در این پژوهش طراحی سیستم بودجه بندی جامع را در پنج فصل مورد بررسی قرار می دهیم. در ابتدا کلیاتی از بودجه و بودجه بندی و کاربردهای بودجه در شرکت را بحث می کنیم. در فصول بعدی به بیان نحوه بودجه نویسی ، ارائه راهکارها و مشکلات آن می پردازیم. نمونه ای از بودجه نویسی در سازمان تامین اجتماعی را نیز مطرح که مورد بررسی قرار می دهیم. ( محقق)
بودجه مبنای عملیات اجرایی دولت است ، زیرا دولت می بایست تمام فعالیتهای مالی خود ، اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینهها برای اجرای برنامه های متعدد و متنوع خود را در چارچوب قانون بودجه انجام دهد. بنابراین بودجه می تواند آیینه تمام نمای همه برنامه ها و فعالیت های دولت بوده و نقش بسیار مهم وحیاتی در توسعه اقتصادی ملی ایفا نماید.(ابراهیمی نژاد. 1380)
با توسعه وظایف دولت وافزایش سریع هزینه های دولتی وپیوند آن با وضعیت عمومی اقتصاد کشور، کنترل مخارج ، اهمیت خود را از دست داده و نیاز به بهبود در سیستم های برنامه ریزی، کنترل و مدیریت منابع بخش عمومی مطرح گردید، تا تصمیم گیرندگان را قادر سازد دید وسیع تری پیدا کرده و اطلاعات وسیعی در مورد نتایج عملکردها و هزینه های اجرای فعالیت ها داشته باشند. (فخاریان، 1386، ص 44)
این امر موجب توجه دولت ها به اقتصادی بودن ، کارایی و اثربخشی منابع دولت به عبارتی مدیریت مالی دولت شد .مواجهه با این شرایط نه تنها نیاز به بهبود روش ها و رویه های بودجه بندی موجود برای افزایش هماهنگی سیستم را مطرح ساخت ، بلکه بعد جدیدی برای تصمیم گیری در مدیریت ومدیریت مالی دولتی افزود یعنی سیستم بودجه ریزی عملیاتی و برنامه ای را برای بازنگری و ارزیابی مدیریت فعالیت های دولتی مطرح ساخت . ویژگی و وجه تمایز این سیستم از سیستم بودجه متداول ، تاکید روی اهداف، نتایج و منابع حاصل از هریک از اقلام هزینه ها و یافتن پاسخ به این سوال بود که درآمد ها به چه منظور خرج میشود.
فهرست مطالب
فصل اول:
کلیات ، تعاریف و مفاهیم بودجه بندی،طراحی سیستم بودجه بندی جامع
1-1-چکیده9
1-2- مقدمه. 10
1-3- چارچوب نظری.. 10
1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 11
1-5- بیان مسئله. 12
1-6- مقاصد بودجه بندی.. 13
1-7- وظایف بودجه بندی.. 14
1-8- بودجه و چرخه بودجه ریزی.. 17
1-9- مبنا ی بودجه بندی.. 17
1-10- مزایای بودجه بندی.. 18
1-11- محدودیت های بودجه بندی.. 18
1-12- دوره زمانی بودجه. 19
1-13- تعاریف واژه ها(کلیاتی در خصوص بودجه)19
فصل دوم:
رابطه بودجه با برنامه ریزی و کاربردهای بودجه در شرکت
2-1-مقدمه. 23
2-2- اجزای کلی بودجه جامع. 23
2-2-1- بودجه عملیاتی.. 23
2-2-2- بوجه مالی.. 27
2-3- بودجه هزینه های سرمایه ای.. 28
2-4- طرح سود. 28
2-5- اعمال کنترل از طریق بودجه. 29
2-6- دفاع از بودجه. 29
2-7- جنبه های انسانی طراحی بودجه ریزی.. 30
2-8- سیستم بودجه بندی بر مبنای عملکرد و تاثیر آن بر عملکرد و مسئولیت پاسخگویی دولت... 30
2-9- هدفهای بودجه بندی بر مبنای عملکرد. 32
2-10- نظارت بر بودجه. 33
2-10-1- مرحله نظارت... 33
2-11- نظارت بر بودجه در ایران. 33
2-11-1- نظارت درونی.. 33
2-11-2- نظارت بیرونی.. 36
2-12- منابع درآمدی بودجه. 36
2-12-1- مالیات ها36
2-12-2- سایر درآمدها :38
2-12-3- واگذاری دارایی های مالی.. 38
2-12-4- واگذاری دارایی های سرمایه ای.. 39
2-12-5- نشر اسکناس... 39
2-13- کسری بودجه و روش های تامین آن در یک شرکت... 40
2-14- انواع کسری بودجه. 42
2-14-1- کسر بودجه اداری ( غیرمعقول )42
2-14-2- کسربودجه ناشی از اوضاع واحوال اقتصادی.. 42
2-14-3- کسربودجه مربوط به ساختمان اقتصادی.. 43
2-15- روش های تامین و جبران کسری بودجه. 44
2-16- راههای تامین کسری بودجه پول ملی.. 45
2-17- ایجاد بدهی و تعهد. 45
2-18- دریافت وام از منابع داخلی.. 45
2-19- انتشاراوراق قرضه. 45
2-20- کاهش هزینه ها46
2-21- کسری بودجه و تورم. 46
2-22- روش جدید تامین کسری بودجه دولت... 47
2-23- معنای فروش ارز تکلیفی.. 47
2-24- پیامدهای تأمین کسر بودجه به روشهای نادرست... 48
فصل سوم:
نحوه بودجه نویسی موجود و ارائه یک نمونه از آن
3-1-انواع روشهای بودجه نویسی.. 50
3-1-1- بودجه بندی براساس نوع هزینه یامصرف... 50
3-1-2- بودجه بندی براساس داده های مدیریتی.. 50
3-1-3- بودجه بندی براساس روش آماده سازی.. 50
3-2- انواع روشهای آماده سازی بودجه. 51
3-2-1- بودجه بندی متمرکز. 51
3-2-2- بودجه بندی خطی.. 51
3-2-3- بودجه بندی فرمولی.. 51
3-2-4- بودجه بندی برنامه ای.. 52
3-2-5- بودجه عملیاتی.. 52
3-2-6- نظام برنامه ریزی ،برنامه نویسی و بودجه. 52
3-2-7- بودجه بندی برمبنای صفر. 53
3-3- روشهای برآورد و تنظیم درآمدها53
3-3-1- روش تهیه و تنظیم درآمد ( پیش بینی درآمد )53
3-3-2- روش سال ما قبل آخر. 54
3-3-3- روش پیش بینی مستقیم. 54
3-4- روشهای برآورد هزینه ها ( طرف دیگر بودجه )55
3-4-1- روش تنظیم بودجه متداول. 55
3-4-2- بودجه ریزی افزایشی.. 58
3-4-3- بودجه برنامه ای.. 58
3-4-4- بودجه عملیاتی.. 60
3-5- مقایسه بودجه برنامه ای و بودجه عملیاتی.. 61
3-6- روشهای برآورد هزینه در بودجه عملیاتی.. 63
3-7- نظام بودجه بندی طرح و برنامه. 65
3-8- بودجه بندی برمبنای صفر. 66
3-9- بودجه ربزی بر مبنای هدف... 68
3-10- نارسایی های بودجه بندی.. 68
3-11- نقش نظارتی ذیحسابان در تهیه و اجرای بودجه سازمانهای دولتی.. 72
3-12- نظارت و کنترل. 72
3-13- بودجه و بودجه ریزی در سازمان تامین اجتماعی.. 74
3-13-1- فرآیندها، چالش ها و راهکارهای بودجه ریزی در سازمان. 74
3-14- بررسی فرآیند بودجه و بودجه نویسی در سازمان تامین اجتماعی.. 75
3-14-1- مراحل تهیه بودجه در سازمان تامین اجتماعی.. 75
3-14-2- شناخت موجودیتهای مرتبط با نظام بودجه ریزی سازمان. 79
3-15- کاستی ها و نقاط ضعف نظام فعلی بودجه ریزی سازمان تامین اجتماعی.. 82
3-15-1- مناسب نبودن روش انتخابی بودجه ریزی.. 83
3-15-2- فقدان سیاستها و اهداف مشخص در بودجه. 83
3-15-3- عدم وجود ارتباط منطقی بین بودجه بخش های مختلف... 84
3-15-4- ضعف ارتباطی با بودجه دولت... 85
3-15-5- همزمان نبودن فصل بودجه سازمان با بودجه دولت... 86
3-15-6- عدم در نظر نگرفتن کلیه عوامل تاثیر گذار بر بودجه. 87
3-15-7- عدم توجه به نقش حساس بودجه در سازمان. 88
3-16- پیشنهادی برای تهییه و تنظیم بودجه در سازمان تامین اجتماعی.. 89
3-16-1- کلیات الگوی میان مدت مخارج.. 90
3-16-2- چگونگی اجرای MTEF در سازمان تامین اجتماعی.. 95
فصل چهارم:
معرفی یک سیستم بودجه نویسی جدید و بیان محاسن و معایب آن
4-1-روشهای بودجه ریزی جدید. 97
4-2- بودجه ریزی متداول ( سنتی )97
4-2-1- نقاط ضعف سیستم بودجه ریزی سنتی در دستگاههای اجرائی.. 97
4-3- بودجه ریزی افزایشی.. 98
4-3-1- بودجه برنامه ای.. 98
4-3-2- بودجه بندی بر مبنای صفر. 99
4-3-3- نظام طرح ریزی – برنامه ریزی – بودجه بندی ( نظام بودجه بندی طرح و برنامه )100
4-4- بودجه ریزی عملیاتی.. 101
4-4-1- تعاریف بودجه ریزی عملیاتی.. 101
4-5- تفاوت بودجه ریزی عملیاتی با بودجه ریزی سنتی ( متداول ) و برنامه ای.. 103
4-6- پیشینه بودجه ریزی عملیاتی.. 104
4-7- اهداف بودجه ریزی عملیاتی.. 108
4-8- مزایای بودجه ریزی عملیاتی.. 108
4-9- مراحل انجام بودجه عملیاتی.. 110
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-نتیجه گیری.. 115
5-2- پیشنهادات ، راهکارها و رهنمودهای کیفی و کمی.. 117
5-3- چالش های بودجه ریزی در ایران. 117
5-3-1- عدم اعتقاد و التزام به اجرای برنامه. 118
5-3-2- ناهماهنگی میان مصارف و منابع بودجه:118
5-3-3- نا کارآمدی نحوه تخصیص اعتبارات... 119
5-3-4- عدم رعایت مبانی بودجه ریزی عملیاتی.. 119
5-3-5- تعداد ، حجم بالا و ابهام در ردیفهای متفرقه(ردیفهای متمرکز)120
5-3-6- عدم ارتباط بودجه سالانه با شرایط اقتصادی و برنامه های میان مدت وبلند مدت کشور. 120
5-3-7- در نظر نگرفتن بار مالی ناشی از فعالیتهای فعلی دولت روی هزینه های آتی.. 120
5-3-8- وجود هزینه های پنهان در بودجه :121
5-3-9- تعیین تکلیف برای قلمروهای نا مربوط به سیاستگذاری مالی.. 121
ضمیمه. 123
منابع و ماخذ:124
الف) منابع فارسی.. 124
ب) منابع لاتین.. 126
امروزه شناسایی چهره در کاربردهای مختلف مرتبط با امنیت مورد استفاده واقع شده است مثل نظارت ،محکومیت ،پاسپورت و کنترل دستیابی. علی رغم پیشرفت های اخیر آن، اهمیت پنهانی(پوشیدگی) یکی از چند موضوعی است که از بکار گیری گسترده تر آن جلوگیری می کند . در این پروژه ما ابتدا به مطالعه و بررسی رمزنگاری و چهره نگاری در دو بخش مجزا می پردازیم سپس در ادامه اهمیت پنهانی و امنیت تشخیص صورت را از طریق ترکیب تشخیص صورت با یک طرح رمز گذاری سادة بیومتریک بنام سیستم کمک کنندة داده ها بیان می کنیم . این سیستم ترکیبی به طور جزئی با تمرکز بر روش پیوند کلیدی توصیف می شود . نتایج تجربی نشان می دهند که سیستم پیشنهادی مدل رمز گذاری بیو -متریک به طرز چشمگیری میزان پذیرش اشتباه را کاهش می دهد در حالیکه میزان رد اشتباه را افزایش می دهد .
فهرست مطالب
چکیده:1
فصل اول : رمزنگاری
1-1-مقدمه :2
1-2-تعریف رمزنگاری... 3
1-3-الگوریتمهای رمزنگاری... 4
1-3-1-رمزنگاری کلید عمومی (نامتقارن) 5
1-3-1-1-انواع مدل رمزنگاری کلید عمومی.. 7
1-3-1-2-ویژگی مدل رمزنگاری کلید عمومی.. 7
1-3-2-رمزنگاری کلید خصوصی (متقارن) 8
1-3-2-1-ویژگی مدل رمزنگاری کلید خصوصی.. 9
1-3-3-مقایسه الگوریتم متقارن و الگوریتم نامتقارن :9
1-4-روشهای رمزنگاری... 10
1-4-1-روش متقارن 10
1-4-2-روش نامتقارن 11
1-4-3-Key Agreement :11
1-5-کاربردهای رمزنگاری... 12
فصل دوم : چهره نگاری
2-1-مقدمه. 16
2-2-چهره نگاری... 18
2-3-فناوری های تشخیص هویت بیومتریک چگونه کار می کنند؟. 18
2-4-شناسایی چهره. 19
2-4-1-تشخیص دو بعدی چهره :20
2-4-2-تشخیص سه بعدی چهره :20
2-5-کلیات سیستم تشخیص چهره. 21
2-6-چرا تشخیص چهره دشوار است؟. 24
2-7-درک چهره :25
2-8-الگوریتم سیستم تشخیص چهره. 27
2-9-تشخیص چهره طی روند پیری... 27
فصل سوم : بررسی روش های رمزنگاری در بالابردن امنیت شناسایی بر اساس چهره
3-1-مقدمه:29
3-2-رمز نگاری به کار رفته در چهره بر اسا سHDS برای بالا بردن امنیت:31
3-2-1-بازنگری سیستم :31
3-2-2- پیش پردازش تصویر صورت و استخراج خصوصیات:34
3-2-3-الگوی کلید رمزنگاری ، عملکرد ترکیب رمزنگاری و الگوی کد تصحیح خطا:34
3-2-4-الگوی پیوند کلیدی براساس HDS:34
3-2-5-تخصیص بیت :37
3-2-6-رمز گذاری گری :37
3-2-7-نیازهای آموزشی :38
3-3-نتایج تجربی در مورد رمزنگاری به کار رفته در چهره. 38
3-3-1- عملکرد خط اصلی بدون رمز نگاری به کار رفته در چهره:38
3-3-2-عملکر سیستم رمز نگاری به کار رفته در چهره بر اساس HDS:39
نتیجه گیری:42
منابع :43
فهرست جداول
جدول 2-1 مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی را نشان می دهد :21
جدول 3-1 : عملکرد تشخیص سیستم رمزنگاری بیومتریک براساس HDS.. 40
جدول 3-2 : عملکرد کلی شناسایی لیست نظارت.... 41
فهرست اشکال
شکل 1-1 : فرایند رمزنگاری مبتنی بر کلید عمومی بین دو کاربر.. 7
شکل 2-1 : نمای کلی یک سیستم معمول تشخیص چهره. 23
شکل 3-1 : سیستم تشخیص صورت و رمزنگاری بیومتریک براساس HDS.. 32
شکل 3-2: شکل سیستم رمزنگاری بیومتریک براساس HDS برای ثبت و تایید.. 33
شکل 3-3 : فرایند ارتباط کلیدی... 35
شکل 3-4 : فرایند آزادی کلید.. 36
امروزه با توجه به گسترش روز افزون اطلاعاتی که بشر با آنها سر و کار دارد، بهره گیری از روشهایی همچون داده کاوی برای استخراج دانش و اطلاعات نهفته در داده ها، امری غیرقابل اجتناب میباشد. بدلیل حجم بسیار بالای داده ها در بسیاری از کاربردها و اهمیت بیشتر داده های جدید، ذخیره سازی این داده ها امری مقرون به صرفه نیست، لذا داده هایی که باید مورد پردازش قرار گیرند، همواره بصوت پویا در حال تغییر و تحول هستند. مساله دیگری که امروزه در بحث داده کاوی وجود دارد، بحث توزیع شدگی ذاتی داده ها است. معمولا پایگاه هایی که این داده ها را ایجاد یا دریافت میکنند، متعلق به افراد حقیقی یا حقوقی هستند که هر کدام بدنبال اهداف و منافع خود میباشند و حاضر نیستند دانش خود را بطور رایگان در اختیار دیگران قرار دهند.
با توجه به قابلیتهای عامل و سیستمهای چندعامله و مناسب بودن آنها برای محیط های پویا و توزیع شده بنظر میرسد که بتوان از قابلیتهای آنها برای داده کاوی در محیط های پویا و محیط های توزیع شده بهره برد. اکثر کارهایی که تاکنون در زمینه بهره گیری از عامل و سیستمهای چندعامله انجام شده است خصوصیتهایی همانند خودآغازی و بخصوص متحرک بودن عاملها را مورد بررسی قرار داده است و در آنها مواردی همچون هوشمندی، یادگیری، قابلیت استدلال، هدفگرایی و قابلیتهای اجتماعی عاملها مورد بررسی قرار نگرفته است. در این تحقیق ما قصد داریم تا ضمن بررسی کارهای موجود در زمینه کاربرد عامل و سیستمهای چندعامله در داده کاوی، بحث طبقه بندی جریان داده ها را در یک محیط پویا مورد بررسی قرار دهیم. ما مساله خود را در دو فاز مورد بررسی قرار خواهیم داد. در فاز اول خصوصیتهای یک عامل تنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در فاز دوم قابلیتهای اجتماعی عاملها مانند مذاکره، دستیابی به توافق و ... برای داده کاوی در یک محیط پویا و توزیع شده رقابتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بطور کلی دستاوردهای اصلی این تحقیق عبارتند از 1) ارائه یک رویکرد مبتنی بر عامل برای مساله طبقه بندی جریان داده های دارای تغییر مفهوم و پویا با استفاده از قابلیتهای هدفگرایی، هوشمندی، یادگیری و استدلال 2) ارائه یک رویکرد مبتنی بر سیستمهای چندعامله برای طبقهبندی جریان دادههای توزیعشده در یک محیط رقابتی با استفاده از قابلیتهای اجتماعی عاملها و دستیابی به توافق. نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده در این پایان نامه نشان دهنده برتری استفاده از عاملها و سیستمهای چندعامله برای بحث طبقه بندی و داده کاوی در محیطهای پویا و توزیع شده میباشد.
فهرست مطالب
1. فصل اول - معرفی و آشنایی با مفاهیم اولیه. 1
1-1- مقدمهای بر داده کاوی.. 2
1-1-1- خوشه بندی.. 3
1-1-2- کشف قواعد وابستگی.. 4
1-1-3- طبقه بندی.. 4
1-1-3-1- طبقه بندی مبتنی بر قواعد. 5
1-2- داده کاوی توزیع شده. 7
1-3- عاملها و سیستمهای چندعامله. 8
1-3-1- عامل. 8
1-3-1-1- مقایسه عامل با شی.. 9
1-3-1-2- معماری عاملها11
1-3-1-3- معماری BDI. 12
1-3-2- سیستمهای چندعامله. 14
1-3-2-1- مذاکره. 17
1-4- بهره گیری از عامل برای داده کاوی.. 19
1-4-1- سیستمهای چندعامله، بستری برای داده کاوی توزیع شده. 19
1-5- جمع بندی.. 22
2. فصل دوم - داده کاوی پویا23
2-1- مقدمه ای بر داده کاوی پویا24
2-2- جریان داده. 25
2-3- طبقه بندی جریان داده. 26
2-3-1- موضوعات پژوهشی.. 27
2-4- جمع بندی.. 31
3. فصل سوم - مروری بر کارهای انجام شده. 33
3-1- مقدمه. 34
3-2- داده کاوی توزیع شده ایستا. 35
3-2-1- روشهای غیرمتمرکز. 36
3-2-2- روشهای مبتنی بر توزیع ذاتی داده ها37
3-3- کارهای مهم انجام شده در زمینه داده کاوی با استفاده از عامل. 38
3-4- کارهای انجام شده در زمینه طبقه بندی جریان دادهها41
3-4-1- روشهای طبقه بندی Ensemble-based. 41
3-4-2- درختهای تصمیم بسیار سریع. 43
3-4-3- طبقه بندی On-Demand. 46
3-4-4- OLIN.. 48
3-4-5- الگوریتمهای LWClass. 49
3-4-6- الگوریتم ANNCAD.. 51
3-4-7- الگوریتم SCALLOP. 51
3-4-8- طبقه بندی جریان داده ها با استفاده از یک روش Rule-based. 53
3-5- جمع بندی.. 54
4. فصل چهارم - تعریف مساله. 55
4-1- مقدمه. 56
4-2- تعریف مساله برای فاز اول. 56
4-2-1- جریان داده. 57
4-2-2- مفهوم یا مدل موجود در جریان داده. 57
4-2-3- مساله طبقه بندی جریان داده های دارای تغییر مفهوم. 57
4-3- تعریف مساله برای فاز دوم. 59
5. فصل پنجم - رویکردهای پیشنهادی.. 62
5-1- مقدمه. 63
5-2- رویکرد پیشنهادی برای فاز اول پروژه. 63
5-2-1- عامل و ویژگیهای آن در این مساله. 64
5-2-2- عملکرد کلی عامل. 65
5-2-3- معماری عامل. 66
5-2-3-1- حسگرها 67
5-2-3-2- پایگاه دانش عامل. 68
5-2-3-3- تابع ارزیابی محیط.. 70
5-2-3-3-1- نحوه تشخیص اطلاعات و نگهداری الگوهای recur در جریان داده. 70
5-2-3-3-2- نحوه استخراج الگوهای recur70
5-2-3-3-3- نحوه بروزرسانی اطلاعات مربوط به الگوهای recur73
5-2-3-3-4- نحوه محاسبه وقوع احتمال وقوع یک الگوی خاص.... 74
5-2-3-4- تابع سودمندی.. 75
5-2-3-5- بخش تصمیم گیری Planning. 79
5-2-3-5-1- بخش تصمیم گیری.. 79
5-2-3-5-2- Planning. 83
5-2-3-6- بخش Action. 86
5-3- رویکرد پیشنهادی برای فاز دوم مساله. 87
5-3-1- عاملهای مشتری.. 88
5-3-2- عامل صفحه زرد. 90
5-3-3- عاملهای داده کاو. 91
5-3-3-1- معماری عاملهای داده کاو. 92
5-3-3-1-1- تابع BRF. 94
5-3-3-1-2- تابع Generate Options. 95
5-3-3-1-3- تابع فیلتر. 95
5-3-3-1-4- بخش Actions. 96
5-3-3-1-5- Plan های عامل. 97
5-3-3-1-5- 1- Plan مربوط به طبقه بندی.. 97
5-3-3-1-5-2- Plan مربوط به تطبیق طبقه بندی98
5-3-3-1-5-3- Plan مربوط به خرید و فروش قواعد با استفاده از مذاکره. 101
5-4- جمع بندی.. 111
6. فصل ششم - آزمایشات و نتایج.. 113
6-1- مقدمه. 114
6-2- محیط عملیاتی.. 114
6-3- مجموعه داده های مورد استفاده. 116
6-3-1- مجموعه داده های استاندارد. 116
6-3-2- مجموعه داده های واقعی.. 117
6-4- معیارهای ارزیابی و روشهای مورد استفاده برای مقایسه. 117
6-5- آزمایشات انجام شده. 118
6-5-1- آزمایشات مربوط به فاز اول. 119
6-5-2- آزمایشات مربوط به فاز دوم. 128
6-6- جمع بندی.. 130
7. فصل هفتم- جمع بندی و نتیجه گیری.. 132
فهرست مراجع. 136
فهرست اشکال
شکل1-1- معماری BDI در عامل. 15
فهرست جدولها
جدول1-1- ویژگیهای یک عامل 11
بررسی نگرش دینی ( مثبت و منفی ) برتفکرانتقادی دانشجویان رشتۀ علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد دماوند
چکیده : هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نگرش دینی ( مثبت و منفی ) بر تفکر انتقادی
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند است.
فرضیات پژوهش عبارتند از : 1) بین نگرش دینی مثبت و تفکر انتقادی رابطه وجود دارد
2) بین نگرش دینی منفی و تفکر انتقادی رابطه وجود دارد.
همان طوری که ملاحظه می کنید جامعۀ آماری کلیۀ دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد
اسلامی واحد دماوند است و نمونۀ آماری 100 نفر است که از میان این جامعۀ آماری به
صورت تصادفی ساده انتخاب شده است . روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه
نگرش دینی و تفکر انتقادی خودساخته است که در اختیار گروه نمونه قرار گرفته و بعد از
پاسخ جمع آوری شده و اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت . در تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شد و جداول و نمودارهای آماری ارائه شد.
نتایج این پژوهش به شرح ذیل است :
بین نگرش دینی و تفکر انتقادی رابطۀ معناداری وجود دارد.
بین نگرش دینی مثبت و تفکر انتقادی رابطۀ معناداری وجود دارد.
بین نگرش دینی منفی و تفکر انتقادی رابطۀ معناداری وجود دارد.
فرمت ورد با قابلیت ویرایش
مقدمه
استان خوزستان با گستره بیش از 64746 کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور عزیزمان ایران یکی از استانهای گرمسیری کشورمان است. این استان باشرایط اقلیمی خاص متفاوت از سایر استانهاست. پهنه این استان به گونه ای است که قسمتهایی از آن در گرمسیر و قسمتهایی در سردسیر قرار گرفته است.استان خوزستان با بیش از سی شهر و چهار هزاروپانصد روستای مسکونی یکی از استانهای مرزی می باشد که دارای مرز و محدوده خشکی و آب است. صنایع عظیمی همچون نفت ، فولاد ، لوله سازی و صنایع جانبی نیشکر و همچنین سدهای بزرگ و نیروگاههای متعدد در آن وجود دارد .متأسفانه استان خوزستان صدمات زیادی از جنگ تحمیلی دیده است که این رخداد پس از سالها هنوز اثرات آن نمایان است.در استان خوزستان با این گرمای طاقت فرسا که از نیمه دوم فروردین ماه آغاز وتا آبان ادامه می یابد بطوری که بیش از نیمی از سال گرم می باشد و با این زندگی ماشینی و برای فرار از گرما اهمیت نعمت برق بر کسی پوشیده نیست. از آنجا که استان خوزستان دارای نیروگاههای برق آبی و نیز نیروگاههای حرارتی و گازی می باشد به لطف خدا تولید برق در این استان رشد شایانی داشته است.ولی پایداری شبکه برق در استان خوزستان کاری بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. گرمای بیش از 50 درجه در بیابانهای استان و تأثیر آن بر عبور خطوط انتقال نیرو ، فرسوده بودن قسمت هایی از شبکه برق و استفاده غیر مجاز ازبرق که خود معضلی مهم برای کارشناسان برق می باشد، عدم آشنایی بعضی از شهروندان به فرهنگ مصرف برق و مصرف بی رویه با توجه به محدودیت تولید و انتقال و توزیع برق از جمله مشکلات موجود است که دفع هر کدام از مشکلات فوق موجب پایداری بهتر شبکه خواهد بود و از خاموشی های ناخواسته جلوگیری خواهد نمود.
استان خوزستان در طول شبانه روز دارای دو پیک مصرف است . یکی در اوج گرما و دیگری در شب که استفاده شهروندان از وسایل روشنایی نیز به آن اضافه خواهد شد. در حالی که استانهای دیگر وضعیت هوایی خنک تری دارند و تنها پیک مصرف آنها شب است که این خود اهمیت نگهداری و پایداری شبکه برق خوزستان را دوچندان می نماید. لذا شرکت برق منطقه ای خوزستان و شرکت های تابعه که در امر تولید ، انتقال و توزیع برق مشغول خدمت رسانی به شهروندان با آگاهی از مشکلات مذکور و توجه به گرمای بالای پنجاه درجه اقدامات در خور ستایشی دارند.اگر چه گاه در اثر حوادث ناخواسته ای شاهد قطعی برق دربرخی از مناطق استان می باشیم ولی پرسنل زحمتکش شرکتهای تابع برق منطقه ای خوزستان سعی در کاهش و به حداقل رساندن زمان خاموشی دارند.
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
مقدمه | 1 |
آشنایی کلی با مکان کار آموزی | 5 |
معرفی ادارات زیر مجموعه امور برق شهرستان شوش | 11 |
1- قسمت عملیات برق شوش | 11 |
1-1- اداره اتفاقات و روشنایی معابر | 11 |
2-1- اداره تعمیرات و نصب انشعابات | 14 |
2- اداره مهندسی | 15 |
3 - اداره خدمات مشترکین برق | 16 |
4 - اداره درآمد | 18 |
تعرفه های برق | 18 |
5- اداره حسابداری | 20 |
6 - اداره خدمات و پشتیبانی | 20 |
کنتورها | 20 |
دستورالعملهای ایمنی فنی | 21 |
الف ) دستورالعمل ایمنی کارکردن روی خطوط برقراری فشار ضعیف
| 22 |
ب ) دستورالعمل ارت موقت خطوط هوایی پس از امتحان و اطمینان کامل از بی برقی مدار | 22 |
پ ) دستور العمل نحوه آزمایش تحویل خطوط هوایی توسط عملیات33Kv به گروه های اجرایی | 24 |
مفاهیم مرتبط با خطوط توزیع نیرو | 26 |
مختصری درباره خصوصیات برقگیرها | 27 |
سوپر فتوسل | 29 |
حریم استاندارد خطوط توزیع و انتقال نیرو | 30 |
حریم خطوط و پایه های بتونی یا لوله های گاز شهری در مسیر تقاطع | 31 |
حریم خطوط پایه های بتونی از لوله های گاز در مسیر موازی | 31 |
مشخصات ترانسفورماتورهای توزیع | 32 |
1 – هسته | 32 |
2 – سیم پیچها | 32 |
3– مواد عایقی | 33 |
4 - انشعابات سیم پیچ و قابلیت تنظیم ولتاژ | 33 |
5 - مخزن روغن ( تانک روغن ) | 34 |
6 - مقره های فشار قوی و فشار ضعیف | 35 |
7 - منبع انبساط | 35 |
8 - تجهیزات نصب شده روی ترانسفورماتورهای توزیع | 37 |
الف ) رله بوخهلتس | 37 |
ب ) ترمومتر | 37 |
پ ) رطوبت گیر | 38 |
ت ) روغن نما | 38 |
ج ) برقگیرها surge divertor | 38 |
انواع برقگیرها در سیستمهای توزیع | 38 |
ح ) فیوز کات اوت cutout fuse | 39 |
و ) سیستم اتصال زمین (ارت) earting system | 42 |
حمل ترانسفورماتور | 43 |
نصب و راه اندازی ترانسفورماتورها | 43 |
استقرار ترانسفورماتورهای هوایی | 47 |
تابلوهای زیر ترانسفورماتور | 56 |
کنترل ، سرویس و نگهداری دوره ای ترانسفورماتورهای توزیع | 57 |
عیوب احتمالی ترانسفورماتور و نحوه رفع آنها | 58 |
1- نشتی از اتصالات و سیم پیچها | 58 |
2 - عدم ورود و خروج هوا از محفظه رطوبت گیر | 58 |
3- ازدیاد دمای محیط | 59 |
4 - عملکرد رله بوخهلتس | 59 |
استانداردهای ساختمانی شبکه هوائی توزیع برق پایه بتونی | 61 |
استانداردهای ساختمانی شبکه هوائی توزیع برق فشار متوسط33 کیلو ولت پایه بتونی | 66 |
استانداردهای ساختمانی شبکه هوائی توزیع برق فشار ضعیف پایه بتونی | 110 |
فاصله پایه های بتونی در فشار متوسط در هنگام اجرا | 138 |
ضمایم | 139 |
فرمت فایل ورد با قابلیت ویرایش متن
هر گونه فعلیت تجاری باید در چارچوب سازمانی متشکل و منظم و بر اساس قوانین کشور انجام می گیرد . این سازمان ها لازم است با نام در کارگاه یا شرکت به ثبت برسند ثبت یک کارگاه و راه اندازی آن مستلزم انجام تشریفاتی خاص و تهیه و تنظیم مدارکی معین است . که آشنایی مراجعان با مقررات ثبت شرکتها و کارگاهها سبب اتلاف وقت و نیروی کارکنان و مراجعه کنندگان این نوع ادارات و موجب بسیاری از ناخشنودیهای می گردد . از سوی دیگر هر گونه تغییر و تحول در جهت دگرگونی در ساختار شرکت یا کارگاه از قبیل نوع تولید کارگاه ، تغییر در میزان سرمایه ، موضوع و نام آن ، محل کارگاه ، ترکیب هیأت مدیره ،...
که بایستی به مرجع های مربوط گزارش شود . اعلام مواردی که طبق مقررات قانون کار و قانون تجارت باید به مراجع یاد شده گزارش گردد چنان اهمیتی دارد که خودداری از این عمل به برخورداری از حبس تأذیبی و جزای نقدی یا هر دو مجازات خواهد انجامید و این تنها نمونه ای از حساسیت و ظرافت موضوع است . اقون بر مقوله راه اندازی و ثبت کارگاهها یا شرکتهای تجاری – ثبت مؤسسات غیر تجاری اختراعات و علایم تجاری و اقدامات بازرگانی و شماره ( کد ) اقتصادی ، صندوق های قرض الحسنه و ثبت شعبه بنمایند که شرکت های خارجی نیز امروز اهمیت فراوانی یافته و مردم به انحنای گوناگون به این موارد و پیچیدگی های مرتبط به آن مواجهند .
نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی ، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است .
بخش دولتی : شامل کلیه صنایع بزرگ ، بازرگانی خارجی ، معادن بزرگ ، بانکداری ، بیمه ، تأمین نیرو ، سدها و شبکه های بزرگ آبرسانی ، و رادیو و تلویزیون ، پست و تلگراف و تلفن ، هواپیمایی ، کشتی رانی ، راه و راه آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است .
فرمت فایل ورد با قابلیت ویرایش
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
مقدمه
1
دوزبانه(منطقه عرب نشین)
2
داشتن دانش آموز کم شنوا و ناتوانی در بیان الفاظ و کلمات (پایه اول)
2
دانش آموزان عقب مانده ذهنی یا دیرآموز در مدرسه های عادی
3
تجربیات پایه سوم
5
درس اجتماعی
5
تجربه دیکته در کلاس سوم
5
تجربیاتی در رابطه آموزش جدول ضرب در پایه سوم
6
پایه چهارم ابتدایی
7
معاونت دبستان و آسفالت کردن مدرسه
9
اهمیت ایجاد انگیزه در جلسه اول: 14
نحوه شروع تدریس: 14
روش موفق تدریس از دیدگاه دانشآموزان 15
نحوه فعال نگاهداشتن کلاس توسط معلم: 15
16 علل لزوم پرسش درس از دیدگاه بچهها و معلمین
بررسی لحن ادای مطالب از دیدگاه بچهها و معلمین: 17
نحوه انتقال مطالب از دیدگاه قرآن 17
نحوه برخورد معلم با دانشآموز (بعد عاطفی) 18
بررسی بهترین روشهای تشویق و تنبیه 19
نحوه تشویق موفق از دیدگاه روانشناسان: 20
نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار: 22
روشهای جلب توجه دانشآموزان 23
بررسی نقش روحیه معلم در امر کلاسداری: 24
چگونه میتوان روحیهای شاد داشت: 24
نیاز به انجام کار گروهی در شاگردان: 26
نیاز به جلب توجه در دانشآموزان: 27
بررسی نحوه ارتباط صحیح با دانشآموزان 28
پرهیز از مباحثه در کلاس: 29
نحوه نفوذ در متقاعد ساختن کلاس: 30
چالش ها 31
راهکار ها 33
نتیجه گیری 34
فرمت فایل ورد با قابلیت ویرایش
فهرست
مقدمه 2
روش تدریس در هر منطقه 3
گام های تدریس : 4
توانایی دانش اموز و روش تدریس 5
تجارب شخصی در امر یاددهی 6
روش شروع تدریس: 7
کلاس پویا و پر تحرک 8
ادای مطالب از دیدگاه بچهها و معلمین: 9
نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار: 10
تجربه ای از تدریس 12
تجربه دوم 13
مشکلات و چالش ها 27
در مورد املا 15
چندر بار نوشتن از روی غلط 17
خواندن درس به کمک دانش آموزان 21
نحوه تشویق و تنبیه 23
عوامل تباه سازی آینده 25
روحیه معلم در امر کلاس داری 26
مشکلات و چالش ها 28
راهکار ها 29
نتیجه گیری : 30
فرمت فایل ورد با قابلیت ویرایش
عنوان صفحه
مقدمه 2
▪ تواناییهای بلوغی : 9
▪ توانایی های رهبری 10
بیان کارکردها و وظایف مدیران آموزشی 15
برنامه آموزشی وتدریس : 17
تعریف مدیریت 18
فراگرد مدیریت 19
تعریف مدیریت آموزشی 20
ضرورت مدیریت آموزشی 21
اهداف مدیریت آموزشی 22
مهارتهای سهگانه مدیریت 23
کارکردهای مدیریت آموزشی 24
ویژگیهای مدیر آموزشی 25
فرمت فایل: ورد و قابل ویرایش می باشد
فهرست
مقدمه 2
1- کوچک بودن فضای کارگاهها 3
4- عدم انگیزه دبیران 4
5- زمان کم برای انجام فعالیتهای عملی 5
6- دنباله دار بودن واحدهای کتابهای جدید التالیف 6
7- کافی نبودن آموزشهای عملی برای دبیران 7
8- نقش مسئولان و مدیران مدارس 8
9- نمره فعالیت های عملی 9
نتایج حاصل از تحقیق و راه حلهای مناسب 10
هدفهای آموزشی انفرادی 12
تدریس خصوصی 15
آموزش برنامه ای ( PI ) 17
آموزش به وسیله رایانه ( CAI ) 20
آموزش انفرادی تجویز شده ( IPI ) 22
مشکلات راهکارها و پیشنهادات 32
11- راه حل های پیشنهادی 29
نتیجه گیری 32
منابع 34