و شرایطی مهیا باشد که قبل از ازدواج، زن و مرد با توجه ... آیا ازدواج، شرایط خاصی دارد؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام کوئست - مرجعی ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1225‎Cached Similarاز نظر اسلام صحت ازدواج دایم و موقت دارای شرایطی است، که آن شرایط عبارت است از: 1. خواندن صیغه عقد (تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست بلکه به همراه انشاء الفاظ ... شرایط ازدواج یک پسر ایرانی - دوستی ها www.doustiha.ir/1392/03/22/شرایط-ازدواج-یک-پسر-ایرانی.html‎Cached12 ژوئن 2013 ... شرایط و درخواست ازدواج یک پسر ایرانی با دختر مورد نظر! شرایط طنز و جالب یک پسر ایرانی برای ازدواج از کلیه دوشیزگان قد بلند و زیبا رو، واجد ... اگر شرایط ازدواج ندارید.........(دمیدن در تنور احساسات ممنوع) - همدردی hamdardi.com/?part=menu&inc=menu&id=489‎Cached Similarچون در اکثر مواقع پسرانی طالب ارتباط درازمدت، پنهانی، و احساسی و عاطفی با دختران هستند که شرایط ازدواج ندارند. لذا این خلاء را توسط بازی گرفتن یک یا چند دختر ... شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج - سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ve.cbi.ir/conditions.aspx‎Cached Similarالف - شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج 1- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران . 2- به هر یک از زوجـــین مــبلغ 100 میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق ... شروط ضمن عقد ازدواج - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شروط_ضمن_عقد_ازدواج‎Cached Similarشروط ضمن عقد ازدواج تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ... زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند و در هر کجا که شرایط ... شرایط ازدواج موقت،قوانین ازدواج موقت - آکاایران www.akairan.com/khanevadeh/ravanshenasi.../201492335420.html‎Cached Similarبه نقل از آکاایران : حتما تا به حال اسم ازدواج موقت را شنیده اید. ازدواج موقت چیست؟ آیا می دانید شرایط ازدواج موقت چیست و چه قوانینی دارد؟ آیا می دانید احکام ازدواج موقت ... شرایط ازدواج - دانشگاه علم و صنعت ایران - مرکز مشاوره دانشجویی www.iust.ac.ir/find.php?item=40.10677.26934.fa‎Cached Similar26 دسامبر 2012 ... شرایط ازدواج. حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند ازدواج مانند یک هندوانه سربسته است. هر چقدر هم در خرید یک هندوانه وارد باشید باز هم ممکن است اشتباه ...