بررسی جامع سینما
پیشگفتار:
این تحقیق برای واحد تاریخ سینما (2) دانشکده سینما وتئاتر دانشگاه هنر نوشته شده است. یکی از دغدغه های همیشگی دوستداران سینما مطلع شدن ودنبال کردن راه هایی است که سینما از بدو تولد در نقاط مختلف جهان رفت وتحولاتی است که دچارش شد. یکی از این سرزمین ها که از تاریخ سینمای قابل توجهی برخوردار است کشور هلند است ودر این تحقیق به مطالعه سرگذشت سینما در این سرزمین می پردازیم.
متاسفانه به دلیل عدم پرداخت کافی به این موضوع به خصوص در کشور ما منابع ومواخذ کافی برای پرداختن به این موضوع وجود نداشت وهم چنین به دلیل ضیق وقت امکان بررسی بیشتر در این زمینه میسر نشد. از این جهت در این تحقیق کوتاه نواقص وکمبودهایی وجود دارد.
با توجه به منابع ومرجوعات موجود این تحقیق در چندین بخش تنظیم شده است.بخش اول درباره سرزمین هلند بخش دوم نگاهی به سینمای هلند و بخش سوم نهادها و موسساتی که در این سرزمین در زمینه سینما فعالیت می کنند.
در این تحقیق به منابع مکتوبی مراجعه شده در آخر به آن ها به تفضیل اشاره خواهد شد. عبارات یا واژه هایی که احتمال می رود خواننده با آنها ناآشنا باشد در پاورقی صفحه ها تعریف شده وهمچنین به نقل قول ها وتعاریف به طور جامع پرداخته شده است.
امیدواریم بتوانیم در این چند صفحه کوتاه به طور مناسب به این موضوع پرداخته باشیم و تلاشمان در این باره نتیجه مطلوبی داشته باشد.
سینما یک وسیلة ارتباط جمعی سرگرم کننده ای است که همانند مطبوعات مصور ، گرامافون، رادیو و تلویزیون ، ساخت امروزی آن بر تکنولوژی گسترده ای که در قرن بیستم متولد شده است استوار می باشد گر چه پیدایش و رشد مراحل سینمای امروز پیشینه در تلاش مخترعین، مهندسین ، دانشمندان ،صنعتگران و هنرمندان سال های سده ی پیش دارد ،اما آن چه ما امروز به عنوان سینما می شناسیم ، همزمان با آغاز قرن بیستم حضور فعال خود را اعلام می دارد و تکامل آن موازی با پیشرفت های فنی هشتاد و چند سال گذشته پیش می رود . برخلاف سایر رسانه های تولید و توزیع پیام ، سینما حامل شیوه نوینی از تجربیات دراماتیک است رابطة متقابل میان نیازهای خلاقة هنرمند و استفاده از آن منابع تکنولوژیک است که در دسترس وی قرار دارد. تکوین تکنولوژی سینما مفهومی فراتر از صرفاً توسعه ی مراحل عملی داشته است . این تکوین همیشه گونه ای مشارکت همراه با تعارض ، برای هنرمند خلاق به همراه آورده است. این خاصیت را هنگامی که نوآوری علمی سال های دهه 1890 به رسانه های مردمی امروزی بدل می شود بهتر و سریع تر ملاحظه می نماییم .
مقدمه
سینما از بدو تولد به سرعت در سرزمین های متعدد ومختلفی گسترش یافت وطبق ویژگی ها و خصیصه های این سرزمین ها دچار تحولات وپیشرفت هایی شد که از طرفی مهم واز جهت دیگر جالب و خواندنی هستند.
سینما مانند هر هنری به هر سرزمینی که رفت جزئی از آن شد و یک شخصیت پیدا کرد. اینگونه سینما شد یک سرزمین ، یک ملت.
سینمای هر کشور راه درازی را طی کرده راهی که در آن متولد شده شکل گرفته، بزرگ شده ،تغییر کرده وروح گرفته است .سینمای کشور هلند هم تاریخ بزرگی دارد.سینمایی که بسیار تحت تاثیر حوادث سیاسی وا جتماعی وعوامل فرهنگی بوده است. سینمایی که مانند دوچشم به تمام تاریخ این سرزمین چشم دوخته و آن را ثبت کرده است.
همیشه تاثیر پذیرترین رسانه هر سرزمین ،سینماست ودقیقا به همین دلیل است که شیوه فیلمسازی ونوع آنها در هر نقطه از جهان منحصر به فرد است. در سرزمین سینمای داستانی رونق دارد و در جای دیگر مستند وانواع دیگر.
به هر حال تحول جزءجدایی ناپذیر سینماست و در همین مسیر است که کامل وپخته میشود. سینمایی که تاریخ بزرگی دارد حرفهایی بیشتری هم برای زدن دارد.
سال شمار تاریخ سینمای ایران
1279: مظفرالدین شاه در سفری به فرانسه، دوربین فیلم برداری و دستگاه نمایش فیلم می خرد و به ایران می آورد (مرداد ماه). میرزا ابراهیم خان عکاسباشی نخستین ایرانی است که در همین سفر فیلم برداری می کند.
1283: تاسیس اولین محل نمایش فیلم توسط میرزا ابراهیم خان صحافباشی، در خیابان چراغ گاز(امیرکبیر فعلی).
1286: تاسیس سالن نمایشی روسی خان در خیابان علا الدوله (فردوسی فعلی) و تاسیس سالن نمایش آقایوف در مقابل دارالفنون تحریم سینما توسط شیخ فضل الله نوری، که بعدا از سوی ایشان لغو شد.
1291: تاسیس سالن نمایش آرتاشس پاتماگریان (اردشیر خان ارمنی) در خیابان عطاءالدوله (فردوسی).
1292: تاسیس سالن نمایش ژرژ اسماعیلف در مقابل سینمای اردشیرخان
1294: درگذشت میرزا ابراهیم خان عکاسباشی اولین فیلم بردار ایرانی.
1296: تاسیس سالن سینمای زنانه توسط خان بابا معتضدی.
1302: ساخته شدن فیلم علف از کوچ ایل بختیاری توسط مریان سی. کوپر و ارنست بی. شودساک در ایران.
1304: آغاز کار خان بابا معتضدی به عنوان نخستین فیلم بردار حرفه ای ایرانی که تا سال 1310 ادامه یافت.
1307: درگذشت آرتاشس پانماگریان (متولد سال 1242) از پیشگامان سینمای ایران، در پاریس. تاسیس دومین سینمای زنانه توسط خان بابا معتضدی.
1308: ورود آوانس اوگانیاس به ایران و ساختن نخستین فیلم ایرانی، آبی و رابی.
1309: افتتاح سینما پالاس در محل سابق سینما تهران، ناتمام ماندن فیلم انتقال برادر که ابراهیم مرادی در حال ساختن آن است به دلیل نداشتن مجوز.
1310: آغاز نمایش فیلم ناطق در ایران.
1311: اوگانیانس حاجی آقا اکتور سینما را می سازد.
1312: عبدالحسین سپنتا دختر لر را می سازد.
1313: سپنا فردوسی و شیرین و فرهاد را می سازد.
1315: سپنتا چشمان سیاه را می سازد.
1316: با نمایش فیلم لیلی و مجنون آخرین فیلم سپنا دوره اول فیلم سازی در ایران پایان می یابد.
1324: آغاز دوبله فیلم های خارجی به فشار آب فارسی، توسط دکتر اسماعیل کوشان
پوستر فیلم و منتخبی از بهترین موسیقی متن طی 25 سال گذشته. همچنین کلنگ احداث چند سینمای جدید به زمین زده شد.
1383: سرعت گرفتن سالن سازی و تجهیز سینماها، ورود تجهیزات جدید صدای فیلم، شکسته شدن رکورد فروش فیلم مارمولک و توقف اعتراض آمیز نمایش آن نمایش دوئل پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران که بدعت گذار معیارهای تازه ای در تولید فیلم در ایران بود. پیشی گرفتن فروش فیلم در ژانرهای غیرکمدی و بالا رفتن تولید.
1384: بازگرداندن شان سینمای ایران به جایگاه واقعی و مناسب خود به عنوان محور سیاست های سینمایی دولت جدید اعلام شد.
1385: آتش بس (تهمینه میلانی) با اندکی بیش از یک میلیارد تومان رکورد ریالی فروش در تاریخ سینمای ایران را شکست.
1386: در پی افتتاح مجموعه سینمایی رازی، وعده افتتاح مجموعه سینما آزادی نیز در اواخر سال داده شد. ساخت چند مجموعه دیگر که در آستانه تمام است، ادامه دارد. اخراجی ها (مسعود ده نمکی) با فروش یک میلیارد و صیصد میلیون تومان رکورد فروش آتش بس را شکست و برای اولین بار ، به همت خانه سینما یک شورای داوری تندیس های زرین و دیپلم افتخار به بهترین کتاب های سال سینمایی اهدا کرد و این مراسم قرار است هر سال ادامه یابد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار.................................................................................................................. 4
مقدمه....................................................................................................................... 7