دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

شاخص های بورس اوراق بهادار

شاخص های بورس اوراق بهادار



مقدمه

یکی از الزامات اساسی برای ره پیمودن به سمت توسعه و پیشرفت ، توجه به سرمایه و سرمایه گذاری است و در لوای سرمایه گذاری است که امور دیگر مانند افزایش تولید ، افزایش رفاه و ایجاد اشتغال محقق خواهد گردید. بورس اوراق بهادار ، یکی از عناصر اصلی در بازار سرمایه هر کشور است و شاخص به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در جهت شناسایی بورس به شمار می رود . مقاله حاضر در راستای اهمیت شاخص بازار بورس ، به توضیحاتی در این زمینه پرداخته است .

سرمایه به عنوان یکی از نهادهای مهم تولید، در کنار دیگرنهادهای تولید مثل نیروی کار، منابع طبیعی، فن آوری، مدیریت و فرهنگ از اهمیتی فراوان برخوردار است. پویایی بازار سرمایه هر کشوری نشان دهنده وضعیت این نهاد مهم تولید و نشان گر درصد توسعه یافتگی آن کشور است. بورس اوراق بهادار تهران به عنوان مهمترین و اساسی ترین بازارهای سرمایه ایران، فعالیت خود را از دهه 1340 آغاز نموده و تا به حال راه پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

یکی از معیارهای مهم در ارزیابی مالی کشورهای مختلف چگونگی وضعیت شاخص است. بورس تهران اگرچه سابقه ای دیرینه (متجاور از چهاردهه) دارد، تنها از سال 1368 به محاسبه شاخص کل قیمت و از سال 1376 به بعد به محاسبه شاخص های فرعی دیگر پرداخته است.

متن حاضر به بررسی شاخص های بورس اوراق بهادار پرداخته است از جمله موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته است. کلیاتی در مورد بازارهای مالی و ابزارهای مورد معامله در آنها، بررسی شاخص در سطح بین الملل و بررسی شاخص سهام در بورس تهران می باشد.

1- ابزارهای بازاز پول مثل : اوراق خزانه قراردادهای بازخرید

2- ابزارهای بازار سرمایه، مثل اوراق سهام و قرضه

3- ابزارهای شفته : اوراق اختیار و تاخت

ابزارهای قابل معامله

طبقه بندی کلی بازارها و ابزارهای مالی




دارائیهای مالی

سرمایه گذاری غیرمستقیم

(صندوق های سرمایه گذاری)

(در بازارهای سازمان یافته)

بازار پول

تقسیم بندی های بازار سرمایه

بازار سرمایه

از نظر سررسید ابزار مورد معامله

از نظر عمر ابزار مورد معامله :

1- بازار اولیه : بازاری که در آن وام گیرنده اوراق بهادار جدیدی را منتشر می کند و در ازای وجه نقد به سرمایه گذار (خریدار) می فروشد.

2- بازار ثانویه : بازاری که در آن اوراق بهادار منتشره در بازارهای اولیه داد و ستد می شود، مثل بازار بورس

3- بازار سوم : شامل کلیه بازارهای خارج از بورس است که در آن اوراق بهاداری که در بورس پذیرفته شده اند، داد و ستد می شوند.

4- بازار چهارم : هنگامی که به وجود می آید که دو سازمان بزرگ (افراد ثروتمند) بدون دخالت کارگزار اوراق بهاداری را مستقیماً معامله می کنند.

بنابراین در بحث مربوط به شاخص ها در این جا بازار بورس و اوراق سهام و قرضه مد نظر هستند.

شاخص :

واژه شاخص (index) به معنای نمودار، نماینده، نشان دهنده و نمایاننده می باشد. از نظر کاربری شاخص کمیتی است که نماینده چند متغیر همگن می باشد. شاخص وسیله ای برای اندازه گیری و مقایسه پدیده هایی است که دارای ماهیت و خاصیت مشخصی هستند. بنابراین بر مبنای شاخص می توان تغییرات ایجاد شده در متغیرهای معینی را در طول یک دوره بررسی نمود.

شاخص های بازار اوراق بهادار

معمولاً شاخص های بازار اوراق بهادار مربوط به سهام و اوراق قرضه هستند. با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان شاخص های سهام، تمرکز بیشتری بر شاخص های مذکور خواهیم داشت. متداول ترین سؤالی که در خصوص بازارهای سهام پرسیده می شود این است که وضعیت بازار امروز چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤال نیاز به گزارش ترکیبی از عملکرد بازار است که به صورت میانگین ها و شاخص را نشان داده شده است. به خاطر تعدد زیاد بازارهای سهام (اعم از داخلی و خارجی) شاخص های متعددی برای بازار سهام وجود دارد که در این بخش روش های محاسبه و مهمترین شاخص ها بررسی می شود.

شاخصهای قیمت سهام

شاخصهای قیمت سهام در تمامی بازارهای مالی دنیا، به مثابه یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش عملکرد بورس اوراق بهادار ، از اهمیت و توجه زیادی برخوردارند. شاید مهم‌ترین دلیل این توجه روزافزون ، این امر باشد که شاخصهای مزبور از تجمیع حرکتهای قیمتی سهام تمامی شرکتها یا طبقه خاصی از شرکتهای موجود در بازار بورس ، به دست می‌آیند و در نتیجه بررسی جهت و اندازه حرکتهای قیمتی را در بازار سهام ، امکان‌پذیر می‌سازند. در واقع گسترش نظریه‌ها و نوآوریها مالی در یکی دو دهه اخیر بر پایه نقش محور ی توجه به حرکت عمومی بازار به چند دلیل مفید و مهم است :

1- کاربرد اصلی و عمده شاخصها ، محاسبه بازدهی کل بازار، یا عناصر مشخصی از بازار در یک دوره معین ، و استفاده از نرخهای بازده محاسبه شده به مثابه مبنایی برای قضاوت درباره پرتفویهای مختلف است .

2- شاخصها همچنین برای توسعه و ایجاد پرتفوی شاخصی به کار می‌روند . برای اکثر مدیران سرمایه گذاری ، معمولا کسب بازدهی فراتر از بازدهی بازار در طولانی مدت و به طور مداوم مشکل می‌باشد .در این صورت یک راهکار ساده ، سرمایه‌گذاری در پرتفویی است که قابل رقابت با پرتفوی بازارمی‌باشد . این ایده منجر به ایجاد صندوقهای شاخصی شده است که هدف آنها پیگیری عملکرد شاخصهای مشخص بازار ، در طول زمان می‌باشد .

3- قیمت سهام ، اغلب بیانگر انتظارات بازار از وضعیت اقتصادی شرکتهاست . از این رو شاخصهای بازار نمایانگر وضعیت و عملکرد آتی کل اقتصاد می‌باشند . تحلیلگران اوراق بهادار ، مدیران پرتفوی و سایر متصدیان اقتصادی ، از شاخصهای بازار ، برای بررسی متغیرهاییکه حرکت کل قیمتهای سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند ، استفاده می‌کنند . برای مثال میتوان به تحلیل رابطه بین بازده سهام یا اوراق قرضه در ایالات متحده ، ژاپن و المان اشاره کرد .

4- سایر گروههای علاقمند به شاخصها ، تحلیلگران فنی هستند . آنها بر این باورند که " تغییرات تاریخی قیمتها " می‌تواند برای پیش‌بینی حرکات آتی آنها استفاده شود . برای مثال ، به منظور پیش‌بینی حرکات قیمتی سهام در آینده، آنها نمودار قیمت و حجم تغییرات شاخصهای بازار سهام ، همانند شاخص داوجونز را ترسیم می‌نمایند.



خرید فایل



لینک منبع :شاخص های بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار تهران Tehran Stock Exchange www.tse.ir/market/Indices.aspx‎Cached Similarشاخص های اصلی. عنوان شاخص ... شاخص کل. 81341.6. 511.1. 0.63. شاخص صنعت. 68634.9. 486.1. 0.71. شاخص آزاد ... جزییات شاخص کل در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۵ و ساعت ۱۶ :۰. بورس اوراق بهادار تهران www.tse.ir/‎Cached Similarبورس اوراق بهادار تهران در بهمن‌ماه سال 1346 بر پایه قانون مصوب اردیبهشت‌ماه 1345 ... آمار معاملات سهام، قراردادهای آتی سهم، اوراق مشارکت و گزارش وضعیت شاخص های بورس ... نمای بازار - بورس اوراق بهادار تهران www.tse.ir/market/MarketWatch.aspx‎Cached Similarبروزرسانی : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۲:۳۶ .حجم معاملات : ۱,۱۱۳ میلیون سهم .ارزش معاملات : ۳, ۵۰۶,۸۰۸ میلیون ریال .تعداد معاملات : ۶۹۳۸۹ معامله .شاخص کل : ۸۱۳۴۱.۶(۰.۶۳%) ... شاخص‌ها - بورس اوراق بهادار تهران www.iranbourse.com/market/Indices.aspx‎Cached Similarشاخص های اصلی ... شاخص کل. 81341.6. 511.1. 0.63. شاخص صنعت. 68634.9. 486.1. 0.71. شاخص آزاد شناور ... جزییات شاخص کل در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۵ و ساعت ۱۶:۰. [PDF] شاخصها در بــــــــــــــــــــورس www.bankmellat.ir/Public/11/bm_files/parto/36/22.pdf‎Cached Similarدر تمام بورس های دنیا نیز، شاخص های زیادی برای گروه ها و شرکت. های مختلف محاسبه ... بورس فرانسه ). در بورس اوراق بهادار تهران نیز، شاخص های زیادی محاسبه می شود که هر. شاخص بازار سهام - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شاخص_بازار_سهام‎Cached Similarشاخص یک معیار آماری است که تغییرات در یک اقتصاد یا بازار بورس را نشان می‌دهد. ... از شاخص کل و سایر شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران می‌توان برای سنجش عملکرد ... [PDF] ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﻮﺭﺱ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺑﻬﺎﺩﺍﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﭘﺎﻳﻪ cbi.ir/page/9955.aspx‎Cachedﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ. ۲۶۴۸۱.۵. ۲۵۹۰۵.۶. ۲۷۲۵۹.۹. ۵.۲. ۲.۹. ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺎﻟﻲ. ۶۶۵۶۱.۰. ۶۰۱۹۱.۵. ۶۱۵۷۱.۱. ۲.۳. - ۷.۵ ... ﻣﺎﺧﺬ: ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻮﺭﺱ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺑﻬﺎﺩﺍﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎﺯﺍﺭ، ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ . ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ... [PDF] ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﻮﺭﺱ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺑﻬﺎﺩﺍﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ (ﺳﺎﻝ ﭘﺎﻳ - بانک مرکزی www.cbi.ir/page/12124.aspx‎Cached Similarﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻭﻝ. ۳۰۰۳۰/۷. ۶۰۱۸۷/۶. ۵۸۶۰۶/۸. ۵۸۶۰۶/۸. -۲/۶. ۹۵/۲. ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﻭﻡ. ۶۲۸۳۹/۹. ۱۵۵۵۸۵/۱. ۱۵۲۴۴۱/۶. ۱۵۲۴۴۱/۶. -۲/۰. ۱۴۲/۶. ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﻮﺭﺱ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺑﻬﺎﺩﺍﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ. ﻋﻨﻮﺍﻥ. مفاهیم: شاخص بورس چیست؟ - همشهری www.hamshahrionline.ir/details/3994‎Cached Similar12 سپتامبر 2006 ... در زیر به برخی از شاخص‌های بورس اشاره شده است: شاخص ... این شاخص بیانگر روند عمومی قیمت سهام همه شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار است. شاخص های بورس اوراق بهادار - همکاری در فروش فایل network.marketfile.ir/product-45871-bors-orag-bahadar.aspx‎Cachedشاخص های بورس اوراق بهادار. مقدمه. یکی از الزامات اساسی برای ره پیمودن به سمت توسعه و پیشرفت ، توجه به سرمایه و سرمایه گذاری است و در لوای سرمایه گذاری است که ...