دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

GPS چگونه کار می کند؟

GPS چگونه کار می کند؟

چکیده

نگاه کردن به صفحه نمایش GPS خودرو و نقشه های کوچک و مبهم آن هنگام رانندگی علاوه بر اینکه حادثه ساز است و از توجه راننده به محیط اطراف می کاهد، چندان هم مفید و دلچسب به نظر نمی رسد.

در عین حال نمونه های سخنگوی آن نیز که با عبارت هایی مانند یک کیلومتر دیگر به سمت راست بپیچید و... راننده را راهنمایی می کند، چندان دقیق نیست. این درحالی است که GPS جدید کمپانی گارمین آمریکا اولین سیستم راهبری خودرو است که می تواند با گفتن نام خیابان ها و حتی کوچه های شهر راننده را راهنمایی کند. از همه مهم تر اینکه این GPS به گیرنده وضعیت ترافیکی مجهز است و می تواند اطلاعات ترافیکی خیابان ها را در هر لحظه بر روی نقشه خود نشان دهد حتی می تواند ترافیک احتمالی در خیابان های واقع در طول مسیر را به راننده هشدار دهد. اولین نمونه از این GPS ها در سال جاری میلادی در اتومبیل های «فورد» نصب می شود.

واژه های کلیدی :

سیستم های GPS – نحوه کار GPS - سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)

همه چیز درباره سیستم های GPS

سیستم مکان یاب جهانی (Global Positioning Systems) یا GPS یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده است . این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده ی همگانی از آن آزاد و آغاز شد.

سیستم مکان یاب جهانی (Global Positioning Systems) یا GPS یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شده است.

این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده است . این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده ی همگانی از آن آزاد و آغاز شد.

خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره ی زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن کاملا رایگان میباشد.

▪ GPS چگونه کار می کند؟

ماهواره های این سیستم، در مداراتی دقیق هر روز ۲ بار بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را روی کره ی زمین محاسبه می کنند.

در واقع گیرنده زمان فرستاده سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز در میبابد.

گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل ۳ ماهواره برای محاسبه ۲ بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل ۴ ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی نیازمند است.

با ادامه ی دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطاعات مفید دیگر می نماید.

▪ ماهواره های سیستم

۲۴ ماهواره ی GPS در مدارهایی بفاصله ۳۶۶۰۰ کیلومتری از سطح دریا گردش می کنند. هر ماهواره دقیقا طی ۱۲ ساعت با سرعت ۱۱ هزار کیلومتر بر ساعت یک دور کامل بدور زمین می‌گردد.

این ماهواره ها نیروی خود را از خورشید تامین می کنند ولی باتری هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه ی زمین حرکت می کنند بهمراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر درست نگاه می دارند. به این ماهواره ها NAVSTAR نیز گفته می‌شود.

نوع فایل: word

سایز:32.5 KB

تعداد صفحه: 19



خرید فایل



لینک منبع :GPS چگونه کار می کند؟

GPS چگونه کار می کند؟ - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/261312/gps-چگونه-کار-می-کند‎Cached Similarشاید trilateration کمی پیچیده و سخت به نظر برسد، اما در واقع کاری بسیار ساده است. ... کنون اندیشیده اید که ابزاری همگانی و به ظاهر ساده همچون GPS چگونه کار می کند؟ GPS چگونه کار می‌کند؟ - زومیت www.zoomit.ir/2013/6/18/5737/gps-چطور-کار-می-کند/‎Cached18 ژوئن 2013 ... GPS چیست؟ آیا می‌دانید GPS چگونه کار می‌کند؟ راز پشت این فناوری با چنین دقت بالایی چیست؟ در حقیقت قابلیت مکان‌یابی جهانی (یا GPS) از آن ... جی پی اس چیست و چگونه کار می کند ؟ - بیتوته www.beytoote.com/scientific/.../positioning1-gps-systems.html‎Cached Similarجی پی اس چیست جی‌پی‌اس ,جی‌پی‌اس چگونه کار می کند,سیستم موقعیت‌یاب جهانی, مزایای سیستم GPS,مزایای جی پی اس, GPS چیست,کاربردهای GPS چیست, GPS چیست و چگونه کار می کند؟ - خاطرات یک آتش نشان www.firemanney.blogsky.com/110‎Cached SimilarGPS چیست و چگونه کار می کند؟ جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای است که از شبکه‌ای با ... GPS چگونه کار می کند - کویر ها و بیابان های ایران www.irandeserts.com/...با_GPS/GPS_چگونه_کار_می_کند.htm‎Cached Similarدرگاه کویرمسیر و جهت یابیمقالات مرتبط با GPSGPS چگونه کار می کند ... گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را ... سیستم جی پی اس (GPS) چگونه کار می کند؟ - کانون فرهنگی آموزش قلم چی www.kanoon.ir/Article/.../سیستم-جی-پی-اس-GPS-چگونه-کار-می-کند‎Cached2 جولای 2016 ... سیستم موقعیت یاب ماهواره یا جی پی اس (GPS) را باید یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌هایی خواند که این روزها در انواع گجت‌های هوشمند و خودروهای جدید قابل ... GPS چیست و چگونه کار می کند؟ - ایران ردیاب www.iranradyab.com/radyab/gps-چیست-و-چگونه-کار-میکند؟/‎Cachedدر واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا و به طور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند و یک گیرندهٔ ... جی پی اس (GPS) چیست و چگونه کار می کند؟ - گروه فناوری افرا afra-tech.ir/News.aspx?id=37‎Cachedجی پی اس (GPS) چیست و چگونه کار می کند؟ در این مقاله شما با نحوه عملکرد سیستم جی پی اس آشنا می شوید و به طور مختصر یاد می گیرید که قسمت های مختلف ردیاب ... سیستم جی پی اس (GPS) چگونه کار می‌ کند؟ | دمادم damadam.ir/برترین‌ها...علمی...GPS-چگونه-کار-می‌-کند/.../2965764‎Cachedسیستم جی پی اس (GPS) چگونه کار می کند؟ استفاده از جی پی اس این روزها به امری عادی بدل شده است. امروزه اغلب افراد در زمان مسیریابی دیگر به سراغ استفاده از نقشه ... جی پی اس چیست و چگونه کار می کند ؟ - گارمین garmin www.atpn.ir/content/16-GPS‎Cached Similarجی پی اس گارمین-گارمین-جی پی اس-جی ای اس-متر-تجهیزات نقشه برداری-مهندسین مشاور-gps-gis-meter-map-surveying-garmin.