دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

جنبشهای اسلامی معاصر

جنبشهای اسلامی معاصر


__________________________

«فصل اول»

وقوع انقلاب اسلامی در ایران مهمترین عامل رشد فزاینده گروههای اسلامی در جهان عرب دهة‌1980 است. گرچه جنبش اسلامی با تأسیس اخوان المسلمین توسط حسن‌البنا در 1928 به شکل سازمانی در مصر و دیگر کشورهای عربی شروع به رشد کرد اما سرکوب این سازمان توسط رژیمهای عرب و علاوه بر آن خط مشی ملاحظه کارانه رهبران آن در قبال قدرت سیاسی حاکم از جاذبیت جنبش اخوان المسلمین کاست.

وجود انشعاب‌ها و شکاف‌های متعدد در اخوان المسلمین و ظهور جریان‌های نوپای اسلامی از میان آنها این مسئله را ثابت می‌کند که جوانان طرفدار گرایش اسلامی با تأثیر پذیرفتن از الگوی انقلاب ایران روش قهر‌آمیز در برابر رژیمهای حاکم را در پیش گرفتند.

وقوع انقلاب اسلامی در ایران و ظهور گروههای اسلامی در سراسر جهان اسلام در دهة‌ 1980 باعث شد تا محققان و روزنامه نگاران ، کتابها و مقالات متعددی پیرامون رستاخیز اسلامی معاصر و جنبش‌های اسلام‌گرا به رشتة‌ تحریر درآورند.


مصر مهد بنیادگرایی اسلامی

جنبش اخوان المسلمین اصولاَ باید زائیدة‌ اوضاع سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر مصر در پی و از سویی دیگر بر یک ؟ مسلمانان در برابر استعمارگران غرب که کشورهای اسلامی را مورد تجاوز قرار داده است. دوره‌ای که اصول قرآن مورد ملاحظه قرار می‌گرفت و اسلام تنها ملیت محسوب می‌شود. به نظر او بین جوامع کنونی اسلامی و اسلام واقعی فاصله‌ای بود که این فاصله موجب عقب ماندگی امت یا جامعه مسلمانان شده بود. همچنین او معتقد بود که مإموریت اخوان المسنلیمن این است که انسان ةا را به سوی حقیقت هدایت کند ،‌ابناء بستر را به راه خدا فراخوانده و تمامی جهان را با نور اسلام روشن نماید.

جامعة‌ اخوان المسلمین در طی سالها گسترش پیدا کرد،‌ فعالیتش گسترده شد و در صحنة‌ سیاست جهانی نقش عمده‌ای بازی می‌کرد. اما با توجه به اتفاقاتی که افتاد(‌در این جا مجال شرح آنها نیست) ،‌طی دستوری در سال 1948 منحل شد. انحلال اخوان المسلمین در پی این بود که جامعه در تدارک یک انقلاب قریب الوقوع است. همچنین به دلیل برخوردهای نوینی که از 1945 مصر به لرزه درآمده بود، نقش اخوان المسلمین از دیدگاه دولت مهم‌ترین خطر بالقوه تلقی می‌شد.

به طور کلی بعد از تحولاتی که صورت گرفت از جمله ترور حسن انبیاء و بسیاری از مسائل دیگر اخوان المسلمین چاره‌ای جز تأکید بیشتر بر عملیات زیر‌زمینی نداشت،‌ولی در عین حال روابط گوناگونی با سایر سازمان‌های مخفی و گروههایی که در صدد ایجاد تغییراتی در مصر بودند برقرار نمود. تا اینکه بهتر بتوانیم تإثیر انقلاب ایران را بر تحولات این کشورمورد بررسی قرار دهیم.

مصر از جمله کشورهای مسلمانی بود که بیش از یک قرن و نیم هدف حملات نیروهای ضد انسانی استعمارگران قرار گرفته بود. بیداری در این کشور بیش از هر کشور عربی دیگر صورت گرفت. جنبش انقلابی ایران با محتوای اسلامی‌اش محرک جدیدی برای بیداری گروههای اسلامی در مصر بود.

مراکز فعالیت‌های اسلامی در مصر بدین ترتیب بود:

الف) ‌مراکز رسمی

ب) ‌وزارت اوقاف

ج)‌ مسجد- دانگشاه الازهرا و مراکز وابسته به آن – مجمع بررسیهای اسلامی – آموزشگاه‌های یعنی الازهر

د)‌ سازمان‌ها و انجمن های مذهبی

ه‍‌)‌ جمعیت‌های مذهبی – دانشگاهها و مساجد

دانشگاهها مراکز اصلی و اساسی پیدایش نهضت‌های اسلامی و انقلابی است. بزرگترین جمعیت اسلامی مصر همان جمعیت‌ اخوان المسلمین بود که در مورد آن مبحث شد.

انقلاب ایران همة‌ مراکز مذهبی مصر را به تکاپو و فعالیت‌ انداخته‌ و آنها را به مطالعه و بررسی قیام مسلحانه و ایجاد تشکیلات و تکوین مسأله رهبری واداشته بود.

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول:

مصر مهد بنیاد گرایی اسلامی

نمونه هایی از پی آورد انقلاب ایران در مصر

فصل دوم:

الجزایر

مراکش

سودان

لیبی

تونس

نتیجه گیری

فصل سوم:

فهرست منابع و مآخذ



خرید فایل



لینک منبع :جنبشهای اسلامی معاصر

نگاهی به جنبش های اسلامی معاصر | اخبار قرچک gharchakonline.ir/نگاهی-به-جنبش-های-اسلامی-معاصر/‎Cached Similar2 مه 2014 ... نگاهی به رویکردهای نظری در مطالعه جنبشهای اسلامی امام خمینی (ره) و جنبش های اسلامی معاصر معرفی و بررسی برخی از جنبشهای اصیل اسلامی معاصر. ترجمان - جنبش‌های اسلامی معاصر در جهان عرب tarjomaan.com/vdcb.0b8urhb58iupr.html‎Cached Similar23 ژوئن 2013 ... کتاب جنبش‌های اسلامی معاصر در جهان عرب با سخنرانی حجت الاسلام فرمانیان و با تکیه بر جریان سلفیت در سوریه، در موسسۀ ترجمان نقد و بررسی شد. جنبش‌های اسلامی معاصر | نشر نی nashreney.com/content/جنبش‌های-اسلامی-معاصر‎Cached Similarطی دهه‌های گذشته تأسیس ساخت‌های سیاسی دموکراتیک به دغدغهٔ اصل متفکران بدل شده است. ولی نحوهٔ تعامل کنش‌گران اسلامی با این پدیده نوظهور چگونه بوده است؟ دانلود کتاب جنبش های اسلامی معاصر - کتابناک ketabnak.com/book/20900/جنبش-های-اسلامی-معاصر‎Cached Similar30 ژانویه 2011 ... نویسنده : مجید مرادی جنبش های اسلامی معاصر، گونه ای از جنبش های اجتماعی هستند که در واکنش به یک یا چند عامل از میان عوامل متعددی مانند استبداد ... گونه شناسی جنبش های اسلامی معاصر www.hawzah.net/fa/.../گونه-شناسی-جنبش-های-اسلامی-معاصر‎Cached Similarروی کار آمدن حکومتی لائیک و ضد دموکراسی در پیدایش جنبش اخوان المسلمین که بزرگ ترین جنبش اسلامی معاصر و مخالف هر گونه رویکرد لائیک بوده، سهم داشته است . خلاصه کتاب جنبش های اسلامی معاصر - علوم سیاسی 5657.persianblog.ir/post/86/‎Cachedخلاصه کتاب جنبش های اسلامی معاصر. نویسنده: دانشجوی علوم سیاسی - ۱۳٩٠/٥/۳٠. پرفسور جان ال سپوزیتو. متولد 19 می 1940 بروکلین نیویورک. 1963 لیسانس ... کتاب با فرمت pdf - دانلود کتابچه جنبش های اسلامی معاصر / دانلود پی ... pdfeslamic.blogfa.com/post-29.aspx‎Cached Similarبا به وجود آمدن حرکت های مردمی بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی،نیاز به افزایش شناخت نسبت به بستر این تحولات بیش از پیش نمایان شده است.جزوه ای را که در پیش ... جنبشهای اسلامی معاصر در جهان عرب - پایگاه مجلات تخصصی نور www.noormags.ir/view/en/articlepage/.../جنبشهای-اسلامی-معاصر-در-جهان-عرب‎Similarمجید حقیقت بیان ; مجله: کتاب ماه علوم اجتماعی ; آذر 1378 - شماره 26 ; نقد کتاب جنبش‌های اسلامی معاصر (اسلام و دموکراسی) www.shmoton.ir/نقد-کتاب-جنبش-های-اسلامی-معاصر-(اسلام-و-دموکراسی)_4405.html‎Cached Similarجنبش‌های اسلامی معاصر در مقاطع مختلف تاریخی مراحلی مختلفی را گذرانده ودر هر مرحله با مسائل به نسبت متفاوتی روبرو بوده‌اند. این جنبشها از منظرهایی متفاوت با ... سیر تحول جنبش های اسلامی معاصر - خبرگزاری بسیج basijnews.ir/fa/news/8712693/سیر-تحول-جنبش-های-اسلامی-معاصر‎Cached18 جولای 2016 ... جزوه مطالعاتی شماره 83 با موضوع سیر تحول جنبش های اسلامی در دوشماره منتشر شد.