دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

مرور زمان در دعاوی کیفری

مرور زمان در دعاوی کیفری

مقدّمه

یکی از موضوعاتی که امروز بندرت مورد بحث محافل حقوقی قرار گرفته، شمول مرور زمان در دعاوی کیفری است. شاید بتوان آنرا نتیجه رویکرد قانونگزاراسلامی نسبت به این مقوله دانست. اما مهمتر از آن، مقاومت وی در برابر این قضییه بوده که ابتدا شمول آنرا در تمامی دعاوی کیفری رد کرده و سپس صرفاً در مجازاتهای بازدارنده آنرا پذیرفته است.

از اینکه تا چه حدّ میتوان این تاُسیس حقوقی را وارد گسترهُ مجازاتهای تعزیری کرد، هنوز بحث جدّی از سوی حقوقدانان و فقهای محترم در این زمینه مطرح نشده است. اما موضوع ابهام در تعریف قانونگزار از مجازاتهای بازدارنده عملاً باعث تشتّت آرإ محاکم کیفری گردیده است. دامنه این تهافت آرإ در برخی موارد به هیئت محترم دیوانعالی کشور نیز کشیده شده و باعث گردیده تا این مرجع بطور موردی راُی صادر نماید. دلیل آشکار آن نیز اینست که در حال حاضر جز تعریف قانونی از جرائم بازدارنده، وحدت رویه ای در نوع شناسائی این نوع جرائم در دسترس نیست و مباحث نظری نیز نوعاً تابع عقاید افراد مبتلابه می باشند. زیرا در برخی موارد گاهی بسیاری از جرائم در این دایره جای گرفته و در مقابل برخی اوقات حتیّ از جرائم بازدارنده نیز رویگردان میگردد.

این یک واقعیت است که نوع تقسیم بندی جرائم در قانون مجازات اسلامی، موجبات سهولت در تطبیق مواد قانونی را بر هم به راحتی فراهم نمی آورد، و از طرف دیگر حداقل مرز مشخص بین مجازاتهای بازدارنده و تعزیراتی بدست نمیدهد. نگارنده سعی دارد در این مقال ابتدا به بحث نظری شمول مرور زمان وسپس به جایگاه آن در قوانین ایران و فرانسه بطور اجمالی بپردازد.

الف) دکترین حقوقی در رابطه با شمول مرور زمان در دعاوی کیفری

اجمالاً میتوان گفت،ابتدا مکتب تحققی (ایتالیائی) شمول مرور زمان در این نوع دعاوی را مورد انتقاد قرار داد، و حداقل آنرا در خصوص مجرمین به عادت و مجرمینی که دارای تمایل ارتکاب جرم هستند، نپذیرفت. استدلال برخی دیگر از منتقدین این بود که چنانچه ما در جایگاه بررسی زمینه های مفید برای دفاع اجتماعی در مقابل مجرمین باشیم، این موضوع بسیار قابل اعتراض است. زیرا زمان نه خطر مجرمین را کاهش میدهد، نه بطور کلی حضور آنها را در جامعه از بین میبرد. اما در مقابل موافقین معتقد بودند که شمول مرور زمان در مورد مجازات و اقامهُ دعوی کیفری به این لحاظ قابل توجیه است که، اگر هدف ایجاد آسایش و امنیت جامعه در یک برهه و زمان خاص دنبال شود بهتر از آنست که جرم فراموش شده را بخواهیم با تعقیب دوباره زنده کنیم.

از طرفی ، اگر دعوی کما کان با امکان تعقیب و کیفر در طول حیات مجرم قابل اعمال باشد نامبرده همیشه در تشویش و دل نگرانی بسر برده، در حالیکه ممکن است واقعاً وی از کردهُ خود پشیمان شده باشد. هر چند این مرحله دارای زمانی طولانی بعنوان مثال شمول مرور زمان ۲۰ سال در جنایات است که خود باعث میشود مجرمین در یک بیخوابی ۲۰ ساله بسر برند.توجیه دیگر در شمول مرورزمان در امور کیفری، ایدهُ سهل انگاری و غفلت اجتماع در تعقیب و مجازات مجرمین است. زیرا جامعه حق قانونی خود را به دلیل اینکه دیگر زمان مفیدی برای اعمال آن وجود ندارد به این طریق از دست میدهد. در واقع یکی از دلایل اساسی شمول مرور زمان در امور کیفری مبتنی بر عوامل خارجی است که آن کا هش تحلیل ادلهُ اثبات دعوی میباشد. پرواضح است بر اثر مرور زمان از لحظه وقوع جرم، ادلهُ اثبات یا بطور کلی از بین میرود یا اینکه حداقل از ارزش آن کاسته میشود.

نوع فایل: word

سایز: 13.2 KB

تعداد صفحه:34



خرید فایل



لینک منبع :مرور زمان در دعاوی کیفری

مرور زمان در جرائم کیفری - مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری تهران www.shamslawyers.com/blog/مرور-زمان-در-جرائم-کیفری‎Cached Similar1 ژانویه 2014 ... مرور زمان در جرایم کیفری به سه دسته تقسیم می شود. 1- مرور زمان تعقیب=(ماده 105 مصوب 1/2/92 ). الف – جرائم تعزیری درجه 1. ( حبس بیش از بیستو ... انواع مرور زمان در امور کیفری :: « موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید» tandis-tadbiromid.ir/post/انواع-مرور-زمان-در-امور-کیفری‎Cached Similarدر قانون جدید مجازات اسلامی که در سال 1392 به تصویب رسیده است، مقررات مرور زمان در امور کیفری با تغییراتی همراه بوده است. در گفت‌وگو با حسین مهدی‌زاده کسرینه، ... مرور زمان در جرایم تعزیری - موسسه حقوقی نفیس جم (مبین عدالت) hedayatmobin.com/مرور-زمان-در-جرایم-تعزیری/‎Cached Similar29 جولای 2014 ... بسیاری از نظام‌های کیفری، با گذشت مدتی از ارتکاب جرم، دیگر اجازه طرح مجدد موضوع در دادگاه‌ها را نمی‌دهند و این رویه تحت عنوان مرور زمان مطرح است. خبرگزاری تسنیم - جرم‌هایی که تاریخ انقضا دارند https://www.tasnimnews.com/fa/.../جرم-هایی-که-تاریخ-انقضا-دارند‎Cached1 آگوست 2015 ... خبرگزاری تسنیم: قاضی بازنشسته دادگاه‌های کیفری استان تهران با ... وی اضافه کرد: اما در ماده 105 قانون مجازات اسلامی جدید آمده است «مرور زمان، در ... تعریف و انواع مرور زمان کیفری - مرور زمان در جرایم مستوجب حد و تعزیر ... https://library.tebyan.net/a/Viewer/Text/83536/3‎Cachedبرخی مرور زمان کیفری را این گونه تعریف کرده اند. مرور زمان صفتی،عارض بر حق مجازات به خاطر گذشت زمان است، که لازمه آن منع از ادامه دعوی یا اجرای مجازات است.[نبراوی، ... آیا مرور زمان در دعاوی جزایی و مدنی از نگاه فقه و حقوق مورد پذیرش است؟ - 1 www.islamquest.net/fa/archive/question/fa63985/tmpl/.../1‎Cached20 فوریه 2016 ... یکی از مباحث جدّی در علم حقوق، بحث مرور زمان در دعاوی کیفری است؛ یعنی اگر جُرمی اتفاق بیفتد بزه دیده یا دادستان تا مدت زمان خاصی[3] می‌تواند ... مرور زمان در قوانین جزایی ایران – گروه وکلای یاسا www.yasa.co/اخبار-حقوقی/مرور-زمان-در-قوانین-جزایی-ایران‎Cached Similar14 آوریل 2015 ... ... مجرم و اجرای مجازات باقی بگذارد. در قانون جدید مجازات اسلامی، مقررات مرور زمان در امور کیفری با تغییراتی همراه بوده است که در ادامه به آن می‌پردازیم. نگاهی بر مرور زمان در امور کیفری (منتشر در پیام آموزش شماره15 ... magazine.shme.ir/.../نگاهی-بر-مرور-زمان-در-امور-کیفری-منتشر/‎Cached Similarرضا قاسم پور. (دادیار شعبه اول دادسرای انتظامی استان مرکزی). مرور «به ضم میم و راء» مصدر عربی بر وزن «فعول» میباشد که از حیث لغت به معنای رفتن و گذشتن، ... مرور زمان کیفری، اصلاح منطقی قانون (ادامه) - بیان حق bayanehagh.persianblog.ir/post/94/‎Cached Similar20 آوریل 2014 ... به موجب ماده 107 قانون مجازات اسلامی مرور زمان اجرای احکام قطعی تعزیری را ... اصولا برخلاف امور کیفری که مرور زمان پذیرفته شده است در دعاوی مدنی با ... سفیر قانون - مرور زمان (1) hooghooghi.mihanblog.com/post/139‎Cached Similarآنچه بیان شد ، مرور زمان در امور کیفری است ، آنهم در خصوص جرمهایی که. مجازات آنها از ... برای دعاوی مالی در قانون آیین دادرسی مدنی سابق تعیین کرده بود 10 سال. بوده است .