تحقیق روابط عمومی
______________________________________________
تعریف روابط عمومی
پیش از آنکه وارد بحث اصلی شویم، لازم است نگاهی گذرا به روابط عمومی و تعریفهای مختلف از آن داشته باشیم.
یکی از بهترین تعاریف مربوط به روابط عمومی، آن را اینگونه معرفی میکند:
«روابط عمومی مدیریت ارتباطات بین سازمان و گروههای اجتماعی مرتبط است.»
«رکس هارلو» در سال 1987 پس از بررسی 472 تعریف مربوط به روابط عمومی، مشخصههایی را برای روابط عمومی عنوان میکند که در اجلاس کنگره جهانی «انجمن بینالمللی روابط عمومی» در مکزیکو تحت عنوان «توافق مکزیکن» به تصویب میرسد. در این توافق بر ویژگیهایی که اشاره میشود برای روابط عمومی تاکید میشود:
1 ـ روابط عمومی کار ارتباطی دو طرفه است.
2 ـ هدف روابط عمومی استقرار و حفظ تفاهم دو طرفه است.
3 ـ فعالیتهای روابط عمومی با تحقیق شروع میشوند و با ارزیابی تمام میشوند.
4 ـ روابط عمومی برای تامین اهداف مورد قبول جامعه تلاش میکند و دارای مسئولیت اجتماعی است.
5 ـ روابط عمومی یک وظیفه مدیریتی است. (سفیدی، 1380، ص 55)
آنچه از تعریف و ویژگیهای مذکور استنباط میشود، آن است که روابط عمومی، تلاش آگاهانه و دوسویهای است که به منظور تامین اهداف مورد قبول جامعه بین سازمان و گروههای اجتماعی مرتبط و از طریق گفتمان و رسیدن به فهم مشترک بین طرفین ارتباط صورت می پذیرد و مدیریت آن را واحد روابط عمومی به عهده دارد. بنابراین هرگونه اقدامی که تحت عنوان روابط عمومی به شکل یکسویه، بدون توجه به اهداف مقبول جامعه، بدون آگاهی لازم و بدون اعتنا به نقش همسنگ مخاطبان با سازمان انجام شود، خارج از حیطه و تعریف روابط عمومی قرار میگیرد.
انجمن روابط عمومی انگلیس نیز روابط عمومی را اینگونه به تفسیر میکشاند:
روابط عمومی عبارت از تلاشها و اقداماتی آگاهانه، برنامهریزی شده و سنجیده، برای استقرار و کسب تفاهم متقابل، بین یک سازمان و گروههای مورد نظر آنست. (دیندار فرکوش، 1382، ص 18)
ادوار برنیز، یکی از بنیانگذاران این رشته، ازجمله نخستین افرادی بود که روابط عمومی را بعنوان یک حرفه اصیل و جدی تعریف کرد. تعریفی که وی در سال 1952 ارائه داد. (با تجدید نظر در تعریفی که در سال 1923 ارائه داده بود و جاهلیت کمتری داشت) هنوز هم یکی از سادهترین و در عین حال دقیقترین تعاریف این رشته است. وی میگوید روابط عمومی عبارتست از:
1 ـ اطلاعاتی که به مردم داده می شود.
2 ـ تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار مردم.
3 ـ کوشش در همبسته ساختن نگرشها و اقدامات یک مؤسسه با مخاطبان خود و متقابلاً نگرشها و اقدامات مخاطبان با مؤسسه. (هارانتز کوهن، 1376، ص 11)
(دایرهالمعارف «وبستر» مینویسد: «حسن رابطه و ایجاد حسن نیت بین یک شخص یا یک سازمان با اشخاص و گروههای دیگر با جامعه از طریق توزیع مطلب و خبر و توسعه رابطه آن با مطالعه و سنجش عکسالعملها (یحیایی ایلهای، 1380، ص 22)
جان مارستن: «روابط عمومی ارتباط قانعکننده و از روی نقشه برای تاثیرگذاری، بر گروهی از مردم است که معنی و مقصدی در تاثیر به آن وجود داشته باشد.» (جزوه، ص 41)
فهرست
مقدمه
تعریف روابط عمومی
تاریخچه روابط عمومی در ایران
نقش و کارکرد روابط عمومی
سازمان و تشکیلات روابط عمومی در سازمانهای کوچک و بزرگ
واحدهای گوناگون روابط عمومی
ابزار و وسایل مورد استفاده در روابط عمومی
مدیریت و پرسنل روابط عمومی
تاریخچه روابط عمومی در سازمان صدا و سیما
بررسی تشکیلات و سازماندهی و وظایف روابط عمومی در سازمان صدا و سیما
پیشنهادهایی جهت ارتقاء سطح روابط عمومی سازمان
منابع و ماخذ (کتاب)
منابع و ماخذ (نشریات)