تاریخ هنر ایران و جهان
هنر در لغت به معنای «فن، صنعت، علم، معرفت، امری توأم با ظرافت و ریزه کاری آن درجه از کمال که فراست و فضل را در برداشته و نمود آن صاحب هنر را برتر از دیگران بنمایاند، کیاست، زیرکی، خطر و اهمیت، لیاقت، کفایت و کمال» آمده است. هنر در مفاهیم دیگری نیز، از جمله «عشق» و «حقیقت» آمده چنان که حافظ در شعر ذیل هنر را به ترتیب - در دو معنی - به کار برده است. در معنای اصطلاحی هنر، اختلافات زیادی به چشم می خورد که نشان می دهد هنر به خاطر عمق و گستردگی و ظرافت خود، در عین پیدایی ناپیداست؛ چنان که تولستوی، نویسنده کتاب معروف «هنر چیست؟» می نویسد: «براستی هنر که از دیرباز از زمان افلاطون و ارسطو این همه گفت و گو در پیرامون خود برانگیخته، چیست؟ آیا هنر از درون انسان بر می خیزد؟ آیا مائده ای است آسمانی که از ماورای ابرها به روح و جان حلول می کند؟ یا نه، آمیزه ای است از تمامی اینها و یا به باور «فروید» تبلور امیال سرکوفته آدمی است؟» «هنر وسیله ای است برای ثبت و ضبط احساس انسانی در قالب مشخص و نیز انتقال آن در خارج از عوالم ذهنی و همچنین تفهم آن احساس هنر به دیگران است»
محمود بستانی ضمن تفسیر زیبایی که از هنر به دست داده است، به نقش مؤثر آن در انتقال پیامهای مهم اشاره می کند. وی می نویسد: «هنر در تجربه انسانی، روش خاصی از بیان حقایق زندگی است، یعنی اگر زبان علمی یا عادی که ما آن را در زندگی روزمره خود به کار می گیریم دارای این ویژگی است که بیان مستقیم حقایق می باشد، زبان هنر نیز این زیژگی را دارد که بیان غیرمستقیم همین حقایق است. تفاوت این دو زبان آن است که زبان نخست بر نقل حقایق به صورت واقعی خود استوار است، در حالی که زبان هنر بر عنصر تخیل استوار است. به عنوان مثال اگر بخواهیم اهمیت انفاق در راه خدا را بیان کنیم، می گوییم هر کسی برای خشنودی خدا اموال خود را انفاق کند چند برابر آن پاداش خواهد گرفت، در این حالت این سخن یک بیان واقعی یا عادی یا علمی می باشد.
اما هنگامی که همین مفهوم را با آیه کریمه: «مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه؛ داستان کسانی که مالشان را در راه خدا می بخشند چون داستان دانه ای است. بقره/261» بیان می کنیم، این تعبیر یک بیان «هنری» خواهد بود و تفاوت تعبیر گذشته با این تعبیر، ایجاد یا افزون یک رابطه جدیدی میان «انفاق» و «دانه گندم» است. با توجه به تعاریف یاد شده هنرمند کسی است که: «اندیشه ها و عواطف خویشتن را یا از طریق «قلم» یا «قلم مو» و «چکش» یا ابزار تولید آواها به صورت «شعر»، «نثر» و «نقاشی» و «تندیس» و «موسیقی» به منصه ظهور برساند و بدین وسیله دیگران را در مسیر فکری و عاطفی خود قرار دهد».
از مجموع تعاریفی که برای هنر شده است، می توان دریافت که هنر از عناصری ترکیب می یابد که با وجود آنها انسان می تواند به دستاوردهای لطیفی از احساس آدمی دست یابد که در شرایط دیگر، چنین امکانی میسر نمی باشد. این عناصر عبارتند از: تخیل، ذوق، خلاقیت و زیبایی.
فهرست مطالب.. 1
مقدمه. 4
اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
چهارچوب نظری و پیشینه تحقیق. 8
هنر ابتدایی.. 8
هنرهای بدوی.. 9
هنر بین النهرین.. 11
هنر آکد. 12
هنربابل. 13
هنر آشور. 13
هنر مصر. 14
هنر هند. 15
هنر یونان باستان. 16
آثار بجا مانده از هنر یونانیان. 17
تاریخچه. 20
هنر باختر در دوره نوزآیی ( رنسانس ) 20
کلاسیسم. 20
شیوه ی باروک.. 22
شیوه ی رومانتیسیسم. 23
نقاشان رومانتیسیسم. 24
شیوه امپر سیو نیسم. 25
قرن بیستم و جلوه هایی از نوگرا 26
هنر تجریدی (آبستره ) (انتزاعی) 30
پیکره سازی نوگرا 30
هنر ایران باستان. 31
پیکره سازی و نقش برجسته. 31
سفالگر. 32
نقاشی.. 33
فلزکاری.. 34
هنر ایران بعد از اسلام. 37
هنر سلجوقی.. 37
جلد سازی در عهد سلجوقی.. 38
یکی شیوه جلد سوخته و دیگری جلد ضربی.. 39
سفالگری در عهد سلجوقی.. 39
سبک ها و مکاتب هنر در جهان. 46
مکاتب هنری جهان. 47
نئوکلا سی سیسم. 47
رومانتی سیسم. 48
رئالیسم. 48
امپرسیونیسم. 49
سمبولیسم و آرنوو. 50
اکسپر سیونیسم. 51
کوبیسم. 52
فوتوریسم. 53
دادا و سوررئالیسم. 53
باهاوس... 54
آبستره 55
آبستره اکسپرسیونیسم. 55
کنستروکتیویس... 56
اپ آرت (اپتیکال آرت) 56
پاپ آرت.. 56
نتیجه گیری.. 59