دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

پیشینه و مبانی نظری طراحی فضای تجاری

پیشینه و مبانی نظری طراحی فضای تجاری

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مراکز تجاری قلب شهرهای امروزند. این مجموعه ها کاربریهای بسیار متنوعی همچون تجاری، اداری، ورزشی، تفریحی و غیره را در بر میگیرند و هر روز پیچیده تر و وسیع تر می شوند. مراکز تجاری عموما پذیرای قشر مشخصی از اجتماع هستند و این ویژگی، تبدیل آنها را به پاتوق و محل تجمع و زندگی اجتماعی تقویت می کند. اگرچه در مراکز خرید کاربریها و فروشگاه های متنوعی به چشم می خورند، همزیستی و تمرکز فعالیتهای تجاری موجب می شودضوابط مدون یا قواعد عرفی مشخصی بر این شبه اکوسیستم های کوچک حاکم شود. مراکز تجاری بزرگ و پیچیده ی امروزی که سطح زیربنای آنها گاه از صدهزار متر مربع بیشتر است، سیر تحولی طولانی دارند(نادری 1386).

2-2-1- فضاهای تجاری اولیه

اولین اقدامات عملکردی شناخته شده برای خرید و فروش محصولات، بازارهای سرباز یا غرفه های موقتی بودند الگوی رایج در آنها را چه به لحاظ عملکردی و جه لحاظ کالبدی و رفتاری می توان با بازارهای هفتگی امروزی مقایسه کرد(Guedes,1979:111).

2-2-2- فضاهای تجاری در یونان باستان

به طور کلی در منابه مختلف معماری آگورای یونانی به عنوان فضای مسقف و محصور دارای دو عملکرد اصلی معرفی شده است؛ عملکرد «اجتماعی-سیاسی» و «محل بازار شهر». حتی در منابعی معادل محل بازار شهر دیده می شود. ارسطو نسبت به عملکرد تجاری آگورا می گوید:" ...که نه مردم در آن حق دادوستد داشته باشند و نه بزرگان و پیشه وران به آن راه یابند مگر آنکه فرمانروایان ایشان را به آنجا فراخوانند."(فلامکی1385، 72)

به تدریج که یونانیان مراحل متفاوتی از زندگی سیاسی-اجتماعی را تجربه می کنند، آگورا مؤلفه هایی از تحرک اجتماعی و اقتصادی را می پذیرد و از طرفی فضاهای دیگر، در نقاطی دیگر و در رابطه با شالوده اقتصادی و بازرگانی آن بوجود می آیند و برگزاری ارتباط میان شهروندان را از قالب محدوده فضایی آگورا به تنهایی خارج می کنند. چنانچه در آتن شکل گیری بازار قیصر در فرم مرکزی در شرق آگورا در دوره هلنی می بینیم(فلامکی1385، 72).

در شهرهای طراحی شده مثل پرینه، محل آگورا تا حد امکان در مرکز فیزیکی شهر واقع شده بود و نیز گاهی آگورا حد فاصل میان دروازه شهر و آکروپلیس بود که در آتن به وضوح دیده می شود. در شهرهای بندری مثل میلتوس نیز موقعیت مرجح ااقتصادی بندر موجب شکل گیری آگورا در کنار آن می شود(موریس 1384 ، 42).

آگورا توسط ساختمان های شهری احاطه شده بود که این ساختمان ها در طبقخ همکف، مغازه هایی دائمی را در خود جای داده بودند که شکل گیری این الگو مقادن با قرن 5 قبل میلاد است. الگوی سازماندهی فضاهای تجاری در آن زمان بدین طریق بود که مغازه ها بین انبار یا کارگاه و مسیر پیاده مقابل خود قرار داشتند. بین مسیر محلی برای ایستادن خرید و فروشندگان جهت انجام اعمال تجاری بود(Gueduse,1979:112).

2-2-3- فضاهای تجاری در روم باستان

فوروم[1] را رومیان نه در تقابل با یونانیان بلکه در هماهنگی با نظام اداری شهرهای خود و برای جئابگویی به نیازهای خاص زندگی جمعی شان ساختند و همانند یونانیان، هرگز نتوانستند شکلی یکپارچه و قالبی برابر برایش بسازند(فلامکی1384 ، 74). فعالیت های اصلی که در فوروم صورت می گرفت عبارتند از بودند از : برگزاری امور اداری شهروندان، انجام امور تجاری و سیاسی و گاه بخشی از امور مذهبی. فوروم ها در سرزمین های وسیع زیر سلطه رومیان شکل و کاربردی برابری نداشتند. گاه بیشتر به امور تجاری می پرداختند تا جایی که فعالیت های دیگر کاملا فرع بر آنها شمرده می شدند و گاه چندان به تشریفات اداری اختصاص می یافتند که موجودیتشان به یک مجموعخ مونومنتال تبدیل می شد(فلامکی1384 ، 74)).

چنانچه به نظر می رسد فضاهای تجاری در شهر رم، به عنوان نماد تمدن روم، اکثرا مغازه های کوچکی در طبقات همکف اینسولاها بودند اما تمرکز اصلی بازار، پیرامون میادین شهر و بخصوص فوروم تراجان[2] بوده است(موریس 1384، 72).در دوره امپراطوری، ساختمان های شهری و مذهبی جای مغازه ها را در فوروم گرفتند و این اقدام، مغازه ها با از دست دادن موقعیت برتر خود در میدان شهر به جای دیگر از شهر منتقل شدند که به صورت گروهی فضای تقریبا بشکل امروزی بازار را شکل می دادند(Guedes,1927:112).

بازار تراجان بهترین نمونه به لحاظ یک معماری شایان توجه فضاهای تجاری در رم بود که در اوایل قرن دوم بعد از میلاد در مجموعه فوروم تراجان ساخته شد. این مرکز در کانسپت فرمی هود شبیه بازار های امروزیبود. مغازه های شخصی که در ایتالیا با نام تبرنا[3] مشهور است کانتری برای خرید و فروش در جلو و انبار در پشت و گاها در طبقه ی بالای مغازه داشت. مغازه ها با این خصوصیت فضایی تا پایان قرن 17 در سرتاسر اروپا رایج بودند(Guedes,1927:112).

2-2-4- فضاهای تجاری در قرون وسطا

به طور کلی امکانات تجارت که علت وجود اصلی شهرهای قرون وسطی محسوب می شود به چند صورت در این شهرها تأمین شده بود و انواع فضای تجاری هم در شهرهای طراحی شده و هم در شهرهای با رشد طبیعی وجود داشت: نخست، فضای باز مختص بازار که معمولا در مرکز شهر یا در نزدیکی آن بود؛ دوم، منطقه تجاری در قسمت عریض تر خیابان اصلی شهر. پاول زوکر از دو نوع فضای تجاری دیگر در شهرهای با رشد طبیعی نام می برد؛ گسترش افقی خیابان اصلی و همچنین میدانی در کنار دروازه شهر.

شکل کلی این میدان در شهرهای از پیش طراحی شده، اساسا فضایی خالی در یک بلوک شبکه شطرنجی است که از چهارسو توسط خیابان هایی احاطه شده است. در قاره اروپا ساختمان های پیرامون فضای بازار، تقریبا هم ارتفاع بوده و طبقه همکف این ساختمان ها بوسیله راهروی مسقفی که بر روی خیابان ها کشیده شده و در تمامی اضلاع میدان تداوم داشت، یکنواخت و هم شکل بود. خیابان تجاری در شهرهای از پیش طراحی شده کمتر به چشم می خورد و در باستیدها اصولا وجود خارجی و نه خیابان های تجاری، هیچ یک از این توصیفات دقیق پیروی نکرده اند. هیچ دو طرفی مشابه نبوده و هر یک خصوصیات فضایی خاص خود را دارا بودند.

در چند نمونه از شهرهای رومی مبدا دیده شده که فضای تجاری در محل فوروم قدیم ایجاد شده است. اما معمولا علت موقعیت فضای تجاری مرکزیت آن در روستایی بود که رشد کرده و به تدریج به شهر تبدیل شده بود. در شهرهایی که به صورت طبیعی در اثر رشد دهکده های پیشین و یا مراکز دادوستد و غیره بوجود آمده اند، از آنجایی که تردد عامل حیاتی رشد شهر محسوب می شود، خیابان اصلی شهر به صورت طبیعی به میدان بازار تبدیل می شود. خیابان تجاری در تمامی کشورهای اروپایی متداول بوده و احتمالا بهترین نمونه های آن در آلمان، اتریش و سوئیس هستند.مکان منطقی دیگر برای توسعه تجارت بالافاصله پس از ورود به شهر و در کنار دروازه بود. هرچند این نوع اخیر بازار در شهرهای قرون وسطایی در کمتر موردی به مهم ترین بازار شهر تبدیل شد( موریس،1384: 107-109).بازارهای شرقی سرپوشیده ی اصفهان، قاهره و سمرقند که مجموعه های وسیع و پیچیده با کاربریهای متنوع تجاری و خدماتی بودند، نزدیک ترین نمونه ها به مراکز خدماتی امروزی دوران ماقبل مدرن هستند(نادری، 1386).


[1] . forum

[2] . trajan

[3] . teberma



خرید فایل



لینک منبع :پیشینه و مبانی نظری طراحی فضای تجاری

پیشینه و مبانی نظری طراحی فضای تجاری - فایل ناب archive.filenab.com/product-67720-RVANSHEVASI.aspx‎Cachedپیشینه و مبانی نظری طراحی فضای تجاری. توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA ... دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری طراحی فضای تجاری www.iranpajohesh.com/مبانی-نظری.../9290-دانلود-مقاله-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-طراحی-فضای-تجاری.html‎Cachedپژوهش زیر درباره طراحی فضای تجاری می باشد. و شامل: تاریخچه مراکز تجاری، فضاهای تجاری اولیه، فضاهای تجاری در یونان باستان، فضاهای تجاری در روم باستان، ... دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری digeekala.ir/card.aspx?productid=17134‎Cachedدر صورتی که موفق به دانلود فایل نشدید به ایمیل خود وارد شوید و فایل را از ضمیمه ایمیلی که از طرف سایت برای شما ارسال می شود دانلود کنید(این ایمیل بعد از پرداخت ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری - مرکز دانلود پروژه و ... hejab14.ir/2016/.../مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-طراحی-فضای-تج/‎Cached14 نوامبر 2016 ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری. مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری. فیسبوک · پین ترست · لینکدین · توییتر ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع کیفیت خدمات مجتمع های آموزشی archiv.sellfile.ir/prod-682614-مبانی+نظری+و+پیشینه+تحقیق+با+موضوع+کیفیت+خدمات+مجتمع+های+آموزشی.html‎Cachedرساله معماری طراحی کتابخانه عمومی · رساله معماری مجتمع تجاری · مبانی نظری و پیشینه ... توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). پروژه استانداردها و فضاهای مجتمع تجاری اداری - انواع پروژه و پایان نامه ... archiv.sellfile.ir/prod-404722-پروژه%20استانداردها%20و%20فضاهای%20مجتمع%20تجاری%20ادار...‎Cachedپروژه استانداردها و فضاهای مجتمع تجاری اداری که در 33 اسلاید به صورت پاورپوینت طراحی گردیده است ... مبانی نظری طراحی مجتمعهای تجاری- اداری از منظر جایگاه معماری. مجتمع تجاری گل مریم - اربان شاپ fileonline.urbanshop.ir/product-44045-golemayam.aspx‎Cachedمجتمع تجاری گل مریم. ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیش بینی و مدل های پیش بینی. مبانی نظری و پیشینه ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری. مطالعات طراحی مجتمع تجاری - تفریحی 150 صفحه - رساله مجتمع تجاری ... www.parsacad.com/مطالعات-طراحی-مجتمع-تجاری-تفریحی-150-صفح/‎Cached Similar26 آگوست 2014 ... مطالعات مجتمع تجاری تفریحی,رساله مجتمع تجاری تفریحی,طرح نهائی مجتمع تجاری تفریحی,پایان نامه مجتمع تجاری تفریحی ... تاریخچه و پیشینه پرسشنامه ,پایان نامه , پاورپوینت , نمونه سوال , استخدامی , طرح توجیهی ... daneshjoweb.blogsky.com/.../پرسشنامه-پایان-نامه-پاورپوینت-نمونه-سوال-استخدامی-طرح-توجیهی-گزارش-گزارش-کارآموزی-کار-تحقیقی-مبانی-نظری... 4 نوامبر 2016 ... پایان نامه برنامه ریزی توسعه فضای مسکن نمونه موردی شهرستان پارس آباد مغان. پایان نامه برنامه ..... مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری. فروشگاه فایلهای قابل دانلود - طرح و نقشه تابلوفرش digeekala.car-pet.ir/?page=9‎Cachedمبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری. مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری. توضیحات بیشتر · دانلود 25,000 تومان ...