دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

برسی کامل برجام(توسط قرار گاه بسیج شهید احمدی روشن)

» :: برسی کامل برجام(توسط قرار گاه بسیج شهید احمدی روشن)

پاسخی برای تاریخ

«بررسی جامع و کارشناسی توافق وین»

قرارگاه شهید احمدی روشن

معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی

بررسی حقوقی توافق:

1- آیا می دانید برجام ضمیمه قطعنامه است و تمام اقدامات ایران لازم الاجرا و تعهدات کشورهای مقابل هیچ التزام حقوقی ندارد؟

طبق متن توافق:

ترجمه ی وزارت امور خارجه:

توضیح کارشناسی:

در همان ابتدای متن توافق تصریح شده است که ایران و 1+5 اقدامات «داوطلبانه» زیر را انجام می‌دهند.یعنی مفاد توافق وین هیچگونه تعهد حقوقی برای طرفین ندارد اما چون برای اجرای آنها توسط شورای امنیت قطعنامه صادر می شود ایران موظف به اجرای آنها می‌شود در حالیکه طرف مقابل به واسطه حق وتو زیر بار هیچ التزامی نمی‌رود.

نکته مهم دیگر این مسئله انست که حتی در صورت عدم تصویب کنگره امریکا و خروج این کشور از توافق، جمهوری اسلامی نمیتواند از آن خارج شود چراکه برجام طی قطعنامهای در شورای امنیت مورد تائید قرارگرفته است و بر این اساس ایران بدون توجه به حضور یا خروج هر یک از اعضای 5+1 از توافق، مجبور به رعایت شرایط آن خواهد بود. از سوی دیگر در تمام متن توافق، در زمان ایجاد تعهد برای اعضای 5+1 قید عدم مخالفت با قوانین داخلی آنها ذکرشده است که این امر نیز باعث تفسیرپذیری و عدم اجرای تعهدات در مواقع لزوم از جانب آنها خواهد بود و این امربر اساس توافق توجیه شده است.

2- آیا می دانید اجرای برجام برای همه ی کشورها الزامی است به جز آمریکا؟

عباس عراقچی:

توافق وین مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است؛ به لحاظ حقوق بین الملل اجرای آن برای همه کشورها الزامی است!

البته در آمریکا طبق قوانین داخلی آنها، حقوق داخلی آن کشور بر الزامات بین المللی تفوق دارد و لذا روال قانونی آن باید طی شود و کنگره باید نظر خود را در این خصوص اعلام کند.

3- آیا می دانید آمریکا هیچ گونه تعهد الزام آوری برای لغو تحریم هاو اقدامات فراوان ایران(که بخش اعظمی از صنعت هسته ای خود را نابود کرده است) نداده است و تنها متعهد به اثبات حسن نیت شده است ؟

طبق متن برجام:

ترجمه ی وزارت امور خارجه: