دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

تشخیص هویت

تشخیص هویت

مقدمه

هویت، مجموعه صفات و مشخصاتی است که فردی را از افراد دیگر یا شیئی را از اشیای دیگر متمایز می‌کند. در هر عصری از زندگی اجتماعی بشر متناسب با نیازها و امکانات همان دوره تعیین هویت افراد مورد توجه بوده و روش‌های علمی خاص برای تشخیص هویت، متداول بوده است.

از روش‌های قدیمی تشخیص هویت می‌توان به داغ کردن بدن با فلز گداخته اشاره کرد. به اعتقاد سرهنگ فخرز در قدیم به منظور تنبیه و نیز تشخیص هویت‌ مجرمان حرفه‌ای، روی کتف و گونه یا پیشانی آنها با فلز گداخته علامت می‌گذاشتند، در فرانسه روی شانه راست محکومین به زندان موقت با اعمال شاقه، علامت T و محکومیت به زندان دائم با علام TP و محکومین جرم جعل را با علامت TPF با فلز گداخته علامت‌گذاری می‌کردند. امپراتوران روم باستان هم برای مشخص کردن افراد جنایتکار و اسیران از سایر اقشار جامعه، پیشانی اسیران و بردگان را با حرف‌ S و قاتلین را با حرف M داغ می‌کردند.

تن‌پیمایی از دیگر روش‌های قدیمی تشخیص هویت بود که در آن به‌منظور شناسایی، قسمت‌هایی از بدن را اندازه‌گیری می‌کردند. بر این اساس مجرمین را بر حسب قد، طول نیم‌ تنه در حال نشسته، اندازه دور سر و عرض سر، طول پای چپ، طول گوش راست، رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ مو، شکل و طول لاله گوش، سالک، خال و... دسته‌بندی و سوابق آنها بایگانی می‌شد و در نتیجه به این روش افراد شناسایی می‌شدند. البته در حال حاضر هم بعضی از مشخصه‌های تن پیمایی در فرم مشخصات زندانیان تازه وارد و داوطلبان استخدام ثبت می‌شود و در تعقیب و شناسایی مجرمان فراری از این علائم تحت عنوان چهره‌نگاری استفاده می‌شود. اما انگشت‌نگاری در میان روش‌های قدیمی روشی قاطع برای شناسایی هویت انسان‌هاست که خطوط برجسته سرانگشتان را بررسی می‌کند.

با پیشرفت علم، شناساگرهای ژنتیکی هم برای تشخیص هویت به کار گرفته شدند. در نهایت هم روش‌‌های ملکولی (PCR) مطرح شدند که در مقایسه با سایر روش‌های بیولوژی ملکولی مطمئن‌ترین روش برای آنالیز DNA نمونه‌های بیولوژیک به جا مانده در صحنه جرم است. تهیه نسخه‌های متعدد از یک ژن، بررسی بود یا نبود یک ژن خاص در یک قطعه DNA، تشخیص بیماری‌‌های ژنتیکی پیش از تولد، بررسی عفونت‌های باکتریایی و ویروسی، تشخیص جهش‌ها و سرطان‌ها، مطالعات باستان‌شناسی و تکامل، تعیین جنسیت جنین، تعیین هویت اجساد مجهول‌الهویه، تشخیص هویت مجرمان در پرونده‌های جنایی، آنالیز انتقال صفات در حیوانات وحشی و کنترل شکار حیوانات به منظور حفظ محیط‌ زیست و حیات‌وحش از کاربردهای این روش به حساب می‌آیند.

مزایای روش‌های مولکولی‌ غیرقابل انکار است‌

مشکلات و محدودیت‌های جامع نبودن روش‌‌های تشخیص هویت رایج، دانشمندان ژنتیک ملکولی را بر آن داشت تا از خصوصیت چند حالتی بودن (پلی مرفیسم)‌ بعضی از قسمت‌های DNA در تعیین هویت افراد بهره‌ گیرند. به گفته سرهنگ فخرز ملکول DNA از سایر بیو ملکول‌ها پایدارتر است، به طوری که دانشمندان توانسته‌اند از اجساد مومیایی مصریان قدیم که چند 100 هزار سال از تدفین آنها می‌گذرد هم DNA استخراج کنند.

در ضمن مناطق چند حالتی DNA که نقش شناساگر ملکولی را بازی می‌کنند، از تنوع بیشتری نسبت به ژنوتیپ‌های گروه خونی و غیره برخوردار هستند. روش‌های ملکولی همچنین علاوه بر توانایی رفع اتهام از افراد بی‌گناه، قابلیت اثبات تعلق نمونه به فرد یا افرادی را دارا خواهند بود.

به طور کلی روش‌های مولکولی قابل اعتماد‌تر از سایر روش‌ها هستند چراکه مولکول DNA و ژنوتیپ افراد، جز در موارد نادر مثل پیوند مغز استخوان، از بدو تولد و حتی بعد از مرگ هم ثابت مانده و تغییر نمی‌کند.

نکته جالب توجه دیگر در این زمینه قابلیت بایگانی شناساگرهای مولکولی به عنوان مدرک مستند است که می‌تواند در هر زمان از زمان قضایی قابل تجدیدنظر باشد. نباید فراموش کرد که از حداقل نمونه نظیر یک تار مو، گلبول سفید و حتی یک سلول پوستی یا اسپرماتوزوئید استخراجDNA می‌توان و تعیین هویت امکان‌پذیر است و از بقایای بسیار کهنه و باستانی مانند استخوان، تنها از طریق DNA می‌توان تعیین هویت کرد.

مجرمین زیر ذره‌بین قانون‌

مقایسه ژنوتیپ لکه‌های بیولوژیک به‌جا مانده در صحنه وقوع جرم یا روی خودروهایی که راننده پس از تصادف فرار می‌کند، تعیین رابطه پدری از میان چند مرد برای بچه نامشروع، تعیین هویت اجسادی که پس از قتل سوزانده شده یا به هر دلیل مجهول‌الهویه شده‌اند، تعیین هویت اجساد مجهول‌الهویه ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و در نهایت تشکیل بانک اطلاعات ژنتیکی برای مجرمین حرفه‌ای ازجمله کاربردهای اصلی شناساگرهای ژنتیکی هستند.

نوع فایل: word

سایز:44.2 KB

تعداد صفحه:31



خرید فایل



لینک منبع :تشخیص هویت

درگاه خدمات الکترونیک انتظامی: مدارک لازم جهت دریافت تشخیص هویت ... www.epolice.ir/page.php?12‎Cachedمدارک لازم جهت دریافت تشخیص هویت (گواهی عدم سوء پیشینه). (این خدمت درحال حاضر فقط در دفاتر تهران بزرگ، کرج، مشهد، اصفهان، اهواز، ارومیه، یزد، کرمان، قم، رشت، ... Images for تشخیص هویت رده:تشخیص هویت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/رده:تشخیص_هویت‎Cached Similarرده:تشخیص هویت. از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. پرش به: ناوبری، جستجو. شِناسایی یا تشخیص هویت از مفاهیم امنیت و اطلاعات است. مدارک لازم جهت دریافت تشخیص هویت - آسمونی www.asemooni.com/info/people/identification‎Cachedمدارک لازم جهت دریافت تشخیص هویت,تشخیص هویت,مدارک برای تشخیص هویت, گرفتن تشخیص هویت,گواهی عدم سوء پیشینه,گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه,مدراک ... Bureau of Identification | اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی - اهواز ... https://foursquare.com/...تشخیص-هویت.../5459ec17498e75472ba39e13‎Cached Similar2 visitors have checked in at Bureau of Identification | اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی. اداره تشخیص هویت - نیروی انتظامی : آگاهی - شعب vista.ir/biz/44617‎Cached Similarاداره تشخیص هویت. زمینه فعالیت : نیروی انتظامی : آگاهی - شعب نشانی : تهران - تهران - خ. وحدت اسلامی - پایین تر از چهارراه مولوی - جنب پمپ بنزین - معاونت آگاهی تهران ... مدارک برای دریافت تشخیص هویت ( گواهی عدم سوء پیشینه ) - نقشه راه www.naghsheyerah.ir/مدارک-برای-دریافت-گواهی-عدم-سوء-پیشینه/‎Cached6 آگوست 2016 ... رییس اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی نیروی انتظامی:فخرز درباره صدور این گواهی در شهرستان ها با بیان اینکه فرد با مراجعه به مراکز تشخیص هویت ... تشخیص هویت - DOURAN Portal www.tabriz.post.ir/HomePage.aspx?TabID=11960&Site...fa...‎Cached Similar2- هدف : دریافت پیشینه فرد متقاضی. 3- دامنه عملکرد : شرکت پست ج . ا . ا ، متقاضی، تشخیص هویت نیروی انتظامی ج.ا. ا، دادگستری استان وشهرستان محل تولد متقاضی. تشخیص هویت - IT Researches itresearches.ir/تشخیص-هویت-بیومتریک‎Cached Similarاز دیر باز انسان برای بقا، نیاز به تشخیص دوست از دشمن داشته است و تشخیص هویت برای وی امری حیاتی بوده و هست، لذا امروزه سعی در مکانیزه سازی سیستم های ... اعلام نظر اداره تشخیص هویت ناجا در پرونده ستایش www.entekhab.ir/.../اعلام-نظر-اداره-تشخیص-هویت-ناجا-در-پرونده-ستایش‎Cachedدادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین روز گذشته به ایسنا گفته بود که منتظر نظر اداره تشخیص هویت ناجای تهران درباره آلت قتاله در پرونده «ستایش» هستند.