دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

ازدواج در ایران و ادیان مختلف

ازدواج در ایران و ادیان مختلف

ازدواج

ازدواج یا پیوند زناشویی پیوندی آیینی‌است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود تا به تشکیل خانواده منجر گردد و می‌تواند منجر به زایش فرزند شود. در برخی از کشورهای جهان، ازدواج همجنس‌گرایان، یعنی ازدواج دو مرد یا دو زن با یکدیگر و تشکیل خانواده نیز وجود دارد.

سیر تاریخی ازدواج

ایران باستان

در زمان ساسانی نوع اصلی ازدواج ایرانی «زنیِ پادِخشای» خوانده می‌شد که در واقع انتقال قیمومیت دختر از پدر به شوهر بود. انواع دیگری هم از ازدواج بود از جمله «چَگَر» که هنگامی بود که شوهر توانایی فرزندآوری نداشت و زن خود را به عنوان همسر موقت به یکی از نزدیکان می‌داد تا فرزند آورد. چگر را به صورت چَکَر هم نوشته‌اند . نوع دیگر که باعث بحث و جدل‌های زیادی میان امروزیان شده‌است خویدوده بود که ازدواج با محارم است.

ازدواج در دیدگاه‌های جامعه‌شناختی

در جامعه‌شناسیِ خانواده علت‌های دگرگونی‌ها و بررسی واقعیت‌های موجود مفهوم «خانواده» بررسی می‌شود. به طور کلی، ازدواج موجب تغییر نقش‌های اجتماعی و جابه‌جایی پایگاه اجتماعی افراد می‌شود.

موضوع مکان‌گزینی زوج پس از ازدواج یکی از موضوعات مورد پژوهش در جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی است:

ازدواج از دیدگاه حقوقی

ایران

در ایران با توجه به شیعه جعفری در اسلام ازدواج به دو نحو دائم و موقت می‌تواند صورت پذیرد. در مذهب جعفری آیین اسلام این دو ازدواج در پاره‌ای از آثار با هم یکی هستند و در برخی دگر اختلاف دارند، تفاوت اصلی و جوهری ازدواج موقت با ازدواج دائم در اینست که ازدواج موقت از لحاظ حدود و قیود آزاد است، یعنی وابسته باراده و قرارداد طرفین است، حتی بودن آن نیز در حقیقت نوعی آزادی به‌طرفین میبخشد و زمان را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

آنچه در درجه اول این دو را از هم متمایز می‌کند یکی این است که در ازدواج موقت زن و مرد تصمیم می‌گیرند بطور موقت باهم ازدواج کنند و پس از پایان مدت، اگر مایل بودند تمدید می‌کنند و اگر مایل نبودند از هم جدا می‌شوند.

دیگر اینکه از لحاظ شرایط، آزادی بیشتری دارند که بطور دلخواه بهر نحو که بخواهند پیمان می‌بندند مثلاً در ازدواج دائم مرد باید عهده دار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقت بستگی دارد بقرارداد آزادی که میان طرفین منعقد می‌گردد، ممکن است مرد نخواهد یا نتواند متحمل این مخارج بشود، یا زن نخواهد از پول مرد استفاده کند.

در ازدواج دائم، زن باید امر مرد را در حدود مصالح خانواده اطاعت کند، اما در ازدواج موقت بسته به قراردادی است که میان آنها منعقد می‌گردد.

در ازدواج دائم زن و شوهر از یکدیگر ارث می‌برند، اما در ازدواج موقت چنین نیست.

زن و مرد می‌توانند در ازدواج موقت شرط کنند که بهره برداری جنسی آنها محدود باشد و مثلاً آمیزشی صورت نگیرد.

نوع فایل: word

سایز:23.8 KB

تعداد صفحه:10



خرید فایل



لینک منبع :ازدواج در ایران و ادیان مختلف

ازدواج در ایران و ادیان مختلف - فایل ناب be3t.filenab.com/product-65098-takgikg.aspx‎Cachedازدواج در ایران و ادیان مختلف ازدواج در ایران ادیان مختلف ازدواج پیوند زناشویی زناشویی سیر تاریخی ازدواج ایران باستان ازدواج از دیدگاه حقوقی ازدواج موقت تحقیق جزوه ... ازدواج در ایران و ادیان مختلف(رایگان) | مقاله | بازارچه تحقیقاتی bazar4h.ir/ازدواج-در-ایران-و-ادیان-مختلفرایگان/‎Cached6 آوریل 2012 ... ازدواج ازدواج یا پیوند زناشویی پیوندی آیینی‌است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد درمذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود تا به تشکیل ... آداب ازدواج و طلاق در ادیان مختلف - پرشین فان www.persianfun.org/10133/آداب-ازدواج-و-طلاق-در-ادیان-مختلف/‎Cached Similar27 فوریه 2015 ... آداب ازدواج و طلاق در ادیان مختلفReviewed by Milad on Feb 27Rating: 5.0آداب ... امروزهاقلیتهای مذهبی، یهودیان و مسیحیان در ایران، همانند مسلمانان برای ... ازدواج - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ازدواج‎Cached Similarدر رابطه با ازدواج، مباحثه‌های زیادی در کشورهای مختلف انجام شده‌است- از جمله: مباحث .... در زمان ساسانی نوع اصلی ازدواج ایرانی «زنیِ پادِخشای» خوانده می‌شد که در واقع انتقال .... با این حال استثناهایی از جمله در ادیان یکتاپرست، کلیسای انجمن متروپولیتن، ... ازدواج در ایران و ادیان مختلف - همکاری در فروش فایل دانشجویی stufile.ir/product/33876/ازدواج-در-ایران-و-ادیان-مختلف/2704‎Cachedازدواج یا پیوند زناشویی پیوندی آیینی‌است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود تا به تشکیل خانواده منجر گردد و می‌تواند ... مقاله در مورد ازدواج در ادیان مختلف mag-iran.com/مقاله-در-مورد-ازدواج-در-ادیان-مختلف.htm‎Cachedدر ایران با توجه به شیعه جعفری در اسلام ازدواج به دو نحو دائم و موقت میتواند صورت پذیرد. در مذهب جعفری آیین اسلام این دو ازدواج در پاره‌ای از آثار با هم یکی هستند و در ... ازدواج(ادیان مختلف) در کافه‌بازار برای اندروید · کافه بازار، برنامه‌های ... https://cafebazaar.ir/app/heyran.soltani.ejdevajdaradyan/?l=fa‎Cachedاین نرم افزار موضوع ازدواج را در ادیان مختلف مورد بحث و بررسی قرار می دهد . ... است: تعریف ازدواج،ازدواج در ایران،شرحی بر ادیان نام برده،مقایسه موضوعات مقابل بین ادیان ... ازدواج در ایران و ادیان مختلف 20proje20.rozblog.com/post/.../ازدواج-در-ایران-و-ادیان-مختلف.html‎Cached16 ا کتبر 2016 ... ازدواج در ایران و ادیان مختلف دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 23 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 10 ازدواج یا پیوند ... ازدواج در ایران باستان: : خانواده خوشبخت : : ازدواج : : ازدواج در ادیان مختلف www.tebyan-zn.ir/.../ازدواجایران-باستانازدواج-بهائیازدواج.../104496.html‎Cached9 مه 2013 ... موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان TEBYAN CULTURAL AND INFORMATION CENTER در زمان ساسانی نوع اصلی ازدواج ایرانی «زنیِ پادِخشای» ... ازدواج با محارم در زرتشت | پرسمان دانشجویی - ادیان و مذاهب www.adyan.porsemani.ir/node/2098‎Cached Similarازدواج با محارم که سنتی رایج بوده در عهد ساسانی و از دوران پیشین سابقه داشته .... و سنی، و اعم از ایرانی و غیر ایرانی، در ابواب مختلف فقه بحث ازدواج با محارم در نزد ...