دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

قانون اساسی مشروطه ایران

قانون اساسی مشروطه ایران

قانون اساسی ایران - مشروطه

قانون اساسی ایران

مصوب ۱۳۲۴ هجری قمری (مطابق با ۱۲۸۵ هجری شمسی و ۱۹۰۶ میلادی)

و متمم های آن قانون اساسی مورخ ۱۴ جمادی الاخره سال ۱۳۲۴ ه. ق.

در تشکیل مجلس

اصل اول - مجلس شورای ملی بموجب فرمان معدلت بنیان مورخه چهاردهم جمادی الاخره ۱۳۲۴ موسس و مقرر است.

اصل دوم- مجلس شورای ملی نماینده قاطبه اهالی مملکت ایران است که در امور معاشی و سیاسی وطن خود مشارکت دارند.

اصل سوم- مجلس شورای ملی مرکب است از اعضائی که در طهران و ایالات انتخاب میشوند و محل انعقاد آن درطهران است.

* اصل چهارم - عده نمایندگان مجلس شورای ملی برای پایتخت و شهرستان ها دویست نفر خواهد بود و پس از هر دهسال در صورت ازدیاد جمعیت کشور در هر حوزه انتخابیه طبق آمار رسمی بنسبت هر یکصد هزار، یکنفر اضافه خواهد شد.

حوزه بندی بموجب قانون علیحده بعمل خواهد آمد.

[ * پنج اصل (چهارم- پنجم- ششم- هفتم- هشتم) در جلسه روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۳۶ شمسی به تصویب مجلس واحد که طبق قسمت اخیر اصل الحاقی به متمم قانون اساسی از مجلس سنا و شورای ملی تشکیل شده بود رسیده است:

اصل چهارم (منسوخ): عده انتخاب شوندگان بموجب انتخاب نامه علیحده از برای طهران و ایالات فعلا یکصد و شصت و دو نفر معین شده است و برحسب ضرورت عده مزبوره تزاید تواند یافت الی دویست نفر.

اصل پنجم (منسوخ): منتخبین از برای دوسال تمام انتخاب می شوند و ابتداء این مدت از روزی است که منتخبین ولایات تماماً در تهران حاضر خواهند شد. پس از انقضاء مدت دوسال باید نمایندگان مجدداً انتخاب شوند و مردم مختارند هریک از منتخبین سابق را که بخواهند و از آنها راضی باشند دوباره انتخاب کنند.

اصل ششم (منسوخ): منتخبین طهران لدی الحضور حق انعقاد مجلس را داشته مشغول مباحثه و مذاکره می شوند رای ایشان در مدت غیبت منتخبین ولایات به اکثریت مناط اعتبار و اجراء است.

اصل هفتم (منسوخ): درموقع شروع به مذاکرات باید اقلا دو ثلث از اعضاء مجلس حاضر باشند و هنگام تحصیل رای سه ربع از اعضاء باید حاضر بوده و اکثریت آراء وقتی حاصل می شود که بیش از نصف حضار مجلس راًی بدهند.

اصل هشتم (منسوخ): مدت تعطیل و زمان اشتغال مجلس شورای ملی برطبق نظامنامه داخلی مجلس بتشخیص خود مجلس است و پس از تعطیل تابستان باید مجلس از چهاردهم میزان که مطابق جشن افتتاح اول مجلس است مفتوح و مشغول کار شود.]

* اصل پنجم: دوره نمایندگی مجلس شورای ملی چهارسال تمام است و شامل دوره نوزدهم نیز می باشد. قبل از انقضاء مدت باید انتخابات طبق قانون تجدید شود. ابتدای هردوره از تاریخ تصویب اعتبارنامه بیش از نصب نمایندگان خواهد بود. تجدید انتخاب نمایندگان سابق بلامانع است.

* اصل ششم: پس از آن که دو ثلث نمایندگان مجلس شورای ملی در پایتخت حاضر شدند مجلس منعقد می شود.

* اصل هفتم: مجلس می تواند با هرعده ای که در جلسه حاضر باشد مذاکرات را شروع نماید لکن برای اخذ رأی حضور بیش از نصف نمایندگان حاضر در مرکز لازم است و اکثریت آراء وقتی حاصل میشود که بیش از نصف حضار در جلسه به رد یا قبول موضوع رأی بدهند.

* اصل هشتم: مدت تعطیل و زمان اشتغال مجلس شورای ملی برطبق نظامنامه داخلی مجلس به تشخیص خود مجلس است و پس از تعطیل تابستان باید مجلس از چهاردهم میزان که مطابق جشن افتتاح اول مجلس است مفتوح و مشغول کار شود.

اصل نهم- مجلس شورای ملی در مواقع تعطیل فوق العاده منعقد تواند شد.

اصل دهم- در موقع افتتاح مجلس خطابه ای به حضور همایونی عرض کرده به جواب خطابه از طرف قرین الشرف ملوکانه سرافراز و مباهی می شود.

اصل یازدهم: اعضاء مجلس بدواً که داخل مجلس می شوند باید به ترتیب ذیل قسم خورده و قسم نامه را امضاء نمایند.

صورت قسم نامه

ما اشخاصی که در ذیل امضاء کرده ایم خداوند را به شهادت می طلبیم و به قرآن قسم یاد می کنیم مادام که حقوق مجلس و مجلسیان مطابق این نظامنامه محفوظ و مجری است تکالیفی را که به ما رجوع شده است. مهما امکن با کمال راستی و درستی و جد و جهد انجام بدهیم و نسبت به اعلیحضرت شاهنشاه متبوع عادل مفخم خودمان صدیق و راستگو باشیم و به اساس سلطنت و حقوق ملت خیانت ننمائیم و هیچ منظوری نداشته باشیم جز فوائد و مصالح دولت و ملت ایران.

نوع فایل: word

سایز:72.0 KB

تعداد صفحه:28



خرید فایل



لینک منبع :قانون اساسی مشروطه ایران

قانون اساسی مشروطه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/قانون_اساسی_مشروطه‎Cached Similarقانون اساسی مشروطه نخستین قانون اساسی ایران بود که در ۸ دی ۱۲۸۵ خورشیدی (۱۴ ذیقعده ۱۳۲۴ قمری) به امضای مظفرالدین‌شاه رسید و تا سال ۱۳۵۷ که حکومت مشروطه در ... متن کامل قانون اساسی مشروطه (1285 شمسی) - عصر ایران www.asriran.com/fa/.../متن-کامل-قانون-اساسی-مشروطه-1285-شمسی‎Cached Similar6 ا کتبر 2010 ... متن کامل قانون اساسی مشروطه (1285 شمسی). . قانون اساسی. مورخ 14 شهر ذی‌القعدة‌ الحرام 1324‌ در تشکیل مجلس اصل اول مجلس شورای ملی بموجب فرمان ... قانون اساسی مشروطه - ویکی‌نبشته https://fa.wikisource.org/wiki/قانون_اساسی_مشروطه‎Cached Similarاصل سی و ششم: سلطنت مشروطه ایران از طرف ملت به‌وسیله مجلس مؤسسان به شخص اعلیحضرت شاهنشاه رضاشاه پهلوی تفویض شده ... [PDF] ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ١٣٢۴ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ اﯾﺮان ﺷﯿﺮ و ﺧﻮرﺷﯿ m-hosseini.ir/mashrot/articles-3/278.pdf‎Cached Similarﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﻣﺸﺮوﻃﻪ. ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ اﯾﺮان. ١٣٢۴. ﺷﯿﺮ و ﺧﻮرﺷﯿﺪ. ﻣﺼﻮب. ١٣٢۴. ھﺠﺮی ﻗﻤﺮی. (. ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ. ١٢٨۵. ھﺠﺮی ﺷﻤﺴﻲ و. ١٩٠۶. ﻣﯿﻼدی. ) و ﻣﺘﻤﻢ ھﺎی آن ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ. ﻣﻮرخ. ١۴. ﺟﻤﺎدی اﻻﺧﺮه ﺳﺎل. ١٣٢۴. مرکز پژوهشها - متمم قانون اساسی مشروطه rc.majlis.ir/fa/law/show/133414‎Cached Similarمتمم قانون اساسی مشروطه. متمم قانون اساسی مورخ 14 ذی‌القعدة الحرام 1324 کلیات اصل اول مذهب رسمی ایران اسلام و طریقة حقه جعفریه اثنی عشریه است باید پادشاه ایران ... متن کامل قانون اساسی مشروطه ایران - تریبون زمانه https://www.tribunezamaneh.com/archives/87075‎Cachedمتن کامل قانون اساسی مشروطه ایران | تریبون زمانه تریبونی است در اختیار شهروندان. شما می‌توانید در آن هرگونه مطلبی انتشار دهید: متن، اثر شنیداری، اثر دیداری (عکس‌، ... متن کامل قانون اساسی مشروطه - مشرق www.mashreghnews.ir/fa/news/8862/متن-کامل-قانون-اساسی-مشروطه‎Cached Similar6 ا کتبر 2010 ... مجلس شورای ملی نمایندة قاطبة اهالی مملکت ایران است که در امور معاشی و ... هرگاه در قوانین اساسی وزارتخانها قانونی جدید یا تغییر و نسخ قوانین مقرره ... لذات تاریخ - قانون اساسی مشروطه و متمم آن www.ashkeghalam1359.blogfa.com/post-3.aspx‎Cached16 دسامبر 2008 ... پیشگفتار. یکی از مواردی که در تاریخ معاصر ایران اهمیت زیادی دارد انقلاب مشروطه و پیروزی آن و در پی آن تشکیل مجلس و ایجاد قانون اساسی است. قانون اساسی مشروطه و متمم آن - مهمترین اخبار ایران و جهان vista.ir/article/352732/قانون-اساسی-مشروطه-و-متمم-آن‎Cached Similarقانون اساسی مشروطه و متمم آن با پیروزی جنبش مشروطه تاسیس عدالت خانه منتفی شد و مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را امضا کرد. تصویب قانون اساسی و به فاصله کمتر ... سند متمم قانون اساسی مشروطیت برای اولین بار رونمایی می‌شود ... www.mehrnews.com/.../سند-متمم-قانون-اساسی-مشروطیت-برای-اولین-بار-رونمایی-می-شود‎Cached Similar3 آگوست 2015 ... اصل سند متمم قانون اساسی مشروطیت که حدود ۱۰۸ سال پیش به امضای محمدعلی شاه قاجار رسید، برای اولین بار طی مراسمی در آرشیو ملی ایران رونمایی ...