دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دولت و مسئولیت اجتماعی

دولت و مسئولیت اجتماعی

مقدمه

اگر اندکی به پیرامون خود نگاه کنیم، به سازمان ها، شرکت ها، بانک ها و انسان ها، صحنه ی درگیری را شاهد خواهیم بود که ریشه در دردی دارد که سال هاست گریبانگیر انسان ها بوده است و تلاش متفکران، حکیمان، روانشناسان، فیلسوفان و ... هیچ علاجی را برای آن به ارمغان نیاورده است. این درد چیزی نیست مگر دشمنی با طبیعت. گروه های بشری قرن هاست که برای سبقت گرفتن در راه بهره مندی از طبیعت خنجرهای آهیخته خود را در شکم همدیگر فرو می برند. اگر این کارزار در قرن های پیش بر سر چراگاه و قطعه ای زمین بود، اکنون منابع زیرزمینی است که عرصه را بر همه تنگ کرده است. با این همه جای شکر باقی است که اندکانی پیدا شده اند که در این راه موانعی را قرار دهند و سعی در تغییر اندیشه بشر مخرب امروزی داشته باشند.

این متفکران که در حیطه های گوناگون به سخنرانی پرداخته اند، حیطه مدیریت را از افکار خود بی بهره نگذاشته اند. یکی از نظریاتی که امروزه برای خود جا بازکرده است، مسئولیت های اجتماعی در مدیریت است. جهت این نظریه به سمت و سویی است تا که شاید بتواند بشر امروزی را به دنبال خود بکشاند و او را با طبیعت به عنوان یک جزء و نه یک فرادست همگون کند و همچنین به شیوه ای عادلانه فواید حاصل از تعامل با طبیعت را بین آنها تقسیم کند. لذا در این نوشته سعی بر آن است که با بررسی تمام جوانب مسئولیت اجتماعی در امتداد یک نمونه مطرح شده زوایای پنهان موضوع آشکار شود.بنابراین در ادامه با ارائه تعاریف و نظریات گوناگون در مورد مسئولیت اجتماعی، نمونه یاد شده مورد بررسی قرار می گیرد.

مسئولیت اجتماعی

متفکران رشته مدیریت از دهه 1950، توجه خود را به مسئولیت های اجتماعی معطوف کردند.تمام سازمان هایی که فقط سود و زیان خود را وزن می کردند، تحت فشار مردم و سازمان های مشابه، دید خود را اندکی به فراتر از سازمان اندوختند. دیگر بوضوح مشخص است که اعمال سازمان ها بر محیط بیرونی تأثیر بسزایی خواهد داشت و نمی توان سود و زیان ناشی از سازمان ها بر جامعه را نادیده گرفت. جهت مسئولیت اجتماعی به سمتی است که فواید اجتماع در آن امتداد است. لذا تلاش بر این بوده است که سود و زیان سازمان ها به گونه ای باشد که مردم هزینه اضافی متحمل نشوند.

منظور از مسئولیت اجتماعی این است که که سازمان ها تأثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند و لذا چگونگی فعالیت های آنها باید به گونه ای باشد که در اثر آن زیانی به جامعه نرسد، و در صورت رسیدن زیان، سازمان های مربوط ملزم به جبران آن باشند. به عبارت دیگر، سازمان ها نباید خود را مستقل از محیط بیرونی خود و به اصطلاح «تافته جدا بافته» بدانند، بلکه باید خود را جزئی از یک کل یعنی محیط بیرونی و اجتماع بدانند و باید اهداف و فعالیت های آنها در راستای آرمان های اجتماعی و رفاه و آسایش جامعه باشد.

امروزه همه مدیران باید به کارهایی دست بزنند که مورد قبول جامعه و منطبق با ارزش های آن باشد. سازمان هایی که نمی توانند خود را با این مهم تطبیق دهند، موفق نخواهند بود. پیتر دراکر یکی از برجسته ترین صاحبنظران مدیریت در این باره می گوید که سازمان های خصوصی به منظور حفظ مشروعیت خود و بقا در محیط، باید قبول کنند که نقش و وظیفه عمومی و اجتماعی نیز دارند. این نقش اجتماعی از این اصل پذیرفته شده نشأت می گیرد که: «هر فردی مسئول رفتار خود است و چنانچه ازطرف وی، خواه به طور عمد و غیر عمد، صدمه ای به دیگران وارد شود، باید پاسخگو باشد.» سازمان ها نیز از این مقوله مستثنی نیستند و باید پاسخگوی تأثیرات اجتماعی نامطلوب خود باشند.

نوع فایل: word

سایز:10.0 KB

تعداد صفحه:9



خرید فایل



لینک منبع :دولت و مسئولیت اجتماعی

سیاستگذاری اقتصادی و مسئولیت اجتماعی دولت - فصلنامه سیاست https://jpq.ut.ac.ir/article_29942.html‎Cachedامروزه، مسئولیت اجتماعی از مفاهیم کهن خود، همانند نوع دوستی و کمک های انساندوستانه فراتر رفته و طیف گستره فعالیتهای دولت در سطوح محلی، ملی و بین المللی را در ... دولت و مسئولیت اجتماعی - فایل ناب 20elm.filenab.com/product-65752-takgikg.aspx‎Cachedدولت و مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی دولت سازمان ها شرکت ها بانک ها انسان ها مدیریت سازمانها فیلسوفان تافته جدا بافته مشروعیت تحقیق جزوه مقاله پایان نامه ... نقش دولت در مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمان ها – مسئولیت پذیری ... hami.tehran.ir/csr/?p=380‎Cachedدر نتیجه، همان انتظاراتی که از سازمان ها هست که عملیاتشان را بر پایه احساس مسئولیت اجتماعی انجام دهند به گونه ای فزاینده متوجه سازمان های بخش دولتی نیز هست. تدوین سند مسئولیت اجتماعی در دولت، به‌زودی - ایسنا www.isna.ir/news/.../تدوین-سند-مسئولیت-اجتماعی-در-دولت-به-زودی‎Cached22 آگوست 2016 ... وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سند رسمی مسئولیت اجتماعی که تدوین شده به زودی به تصویب هیئت دولت می‌رسد که این سند در شهرستان ... اثیـــر ... سایت جامع مدیریت - دولت و مسئولیت اجتماعی(Government ... athir.blogfa.com/post-623.aspx‎Cached Similarمدیریت دولتی؛ دولت و مسئولیت اجتماعی. متفکران رشته مدیریت از دهه 1950، توجه خود را به مسئولیت های اجتماعی معطوف کردند. Government and social responsibility. نقش دولت در توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها - اتاق بازرگانی ... iccima.ir/.../69739-نقش-دولت-در-توسعه-مفهوم-مسئولیت-اجتماعی-شرکت‌ها.html‎Similar 24- دولت و مسئولیت اجتماعی : دکتر غلامحسین حیدری تفرشی dr-heydaritafreshi.com/1392/01/24-دولت-و-مسئولیت-اجتماعی/‎Cached Similarمتفکران رشته مدیریت از دهه ۱۹۵۰، توجه خود را به مسئولیت های اجتماعی معطوف کردند. Government and social responsibility. مقدمه. اگر اندکی به پیرامون خود نگاه کنیم، ... تدوین سند مسئولیت اجتماعی در دولت، به‌زودی www.bibaknews.com/723317/تدوین-مسئولیت-اجتماعی-دولت-زودی.html 22 آگوست 2016 ... به گزارش بی‌باک، علی ربیعی در نشست مسئولیت‌های اجتماعی در عسلویه با بیان اینکه در سفر به استان بوشهر تمامی معاون‌های وزارت تعاون، کار و ... دولت ها وظیفه دارند،مسئولیت های اجتماعی شرکت ها را تقویت کنند ... dolat.ir/detail/258804 17 فوریه 2015 ... اگر شرکت‌های هر کشوری به مسئولیت‌های اجتماعی توجه کند در چنین صورتی از سنگینی مسئولیت دولت کاسته می‌شود و چنانچه دولت با شرکت‌هایی ... مسئولیت اجتماعی شرکت ها و نقش دولت در ایجاد آنها library.tebyan.net/.../مسئولیت%20اجتماعی%20شرکت%20ها%20و%20نقش%20دولت%20...‎Cachedمسئولیت اجتماعی شرکت ها و نقش دولت در ایجاد آنها. [منبع الکترونیکی]. افزودن به کتابخانه شخصی. شرح پدیدآور : جلیل هاشمی. زبان : فارسی. نوع منبع : مقاله.