دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

بررسی تعزیه

بررسی تعزیه

خاستگاه و زمان پیدایی تعزیه خوانی

پیوند تعزیه با اسطوره و آیین

بحث و گفتگو درباره خاستگاه تعزیه و زمان پیدایی تعزیه خوانی در جامعه ایران، دو موضوع بسیار مهم در تاریخ تعزیه پژوهی بوده است. پژوهشگرانی که در زمینه تعزیه و تعزیه خوانی بررسی و تحقیق کرده اند در مورد اصل و منشأ و تاریخ پیدایی تعیه خوانی نظرهایی گاه مشابه و گاه متفاوت با یکدیگر ارائه داده اند. هیچ یک از تعزیه پژوهان نیز در پژوهش های خود در زمینه خاستگاه و پیدایی تعزیه خوانی به یک نتیجه و نظر دقیق و قطعی نرسیده اند و همچنان راه جست و جو و تحقیق درباره این مقوله گشوده مانده است.

در سرزمین های کهن جهان، بیشتر نمایش های کلاسیک رشته پیوندی با نمایش های آیینی و ریشه در اسطوره ها، افسانه ها، عقاید و باورها و به طور کلی فرهنگ عامه مردم داشته اند. مثلاً، آیین نیایش و بزرگداشت دیونیسوس ، یا باکوس ، خدای تاکستان ها و باروری و شور و جذبه عارفانه، بن مایه نمایش های کلاسیک تراژدی و کمدی یونانی بوده اند. ترائوره (بی تا: 33) با اشاره به این موضوع و استناد به عقیده برخی نویسندگان درباره شکل گرفتن تراژدی و کمدی هجو آمیز یونان بر اساس آیین های سری دیونیسوسی و مراسمی که به افتخار باکوس برپا می شده است، می نویسد: «نمایش های آتن، حتی پس از شناخته شدن به عنوان آثار ادبی و جدایی از مذهب، برای مدتی طولانی بخشی از مراسم جشن و سرور بوده اند».

ایرانیان شیعه نیزبه یقین در ساختن تعزیه و به نمایش درآوردن واقعه های کربلا و حدیث مصائب سیدالشهدا به سنت نمایش های آیینی ایرانیان قدیم و شیوه اجرای مناسبک و آیین های نیاکان خود و پاره ای از عناصر اسطوره ای و حماسی سازنده نمایش های آیینی نظر داشته و از آنها بهره گرفته اند. یکی از نویسندگان مصری می‌نویسد که ایرانیان با پیش زمینه هنر تیاتر که در جامعه داشتند، توانستند از شهادت امام حسین (ع) و اصحابش درام های مذهبی بیافرینند، در صورتی که عرب ها هیچ گاه به این اندیشه نیفتادند که از این وقایع بهره بگیرند، زیرا در میانشان هنر نمایش، سنت نبود (ابوالنقه، 69:1367).

نمایش «مصایب میترا» و «سوگ سیاوش» در ایران به احتمال قوی خاستگاه یا اصلی ترین نمونه از آیین های زمینه ساز نمایش «مصایب امام حسین» و وقایع کربلا بوده و این دو آیین در شکل گیری تعزیه خوانی تأثیر داشته اند.

ایرانیاین مهرپرست به هنگام برگزاری مناسک آیین خود، واقعه «مصایب میترا» را نیز به نمایش درآورده اند. در این نمایش چند تن از نقش آفرینان صورتک هایی بر جهره خود می زدند و روی سکویی که پیروان آیین مهری برای نیایش های مذهبی ساخته بودند، می رفتند و همراه نیایش، واقعه مصایب مهر را نشان می دادند (رضوانی: 167:1357).

در سال مرگ سیاوش، مردم بخارا همراه آیین سوگواری سیاوش شهادت او را نمایش می دادند. در این نمایش، شبیه سیاوش را می ساختند و در عماری یا محملی می‌گذاشتند. این عماری یا محمل که چهار سویش باز بود روی دوش می گرفتند و مویه کنان و سینه زنان در گذرگاه ها می گرداندند.

برخی از پژوهشگران، عناصری از اساطیر بین النهرینی، آناتولیایی و مصری را نیز در شکل دادن به آیین نمایشی تعزیه مؤثر دانسته و اسطوره تموز، رب النوع جوان بین النهرین را یکی از نمونه های تأثیرگذار بر تعزیه یاد کرده اند (یار شاطر، 135:1367).

برخی دیگر مسایب حضرت مسیح و شخصیت های افسانه ای و تاریخی دیگر در فرهنگ و سنت های هند و اروپا و سامی را در شکل گیری آیین تعزیه خوانی مؤثر می‌دانند. (بیمن، 30:1979).

پایگاه تکوین تعزیه خوانی

تعزیه خوانی بیرون از حوزه مسجد و منبر و حیطه عمل و نفوذ دستگاه رسمی مذهب و دور از نظر و رأی جامعه روحانیت و در میان توده مردم دیندار و متعصب کوچه و بازار تکوین یافت و شکل گرفت. در آغاز، بسیاری از فقیهان سنت گرا با شبیه و تشبیه و تعزیه خوانی مخالفت می کردند و به لباس معصومان درآمدن و در نقش آنان ظاهر شدن و شبیه درآوردن های مذهبی را گناه و اهانت به ساحت مقدس ائمه اطهار می دانستند. این گروه روحان معتقد بودند که نباید به قصد عزاداری برای سیدالشهداء و اهل بیت و یاران او، و برا انجام دادن هر کار ثواب یا مستحب به کاری ناشایست و حرام دست زد. مثلاً، حاج زین العابدین کرمانی در رساله هفتاد مسأله، لازمه «شبیه به اهل بیت» را «علاوه بر جسارت و سوء ادب» به انبیاء و اولیاء، «تشبیه مردان به زنان» می دانست و می‌گفت این کار «در شرع مذموم است» (ستاری، 32:1370 حاشیه).

پس از اینکه تعزیه خوانی در جامعه ایران جا افتاد و علاقه توده مردم دیندار شیعه را به سوی خود کشانید، روحانیان سنت گرا با مشاهده شور و هیجان مردم به حضور در مجالس تعزیه خوانی، و دریافت شدید نمایش مصایب ائمه بر عامه مردم و نزدیک کردن بیش از پیش مردم به مذهب و دستگاه مذهبی، دست از مخالفت با تعزیه خوانی کشدیند و رفته رفته به پذیرش آن تن در دادند و اجرای تعزیه را با رعایت شرایطی مجاز و مشروع دانستند.

تعزیه خوانی

تعزیه خوانی یک آیین مذهبی- عبادی یا یک بازی آیینی- نمایشی و صورتی ترکیبی از هنر کهن داستان سرایی و نقالی و سنت روضه خوانی و پرده خوانی و نوحه سرایی در ایران است. اهمیت و ارزش تعزیه خوانی بیش از آنکه در روش اجرا و نمایش واقعه ها باشد، در شیوه خواندن هنرمندانه اشعار و بیان درست واقعه هاست. از این رو، به این رفتار مذهبی اصطلاحاً «تعزیه خوانی» گفته اند.

در دوره قاجار، تعزیه یا تعزیه خوانی را «شبیه» یا «شبیه درآوردن» نیز می خواندند. شبیه درآوردن اصطلاحی بود مشابه با «تقلید درآوردن» و «بازی درآوردن» با این تفاوت که اصطلاح شبیه درآوردن معمولاً در زمینه هنرهای نمایشی- مذهبی و اصطلاح های تقلید و بازی درآوردن در مورد هنرهای نمایشی غیرمذهبی به کار می رفت.

تعزیه خوانی، یک بازی نمایشی مقدس

در زبان فارسی کلمه بازی به جا و به معنای تقلید و نمایش نیز به کار می رود. در ادبیات هنرهای نمایشی به رفتارهایی که جنبه نمایش و تقلید دارند، بازی اطلاق می کنند. مثلاً به مجموعه نمایش هایی که در آن یک شخص سیاه نقش اصلی بازی را دارد و شیوه رفتار و طرز سخن گفتن خاصی را تقلید می کند و ادا و شکلک درمی آورد و آدم ها را استهزا می‌کند، «سیاه بازی» می گویند.

در فرهنگ مردم، چون لفظ بازی مفهوم مادی و غیرقدسی دارد، هیچگاه برای تعزیه یا شبیه به کار نرفته است. با این که تعزیه خوانی یا شبیه خوانی خود گونه ای بازی است، لیکن چون مردم تعزیه را وسیله سرگرمی و تفریح نمی انگاشتند و آن را همسنگ و هم شأن نمایش های تخت حوضی و سیاه بازی نمی گرفتند، بنابراین لفظ بازی را برای آن به کار نمی بردند. از این رو، اصطلاح های «تعزیه بازی» یا «شبیه بازی»، «بازیکن» یا «بازیگر» و یا «تقلیدچی» در معرفی تعزیه خوانی و تعزیه خوان، در قاموس ادبیات نمایشی توده مردم نیامده اند.

فهرست مطالب

خاستگاه و زمان پیدایی تعزیه خوانی ۴
پیوند تعزیه با اسطوره و آیین ۴
پایگاه تکوین تعزیه خوانی ۶
پیوند تعزیه با دین و مذهب ۱۰
تعزیه، رفتاری آیینی ۱۳
تعزیه، تکرار تاریخ در اسطوره ۱۵
صورت های ادبی و نمایشی تعزیه ۱۷
تعزیه نامه ۱۷
تعزیه خوانی ۲۰
تعزیه خوانی، یک بازی نمایشی مقدس ۲۰



خرید فایل



لینک منبع :بررسی تعزیه

بررسی تعزیه به عنوان یکی از پتانسیل¬های گردشگری مذهبی با بهره ... geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_578_1.html‎Cached Similarبرای این منظور در فرآیند انجام تحقیق ابتدا گردشگری مذهبی تشرح شده است و در ادامه تعزیه بهعنوان نمایش ملی مذهبی ایران بررسی شده است. و با بهرهگیری از ... مقاله بررسی تعزیه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی شهرستان ... www.civilica.com/Paper-TNCF02-TNCF02_025=بررسی-تعزیه-به-عنوان-یکی-از-جاذبه-های-گردشگری-مذهبی-شهرستان-خوانسار.html‎Cachedمقاله بررسی تعزیه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی شهرستان خوانسار, در دومین همایش ملی گردشگری، سرمایه های ملی و چشم انداز آینده (2nd National ... بررسی تعزیه - فایلود fiload.ir/product/11246/بررسی-تعزیه/483‎Cachedبررسی تعزیه. سمینار و پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی در مورد تعزیه همراه با متن کامل تعزیه حضرت علی اکبر و حضرت قاسم و گوشه هایی از تعزیه امام ... بررسی تعزیه - مفیددانلود - فایل ناب mofiddownload.filenab.com/product-63695-بررسی-تعزیه.aspx‎Cachedبررسی تعزیه. خاستگاه و زمان پیدایی تعزیه خوانی. پیوند تعزیه با اسطوره و آیین. بحث و گفتگو درباره خاستگاه تعزیه و زمان پیدایی تعزیه خوانی در جامعه ایران، دو ... بررسی تعزیه - جستجوگر اخبار تی نیوز tnews.ir/tags/بررسی-تعزیه‎Cachedبررسی تعزیه. ... بررسی عاشورا در آیینه هنر در نشست تخصصی گروه فرهنگی یاران + تصاویر بررسی عاشورا در آیینه هنر در نشست تخصصی گروه فرهنگی یاران+ ... بررسی تعزیه و آیین‌های نمایشی در «نقد تئاتر» - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/.../بررسی-تعزیه-و-آیین‌های-نمایشی-در-نقد-تئاتر 22 ا کتبر 2015 ... «نقد تئاتر» از مجموعه برنامه های «نقد چهار» است که ساعت ۲۳ روزهای شنبه هر هفته به طور زنده و تکرار آن در ساعت ۱۶ روز بعد (یکشنبه) از شبکه چهار، ... بررسی تعزیه به عنوان یکی از پتانسیل های گردشگری مذهبی با بهره ... seeiran.ir/بررسی-تعزیه-به-عنوان-یکی-از-پتانسیل-های/‎Cached Similarگردشگری در واقع ناشی از تفاوت ساختارهای اجتماعی است و هر جا از هر چیز، دو نوع متفاوت وجود داشته باشد، بی شک جذابیتی برای فهم نوع دیگر پدید خواهد آمد. تنوع مذاهب ... بررسی تعزیه به عنوان یکی از پتانسیل های گردشگری مذهبی با ... www.noormags.ir/.../بررسی-تعزیه-به-عنوان-یکی-از-پتانسیل-های-گردشگری-مذهبی-با---- زهره هادیانی,منیر یاری,برزو سبزی ; مجله: جغرافیا و برنامه ریزی ; پاییز 1392 - شماره 45 ; بررسی نمایش «تعزیه»؛ «راضیه مقدم» - کانون فرهنگی چوک www.chouk.ir/maghaleh-naghd.../7986-2014-04-22-10-58-56.html‎Cachedشما اینجا هستید: صفحه اول · بانک مقالات ادبی بررسی نمایش «تعزیه»؛ «راضیه مقدم» ... اهمیت و ارزش تعزیه بیش از آنکه در روش اجرا و نمایش واقعه‌ها باشد، در شیوه خواندن ... بررسی تعزیه : ایجا فایل - ناجی بلاگ ijafile.najiblog.com/post/3046‎Cached11 جولای 2016 ... بررسی تعزیه. توضیحات: سمینار و پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی در مورد تعزیه همراه با متن کامل تعزیه حضرت علی اکبر و حضرت ...