دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

مخازن نفت

» :: مخازن نفت

مقدمه

مخزن هیدروکربور بخشی از پوسته رسوبی زمین است که هیدروکربورها را در خود جای داده است . بهره وری علمی و اقتصادی این هیدروکربورها نه فقط به خاص فیزیکی سنگ مخزن و سیال بستگی دارد بلکه به شیوه های کنترلی که برای توسعه و عملیات مخزن لازم است ارتباط دارد .

برای درک تأثیرات کارهای عملیاتی بر بهره وری نفت ، داشتن اطلاعات راجع به ماهیت مخازن هیدروکربور و اصول پایه ای حاکم بر رفتار آنها ضروری است .

خصوصیات و مشخصات مخازن از لحاظ زمین شناسی ، انواع سنگها ، خواص سیالات و حرکت در مخزن مباحثی است که در بخشهای دیگر مورد بحث قرار گرفته است . در اینجا تنها اشاره ای بخواص سیالات مخزن خواهد شد تا شیوه ههای بهره وری بهتر درک شوند .

خواص سیالات مخرن به ترکیب ، درجه حرارت و فشار مخزن بستگی دارد . ترکیباتی از هیدروکربور را می توان تصور نمود که حالت فیزیکی آنها در مخزن می تواند از گاز خشک باشد تا قیر و آسفالت . در این سلسله سیستمهای هیدروکربوری وجود دارند که بیانگر گاز تر ، گاز قطران ، نفت فرار و نفت خام می باشند . جزئیات بیشتر ، در رفتار فازهای مختلف نفت توضیح داده شده است .

" مکانیسمهای رانش " به ماهیت انرژی اطلاق می شود که برای راندن سیالات از خلل و فرج سنگها بسوی چاهها لازم است . این مکانیسمهای رانش چهار نوعند و همین ها برای طبقه بندی آنها بکار می رود .

این مکانیسمها عبارتند از :

1) انباسط سیال و سنگ و آب همزاد 2) رانش گاز محلول

3) رانش کلاهک گازی 4) رانش با آب .

مکانیسم عمده یک مخزن ممکن است از یک نوع رانش به نوع دیگر تغییر نماید ، بعلاوه یک مکانیسم می تواند به تنهائی یا همراه با مکانیسمهای دیگر وجود داشته باشد .

با افزودن تولید از مخازن بتدریج نیروی رانش طبیعی آنها کاهش می یابد و نیاز به افزودن انرژی برای تولید نفت بوجود می آید . این انرژی اضافی را می توان با تزریق گاز برای نگهداری و یا افزایش فشار مخزن یا تزریق آب و یا با حرارت دادن مخزن تأمین نمود . این مرحله از تولید را بهره وری ثانویه می نامند .

لیکن با کاربرد شیوه های ثانویه بهره وری ، هنوز نیمی از نفت در مخزن باقی می ماند لذا شیوه های پیشرفته تر برای افزایش بهره وری بکار می رود . این شیوه ها عمدتاً برای جلوگیری از بجا ماندن نفت در خلل تو فرج سنگها می باشد و هدف آنها جلوگیری و یا کاهش عوامل بازدارندهد تولید نفت است . عمده ترین آنها فشار موئین ، کشش سطحی و گرانروی هیدروکربورها و شیوه های جدید بهره وری نیز هرکدام متوجه از بین بردن و یا کاهش یکی از این عوامل است .

سیلاب زنی سرد و گرم تزریق بخار آب و سوزاندن درجا برای تولید نفتهای سنگین بکار می رود .

تزریق امتزاجی در فشار بالا ، با گاز غنی شده و یا تزریق نیز برای نفتهای سبک بکار می روند .

انتخاب هرکدام از این شیوه ها چه در مرحله بهره وری اولیه یا ثانویه و شیوه های جدید پس از بررسی دقیق هر مخزن و شناخت مکانیسم حاکم در تولید و شیوه های بهبود آن و جلوگیری از هدررفتن و یا افزایش انرژی لازم که می تواند حداکثر بهره وری را تأمین کند صورت می گیرد .

1- انواع مخزن

نفتی که از مخزن تولید می شود در سطح زمین مخلوطی از گاز و مایع می باشد بنابراین نسبت گاز به نفت مبنای مناسبی برای طبقه بندی هیدروکربورها می تواند باشد .

جدول زیر این طبقه بندی را نشان می دهد :

جدول شماره - 1

نفت خام نفت فرار گاز - قطران گاز

نسبت گاز به نفت کمتر از 2000 بین 2000 تا 6000 6000 تا 100000 بیش از 100000

رنگ سیاه تا سبز روشن کهربائی تیره بیرنگ تا کهربائی باز بیرنگ

سنگینی AFI 45 10 50 40 65 45 -

ترکیب بیش از عمدتاً متان

ضریب انقباض کمتر از 2 بیش از 5/2 - -

با توجه به وضعیت نمودار فاز سیال مخزن و درجه حرارت و فشار اولیه مخزن می تواند انواع مخازن را نیز تعریف نمود :

برای یک ترکیب ثابت از سیال مخزن برحسب درجه حرارت و فشارهای مختلف انواع مخازن را بگونه زیر می توان تعریف کرد :

الف - یک فازی یا گازی


ب- قطرانی یا شبنمی

ج- نفت فرار

د- نفت خام معمولی

هـ- دو فازی که گاز و نفت در دو قسمت

جداگانه با ترکیب متفاوت قرار دارند .

بین نفت خام و نفت فرار خط مشخصی وجود ندارد ، کیفیتاً درجه حرارت مخزن به درجه حرارت بحرانی مخزن در نفت فرار نزدیکتر از مخزن نفت خام است . از نفت فرار بهنگام تولید مقداری مایع بدست می آید .

حال اگر سیالات با ترکیبات مختلف را درنظر بگیریم انواع مخازن نموداری بشکل زیر خواهند داشت :

خرید و دانلود محصول

1395/03/08
مخازن



لینک منبع :مخازن نفت

Images for مخازن نفت مخزن نفتی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/مخزن_نفتی‎Cached Similarمخزن نفتی، و یا مخزن نفت و گاز، یک استخر زیرسطحی از هیدروکربن‌های موجود در سازندهای متخلخل و یا شکسته‌است. هیدروکربن‌ها، نیز همانند نفت خام یا گاز طبیعی، به ... ‎۱ سازند - ‎۲ مهر و موم مخازن - ‎۳ برآورد ذخایر - ‎۴ تولیدسومین کنفرانس ذخیره سازی و مخازن نفت و گاز www.petrostorage.com/‎Cached Similarآتش سوزی ناشی از صاعقه در چند مخزن ذخیره سازی نفت خام جزیره خارک پس از ٣ ساعت به طور کامل مهار شد و در حال حاضر تمام این مخازن در مدار عملیات قرار دارند ... آشنایی با تقسیم بندی مخازن از نظر سیالات مخزنی vista.ir/article/.../آشنایی-با-تقسیم-بندی-مخازن-از-نظر-سیالات-مخزنی‎Cached Similarبا افت فشار مخزن، گاز محلول در نفت توانایی آن را پیدا می‌کند که از نفت خارج شود، « فشارنقطه‌ی حباب یا (فشار اشباع)» فشاری است که اولین حباب گاز از نفت جدا ... : مخازن نفتی - دانشنامه رشد danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=مخازن+نفتی‎Cached Similarدر غالب مخازن نفت و گاز موجود در مخازن ، تحت فشار بخصوص آن مخزن قرار دارند. یعنی وقتی که چاهی در یک مخزن نفتی حفر می‌شود در نتیجه فشار موجود در چاه ، نفت بالای ... معرفی کتاب مهندسی مخازن نفت و گاز ... (3274) www.scipost.ir/.../معرفی+کتاب+مهندسی+مخازن+نفت+و+گاز+...+(3274)‎Cachedنام کتاب: مهندسی مخازن نفت و گاز (شبیه‌سازی مخازن(. نام نویسنده: بابک جعفری، علی حسینی، هنری.بی کریچلو. توضیحات: چاپ اول 1390. ناشر: ترآوا (انتشارات). نگاهی به اهمیت مدیریت مخازن در صنعت نفت و گاز - شرکت ملی نفت ایران nioc.ir/Portal/home/?news/100193/100206/...به...مخازن...نفت...‎Cachedتوسعه دارایی های نفتی یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین فعالیت ها در دنیای مدرن کسب و کار است. در نتیجه اهمیت مدیریت مخازن یکی از مهم ترین فعالیت ها در ... [DOC] مخازن نفت خام و فرآورده های نفتی mohsenasgari.persiangig.com/document/naftpart1.doc‎Cached Similarمخازن نفت خام و فرآورده های نفتی. واحدهای نفت و گاز برای نگهداری نفت خام و گاز و نیز انبار کردن فرآورده های نفتی گوناگون, نیاز به تعداد بسیاری مخزن دارند. تعداد این ... مقاله تزریق و ذخیره سازی گاز دی اکسید کربن در مخازن نفت و گاز ... www.civilica.com/Paper-CAGE04-CAGE04_118=تزریق-و-ذخیره-سازی-گاز-دی-اکسید-کربن-در-مخازن-نفت-و-گاز-تخلیه-شده-به-منظور-ازدیاد-...‎Cached Similarمقاله تزریق و ذخیره سازی گاز دی اکسید کربن در مخازن نفت و گاز تخلیه شده به منظور ازدیاد برداشت از مخازن نفتی و حفظ محیط زیست, در چهارمین همایش زمین شناسی و ... دومین کنفرانس ذخیره سازی و مخازن نفت و گاز در مورخ 8و9 مهرماه 1393در ... www.mop.ir/portal/home/?news/...و-مخازن-نفت-و...‎Cachedپایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت-نگهداری و تعمیرات/دومین کنفرانس ذخیره سازی و مخازن نفت و گاز در مورخ 8و9 مهرماه 1393در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید ...