دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی

تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی

به نقل از سایت دادستانی کل کشور

سیری در قانون مدنی با تعمق در آن حکایت از ظرافت و دقت نویسندگان آن را در تدوین احکام مدنی دارد. این قانون عصاره اندیشه والای فقها است در عین حال از جریانهای سده های اخیر و تحولات حقوقی بیگانه در امان نمانده است لیکن این را ما عار نمی دانیم بلکه آن را تکامل می نامیم مشروط بر اینکه منطبق با اصول و قواعد حقوقی بومی گردد . با وجود این نفوذ عناوین بیگانه در قانون مدنی را، با همه وسواسی که نویسندگان این قانون و تعصب نسبت به گذشته غنی ایران در زمینه فقه و حقوق داشته اند، نمی توان انکار کرد.

در تدوین بخش تعهدات نفوذ عناوین حقوقی بیگانه محسوستر است هر چند تسلط و آشنائی فراوان نویسندگان قانون مدنی سدی حصین در راه نفوذ عقاید حقوقی خارجیان است با این حال رخنه آنها اجتناب ناپذیر است. تامل در مواد ۱۹۹، ۲۰۰، ۲۱۲،۲۱۳، ۲۴۶، ۴۵۲، ۴۸۳، ۴۹۶، ۴۶۷، ۵۴۴، ۶۲۶، ۶۷۰، ۶۸۲، ۷۳۳، ۸۰۱، ۸۰۳، ۸۱۶، ۸۳۷، ۱۲۱۲ نفوذ این عناوین آمیخته با مسامحه گری مقنن در تدوین مواد قانونی آشکار می شود و همین امر باعث تردید نویسندگان حقوقی و مجریان شده است که الفاظ مبهم و دوپهلو را بر کدام معنی حمل کنند.

این مسامحه کاری عواقب مطلوبی ندارد گاهی اوقات بطلان عقد نتیجه می دهد گاهی صحت. با وجود این در بعضی مواد تعابیری به چشم می خورد که در نگاه اول ممکن است حمل بر تسامح شود ولی با پرده گشائی از حقیقت نشان از ظرافت نویسندگان قانون دارد. یکی از این مواد، ماده ۸۱۶ قانون مدنی است. در این ماده می خوانیم: « اخذ به شفعه هر معامله را که مشتری قبل از آن و بعد از عقد بیع نسبت به مورد شفعه نموده باشد، باطل می نماید. »... آنچه در ماده بصورت نامتعارف جلوه می کند قسمت اخیر آن است.

در این ماده سبب بطلان عقدی که قبل از اخذ به شفعه منعقد شده است اعمال حق شفعه توسط شفیع عنوان شده است. می دانیم که در حقوق ایران اسباب بطلان باید حین تراضی موجود باشند و الا تآثیری در عقد نخواهند داشت یا دست کم موجب انفساخ عقد می شود (مواد ۳۸۷، ۴۵۳، ۴۸۳ ق.م ). چنانکه مورد معامله عین معین باشد و هنگاه تراضی تلف شده باشد طبق ماده ۳۶۱ ق.م بیع باطل است ولی چنانچه بعد از تراضی باشد دیگر ضمانت اجرای آن بطلان نیست بلکه بیع صحیح و نافذ است فقط در تلف قبل از تسلیم یا خیار مختص مشتری، موجب انفساخ است.

همچنین است در مالیت داشتن یا قدرت بر تسلیم. در حالی که در این ماده اعمال حق را موجب بطلان عقد سابق می داند. در نظام حقوقی ایران بطلان زمانی به کار می رود که عقد از همان حین توافق باطل باشد یا به تعبیری دقیقتر، این توافق تلاشی باطل برای انعقاد عقد است در این نظام ممکن نیست عقدی صحیح واقع شود و بعد به علتی باطل شود. از طرفی در ماده ۸۱۶ سبب بطلان عقد را اخذ به شفعه دانسته و از عبارت « باطل می نماید » ظهور در عارض شدن بطلان بعد از اعمال حق، بر عقد صحیح است همان که در نظام حقوقی ما پذیرفته نیست و منطبق با نظامهای حقوقی بیگانه است. توضیح اینکه در نظام حقوقی ما بطلان مطلق است و قابل استناد در برابر همه اشخاص، بطلان نسبی عنوانی بیگانه در حقوق ما است.

بطلان نسبی یکی از نهادی است که می تواند حکم ماده ۸۱۶ قانون مدنی را توجیه کند منتها با سابقه درخشان فقهی در حقوق ایران، این لباس عاریتی را برانداز خود نمی دانیم و مصمم هستیم این مواد را منطبق با قواعد و اصول حقوقی و فقهی خود تفسیر کنیم تا هیچ نیازی به تمسک به بیگانگان احساس نشود.

نویسندگان حقوقی در شرح این ماده کمتر اشاره به قسمت آخر ماده نموده اند گوئی موءلفان مغمض ما چنان به این شیوه مقنن خو گرفته اند که توجهی به این مسائل در قانون مدنی ننموده اند و مانند سایر مواد مذکور آن را حمل بر تسامح نموده اند آنچه حقیر از آن بیزار است و این گونه بازی با الفاظ را در خور نویسندگان تحلیل گر نمی داند. به عقیده نگارنده در مورد این ماده هیچ گونه تسامحی صورت نگرفته است بلکه بدون نیاز به عناوین حقوق خارجی، کاملا منطبق با نظام حقوقی ما است.

نوع فایل: word

سایز:61.5 KB

تعداد صفحه:6



خرید فایل



لینک منبع :تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی

تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی - کلینیک حقوقی ایران https://iranlawclinic.com/doc/2d0fb9001‎Cachedخانه; تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی. سیری در قانون مدنی با تعمق در آن حکایت از ظرافت و دقت نویسندگان آن را در تدوین احکام مدنی دارد. این قانون عصاره اندیشه والای فقها ... تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی - سایت پروژه - فایل ناب prozga.filenab.com/product-65667-takgikg.aspx‎Cachedتحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی نقد ماده دادستانی احکام مدنی مشروط قواعد حقوقی قانون مدنی فقه و حقوق شفعه تحقیق جزوه مقاله پایان نامه ... حقوقدان - تحلیل ماده 816 قانون مدنی www.hughughdan.blogfa.com/post-33.aspx‎Cached Similarتحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی به نقل از سایت دادستانی کل کشور سیری در قانون مدنی با تعمق در آن حکایت از ظرافت و دقت نویسندگان آن را در تدوین احکام مدنی دارد. تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی :: دانشگاه تا کار projheh.blog.ir/post/6880‎Cached26 نوامبر 2016 ... تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی سیری در قانون مدنی با تعمق در آن حکایت از ظرافت و دقت نویسندگان آن را در تدوین احکام مدنی دارد. این قانون عصاره ... وکیل خصوصی شما - بررسی حق شفعه (با تحلیل ماده 808 قانون مدنی) vokalan.blogfa.com/post/8‎Cached Similarوکیل خصوصی شما - بررسی حق شفعه (با تحلیل ماده 808 قانون مدنی) - حقوق خصوصی . ... از آن و بعد ازعقد بیع نسبت به مورد شفعه نموده باشد، باطل می‌نماید.( ماده ۸۱۶ ق.م). بطلان نسبی - Jurist jurist.persianblog.ir/tag/بطلان_نسبی‎Cached Similarمنظور از بطلان مطلق « nulite absolue » وضعیت عقدی است که قانونی برای آن هیچ اثر حقوقی نمی شناسد و از نظر قانون ... + تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی (بطلان نسبی). بطلان - Jurist jurist.persianblog.ir/post/4‎Cached Similar13 دسامبر 2014 ... تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی (بطلان نسبی)(۱) ... منظور از بطلان مطلق « nulite absolue » وضعیت عقدی است که قانونی برای آن هیچ اثر حقوقی نمی ... شرح ماده 183 قانون مدنی - تفسیر قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران www.qanonemadani.blogfa.com/tag/شرح-ماده-183-قانون-مدنی‎Cached Similarشرح ماده 183 قانون مدنی. ماده 183 قانون مدنی:عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگرتعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد. برای دیدن ... حقوقدان www.hooghoogh.com/Articles.htm‎Cached1387/12/3, |, تحلیل و نقد ماده ۸۱۶ قانون مدنی. 1385/7/1, |, ارث حق به ... به ماده ۹۴۵ قانون مدنی. 1389/4/15, |, بررسی و تحلیل فقهی - حقوقی مواد ۷۸۷ و ۷۸۸ قانون مدنی ایران. انش حقوقی ... د - blogfa.com najafim.blogfa.com/tag/مقالات-حقوقی‎Cached Similarمقاله نقدی بر ماده 46 قانون اجرای احکام مدنی; مقاله تأملی در ماده 131 قانون اجرای ... نقد و تحلیل حقوقی ماده 558 قانون مدنی پیرامون شرط ضمان مضارب; مقاله نابرابرى ارث زن ...