دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

ترانسفورماتور های جریان

ترانسفورماتور های جریان Current transformer

در پستهای فشارقوی به منظور اندازه گیری مقدار جریان و یا حفاظت تجهیزات توسط رله های حفاظتی الکتریکی ازترانسفورماتورهای جریان استفاده می شود که دارای دو وظیفه اصلی می باشند :

1ـ پایین آوردن مقدار جریان فشار قوی بطوری که قابل استفاده برای اندازه گیری از قبیل آمپر متر و مگا واتمتر و کنتورهای اکتیو و راکتیو و همچنین رله های حفاظتی جریانی باشد .

2 ایزوله کردن و جدا کردن دستگاههای اندازه گیری و حفاظتی از ولتاژ فشار قوی در اولیه . بطور کلی ترانسفورماتور های جریان اولیه آنها در مسیر جریان مورد حفاظت و یا اندازه گیری قرار گرفته و در ثانویه آن ، با نسبتی معین جریانی متفاوت داریم مثلاً ترانس جریان با نسبت 200/1 یعنی ترانسی که بازای 200 آمپر در طرف اولیه 1 آمپر در طرف ثانویه ( به شرط برقراری مدار ) ایجاد می کند .

طبعاً هر قدر جریان اولیه تغییر کند جریان در طرف ثانویه نیز به همان نسبت تغییر می کند . ولی به خاطر محدودیت هسته ترانس جریان برای عبور خطوط قوای مغناطیسی این قاعده تا حد معینی از افزایش جریان ارتباط دارد . به خاطر حفاظت وسایل اندازه گیری در برابر ضربه های ناشی از اضافه جریان معمولاً ازترانس جریان نهایی استفاده می شود که هسته آنها خیلی زود اشباع می شود . برعکس برای اینکه سیستمهای حفاظتی دقیقتر عمل کنند به ترانس جریانهای احتیاج داریم که هر چه دیرتر اشباع بشوند مثلاً ده ، پانزده یا بیست برابر جریان نامی . طرز کار ترانس جریان نیز بدین صورت است که جریان مدار از اولیه آن عبور کرده و باعث ایجادخطوط قوای مغناطیسی می شود این خطوط قوا به نوبه خود درثانویه ایجاد جریان می کند . جریان موجود در سیم پیچ ثانویه خطوط قوای دیگری را در هسته بوجود می آورد که جهت آن مخالف جهت خطوط قوای اولیه بوده و آنرا خنثی می کند چنانچه مدار ثانویه ترانس جریان در حالی که ترانس در معرض جریان اولیه است باز شود . خطوط قوای مربوط به ثانویه صفر شده و در هسته فقط خطوط قوای مربوط به اولیه باقی می ماند که این خطوط قوای هسته را گرم کرده و باعث سوختن ترانس جریان می شود . لذا همیشه اخطار می شود که ثانویه ترانس جریان که درمدار قرار گرفته باز نشود یا به مداری با مقاومت بیشتر از حد مجاز متصل نشود .

پارامترهای اساسی در C.t ها

1- نقطه اشباع 2ـ کلاس و دقت ترانس جریان

3ـ نسبت تبدیل ترانس 4ـ ظرفیت ترانس جریان

1ـ نقطه اشباع ترانس : ترانسفورماتورهای جریان برایجدا کردن مدار دستگاههای سنجش و حفاظتی از شبکه فشار قوی بکار می رود و اصولاً طوری انتخاب می شوند که در شرایط عادی و اضطراری شبکه بتواند بخوبی کار کند و جریان ثانویه لازم را برای دستگاههای اندازه گیری و حفاظتی تأمین کند اما مسئله اصلی این است که درهنگام اتصال کوتاه چون جریان اولیه ترانسفورماتور زیاد است بالطبع جریان ثانویه نیز زیاد خواهد شد ولی باید ترانسفورماتور جریان طوری عمل کند تا این جریان زیاد نتواند ازدستگاههای اندازه گیری عبور کرده و دستگاه را بسوزاند علاوه بر آن که این جریان نباید سبب فرمان غلط به دستگاههای حفاظتی شده و یا اینکه مانع عمل آنها شود بعبارت دیگر باید ترانسفورماتورهای جریان طوری ساخته شود که در جریانهای زیاد اشباع شده و مانع شود جریان زیادی از دستگاههای اندازه گیری عبور کند ولی برای رله های حفاظتی وضعیت فرق نی کند و ترانسفورماتور جریانی مورد احتیاج است که درجریانهای زیاد اشباع شده و جریان زیاد را تا حد معینی اجازه دهد تا از رله های حفاظتی عبور نماید مشخصه مغناطیسی یا تحریک C.T بستگی به جنس هسته تعداد حلقه های سیم پیچی و سطح مقطع و طول هسته دارد برای یک نوع C.T و هسته های مختلف برای آن ، منحنی های مغناطیسی آنها مشخص شده است . مشاهده می شود که با درنظر گرفتن جنس هسته مقدار چگالی فلو با توجه به تغییرات نیروی تحریک تغییر نموده و منحنی مختلف حاصل می شود . تغییرات جریان ثانویه را با توجه به تغییرات جریان اولیه ملاحظه می کنیداگر جنس هسته ازنوع آهن نیکل دار انتخاب شود مطابق منحنی c برابر جریات حساس است و اگر از نوع a انتخاب شود تا ده برابر و برای b تا 15 برابر جریان ثانویه حساس و بعد از آن اشباع شده و اجازه نمی دهد نقطه kp که آنرا مقطه شروع اشباع knee point می گویند بازای افزایش 50% جریان تحریک ولتاژ تنها 15% افزایش می یابد . مشاهده می شود از نقطه kp به بعد نسبت تبدیل C.T معلوم نیست وجریان ثانویه تقریباً ثابت است تنها اندکی افزایش خواهد داشت. بنابراین نقطه kp در انتخاب ترانسفورماتور جریان پارامتر مهمی است وحتماً باید مد نظر باشد .

word: نوع فایل

سایز:22.0 KB

تعداد صفحه:35



خرید فایل



لینک منبع :ترانسفورماتور های جریان

ترانس جریان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ترانس_جریان‎Cached Similarدسته‌بندی ترانسفورماتورهای جریان از دید ... شالوده و طراحی این ترانسفورماتورها نیز بستگی به ... ترانس جریان - مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع hadi-haddad-khouzani-bargh.blogsky.com/1388/02/19/post-47/‎Cached Similarترانس جریان - مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع - ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. [PDF] ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان فشار قوی kbc.ir/files/current%20transformer1.pdf‎Cached Similarﮐﻪ دﺳﺘﮕﺎﻩ هﺎ از وﻟﺘﺎژ ﻓﺸﺎر ﻗﻮﯼ ﻣﺠﺰا ﺷﻮﻧﺪ، ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮرهﺎﯼ ﺟﺮﻳﺎن ﺑ. ﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ. ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭻ اوﻟﻴﻪ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮر ﺟﺮﻳﺎن ﺑﺎ ﻣﺪار ﻗﺪرت ﺑﻄﻮر ﺳﺮﯼ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و. ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭻ ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﺠﻬﻴﺰات اﻧﺪازﻩ ﮔﻴﺮﯼ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ... ترانس های اندازه گیری جریان و ولتاژ (CT & PT) | ویکی پاور wikipower.ir/ترانس-های-اندازه-گیری/‎Cached Similarدر واقع ترانسفورماتورهای اندازه گیری چنان اهمیتی دارند که تصور کار سیستم جریان متناوب بدون این وسایل مشکل است.از انچه گفتیم بر می اید که ترانسفورماتورهای ... ترانس جریان (CT) - سایت شخصی محسن شکاری mohsenshekari.ir/اطلاعات-فنی/ترانس-جریان-ct/‎Cached Similarدر نوع اول خروجی ترانس جریان به دستگاههای اندازه گیری آمپرمتر ، مگاواتمتر ، مگاوارمتر ، کنتور اکتیو و راکتیو وصل می‌شود . ترانس های جریان با هسته اندازه گیری ... ترانس جریان CT ct-current-trans.blogfa.com/‎Cachedهدف از این مبحث تشریح ترانس جریان کوربالانس ، اصول نصب و عملکرد آن می باشد. همانطور که در قسمت های قبل توضیح داده شد، این نوع CT-ها به لحاظ ساختمانی از نوع ... ترانس جریان CT - آشنایی با محاسبات ترانسفورماتور جریان (CT ) ct-current-trans.blogfa.com/post/2‎Cached Similarدر عمل اغلب رله‌ها و وسایل اندازه‌گیری دیگر، که از جریان ترانسفورماتورهای جریان استفاده می‌کنند دارای یک کلید اتصال کوتاه هستند که باید قبل از برداشتن رله برای ... [PDF] ترانس ولتاژ و جریان CT & PT - شرکت الکترو صنعت دیانا www.electrodiana.com/pdf/741214409.pdf‎SimilarCT & VTﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮرﻫﺎی اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی. آﻧﺎﻟﯿﺰ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮرﻫﺎی ﺟﺮﯾﺎن و وﻟﺘﺎژ ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ و اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی. ﺗﻌﺎرﯾﻒ. : ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮر اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی. : ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻐﺬﯾﻪ ﮐﺮدن وﺳﺎﯾﻞ اﻧﺪازه ... [DOC] ساختمان ترانس جریان upir.ir/1393.2/18.doc‎Cached Similar3- ترانسفورماتورهای جریان اندازهگیری، بایستی در حالت اضافه جریان مربوط به اتصال کوتاه شبکه، بطور ذاتی محدود نمایند تا آسیبی به دستگاههای اندازهگیری وارد ... کلاس دقت ترانسفورماتورهای جریان حفاظتی - برق. قدرت. کنترل ... powercontrol.mihanblog.com/extrapage/2409‎Cached Similarهسته حفاظتی ترانسفورماتورهای جریان به منظور تغذیه رله های حفاظتی در شرایط غیرعادی (اتصال کوتاه) بکار میروند. ترانسهای جریان حفاظتی میبایستی عملکرد ...