دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

خسارت معنوی درحقوق و عدالت

خسارت معنوی درحقوق و عدالت

خسارت

در جوامع اولیه بشری خسارات وارده به افراد منحصر به خساراتی بود که قابل سنجش بودند، به بیان دیگر مادی بودند و می شد آنها را اندازه گرفت.

ولی به مرور زمان و با پیشرفت جوامع دامنه خسارات حاصله از یک عمل نیز وسعت بیشتری یافت، در گذشته خسارات صرفاً برای ترمیم ضرر و زیان مالی و مادی بود، ولی کم کم خسارات دیگری نیز به این نوع خسارات افزوده شد که از آن جمله خسارتهای ممکن الحصول و حتمی الحصول بود، اوج تکامل حمایت قانون از افراد در الزام متهم و یا مجرم برای جبران خسارات معنوی زیان دیده بود.هر چند شاهد چنین دعاویی در محاکم نیستیم، ولی قانون چنین حقی را برای زیان دیده قایل شده است.

تعریف خسارت معنوی

مرحوم دکتر سیدحسن امامی از نویسندگان برجسته حقوقی کشور در تعریف خسارات معنوی می نویسد: ضرر معنوی عبارت است از صدمات روحی و کسر حیثیت و اعتبار شخص که در اثر عمل بدون مجوز قانونی، دیگری باعث آن شده است.

تعریف دیگری که در برخی قوانین آمده، می گوید: ضرر معنوی عبارت است از کسر حیثیت یا اعتبار اشخاص یا صدمات روحی. همچنین ماده یک قانون مسؤولیت مدنی مصوب 1339 با یک عبارت عام و کلی این تعریف را کامل کرد که می گفت: "هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده" بنابراین ضررهای معنوی ممکن است ناشی از لطمه زدن به یکی از حقوق مربوط به شخصیت، حیثیت و شرافت افراد و یا در نتیجه صدمات روحی باشد.یک حقوقدان معتقد است: بنابر تعاریف ارایه شده می توان خسارات معنوی را به دو دسته کلی تقسیم کرد، دسته اول صدمات وارده به یکی از حقوق مربوط به شخصیت، شرافت و آزادیهای فردی می باشد و دسته دوم صدمات روحی و به طور کلی زیانی که به عواطف افراد وارد می شود.دکتر موسوی افزود: معمولاً خسارات و زیانهایی که در مواقع غیرواقعی از طریق رسانه ها به افراد وارد می گردد خسارات معنوی هستند که موجب کسر حیثیت افراد می شود.

تاریخچه خسارات معنوی

در گذشته ضرر و خسارت معنوی را غیرقابل جبران می دانستند، و تنها استناد آنها این بود که چون کسر اعتبار و حیثیت افراد و صدمات روحی قابل اندازه گیری نیست در نتیجه قابل جبران هم نمی باشد.

نوع فایل: word

سایز:8.00 KB

تعداد صفحه:6



خرید فایل



لینک منبع :خسارت معنوی درحقوق و عدالت

خسارت معنوی درحقوق و عدالت - دانلود - فایل ناب digidownload.filenab.com/product-65331-takgikg.aspx‎Cachedخسارت معنوی درحقوق و عدالت خسارت معنوی حقوق و عدالت حقوق عدالت خسارات ضرر معنوی اعتبار و حیثیت تحقیق جزوه مقاله پایان نامه پروژه دانلود تحقیق دانلود جزوه ... خسارت معنوی درحقوق و عدالت proje202020.rozblog.com/.../خسارت-معنوی-درحقوق-و-عدالت.html‎Cached5 ا کتبر 2016 ... خسارت معنوی درحقوق و عدالت دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 8 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 6 در جوامع اولیه بشری ... حقوق و عدالت - خسارت معنوی www.mehdi358.blogfa.com/post-53.aspx‎Cached Similarحقوق و عدالت - خسارت معنوی - مهدی حبیبی _کارشناس ارشد حقوق خصوصی. خسارت معنوی در حقوق ایران - بانک مقالات حقوقی , نشر عدالت www.nashreedalat.ir/.../553-خسارت-معنوی-در-حقوق-ایران.html‎Cached28 فوریه 2014 ... خسارت معنوی در حقوق ایراندر کشورهایی که قانون مبنای اصلی قواعد حقوقی است، ضرورت دارد قانونگذار بر تنظیم قوانین اشراف کامل داشته و دقت ... سرباز عدالت - جبران خسارات ناشی از صدمات جانی در حقوق مسئولیت ... sarbazeedalat.blogfa.com/post/15‎Cachedبدین نحو بحث از جبران خسارات ناشی از صدمات جانی در دو بخش مجزی قابل بررسی می‌باشد : از طرفی، خسارات معنوی وغیر مالی (از جمله ناراحتی تحمل صدمه و درد های ناشی از ... عدالت برای همه. Justice for All - بررسی خسارت معنوی در حقوق موضوعه ایران edalat-iran.blogfa.com/post-113.aspx‎Cached18 ژانویه 2012 ... بررسی خسارت معنوی در حقوق موضوعه ایران ۹۰/۱۰/۱۲. مقدمه : انسان موجودی اجتماعی است و اجتماعی بودن وی باعث ایجاد حقوق و تکالیفی برای او در اجتماع ... خسارت معنوی درحقوق و عدالت :: دانشگاه تا کار projheh.com/post/6829‎Cachedخسارت معنوی درحقوق و عدالت در جوامع اولیه بشری خسارات وارده به افراد منحصر به خساراتی بود که قابل سنجش بودند، به بیان دیگر مادی بودند و می شد آنها را اندازه گرفت. خسارت معنوی ناشی از جرم در فقه و حقوق - حامی عدالت - blogfa.com younglawyer.blogfa.com/post/60‎Cachedحامی عدالت - خسارت معنوی ناشی از جرم در فقه و حقوق - هنر عدالت آن نیست که همه ... به خسارت های معنوی تنها در مسوولیت مدنی مورد بررسی قرار گرفته و در حقوق جزا به طور ... منشور حقوق خصوصی - خسارات معنوی در حقوق ایران law290.blogfa.com/post-32.aspx‎Cached Similarمنشور حقوق خصوصی - خسارات معنوی در حقوق ایران - حقوقی، علمی، پژوهشی. ... علیرغم آنکه در پذیرش خسارات معنوی در زمره ضررهای وارده به اشخاص تردیدی نیست اما امکان جبران خسارات معنوی از جمله مهمترین مباحث .... که ما سوگند خورده ایم به حق و عدالت دفتر حقوقی دادمان - نقاط تاریک عدالت-خسارات معنوی dadmanoffice.blogfa.com/post-58.aspx‎Cached Similarنقاط تاریک عدالت-خسارات معنوی. در ماه های اخیر برخی از روزنامه های انگلستان و وب سایت‌های خبری ،حکم به جبران خسارت معنوی وارده به یک زن انگلیسی را در سر تیتر ...