دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

عرفان در شعر سهراب سپهری

بی هیچ شکی‏، «ادبیات معاصر»ایران، چشمه ای بس شگرف و شفاف از «کوه بلند و گراسنگ» ادبیات کلاسیک است. گذشته همیشه چراغی روشنفرا راه آینده است و هر امروزی ریشه در دیروزدارد. گرچه ادبیات معاصرایران از، مشروطه تا روز گار ما، مشحون از «تأملات اجتماعی سیاسی»است، امّا هیچگاه از «اندیشه های اومانیستی و عرفانی»خالی نبوده و نیست.

در بین شاعران معاصر، سهراب سپهری بیشترین تأملات عرفانیرا داشته و هشت کتاباو سرشار از «اصطلاحات عرفانی»است. بسیاری از ناقدان ادبی، عرفان سهراب را، متأثر از عرفان هندیمی دانند و حتی از اینکه او شاعری سیاسی نیست، بر او حمله های ناروا کرده و ارزش شعراو را به سخره گرفته اند.

آنچه مسلم است، سهراب از عرفان هندی بسیار سود جسته است همچنانکه حافظ بزرگ نیز از ایران قبل از اسلام بهره ها گرفته است، امّا اینگونه اقتباس ها، از ارزش عرفانی و هنری شعر او نمی کاهد، همچنانکه استفاده از مغ، مغبچه و صدها اصطلاح از این دست از ارزش کار حافظ نکاسته است.

ما در این مقاله با بررسی منظومه ها و اشعار سهراب کوشیده ایم تا آنجا که مقدور است تأثرات و تأملات عرفانی او را نشان دهیم و بویژه به این نکته، بسیار توجه کرده ایم که سهراب ورای اصطلاحات و کلماتی که استفاده کرده است، از عرفان اسلامی بسیار متأثر بوده و عملاً همان باورهای عرفای خراسان را در شعر خود به زیبایی بیان کرده است.

در واقع سهراب باورهای عرفان کهن ایرانی را با خلاقیت و زبانی نو در اشعار خود نقاشی کرده است و جان و تن در زلال اندیشه های پاک عطار، سنایی، مولانا و حافظ شسته است. پرداختن به توحید، هبوط آدم، سرّ عشق، رابطه عاشق و معشوق، آزادی اندیشه و مخالفت با سطحی نگری و یکسو نگاهی، تماماً در شعر او هویداست و نشانگر دغدغه های عرفانی و صوفیانه اوست. این توجه سهراب به عرفان اسلامی و ایرانی بس مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته و تا حدّی خلاء فرهنگی در این زمینه را پر کرده است. این مقاله بیان برخی از ویژگیهای عرفانی شعر سهراب است که در کمال ایجاز و اختصار به رشتة تحریر آمده است.

فهرست مطالب

چکیده. 2

مقدمه. 3

بیان مسئله. 4

تاریخچه نظری تحقیق. 5

تعریف عرفان. 5

تعریف عرفان در شعر سپهری. 6

هدف تحقیق. 7

زندگینامه. 7

آثار سهراب. 8

عرفان در شعر سهراب سپهری و نگاه اسطوره ای او. 11

لائوتسه، بودا و سپهری. 13

اندیشه اسطوره ای-عرفانی در سهراب. 17

عرفان در شعر سهراب سپهری. 18

سهراب سپهری از دیدگاه روانشناختی. 24

«صدای پرتنهایی». 29

عرفان در شعر نشانی سهراب. 51

فلسفه ی عرفان زندگی از زبان سهراب سپهری. 56

سهراب سپهری-شاعر عرفان و سپیدی. 66

سهراب‌ سپهری‌ و عرفان‌ بودایی‌ او. 71

نتیجه گیری. 90

منابع و پی نوشت ها 91



خرید فایل



لینک منبع :عرفان در شعر سهراب سپهری

آدم‌برفی‌ها | عرفان و سهراب سپهری adambarfiha.com/?p=3584‎Cached Similar4 آگوست 2009 ... از نظر سهراب همه چیز خلق شده با هدف خاصی و همه باید خوب و انسان باشند. شعر سپهری در زمانه ی کشتن فردیت ها و جنگ و خونریزی شعری آرامش بخش است. سهراب‌ سپهری‌ و عرفان‌ بودایی‌ او - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/newstext.php?nn=8806210729‎Cached Similar12 سپتامبر 2009 ... خبرگزاری فارس: شاعری‌ سهراب‌ سپهری‌ همزمان‌ با سه‌ دهه‌ پرتب‌ و تاب‌ اجتماعی‌ است‌ اما او در نقاشی‌ بی‌جان‌ و نقاشی‌ با واژه‌های‌ همان‌ منظره‌ها در شعر عمر به‌ پایان‌ ... عرفان در شعر سهراب سپهری: asre-nou.net asre-nou.net/php/view.php?objnr=30091‎Cached Similar28 فوریه 2014 ... نخست تاریخچه عرفان، مراقبه، جذبه، تاثیر عرفان بر روان/ عصب مغز تعریف و بررسی شده؛ سپس نمونه هایی شعر عرفانی از سپهری آورده می شوند. عرفان سهراب - Iran Erfan iranerfan.persianblog.ir/post/42/‎Cached Similar22 فوریه 2011 ... عرفان سهراب. عرفان در شعر سهراب سپهری. نقطه شروع در اندیشه ائی که از عرفان بر می آید به خودآگاهی رسیدن و خودشناسی است. هدف در خودشناسی پی ... Avaxnet - عرفان در اشعار و آثار سهراب سپهری www.avaxnet.com/archive/index.php?thread-30525.html‎Cached Similar12 ژوئن 2010 ... عرفان در اشعار و آثار سهراب سپهری شعر سپهری، در کمال خود، یک‌سره بیان شاعرانه‌ی زیبایی نظام همگن اندیشه‌های اوست. سپهری نه تنها صاحب سبک خاصی ... دانلود عرفان در شعر سهراب سپهری - نابترین فایلها filesnab.blogsky.com/1395/.../دانلود-عرفان-در-شعر-سهراب-سپهری‎Cached25 سپتامبر 2016 ... عرفان در شعر سهراب سپهری. بی هیچ شکی ، «ادبیات معاصر»ایران، چشمه ای بس شگرف و شفاف از «کوه بلند و گراسنگ» ادبیات کلاسیک است گذشته ... هنر، عرفان و فلسفه هنر در شعر سهراب سپهری - ایسکانیوز www.iscanews.ir/news/544942‎Cached Similar3 نوامبر 2015 ... سپهر افتخاری* سهراب سپهری را میتوان یکی از منجیان هنر معاصر ایران دانست. وی ارتباط بسیار ظریف و عمیق و در عین حال ساده و قابل لمسی را بین ... گروه ادبیات آموزش و پرورش شهر تهران - عرفان در شعر سهراب سپهری www.sazmanadab.blogfa.com/post-13.aspx‎Cached Similarبه نام خدا. آموزش و پروش منطقه 6. باغ عرفان در شعر سهراب سپهری. تهیه کننده: عزت سیفی زاده. فهرست مطالب. عنوان صفحه. 1- مقدمه ............................... 3. 2- مختصری از ... عرفان در شعر سهراب سپهری - برترین فایل ها - فایل ناب projeha.filenab.com/product-50785-aa.aspx‎Cachedسهراب سپهری عرفان بودایی تأملات صوفیانه هبوط صوفیّه تصوف عارف. [PDF] ﻋﺮﻓﺎن ﺳﻬﺮاب ﺳﭙﻬﺮی - Sid www.sid.ir/fa/vewssid/j_pdf/6005513891903.pdf‎Cached Similarﻋﺮﻓﺎن ﺳﻬﺮاب ﺳﭙﻬﺮی. دﻛﺘﺮ ﻫ. ﺎدی ﺧﺪﻳﻮر. *. ﺳﻤﻴﺮا ﺣﺪﻳﺪی. **. ﭼﻜﻴﺪه. ﺳﭙﻬﺮی. ،. ﻃﺒﻴﻌﺖ ﮔﺮا،ﺷﺎﻋﺮ، ..... ﺳﭙﻬﺮی،. 1382. ش،. )298. ﻫﺮ ﺧﻮاﻧﻨﺪه. ای. ﻛﻪ ﺑﺎﻏﺰﻟ. ﻴﺎت ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ آﺷﻨﺎﻳﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺷﻌﺮ ﺳﻬﺮاب را ﻫﻢ.