دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

اهداف آموزش املانویسی

اهداف آموزش املانویسی

چکیده

از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند تا بتوانند آموخته های خویش را در هر دقیقه به کار بندند. اما با کاستی ها و ضعف هایی که درآموزش نادرست این درس وجود دارد بسیاری از دانش آموزان درنوشتن کلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشکل ندارند. معمولاً آموزش املا به شیوه های زیر انجام میشود. 1- املای کامل کردنی 2- املای تقریری 3- املای گروهی 4- املای پای تخته ای 5- املای گروه کلمه که هریک ازاین 5 روش فواید و معایبی رابه دنبال دارد و بهتر است از این روشها به صورت تلفیقی استفاده شود و مشخص کردن اشتباهات املایی به تنهایی کافی نیست بلکه باید به بررسی دقیق نقاط ضعف فراگیران پرداخت و با رفع نارسانویسی وارونه نویسی و قرینه نویسی و ضعف حافظه دیداری و تمیز حافظه دیداری و حساسیت شنیداری و... به تقویت این مهارتها پرداخت.متن های املا تا حد امکان باید هم به تربیت غیر مستقیم اجتماعی آنها کمک کند و هم موجب وسیع کردن اطلاعات لغوی و عمومی آنها شود و انگیزه لازم را در فراگیران برای صحیحی و زیبا نوشتن ایجاد کند.

ارزشیابی املا به دو شیوه انجام می شود. 1- تصحیح فردی2- تصحیح جمعی یا گروهی :

تصحیح فردی به دو صورت انجام می گیرد:1- توسط معلم در حضور دانش آموز

2- توسط معلم بدون حضور دانش آموز

1- توسط دانش آموزازروی تخته یا کتاب

تصحیح جمعی به دو صورت انجام می گیرد: 2-توسط دانش آموزباتعویض دفاتراملا

3- توسط دانش آموزان پس ازخواندن معلم

معلم بایستی هنگام ارزشیابی ازکارهایی که موجب یأس و بیزاری دانش آموزان ازدرس املا می شود پرهیز کند. معلم باتنظیم جدول بررسی املا به شیوه جمعی یا فردی بهتر می تواند نقاط ضعف املایی هر کدام از دانش آموزان را زیر نظربگیرد و برای رفع آنها برنامه ریزی کندو تمرینهایی را متناسب با نوع اشکالات به دانش آموزان بدهد و حاصل این ارزیابیها منجرمی شود تا معلم بتواند ازپیشرفت تدریجی دانش آموز آگاه و شاهد موفقیت چشمگیراو باشد.

مقدمه

املا (نوشتن نیمه فعال )

املا کلمه ای است عربی به معنی پرکردن ،تقریر مطلبی تا دیگری آن را بنویسد. طریقه نوشتن کلمات و به معنی رسم الخط و درست نویسی نیز آمده است .اما ((دیکته)) کلمه ای است فرانسوی و به معنی مطلبی است که کسی بخواند و دیگری بنویسد. درزبان فارسی کلمه ای معادل املا و دیکته نداریم ولی می توان آن را ((از برنامه نویسی)) یا ((گفتارنویسی)) نامید و منظور این است کهشخص گفته های دیگران را بدون دیدن آن کلمات بنویسد.

هدفهای آموزش املا

1-ارزشیابی و تمرین آنچه که دانش آموز درکتابهای درسی خود آمیخته است و تشخیص توانایی او درنوشتن صحیح آنها

2- آموختن کلمه های رایج و مورد نیاز درزبان امروز برای کمک به خواندن و نوشتن

3- تعلیم آیین نگارش و نوشتن صحیح کلمات و یادگیری شکل،معانی و مفاهیم کلمات جدید و موارد کاربرد آنها

4- تشخیص نقایص املایی دانش آموزان و کوشش برای رفع اشکالات و افزایش دامنه اطلاعات لغوی او

5- افزایش مهارتهای زبان آموزی

شیوه های آموزش املا

1- املای کامل کردنی : این املا یا ابتکار آموزگاران ممکن است به روشهای متفاوت اجر اشود. متنی توسط معلم ساخته یا تهیه میشود که درآن 20 کلمه که دارای ارزش املایی می باشد،به کار رفته باشد که متن تنظیم شده به تعداد فراگیران تکثیر و دراختیار آنان قرار می دهد،و یا این که روی تخته سیاه نوشته و دانش آموزان در دفاتر املا خود می نویسند.

*مزایای املای کامل کردنی

الف- سرعت درتصحیح املا به ویژه درکلاسهای پر جمعیت

ب- ارزشیابی بیشترازدرسها و توجه به کلمات دارای ارزش به ویژه درسهای طولانی

ج- صرفه جویی دروقت معلم و رسیدگی بیشتربه وضعیت املایی دانش آموزان

د- امکان بررسی یکسان املاها با توجه به موارد درنظر گرفته شده

ه‍ - آشنایی دانش آموزان با متون جدید،نحوه نوشتن املا و کاربرد علایم نگارش و....

اشکالات کامل کردنی

الف-همیشه نمی توان استفاده کرد و کاربرد مستمر درکلاس ندارد

ب- درطول تهیه متن ممکن است کلمه های دیگری به تناسب محتوا به کلمات انتخابی افزوده و یا حذف شود که لازم است معلم از کلمه های به کاررفته درکتاب اطلاع داشته باشد.

2- املای تقریری :بهتر است معلم متن خود ساخته را که قبلاً آماده کرده یکبار کامل بخواند تا دانش آموز با متن آشنا شود و بعد به تدریج بخواند و دانش آموز بنویسد .

فواید املای تقریری :الف- افزایش مهارت گوش دادن

ب- با تلفظ صحیح کلمه ها و جمله ها آشنا می شود.

پ- دقت و حافظه خود را تقویت می کند.

ت- شنیده ها را بهتر درک می کند.

ج- گفتار را به نوشتار تبدیل می کند و دراین کار ،مهارت می یابند.

ح- شنیده ها را درست،زیباوخوانا می نویسند.

مشکلات سمعی تلفظی دانش آموزان را بهتر شناسایی می کند به عوامل فیزیکی مؤثر دراشکالات املایی بیشتر توجه می کند. نقایص شنیداری دانش آموزان را بهتر شناخته می شود. دانش آموزان کند نویس و تند نویس را شناسایی می کند.

اشکال املای تقریری :

بنا به تجربه ای که درکلاس داشته ام اشکالی که می توان برای این روش گرفت این است که برای افزایش مهارت دقت در دانش آموزان چون کلمات 1 بار تکرار می شود منجربه افزایش استرس در دانش آموزان شده و کلماتی را در متن املا جا می اندازند چون با توجه به تفاوتهای فدی درهر کلاس دانش آموزان کند نویس و یا تند نویس می باشند.

3- املای گروهی : درگروه های 2 تا 4 نفری با مشورت یکدیگر املا می نویسند و ممکن است با هم فقط یک املا بنویسند یا همگی با مشورت یکدیگر در گروه ،املا را جداگانه دردفاتر خود بنویسند.



خرید فایل



لینک منبع :اهداف آموزش املانویسی

دانلود اهداف آموزش املانویسی - فایل ناب filedocx.blogsky.com/1395/07/11/.../دانلود-اهداف-آموزش-املانویسی‎Cached2 ا کتبر 2016 ... اهداف آموزش املانویسی. از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند تا بتوانند آموخته های خویش را در هر دقیقه به کار ... اهداف آموزش املانویسی - فایل ناب be3t.filenab.com/product-65293-اهداف-آموزش-املانویسی.aspx‎Cachedاهداف آموزش املانویسی. چکیده. از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند تا بتوانند آموخته های خویش را در هر دقیقه به کار بندند. اهداف آموزش املانویسی - بازگشت به صفحه اصلی وبلاگ مقاله و پایان نامه proje202020.rozblog.com/post/8951/اهداف-آموزش-املانویسی.html‎Cached14 ا کتبر 2016 ... اهداف آموزش املانویسی دسته: زبان و ادبیات فارسی بازدید: 3 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 16 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 14 از ابتدای آموزش رسمی ... اهداف آموزش املانویسی banbani.rozblog.com/post/772/ads‎Cachedاهداف آموزش املانویسی 1 . اهداف آموزش املانویسی - دانلود - فایل ناب اهداف آموزش املانویسی.… گروه های آموزشی مدارس جمهوری اسلامی - درس املا در دوره ابتدایی www.uaegroups.blogfa.com/post-90.aspx‎Cached Similarبرای موفقیت در این بخش مهم زبان آموزی لازم است، معلم با اهداف املا ، نحوه آموزش ... و این که تشخیص دهیم، میزان توانایی شاگردان در مهارت املا نویسی به چه میزان می باشد. انتقال تجربیات - انواع املا و تقویت املا نویسی در دوره ی دبستان www.fh49.blogfa.com/post-4.aspx‎Cached Similarانواع املا و تقویت املا نویسی در دوره ی دبستان ... معمولاً روش های آموزش مبتنی بر حس بینایی و حافظه دیداری برای یادگیری املا کارآمدتر و مناسب تر ... اهداف املا کاربردی. آموزش ابتدایی کلاس اوّلی ها - مطالبی در خصوص دیکته و املا نویسی www.jamshidfahmfam.blogfa.com/post-52.aspx‎Cached Similarآموزش ابتدایی کلاس اوّلی ها - مطالبی در خصوص دیکته و املا نویسی - به وبلاگ آموزشی کلاس اوّلی ها ... هدف از گفتن دیکته در متن«یاد دادن املای کلمات»به شاگرد است . آموزش و سرگرمی پایۀ چهارم دبستان - اختلالات املا نویسی وراهکار های درمان ghonchehaydanesh.blogfa.com/post/38‎Cachedاملا و ارزشیابی : یکی از اهداف ارزشیابی توصیفی ، بهبود کیفیّت یاد دهی یادگیری است .هر کجا که یادگیری هدفمند رخ دهد ، به نوعی ارزشیابی را در. بر دارد .ارزشیابی ... املا نویسی - حکمت نوین hekmatnovin.com/index.php/2016-01-27-11.../املا-نویسی‎Cachedآشنا بودن معلم به ویژگی ها و روش های تدریس این درس می تواند در فرآیند آموزش آن کارآمد و اثر بخش باشد . هدف کلی در آموزش املای فارسی “ نوشتن درست صورت کلمات و ... گروه آموزشی پنجم و ششم کاشان - هدف از املا نویسی کلمه چیست؟ amoozegar5kashan.blogfa.com/post-597.aspx‎Cached Similar1- هدف از املا نویسی کلمه چیست؟ در نوشتن املای کلمه ها ، شاگردان باید به سه نکته نوجه کنند. الف) صحیح نوشتن کلمه ها و ترکیب ها از نظر نوشتاری. ب) سرعت انتقال ...