دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

بورس تا پیش از انقلاب اسلامی

بورس تا پیش از انقلاب اسلامی

بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 تاسیس گردید. این سازمان از پانزدهم بهمن ماه آن سال فعالیت خود را با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز کرد. در پی آن شرکت نفت پارس ، اوراق قرضه دولتی ، اسناد خزانه ، اوراق قرضه سازمان گسترش مالکیت صنعتی واوراق قرضه عباس آباد به بورس تهران راه یافتند. اعطای معافیت های مالیاتی شرکتها و موسسه های پذیرفته شده در بورس در ایجاد انگیزه برای عرضه سهام آنها نقش مهمی داشته است. طی 11 سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تعداد شرکتها و بانکها و شرکتهای بیمه پذیرفته شده از 6 بنگاه اقتصادی با 2/6 میلیارد ریال سرمایه در سال 1346 به 105 بنگاه با بیش از 230 میلیارد ریال درسال 57 افزایش یافت.

همچنین ارزش مبادلات در بورس از 15 میلیون ریال در سال 1346 به بیش از 150 میلیارد ریال سرمایه در سال1357افزایش یافت. در سالهای پس از انقلاب اسلامی وتا پیش از نخستین برنامه پنج سال توسعه اقتصادی ، دگرگونی های چشمگیری در اقتصاد ملی پدید آمد که بورس اوراق بهادارتهران را نیز در بر گرفت .

نخستین رویداد ، تصویب لایحه قانون اداره امور بانک ها در تاریخ 17 خرداد 1358 توسط شورای انقلاب بود که به موجب آن بانک های تجاری و تخصصی کشور در چهار چوب 9 بانک شامل 6 بانک تجاری و3 بانک تخصصی ادغام و ملی شدند . چندی بعد و در پی آن شرکتهای بیمه نیز در یکدیگر ادغام گردیدند و به مالکیت دولتی در آمدند و همچنین تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران در تیر 1358 باعث گردید تعداد زیادی از بنگاه های اقتصادی پذیرفته شده در بورس از آن خارج شوند . به گونه ای که تعداد آنها از 105شرکت و موسسه اقتصادی در سال 1357 به 56 شرکت در پایان سال 1367 کاهش یافت . بدین ترتیب در طی این سالها بورس و اوراق بهادار دوران فترت خود را آغاز کرد که تا پایان سال 1367ادامه یافت . از سال 1368 ، در چهارچوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی تجدید فعالیت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمینه ای برای اجرای سیاست خصوصی سازی ، مورد توجه قرار گرفت.

بر این اساس سیاست گذاران در نظر دارند بورس اوراق بهادار با انتقال پارهای از وظایف تصدی های دولتی به بخش خصوصی ، جذب نقدینگی و گرد آوری منابع پس اندازی پراکنده و هدایت آن به سوی مصارف سرمایه گذاری ، در تجهیز منابع توسعه اقتصادی و انگیزش موثر بخش خصوصی برای مشارکت فعالانه در فعالیتهای اقتصادی نقش مهم و اساسی داشته باشد . در هر حال ، گرایش سیاست گذاری های کلان اقتصادی به استفاده از ساز و کار بورس ، افزایش چشمگیر شمار شرکتهای پذیرفته شده و افزایش حجم فعالیت بورس تهران را در بر داشت که بر این اساس طی سال های 1367 تا نیمه اول سال جاری تعداد بنگاه های اقتصادی پذیرفته در بورس تهران از 56 شرکت به 325 شرکت افزایش یافت .شرکتهای پذیرفته شده و شرکتهای فعال در بورس به دو دسته تقسیم می شوند.

1 - شرکت های تولیدی 2 - شرکت های سرمایه گذاری شرکت های تولیدی معمولا به تولید کالای خاصی مبادرت می ورزند و در گروه صنایع فعال در بورس قرار می گیرند ودر سازمان بورس بانام شرکت و کد خاص خود ، مشخص می شوند . اما شرکتهای سرمایه گذاری شرکت هایی هستند که به عنوان واسطه های مالی فعالیت میکنند. که این گونه شرکت ها یا فعالیت تولیدی ندارند ویا فعالیت آنها به گونه ای است که با کمک های مالی از طریق خرید سهام شرکت های تولیدی و صنعتی و یا مجموعه ای از آنها به تولید و سرمایه گذاری این شرکت ها مبادرت می نمایند که بر این اساس در حال حاضر شرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس 19 شرکت است و شرکت های تولیدی 298 شرکت می باشند . همچنین اکنون زمینه های لازم برای حضور شرکت های خدماتی نیز در بورس فراهم شده است .

ایران سهل گیرانه ترین قوانین و مقررات مربوط به سرمایه گذاری خارجی را در میان کشورهای در حال توسعه داراست.

نوع فایل: word

سایز: 12.9 KB

تعداد صفحه:16



خرید فایل



لینک منبع :بورس تا پیش از انقلاب اسلامی

بورس تا پیش از انقلاب اسلامی - فروشگاه فایل رایگان - فایل ناب tahghigh20.filenab.com/product-64619-takgikg.aspx‎Cachedطی 11 سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تعداد شرکتها و بانکها و شرکتهای بیمه پذیرفته شده از 6 بنگاه اقتصادی با 2/6 میلیارد ریال سرمایه در سال ... بورس تا پیش از انقلاب اسلامی - دانلود فایلهای روز filez.blogsky.com/1395/09/13/post-42962/‎Cached5 روز پیش ... بورس تا پیش از انقلاب اسلامی. بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 تاسیس گردید. این سازمان از پانزدهم بهمن ماه آن سال فعالیت خود را با انجام چند ... اطلاعات شرکت - بورس اوراق بهادار تهران www.tse.ir/cms/Default.aspx?tabid=313‎Cached Similarبورس اوراق بهادار از پانزدهم بهمن سال 1346 فعالیت خود را با انجام چند معامله بر روی سهام ... طی 11 سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، تعداد شرکت‌ها و ... بورس قبل از انقلاب کیفیت بهتری داشت - بورس نیوز www.boursenews.ir/fa/.../بورس-قبل-از-انقلاب-کیفیت-بهتری-داشت‎Cached Similarقبل از انقلاب شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به صورت دولتی تاسیس شد و به عنوان ... شد تا قانون کذایی واگذاری سهام به ایثارگران را به تصویب مجلس شورای اسلامی ... بورس اوراق بهادار تهران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/بورس_اوراق_بهادار_تهران‎Cached Similarاز سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷، تعداد شرکت‌ها و موسسه‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ... با پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده از ۱۰۵ شرکت، به ۵۶ ... تاریخچه بورس اوراق بهادار در ایران - مهمترین اخبار ایران و جهان vista.ir/article/244180/تاریخچه-بورس-اوراق-بهادار-در-ایران‎Cached Similarطی ۱۱ سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تعداد شرکت ها، بانک ها و شرکت های بیمه پذیرفته شده از ۶ بنگاه اقتصادی با ۲/۶ میلیارد ریال سرمایه در سال ... آشنایی با بورس اوراق بهادار تهران - همشهری www.hamshahrionline.ir/details/29232/Economy/commercial‎Cached18 آگوست 2007 ... همشهری آنلاین: بورس اوراق بهادار تهران در بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶ بر پایه قانون مصوب ... طی 11 سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، تعداد ... تاریخچه بورس ایران | گروه دانش شاخص بازار سرمایه www.ircapitalmarket.com/fa/sitesignup/.../sitesignup29602977‎Cachedاما ریشه های ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران به سال ١٣١٥ بازمی‌گردد. ... در طی ١١ سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران (سال‌های ١٣٤٦ تا ١٣٥٧) تعداد شرکت‌ها و ... بورس اوراق بهادار تهران و عملکرد اقتصادی آن (بعد از انقلاب اسلامی) www.hawzah.net/.../بورس-اوراق-بهادار-تهران-و-عملکرد-اقتصادی-آن-(بعد-از-انقلاب-اسلامی)‎Cachedبعد از انقلا اسلامی ، بورس ایران نه تنها با یک ستون فعایت کرده است بلکه این ستون موجود هم تا چندین سال بعد از انقلاب حالت نیمه رکود به خود گرفته و عملا" متوقف ... بورس اوراق بهادار ایران دانلود Stock Market Indices Live alaskasummershowcase.com/demofree/-----11989.html‎Cachedتصویب قانون معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در سال 1354 طی 11 سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، تعداد ...