دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

بررسی روش تدریس ایفای نقش

بررسی روش تدریس ایفای نقش


مقدمه

« می شنوم فراموش می کنم، می بینم به خاطر می آورم. انجام می دهم درک می کنی»

به نقل از :Mark Sutcliffe

« یکی از روشهای خلافی که در فعالیتهای یا دادن برای یاد گرفتن به کار می رود، روش ایفای نقش یا وانمود سازی است. این روش علاوه بر این که یادگیری کودکان و نوجوانان را عمیق و پر بار می کند. بسیار دکش و ذوق آفرین نیز هست. روش وانمود سازی از زندگی واقعی انسان ها، به ویژه زندگی شعف انگییز کودکان و نوجوانان گرفته شده است. همه دوست دارند در قالب شخصیت های دیگر در آیند و به بازی نقش بپردازند. انسان ها در زندگی روز مره خود همواره از شخصیت هایی که دوست دارند یا از آنها خوششان می آید تقلید می کنند و می کوشند دفتار و منش آنها را به خود نسبت دهند، یا آرزو می کنند کاش می توانستند همچون آنان باشند. گاه آنان از روی تفریح یا طنز رفتار و کردار کسانی را تقلید می کنند که سبب خنده و شادمانی اطرافیان می شود. کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان این گونه تقلید های صوری را دوست دارند آنان وقتی از کسی یا از رفتار و گفتار کسی به واقع خوششان بیاید خود را در هیأت و سطوت او فرو می برند و خویش را همانند او می پندارند،‌و نیز وقتی از کسی بدشان بیاید، یا از رفتار و گفتارش دلزده شوند فوری در نقش او ظاهر می شوند و ادا و اطواری در می آورند که سبب تحریک دیگران نیز می شود. گاه این « دیگر شدن» به قدری طبیعی و جدی ظاهر می شود که آنان حیرت بزرگسالان را بر می انگیزند. ماند گارترین یادگیری ها با شیوة ایفای نقش صورت می پذیرند.چون ایفای نقش تنها شیوه ای است که یاد گیرندگان از خود مایه می گذارند. خود را در معرض مطالب یادگیری قرار می دهند. و همان طور که می خواهند و می توانند مطالب را دروی می کنند و برونی ابزار می دارند.» علی رؤوف ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی. 1382 ص16.

هدف اساسی

« ایفای نقش به مثابه یک روش تدریس ریشه در دو بعد شخصی و اجتماعی فرد که مورد تأکید آموزش وم پرورش است دارد. در قالب روش تدریس حاضر تلاش می شود به یاد گیرندگان یاری گردد تا معنا و مفهوم خویش را در درون فضای اجتماعی که در آن زندگی می کنند، بیابند و نکات مبهم تصورات خود را در بارة وجود خویش با یاری گرفتن در گروههای اجتماعی روشن سازند. روش حاضر ایجاد می کند که در آن یادگیرندگان در تحلیل موقیعتهای اجتماعی به صورت همیار و مشترک فعالیت می کنند، به ویژه یادگیرندگان راه حل مسائل بین شخصی را در این روش می یابند و شیوة آزا د منشانه برای پرداختن به انواعی از موقعیتهای اجتماعی را به وجود می آورند.» محمد احدیان، راهنمای روش های نوین تدریس: 1378ص،256 . « این نوع یادگیری ها سبب می شود تا یادگیرندگان خود را همراه و همگام با موضوعات درسی، و در متن زندگی فردی و اجتماعی خویش ببینند و آن چه را در تفکر و پندار دارند به طرقی غییت ببخشند و با سازگاری هایی که از عهده شان بر می آید توانمندی های خویش را درک کنند، در تقویت آنها بکوشند یا تصمیم بگیرند تلاش های بیشتر و بیشتری را به ثمر برسانند.» علی رؤوف، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی ، 1382ص،16.

مفهوم نقش

مرحلة‌پنجم: اجرای بازی

در این مرحله است که بازیگران به ایفای نقش می پردازند و معلم آنها را هدایت می کند. مثال: در این مرحله بازیگران را به ایفای نقش فرا می خواند،‌ به آنان یاد آوری می شود که با توجه به توافقهای انجام شده اقدام به عمل کنند. از آنجا که مدت زمان نقش کوتاه است حاشیه رفتن سبب دوری از هدف خواهد شد. معلم تا زمانی اجرای بازی را مجاز می شمارد که محتوای ارائه شده: اهداف را پوشش دهد. در مثال این روش، بازی تا زمانی گسترش می یابد که تأکیدات لازم بر همکاری، رعایت نظم ، دوری از تکروی و پذیرش مسئولیت انجام شده باشد.

مرحلة ششم: بحث و ارزشیابی

اجرای بازی سئوالاتی را در اذهان به وجود می آورد. معلم، ایفا گران نقشها و تماشاگران همه سئوالاتی را مطرح می کنند. برای سئوالات طرح شده و با توجه به سئوالاتی که معلم برای بازیگران مشخص کرده است. بحث سازمان داده می شود.

مثال:‌معلم از تماشاگران می خواهد نظر خودشان را دربارة بازی انجام گرفته، ارائه دهند . معلم دیدگاهها را به دو سمت سوق می دهد: به نحوة اجرای بازی و به اهداف مورد نظر. تماشاگران سئوالات و نظرات خودشان را دربارة‌ چگونگی ایفای نقش و کمیت آنها متمرکز می سازند. نظریابی از این دست از سوی آنها ارائه می شود: رهبر گروه بیش از پیش اعضای گروه را محدود می کرد معاون یا دستیار گروه به دیدگاههای رهبر اعتماد نداشت و ... بازیگران که ایفای نقشها را به عهده داشتند می گویند. به نظر ما پیش از هدایت گروه باید تواناییهای هر کس به صورت واقع بینانه مشخص شود و بر اساس آن مسئولیت داده شود. معلم هم با ارائه سئوالاتی نظریات پیشنهادی و انتقادی را طلب می کند، برخی سئوالهای معلم عبارتند از:

1- نظرتان دربارة الگوی رفتاری بازیگران نقش ها چیست؟

2- چه پیشنهادی برای بهینه سازی رفتار ها دارید؟

3- عملکرد مطلوب گروهی چه نقشی د تحقیق اهداف دارد؟و....

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

مقدمه...................................................................................................................................................................

هدف اساس........................................................................................................................................................

مضموم نقش......................................................................................................................................................

افرادی که در روش ایفای نقش شرکت دارند...........................................................................................

مراحل اجرای روش تدریس ایفای نقش....................................................................................................

محاسن و محدودیتهای روش ایفای نقش..................................................................................................

منابع و مآخذ.....................................................................................................................................................



خرید فایل



لینک منبع :بررسی روش تدریس ایفای نقش

بررسی تأثیر روش تدریس ایفای نقش و تفحص گروهی بر خود profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1024637.html‎Cachedسومین همایش ملی آموزش , 2011-05-18. Title : ( بررسی تأثیر روش تدریس ایفای نقش و تفحص گروهی بر خود راهبری دانش‌ آموزان دبیرستان ). حسین جعفری ثانی , مریم ... روش تدریس روش ایفای نقش - بانک سوال دبستان گرمه nyfiresh.blogsky.com/1390/08/29/post-820/‎Cached Similarروش ایفای نقش، دانش آموزان را برای فهم بهتر رفتارهای اجتماعی، نقش خود در ..... هر یک از روش های تدریس سخنرانی وایفای نقش با ساختار زیر بررسی و مقایسه می شوند. روش تدریس ایفای نقش،معلمین فعال ، زیباوب - سایت زیبا وب www.zibaweb.com/kelas3.htm‎Cached Similarالگوی ایفای نقش در کلاس توسط معلم و دانش آموزان. ... ایفای نقش ، الگوی تدریس یاران در یادگیری،علبه بر گوشه گیری دانش آموز،روش های مقابله با .... هدایت معلم به ارزشیابی و بررسی کلیه مراحل اجرا می پردازند و انتقادات و پیشنهادهای خود را اراإـه می دهند . تدریس به روش « ایفای نقش » - مجله تخصصی مادر و کودک بامام www.bamom.net/تدریس-به-روش-ایفای-نقش/‎Cached25 آوریل 2016 ... در این مقاله یک نوع روش تدریس به نام « ایفای نقش » و اینکه برای چه موقعیت‌ها و دروسی قابل‌ اجرا است را بررسی می‌کنیم. روش تدریس ایفای نقش به ... بررسی تاثیر روش تدریس ایفای نقش بر عملکرد تحصیلی درس علوم ... www.virascience.com/thesis/587167/‎Cachedچکیده: هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر روش تدریس ایفای نقش بر عملکرد تحصیلی درس اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی است. اهداف جزئی: 1- روش ... روش تدریس ایفای نقش - مرکز توسعه علوم و فناوری پیشرفته www.virascience.com/search/?...روش%20تدریس%20ایفای%20نقش‎Cachedهدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر روش تدریس ایفای نقش بر عملکرد تحصیلی درس اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی است. اهداف جزئی: 1- روش تدریس ... مقاله روش تدریس ایفای نقش bankmaghaleh.ir/مقاله-روش-تدریس-ایفای-نقش/‎Cachedبنابراین تحقیق حاضر به بررسی روش تدریس ایفای نقش می پردازد. در این تحقیق مفهوم نقش و مراحل اجرای روش تدریس ایفای نقش و محاسن و محدودیتهای روش ایفای نقش ... مطالعات برنامه درسی، آموزش، روانشناسی - الگوهای تدریس :روش ایفای نقش mahabadedu.blogfa.com/post/67‎Cached Similarمطالعات برنامه درسی، آموزش، روانشناسی - الگوهای تدریس :روش ایفای نقش ... جدید برگرفته از تحقیقات معلمان و دانشمندان، علوم رفتاری را ملاحظه و بررسی کرده ایم. بررسی روش تدریس ایفای نقش - فروشگاه فایل رایگان - فایل ناب tahghigh20.filenab.com/product-63850-بررسی-روش-تدریس-ایفای-نقش.aspx‎Cachedبررسی روش تدریس ایفای نقش. مقدمه. « می شنوم فراموش می کنم، می بینم به خاطر می آورم. انجام می دهم درک می کنی». به نقل از :Mark Sutcliffe. « یکی از روشهای خلافی که در ... magiran.com:تاثیر روش تدریس ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی و ... www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=872730‎Similarهدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از روش تدریس ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی و شناختی دانش آموزان در درس تعلیمات اجتماعی پایه پنجم می باشد.