دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

حقوق و وظایف شهروندی

حقوق و وظایف شهروندی

یکی از چالشهای کنونی نظامهای برنامه ریزی و مدیریت شهری که ارتباط تنگاتنگی بویژه با ویژگیهای جامعه شهری دارد ، شکل گیری و شکل دادن به شهروند سازی در سطوح محلی و شهری ، حقوق و وظایف شهروندی و تقویت مشارکت شهروندی در اداره امور محلی وشهری می باشد

شهروندسازی یعنی فراهم نمودن امکانات ، تسهیلات و ساز وکارهای لازم برای شهروندان تا آنها از حقوق شهروندی خویش بهره مند شوند وضمنآبتوانند به نحوی وظایف و تکالیف شهروندی خویش را در قالب جامعه محلی وشهری که در آن زندگی می کنند ، انجام دهند . با توجه به اقتضائات جامعه شهری نظامهای مدیریت شهری، نهادهای محلی و شهری ،مقامات محلی، شوراهای شهر و به خصوص شهرداریها اهمیت و جایگاه خاصی در امور فوق دارند .

نظام مدیریت شهری در ایران بویژه در قالب شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها لزومآ باید وارد چنین عرصه های جدید و اجتناب ناپذیر گردد . لازمه ورود به چنین عرصه ای اطلاع رسانی وآگاه نمودن شهروندان به عنوان کنشگران اصلی این عرصه می باشد ودر این بین نظام مدیریت شهری موظف و مجبور به این اطلاع رسانی از طرق مختلف می باشد تا ضمن فرهنگ سازی در بین شهروندان و بالا بردن سطح شهرنشینی آنها ، وظایف و تکالیف تعهد آور خویش را که جهت رفاه شهروندان باید انجام دهد ، به نحو احسن انجام دهد . بطور کلی رابطه میان شهروندان و نظامهای اقتصادی، سیساسی ، حقوقی وفرهنگی جامعه دو سویه می باشد بطوریکه طرفین نسبت به هم دارای حقوق و وظایف متقابل هستند . در این بین مهمترین وظیفه مقامات محلی و حکومتهای محلی(مدیریت شهری) که در راستای تقویت و بهبود اجتماع محلی و حکومتهای کارآمد و مؤثر باید انجام گیرد شهروندسازی است .

شهروندسازی یعنی فراهم نمودن امکانات ،تسهیلات و سازوکارهای لازم برای شهروندان تا آنهااز حقوق شهروندی خویش بهره مندشوند وضمنآبتوانند به نحوی مناسب وظایف وتکالیف شهروندیشان را درقبال جامعه محلی وشهری که درآن زندگی میکنند انجام دهند . لذا باید گفت وظیفه حکومتهای محلی فراهم سازی زمینه لازم برای برخورداری شهروندان از حقوق شهروندی خویش (حقوق مدنی، حقوق اجتماعی و حقوق سیاسی)می باشد .در قبال وظایف مصرح در قانون برای مدیریت شهری که در برگیرنده حقوق شهروندی نیز میباشد، متقابلآشهروندان درارتباط باشهر و مدیریت شهری دارای وظایف و تکالیفی هستند که عمل به این وظایف و تکالیف در ارتباط دوسویه باحقوق آنها از مدیریت شهری باعث ارتقاء فضیلت جامعه شهری ،تأمین سعادت و ایمنی اجتماع شهری میگردد .

بر این اساس در مقاله پیش روی تحت عنوان حقوق و وظایف شهروندی سعی شده است که در بدو امر حقوق شهروندی را با توجه به قوانین مدنی موجود به خصوص قانون شهرداریها تعیین نموده وسپس براساس آن جایگاه شهروندی درقوانین شهری تبیین گردد ودرادامه بالحاظ نمودن حقوق شهروندی،وظایف شهروندی نیز بیان گردیده است .

حقوق شهروندی:

هر شهروند با توجه به جایگاه و پایگاه اجتماعی خویش درجامعه شهری دارای حقوقی میباشد.براین اساس اجمالآ حقوق شهروندی به سه دسته زیر تقسیم می گردد:

الف) حقوق قانونی ومدنی

ب) حقوق سیاسی

ج) حقوق اجتماعی

نوع فایل: word

سایز:8.54 KB

تعداد صفحه:4



خرید فایل



لینک منبع :حقوق و وظایف شهروندی

. - وظایف شهروندی - پیچک armancity.blogfa.com/post/23‎Cached Similarدرقبال وظایف مصرح درقانون برای مدیریت شهری که دربرگیرنده حقوق شهروندی نیزمیباشد،متقابلآشهروندان در ارتباط با شهر و مدیریت شهری دارای وظایف و تکالیفی ... حقوق شهروندی - شهرداری تهران www.tehran.ir/Default.aspx?tabid=86‎Cached Similarدر حقیقت در پرتو نگاه جدید به مفهوم حاکمیت، «رعایا» به مقام «شهروندی» ارتقاء پیدا کرده‌اند و در کنار تعهدات و وظایف از حقوق اجتماعی قابل حمایت بهره‌مند می‌شوند. [PDF] وﻇﺎﯾﻒ و ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی : آﻧﭽﻪ ﻗﺼﺪ دارﯾﻢ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑ nematabad.mytehran.ir/portals/1914/Templates/vazayef.pdf‎Cached Similarﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮی. -. ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺷﻬﺮوﻧﺪان. -. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻬﺮی و ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی. -. ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﺷﻬﺮوﻧﺪی. -. وﻇﺎﯾﻒ ﺷﻬﺮوﻧﺪ. -. ﺷ. ﻬﺮوﻧﺪ ﻣﺪاری. -. ﺿﺮورت ﺗﺪوﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺟﺎﻣﻊ ﺷﻬﺮی. -. و. شهروندی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شهروندی‎Cached Similarازاین رو از دید شهری موضوع حقوق شهروندی، روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر و اصول و هدف‌ها و وظایف و روش ... حقوق و تکالیف شهروندی pazhoheshkade.blogfa.com/‎Cached Similarحال باید به این موضوع پرداخت که تکالیف و وظایف مردم در قبال خدماتی که تحت عنوان حقوق شهروندی به آنان خدمت رسانی می شود چیست.تمامی مواردی که بعنوان حقوق مردم ... شهروند، وظایف و حقوق شهروندی | آبپا abpa.ir/1393/07/22/شهروند،-وظایف-و-حقوق-شهروندی/‎Cached14 ا کتبر 2014 ... امیر رحیمی ؛ محمد علی کاویانی|شهر و شهروند از مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی سیاسی است که همواره در طول تاریخ راه پر فراز و فرودی پیموده و از طرف متفکران ... منظور از حقوق و وظایف شهروندی چیست؟ sobhshomal.com/news_view.php?id=3221‎Cached Similar4 مه 2013 ... منظور از حقوق و وظایف شهروندی چیست؟ اگرانسان در دنیای قدیم برای زندگی کردن نیاز چندانی به آموختن نداشت و به صورت طبیعی با فراگرفتن اندک ... حقوق و وظایف شهروندی eqanr.stu1.ir/post/1‎Cached20 ا کتبر 2016 ... حقوق و وظایف شهروندی. یکی از چالشهای کنونی نظامهای برنامه ریزی و مدیریت شهری که ارتباط تنگاتنگی بویژه با ویژگیهای جامعه شهری دارد ، شکل ... حقوق و وظایف شهروندی - شهرسازی آنلاین www.shahrsazionline.com/15234/حقوق-و-وظایف-شهروندی/‎Cachedحقوق و وظایف شهروندی : یکی از چالشهای کنونی نظامهای برنامه ریزی و مدیریت شهری که ارتباط تنگاتنگی بویژه با ویژگیهای جامعه شهری دارد ، شکل گیری و شکل دادن به ... حقوق شهروندی و مدیریت شهری - حقوق شهروندی shahrvandi.blogsky.com/1391/07/07/post-9/‎Cached Similarدر قبال وظایف مصرح در قانون برای مسئولین کشوری و شهری که در برگیرنده حقوق شهروندی نیز هست،متقابلاً شهروندان نیز در ارتباط با شهر و مدیریت شهری دارای وظایف و ...