دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران

سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران

مقدمه

سرقت از جمله جرائمى است که سابقه دیرینه در زندگى انسان دارد و مى‏توان گفت‏ پیشینه آن از هنگام شروع زندگى جمعى و تحقق مفهوم مالکیت بوده و همواره موردتقبیح و مجازات بوده است. از دیرباز که کاروان زندگى بشر در مسیر نظم و قانون‏قرار گرفته، سرقت در زمره رفتار ناپسند و ممنوع قرار داشته است. به دلیل‏سهولت نسبى ارتکاب سرقت در مقایسه با جرائمى چون کلاهبردارى و محسوس بودن سودبه دست آمده از آن، بخش فراوانى ازجرائم ارتکابى درکشورهاى مختلف به آن اختصاص‏دارد. امروزه در بیشتر کشورهاى جهان به دلیل تنوع و گستردگى سرقت، جازات‏هاى‏متفاوتى نیز براى هر یک در نظر گرفته شده است، مانند: سرقت ‏ساده، سرقت توام باآزار، سرقت از منازل مسکونى، سرقت در شب، سرقت از بانکها و صرافیها و سرقت ازمغازه‏ها.

در قوانین کیفرى ایران، از هنگام تصویب قانون مجازات عمومى مصوب 1352 تا زمان‏تصویب قانون مجازات اسلامى مصوب 1375، مقررات مربوط به سرقت، دچار دگرگونى‏هاى‏فراوانى شده است و به دنبال تغییرات پدید آمده، پرسشها و ابهاماتى درباره‏تعریف سرقت و مقررات آن و ربودن مال غیر و تفاوت آن با سرقت بوجود آمده است.

نوشته حاضر، ضمن بررسى مواد مربوط به سرقت و ربودن مال غیر و تعریف هر یک ازآنها، تلاش کرده است تا با بیان تفاوت بین سرقت و ربودن مال غیر، موارد ابهام‏را برطرف نموده و پرسشها را پاسخ دهد.

گفتار یکم: سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران

با تصویب قانون مجازات عمومى مصوب 1304، در قوانین کیفرى ایران، بدون اینکه‏جرم سرقت تعریف شود، براى آن مجازات تعیین شد.

همچنین در ماده 222 قانون‏مجازات عمومى مصوب 1352 که عینا همان ماده قانونى، قانون مجازات عمومى مصوب‏1304 است، بدون اشاره به تعریف سرقت مقرر داشته بود:

هرگاه سرقت جامع شرائط مقرره در شرع نبوده ولى مقرون به تمام پنج‏شرط ذیل باشد،جزاى مرتکب، حبس دائم است.

پس از انقلاب اسلامى با دگرگونى در ساختار سیاسى کشور، برخى قوانین نیز دچارتحول گردید. از آن دسته مى‏توان قانون مجازات عمومى را نام برد که با تصویب‏قانون حدود و قصاص، جایگزین قانون مذکور گردید. از جمله مقرراتى که در قانون‏حدود و قصاص تغییر یافته، مقررات درباره جرم سرقت است که طى مواد 212 تا 218قانون یاد شده، مورد حکم قرار گرفته بود.

ماده 212 قانون حدود و قصاص چنین نگاشته شده بود:

سرقت عبارت است از اینکه انسان مال دیگرى را بطور پنهانى برباید.

مطابق ماده 215 همان قانون، سرقت در صورتى موجب حد مى‏شد که شرایطى را داشته‏باشد، از جمله بایستى سرقت به صورت مخفیانه انجام مى‏گرفت. مقایسه ماده 212 که به تعریف سرقت پرداخته و در آن قید به طور پنهانى آمده بود، با ماده 215 که‏شرائط سرقت موجب حد را ذکر کرده و از آن جمله شرط مخفیانه بودن سرقت را مطرح‏کرده بود، این پرسش را برمى‏انگیخت که آیا قید به طور پنهانى در تعریف سرقت، ازجمله ارکان تشکیل دهنده جرم سرقت است، آنگونه که در ماده 212 ذکر شده بود ویا در زمره شرایط سرقت موجب حد به شمار مى‏رود، آنگونه که در ماده 215 آمده‏بود؟پاره‏اى از نویسندگان حقوق کیفرى بر این عقیده بوده و هستند که قید به طورپنهانى در تعریف سرقت از جمله شرایط سرقت‏حدى است و نمى‏توان آن را در ردیف‏ارکان تشکیل دهنده سرقت محسوب نمود.«1»

نوع فایل: word

سایز:25.5 KB

تعداد صفحه:27



خرید فایل



لینک منبع :سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران

دانلود سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران - فایل ناب filedocx.blogsky.com/.../دانلود-سیر-تحول-قانونگذارى-سرقت-در-قوانین-ایران‎Cached3 ا کتبر 2016 ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران. سرقت از جمله جرائمى است که سابقه دیرینه در زندگى انسان دارد و مى توان گفت پیشینه آن از هنگام شروع ... مطالعه و بررسی جرم سرقت از دیدگاه از دیدگاه فقه، حقوق و قانون مجازات ... tehranprisons.ir/مطالعه-و-بررسی-جرم-دزدی-از-دیدگاه-از-دید/‎Cached1 مارس 2016 ... گفتار یکم: سیر تحول قانونگذاری سرقت در قوانین ایران ... ۱۳۰۴، در قوانین کیفری ایران، بدون اینکه جرم سرقت تعریف شود، برای آن مجازات تعیین ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران - دانلود مقالات حقوق hoghooghmaghaleh.samenblog.com/.../سیر-تحول-قانونگذار%25D9%2589-سرقت-در-قوانین-ایران/‎Cachedسرقت از جمله جرائمى است که سابقه دیرینه در زندگى انسان دارد و می توان گفت پیشینه آن از هنگام شروع زندگى جمعى و تحقق مفهوم مالکیت بوده و همواره موردتقبیح و ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران sakhtblog.lineblog.ir/.../سیر+تحول+قانونگذارى+سرقت+در+قوانین+ایران‎Cachedبررسی جرم از دیدگاه حقوق و قانون مجازات اسلامی سرقت از جمله جرائمى است که سابقه دیرینه در زندگى انسان دارد و مى توان گفت پیشینه آن از هنگام شروع زندگى جمعى و ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران - رز بلاگ - متفاوت ترین ... texas2016.rozblog.com/.../سیر-تحول-قانونگذارى-سرقت-در-قوانین-ایران.html‎Cached6 نوامبر 2016 ... دانلود سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران - فایل ناب 3 ا کتبر 2016 ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران. سرقت از جمله جرائمى ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران projebartar.rozblog.com/.../سیر-تحول-قانونگذارى-سرقت-در-قوانین-ایران.html‎Cached6 نوامبر 2016 ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 7 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 25 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 27 ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران | فایل بازار - utshop https://nikanlink.utshop.ir/.../سیر-تحول-قانونگذارى-سرقت-در-قوانین-ایر/‎Cachedسیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران ... تحقیق بررسی جرم از دیدگاه حقوق و قانون مجازات اسلامی · نوامبر 15, 2016 · حقوق ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران :: دانشگاه تا کار projheh.com/post/6838‎Cachedسیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران سرقت از جمله جرائمى است که سابقه دیرینه در زندگى انسان دارد و مى توان گفت پیشینه آن از هنگام شروع زندگى جمعى و ... سیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران بایگانی - 9rton|کاملترین ... www.9rton.ir/tag/سیر-تحول-قانونگذارى-سرقت-در-قوانین-ایر/‎Cachedسیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران. تحقیق بررسی جرم از دیدگاه حقوق و قانون مجازات اسلامی. Published about 21 hours ago by. تحقیق بررسی جرم از دیدگاه ... تحقیق بررسی جرم از دیدگاه حقوق و قانون مجازات اسلامی amp.requestarticle.ir/.../تحقیق-بررسی-جرم-دیدگاه-حقوق-قانون-مجازات-اسلامی‎Cachedسیر تحول قانونگذارى سرقت در قوانین ایران; تجزیه و تحلیل جرم سرقت; تجزیه و تحلیل جرم دزدى در قانون مجازات اسلامى; بررسى سرقت در ابعاد مختلف; تعریف ...