تشریفاتی بودن قرارداد
مبحث 1- تشریفاتی بودن قوانین ابتدایی
12. تشریفاتی بودن کنونی با تشریفاتی بودن قوانین ابتدایی خلط نمیشود. به عنوان مثال، در حقوق رم، اعمال تا مدتهای طولانی، در معنای سختگیرانهتر کلمه، تشریفاتگرا بودند. اراده برای به وجود آوردن عملی حقوقی کافی نبود؛ بدین معنا که شکل ضروری بود، و اعتبار اعمال حقوقی به رعایت آنها بستگی داشت. از اعمال انتزاعی سخن گفته میشد. رابطه تعهدی از تحقق تشریفات عبادی یا مقدس، فارغ از هر دلیل دیگر، به وجود میآمد. برای تحقق این تشریفات، به صورت متداول به شهود متوسل میشدند و در حضور عموم انجام میدادند، به نحوی که انتشار و اثبات این اعمال تضمین شود.
مسلما، این تشریفاتی بودن با ضروریات سادگی و سرعت تجارت بینالملل منطبق نبود. همچنین، در کنار عقود تشریفاتی بسیار، عقود رضایی واقعی پدیدار شدند. از سوی دیگر، مناسک مذهبی قراردادهای تشریفاتی نرم شدند. تحت تأثیر حسننیت، ارزش برخی از "قراردادهای صلح" پذیرفته شد. این "قراردادهای صلح"، موسوم به contracta، به صرف توافق اراده تشکیل میشوند. در یک زمان اولیه، این قراردادها هیچ دعوایی را به وجود نمیآورند، بلکه ایرادی به دست میدادند. پس از آن، مشاوران قضایی رم، مشاهده کردند که اراده نیز در عقود تشریفاتی حضور دارد. در این حال توافق اراده متمایل به تعمیم یافتن شد. با این وجود، تهاجمات ژرمنها این تحول را متوقف کرد.
مبحث 2- تشریفاتی بودن قرون وسطی
13. عرفهای ژرمنی بازگشت تشریفاتی بودن سختی را نشان میدهند که عاری از هر علتی است. با این وجود، تحت تأثیر مسیحیت مفهوم حسننیت پدیدار شد و بار دیگر اولویت را به اراده دادند. وانگهی، این تحول توسط توسعه مبادلات اقتصادی تشویق شد. مسلما تأثیر حقوق کانونیک (مذهبی)، علیالاصول در جنوب فرانسه، توسط تجدیدحیات حقوق رم مورد مقابله قرار گرفته است.
در حقیقت، حقوقدانان اظهار میدارند که برای آنکه توافق ارادهها بتواند یک دعوی را به وجود آورد، وجود فرم و شکل ضروری است. بر این اساس، نظریه "لباسها" ارائه میشود. بر طبق این نظریه، قرارداد صلح برهنه یک دعوی را به وجود نمیآورد، بلکه یک ایراد و تعهد طبیعی را ایجاد میکند. ولی به یک طریق مبنایی، به ویژه تحت تأثیر دکترینهای فلسفی و مشاوران قضایی، رضایی بودن در نهایت بر آن فائق میآید. دومولین تصریح میکند که «از قرارداد صلح برهنه، دعوی به وجود میآید» و اینکه برخورد رضاها برای به وجود آوردن یک قرارداد کافی است.
تشریفاتی بودن اولیه خود را کنار میکشد. با این وجود آن جای خود را به گونه دیگری از تشریفات میدهد که از اعتبار بیرونی کردن رضا مجزا میباشد. تشریفاتی که پدیدار میشود، تشریفات مربوط به انتشار است که با فرمان ویلیر کوترت (1539) شکل گرفته و ثبت هبهها را در دفتر ثبت لازم میدانست. همچنین با فرمان مولین (1566) جنبه اثباتی دارد، زیرا این فرمان برای کلیه قراردادهایی که ارزش آنها از یکصد لیره بالاتر است، اثبات کتبی را لازم میداند. از زمانی که صرف رضا لازم دانسته میشود، دکترین استقلال اراده تحت تأثیر گروتیوس، دکارت، پوفندورف و سپس دوما تدارک دیده میشود. این دکترین به رضایی بودن مشغول میشود، که تنها نتیجهای از استقلال اراده در چارچوب شکل آن است.
مبحث 3- قانون مدنی، B.G.B. و اصول کامنلو
14. از 1789، هر اندیشه تحمیل قانون مدنی تشریفاتگرا، حداقل در سطح تشکیل قراردادها، کنار گذاشته میشود. اصل رضایی بودن بیدرنگ به عنوان تکمیل ضروری اصل استقلال اراده پدیدار میشود.
به طور تناقضآمیز، اصل رضایی بودن صراحتا در شرایط اعتبار قراردادها در ماده 1108 قانون مدنی و نه در وصف رضای لازم در تشکیل آنها کافی نیست. از سوی دیگر، به نظر نمیرسد نویسندگان قانون مدنی نسبت به وجود برخی مقررات تشریفاتی که در قانون مدنی درج شده است و ناقض اصل رضایی بودن است، نگرانی داشته باشند. بدینترتیب، بار دیگر مقررات خاصی راجع به شکل برخی قراردادها وجود دارد که «عقود تشریفاتی» نامگذاری شده است. درمورد سند رسمی، که در مواد 1317 به بعد مطرح شده است، ملاحظه میشود که نویسندگان قانون مدنی تنها به کارکرد اثباتی آن نگاه انداختهاند، زیرا مواد 1317 به بعد در زیر مبحث 1 (در اثبات نوشته) از فصل ششم (در اثبات تعهدات و پرداخت) قانون ناپلئونی قرار دارند.
نوع فایل: word
سایز:13.8 KB
تعداد صفحه:11