دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

تخفیف و تبدیل مجازات

شرح مختصر: از آنجائیکه هر جرم، خصوصیات روحی و روانی خاص خود را دارد و طرز تفکر و اندیشه، عمل، نحوة معیشت و میزان تربیت او با دیگر مجرمین تفاوت می‌کند همچنین علل و شرایط ارتکاب جرم یکسان نیست و هیچگاه مجرمین تحت شرایط یکنواختی مرتکب بزه نمی‌شوند «و از این جهت هر جرم در حقیقت واقعه‌ای منحصر به فرد است لذا باید این امکان در نظام جزائی وجود داشته باشد که مجازاتها با توجه به شرایط و اوضاع و احوال یک یک جرائم ارتکابی تعیین شود»[1] و از سوی دیگر چون امکان ندارد قانونگذار تمام موقعیت‌ها و اوضاع و احوال مرتبط با وقوع یک یک جرائم و نیز شخصیت تک تک مجرمین را پیش بینی کند، همین امر ضرورت وجودی کیفیات مخففه را روشن می‌سازد لذا متناسب بودن کیفر مورد نظر برای جرم ارتکابی باید در دادگاه با توجه به تمام عوامل موثر در آن تعیین گردد، مقنن این اختیار را به قاضی داده تا با جمع شرایطی بتواند مجازات مرتکب را تخفیف دهد. توجه داریم که مقنن درراستای تطبیق مجازات با فرد مجرم، مجازاتها را بین اقل و اکثر در نوسان گذاشته و گاه نیز صراحتاً در خصوص برخی جرائم بنا به دلایلی تخفیف یا معافیت از مجازات را پیش بینی کرده است. علاوه بر اینها، بعلت رعایت ضرورت فوق الذکر شرایطی عام را برای کلیه جرائم (البته در خصوص تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده)‌ پیش بینی نموده تا با حصول آنها، قاضی رسیدگی کننده بتواند با تطبیق مجازات بر شخص مجرم، تخفیفات ضروری را نسبت به مجازات وی اعمال نماید.

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات

  1. ضرورت اعمال کیفیت مخففه
  2. کیفیات مخففه قضائی با کیفیات مخففه قانونی تفاوت دارد
  3. فردی بودن اعمال کیفیات مخففه قضائی
  4. اختیاری بودن اعمال کیفیات مخففه قضائی
  5. دادگاه مرجع صالح استناد به کیفیات مخففه است
  6. ذکر جهات تخفیف در حکم ضروری است

فصل دوم : کیفیات موثر در تعیین مجازات

مبحث اول : جهات تخفیف مجازات

1- معاذیر قانونی

2- معاذیر قانونی معاف کننده از مجازات

3- وجوه تمایز علل رافع مسوولیت از معاذیر معاف کننده

4- معاذیر قانونی تخفیف دهنده مجازات

مبحث دوم : کیفیات مخففه قضائی

1- علل وجهات تخفیف بر اساس ماده 22 قانون مجازات اسلامی

الف) گذشت شاکی و مدعی خصوصی

ب ) اظهارات و راهنمایی‌های متهم

ج) اوضاع و احوالی که متهم تحت تاثیر آن مرتکب جرم شده است.

د) اعلام و اقرار متهم

و) وضع خاص یا سابقه متهم

ه ) اقدام یا کوشش متهم به منظور تخفیف اثرات جرم

2- آیا جهات تخفیف در ماده 22 حصری است؟

3- قلمروی اعمال کیفیات مخففه قضائی

4- مجازات اخف و حد تخفیف مجازات

5- ضرورت ذکر علل مخففه

6- اعمال کیفیات مخففه در تعدد جرم

7- منع جمع کیفیات مخففه

فصل سوم : تبدیل مجازات

1- اجبار در تبدیل حبس‌های کوتاه مدت به جزای نقدی

2-بررسی برخی نظرات و آرا در خصوص تبصره 17 قانون برنامه توسعه (بندهای اول الی سوم ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت)

الف) نظرات مشورتی

ب ) رأی وحدت رویه در خصوص صلاحیت دادگاه و تبدیل مجازات

ج) یک رأی دادگاه انقلاب

3- تعیین قلمروی بند 2 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت

الف) ذکر حداکثر مجازات حبس

ب ) مجازاتهای حبس ثابت

4- بررسی یک رأی در خصوص استناد به ماده 22 قانون مجازات اسلامی



خرید فایل



لینک منبع :تخفیف و تبدیل مجازات

چگونگی تبدیل کیفر حبس به معافیت از کیفر در قانون جدید مجازات ... www.ettelaat.com/etiran/?p=20768‎Cached Similar23 سپتامبر 2013 ... در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می‌تواند مجازات تعزیری را به نحوی که به حال متهم مناسب‌تر باشد به شرح ذیل تقلیل دهد یا تبدیل ... بررسی تخفیف کیفر در قانون مجازات اسلامی مصوب 92 www.haghgostar.ir/.../بررسی-تخفیف-کیفر-در-قانون-مجازات-اسلامی-مصوب-92.html‎Cachedطبق قانون جدید تخفیف مجازات مخصوص مجازاتهای تعزیری است و در حدود قصاص و ... تقلیل دهد یا تبدیل کند"وهمچنین با توجه به این ماده ونظریه شماره75885 باید جهت یا ... ۱۰۰ نکته در مورد تخفیف مجازات بر اساس قانون مجازات اسلامی 92 ... www.vakilemelat.ir/.../۱۰۰-نکته-در-مورد-تخفیف-مجازات-بر-اساس-قانون-مجازات-اسلامی-92‎Cachedنکته ۲: تخفیف اختیاری است. نکته ۳: تخفیف ماده ۳۷ فقط در مورد مجازات تعزیری است. نکته ۴: تقلیل یا تبدیل لذا تقلیل و تبدیل با هم قابل جمع نیستند. نکته ۵: ... دادگاه در چه شرایطی حکم "تخفیف در مجازات" صادر می‌کند www.yjc.ir/.../دادگاه-در-چه-شرایطی-حکم-تخفیف-در-مجازات-صادر-می‌کند‎Cached Similarمطابق مادۀ ۲۲ قانون مجازات اسلامی دادگاه می‌تواند در صورت احراز جهات مخففه، مجازات تعزیری و یا بازدارنده را تخفیف دهد و یا تبدیل به مجازات از نوع دیگری کند که ... مجازات های جایگزین زندان (حبس) در قانون جدید - اداره کل زندانهای استان ... tehranprisons.ir/مجازات-های-جایگزین-زندان-حبس-در-قانون/‎Cached9 فوریه 2016 ... ۳ تبدیل مجازات حبس : تبدیل مجازات حبس در ماده ۲۲ قانون مجازات ..... اجرای حکم و سایر گزارش ها می تواند تخفیف، تبدیل یا توقف موقت یا شدید مجازات ... قسمت دوم: انواع تخفیف و کیفیات مخففه - بیان حق bayanehagh.persianblog.ir/post/106/‎Cached Similar23 آگوست 2014 ... همان گونه که در قسمت اول ذکر شد، قانونگذار با درجه بندی کردن تخفیف مجازات در قانون جدید از اختیار دادگاه های جزایی برای تخفیف بیشتر یا تبدیل ... شرایط تخفیف مجازات چیست؟ - خبرگزاری میزان www.mizanonline.ir/fa/news/159267/شرایط-تخفیف-مجازات-چیست‎Cached12 آوریل 2016 ... ... پیشنهاد داده است که یکی از این جهات، تخفیف یا تبدیل حبس است. ... در آن اصلاح و پشیمانی نمود بیشتری داشته باشد از چند ماده در تخفیف مجازات ... چگونگی تخفیف مجازات و تبدیل شلاق به جزای نقدی؟ - ایسنا www.isna.ir/.../چگونگی-تخفیف-مجازات-و-تبدیل-شلاق-به-جزای-نقدی‎Cached5 نوامبر 2012 ... بر اساس ماده 22 قانون مجازات اسلامی امکان تخفیف مجازات متهم برای محاکم وجود دارد. پرسش این است: تخفیف و تبدیل مجازات چگونه اعمال می‌شود؟ پرتال جامع علوم انسانی - تخفیف و تبدیل مجازات در دادگاه های نظامی www.ensani.ir/fa/content/131095/default.aspx‎Cached Similarمقدمه: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دادرسی¬های کیفری و در مرحله‌ی تعیین مجازات مورد توجه قرار می¬گیرد، موضوع تخفیف و تبدیل مجازات است. قاضی کیفری در ... تبدیل مجازات‌ها www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=263307‎Cached Similar23 نوامبر 2013 ... برخی علت تبدیل مجازات را اولا فشار عده‌ای که اعتقاد به استقلال عمل حاکم در .... ا که تبدیل مجازات‌ها را درجهت تخفیف آن می‌دانست اجرای تبدیل مجازات ...