دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی

بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی

چکیده

وجود نابرابری و ابعاد مختلف آن، از نشانه های مهم توسعه نیافتگی است که رفع چنین کمبودهایی مستلزم نگرش و توجه جدی به نحوه پراکندگی شاخص های توسعه در سطوح مختلف است. برای حل مسایل ناشی از عدم تعادل های منطقه ای، گام نخست، شناخت و سطح بندی مناطق از نظر برخورداری در زمینه های مختلف است. براین اساس در پژوهش حاضر سعی شده تا 17 شهرستان استان آذربایجان غربی را براساس 11 شاخص بهداشتی- درمانی و اجتماعی- فرهنگی بر پایه سرشماری آماری سال 1388 با استفاده از تکنیک تاپسیس سطح بندی و میزان نابرابری های موجود را میان شهرستان های استان، تعیین نماید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که شهرستان ارومیه بدلیل مرکزیت اداری- سیاسی در رتبه اول قرار گرفته و شهرستان اشنویه در این سطح بندی رتبه آخر را کسب کرده است. ضریب پراکندگی به دست آمده26/0 بوده که خود بیانگر وجود تفاوت و نابرابری در میزان بهره مندی از مواهب توسعه است. از این رو الگوی حاکم بر ساختار فضایی استان، تابع الگوی مرکز- پیرامونی است.

1- مقدمه

1-1- طرح مسأله

اصطلاح توسعه به صورت فراگیر پس از جنگ جهانی دوم مطرح شده است. این پدیده مقوله ی ارزشی، چند بعدی و پیچیده است (گنجی و احمدی، 1383: 1383). توسعه در واقع نخستین و مهمترین هدف تمامی دولت ها محسوب می شود. یکی از عوامل توسعه همانا پیشرفت اقتصادی است. اما تنها این عامل نیست و دلیل این امر آن است که توسعه صرفاً پدیده ای اقتصادی نیست. بنابراین هدف اصلی توسعه باید ایجاد الگوی مطلوب رشد درآمد همگانی باشد که تمامی اقشار جامعه را پوشش دهد (تودارو، 1384: 235).

از موضوعاتی که اخیراً در برنامه ریزی های ناحیه ای و منطقه ای مطرح گردیده ولی جایگاه آن هنوز در کشور ما به وضوح مشخص نشده، نابرابری توسعه نواحی است (منصوری، 1375: 4). عدم تعادل های منطقه ای و توزیع نامتعادل خدمات و امکانات به صورت نامناسب، از ویژگی های بارز کشورهای جهان سوم و ایران است (نظریان، 1374: 156). در ایران سیاست های غیراصولی گذشته در مکان یابی های صنعتی و خدماتی در قطب های رشد و روند تمرکز گرایی در تک شهر مسلط و مادر شهر ناحیه ای، موجبات اصلی نابرابری های ناحیه ای بوده است (حسین زاده دلیر، 1380: 90). در این بین استان آذربایجان غربی نیز با وجود برخورداری از منابع طبیعی فراوان، تنوع آب و هوایی، اقلیم مناسب و پتانسیل های سرشار در بخش کشاورزی، گردشگری و نیز استعدادهای فراوان جمعیتی در رتبه بندی استان های کشور جزء مناطق توسعه یافته نیافته می باشد و همواره با مشکلات و مسائل فراوانی مانند افزایش فقر، آلودگی آب، کمبود خدمات شهری، فراهم نبودن امکانات و تسهیلات شهری متناسب با جمعیت ، گسترش حاشیه نشینی ، پیدایش زاغه ها ، مساکن غیر رسمی و ... روبه رو هستند. برای این که شهرستان ها بتوانند محیط مناسبی برای زندگی بوده و توسعه یافته تلقی گردند، باید امکانات رفاهی ساکنین و شهروندان خود را بهبود بخشند.



خرید فایل



لینک منبع :بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی

بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان خراسان ... fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=114113‎Cached Similarدانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان خراسان رضوی، با استفاده از تکنیک تاپسیس. مقاله بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان ... - سیویلیکا www.civilica.com/Paper-SAQZAU01-SAQZAU01_049=بررسی-و-رتبه-بندی-درجه-توسعه-یافتگی-شهرستان-های-استان-کردستان،با-استف...‎Cached Similarمقاله بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان کردستان،با استفاده از مدل کمی تاکسونومی عددی, در اولین همایش منطقه ای معماری و شهرسازی (The first ... مقاله بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان ... - سیویلیکا www.civilica.com/Paper-ASUSC01-ASUSC01_059=بررسی-و-رتبه-بندی-درجه-توسعه-یافتگی-شهرستان-های-استان-کردستان-با-استفاده-از-...‎Cachedمقاله بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان کردستان با استفاده از شاخص کمی موریس, در اولین کنفرانس معماری و فضاهای شهری پایدار (First ... بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان خراسان ... https://journals.ut.ac.ir/article_54420.html‎Cached4 آگوست 2015 ... شناخت و بررسی امکانات و توانایی ها و در پی آن تعیین سطوح توسعه یافتگی نواحی از چالش های جدی پیش روی برنامه ریزی شهری و نخستین گام در ... بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان ... - شهرسازی آنلاین www.shahrsazionline.com/.../بررسی-و-رتبه-بندی-درجه-توسعه-یافتگی-شهر/‎Cachedبررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان خراسان رضوی، با استفاده از تکنیک تاپسیس چکیده با توجه به ضرورت توسعه یکپارچه ناحیه ای، تحلیل. بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان خراسان ... library.tebyan.net/.../بررسی%20و%20رتبه%20بندی%20درجه%20توسعه%20یافتگی...‎Cachedبررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان خراسان رضوی، با استفاده از تکنیک تاپسیس. [منبع الکترونیکی]. افزودن به کتابخانه شخصی ... بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان خراسان رضو drziari.blogsky.com/1391/02/24/post-73/ دوست داران دکتر کرامت اله زیاری - کاری از دانشجویان ارشد آمایش سرزمین(دانشگاه هرمزگان و دانشکاه تهران) دانلود (بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی) | سرو دانلود www.sarvoptdl.ir/file5599.html‎Cached21 جولای 2016 ... ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم به صفحه دانلود فایل(بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب ... پایان نامه بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان ... www.karenthesis.ir/.../پایان-نامه-بررسی-و-رتبه-بندی-درجه-توسعه-یافتگی-شهرستان-های-استان-آذربایجان-غربی-با-استفاده-از-تکنیک-تاپس...‎Cachedپایان نامه بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان آذربایجان غربی، با استفاده از تکنیک تاپسیس کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری ... دانلود فایل ( بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی) - عقیق دانلود agigdlc.ir/post.php?id=14405‎Cached18 ا کتبر 2016 ... با سلام،محصول دانلودی +{{بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی}}+آماده ارائه به جویندگان عزیز میباشد.با کلیک روی دکمه ادامه مطلب به صفحه ...