دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

پیرامون خطبه همام،صفات متقین

پیرامون خطبه همام،صفات متقین

از خطبه های امیرالمومنین علی (ع) است که یکی از از اصحاب بنام همام که مرد عابدی بودبه آن حضرت (ع) رسید ، و پرسید: یا امیرالمومنین (ع) اوصاف متقین (پرهیزکاران) را برای من بیان فرما. مانند آنکه آنانرا ببینم. امیرالمومنین(ع) در پاسخ تامل و درنگ فرمود (زیرا مصلحت در تاخیر جواب بود) و سپس آنرا بطور اجمال بیان فرمود:

1- ای همام تو خود از خدا بترس و نیکوکار باش که (خداوند در قرآن سوره 16 آیه 128 می فرماید) خدا با پرهیزکاران است. (بر تو لازم است که تقوا و ترس از خدا را شعار خویش قرار دهی و کار نیکو انجام دهی، و بیشتر از این بر تو لازم نیست.)

2- خداوند سبحان هنگام آفرینش خلق از طاعت و بندگیشان بی‌نیاز و از معصیت و نافرمانی آنها ایمن بود، زیرا معصیت گناهکاران او را زیان ندارد، و طاعت فرمانبرداران سودی به او نمی رساند. (بلکه از طاعت و نهی از معصیت سود بردن بندگان است.) پس روزی و وسائل آسایششان را بین آنها قسمت نموده، و هر کسی را در دنیا (با حکمت و مصلحت) در مرتبه‌ای (که سزاوار او دانست از قبیل فقر و غنا، خوشی و بدی و..) قرار داد.

3- پرهیزکاران در دنیا دارای فضیلتهایی هستند (از دیدگان برترند، زیرا) گفتارشان از روی راستی است (برای رضای خدا سخن می گویند) پوشا کشان میان رو(افراط و تفریط در زندگیشان نیست) و رفتارشان (بین مردم) به فروتنی است. زیرا در قرآن سوره 17 آیه 37 می فرماید : از روی تکبر بر زمین راه مرو که تو هرگز نمی‌توانی (به پاهایت) زمین را بشکافی ، و هرگز از جهت درازای (گردن کشی) به کوهها نمیرسی.

4- از آنچه که خداوند بر ایشان روا نداشته چشم پوشیده‌اند (حرامی مرتکب نمی شوند) و بعلمی که آنانرا سود رساند گوش فرا داشته‌اند (از سخنان بیهوده که موجب خشم خدا و رسول (ص) می شود دوری می نمایند، چناچنه در قرآن سوره 25 آیه 72 می فرماید: بندگان برگزیده حق کسانی هستند که در مجالس لهو و لعب و جاهائیکه سخنان باطل نادرست گفته و یا کارهای زشت بجا می‌آورند حاضر نمی‌شوند).

دشنام دادن و سخن زشت دور و گفتارش هموار است، و کار نکوهیده از او دیده نشده و کار پسندیده‌اش هویدا است.

18- در سختیها با وقار و بردبار ، و در نگرانیها شکیبا و در خوشی و آسایش سپاسگزار است، کسی را که دشمن دارد بر او ستم ننماید، و آنرا که دوست دارد درباره او گناه نکند (دوستی و دشمنی او را از تکلیف شرعی باز ندارد، چنانچه رویه مردم هواپرست است) بحق اقرار می‌کند پیش از آنکه بر او گواه آرند (زیرا گواه در برابر انکار است و انکار حق دروغگویی است و آن منافی با تقوی می‌باشد.) آنچه به او بسپارند تباه نمی‌سازد ، و آنچه به یادش آورند فراموش نمی‌کند ، و کسیرا به لقبهای زشت (کافر، ناسق، منافق و ...) نمی‌خواند ، و به همسایه زیان نمی‌رساند، و به پیشامدهای ناگوار که برای مردم رخ می‌دهد شادی نمی‌نماید.

19- در راه باطل و نادرست قدم ننهاده و از جاده حق بیرون نمیرد ، اگر خاموش نشست خاموشیش او را اندوهگین نمیگرداند و اگر بخندد آواز خنده‌اش بلند نمی‌شود، و چون بر او ستم کنند شکیبایی پیش گیرند تا خدا انتقام او را کشد ، نفسش از دست او رنج کشیده و گرفتار است (زیرا برخلاف هوی و خواهش او رفتار می‌نماید) و مردم از او در آسایش هستند (آزار به مردم بر اثر پیروی از خواهش نفس است) در کار آخرت خود را به رنج اندازد، و مردم را از (کار) خویش به آسایش رساند.

20- دوری او از اشخاص بجهت بی رغبتی و دوری نمودن است (از دنیاپرستان) و دوری او از روی خودخواهی و بزرگی نبوده، و نزدیکیش از راه فکر و فریب (چنانچه روش مردم دورو است) نمیباشد. ناقل این خطبه گفت: چون سخن به اینجا رسید همام بیهوش شد و در همان بیهوشی از دنیا رفت. سپس امیرالمومنین(ع) فرمود:

21- آگاه باشید، سوگند بخدا که از (چنین پیش آمدی بر) او میترسیدم، پس از آن فرمود: اندرزهای درست به اهلش چنین (تأثیر) می‌کند، یکی از حاضرین (عبدالله بن لوا، که از خوارج بود) گفت: یا امیرالمومنین (ع) تو چه حال داری؟



خرید فایل



لینک منبع :پیرامون خطبه همام،صفات متقین

خطبه متقین (خطبه همام) www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=258208‎Cached Similarبسم الله الرحمن الرحیم متن اصلی و ترجمة خطبه متقین (معروف به خطبه همام) وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عَلَیْهِ السّلامُ از خطبه هاى آن حضرت است ] رُوِىَ اَنَّ صاحِباً لاَِمیرِالْمُوْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلامُ ... خطبه همام (صفات متقین از زبان حضرت امیر علیه السلام) heyatemaktabolbagher.epage.ir/fa/module.content_Page.61-01.html‎Cached Similarبسم الله الرحمن الرحیم. روایت شده: یکی از یاران امیرالمومنین علیه السلام که او را همام می گفتند و مردی عابد بود به حضرت عرضه داشت: اهل تقوا را چنانکه گویی آنان را می ... خطبه متقین - ویکی شیعه fa.wikishia.net/view/خطبه_متقین‎Cached Similar2 ا کتبر 2016 ... صفات متقین(خطبه همام) مولای متقیان، امیرمومنان، علی(ع)، ترجمه ... اوصاف‌ متقین‌: ترجمه‌ و شرح‌ و تفسیر خطبه‌ همام‌ نهج‌البلاغه‌، قادر فاضلی‌؛ مقدمه‌ ... شرح خطبه متقین در نهج البلاغه alhassanain.org/persian/?com=book&id=530‎Similar13 آگوست 2012 ... خطبه ى شریفه ى متقین که شریف رضى رضوان الله علیه در نهج البلاغه .... به هر حال همام ، در جستجوى صفات متقین و پویایى این راه بود و سوال نیز در ... نهج البلاغه - شرح خطبه 192 نهج البلاغه (همام) tamannayvesal.blogfa.com/post/13‎Cached Similarنهج البلاغه - شرح خطبه 192 نهج البلاغه (همام) - معرفی نهج البلاغه و اشنایی بیشتر با کلام و سخنان مولی علی (ع) ... خطبه همام همراه با ترجمه ( خطبه ی متقین ) ..... البلاغه صبحى صالح و خطبه 184 فیض) معروف به خطبه همّام است که صفات متّقین را بیان مى دارد. تحقیق پیرامون خطبه همام ،صفات متقین harryp-blog.rozblog.com/.../تحقیق-پیرامون-خطبه-همام-صفات-متقین.html‎Cached8 نوامبر 2016 ... تحقیق پیرامون خطبه همام ،صفات متقین 1 . خطبه همام (صفات متقین از زبان حضرت امیر علیه السلام) بسم… پیرامون خطبه همام،صفات متقین banbani.rozblog.com/post/.../پیرامون-خطبه-همامصفات-متقین.html‎Cachedپیرامون خطبه همام،صفات متقین 1 . خطبه همام (صفات متقین از زبان حضرت امیر علیه السلام) بسم الله الرحمن الرحیم. روایت شده: یکی از یاران امیرالمومنین علیه السلام که ... پیرامون خطبه همام،صفات متقین aoape.stu1.ir/‎Cachedپیرامون خطبه همام،صفات متقین - ,,تحقیق پیرامون خطبه همام،صفات متقین,پروژه پیرامون خطبه همام،صفات متقین,مقاله پیرامون خطبه همام،صفات متقین,دانلود تحقیق ... تحقیق پیرامون خطبه همام ،صفات متقین shopfile.ofmas.ir/product-206628-تحقیق-پیرامون-خطبه-همام-،صفات-متقین.aspx‎Cachedتحقیق پیرامون خطبه همام ،صفات متقین در 10 صفحه ورد قابل ویرایش. بخشی از متن : از خطبه های امیرالمومنین علی (ع) است که یکی از از اصحاب بنام همام که مرد عابدی ... اوصاف متقین در نهج البلاغه - مقالات - blogfa.com daniyal999.blogfa.com/post/19‎Cached Similarخطبه متقین که معروف به خطبه همام است مربوط به پاسخ امام علی (ع) به سوال یکی از ... پرهیزگار می پردازد و برای آن ها 6 صفت را بیان می کند که عبارتند از : 1) متقین اهل ...