دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

قانون صدور چک

قانون صدور چک

قانون صدور چک مصوب 16/4/1355 با اصلاحات بعدى مصوب 11 آبان 1372

ماده 1 - انواع چک عبارت است از:

1- چک عادى، چکى است که اشخاص عهده بانکها به ‏حساب جارى خود صادر و دارنده آن تضمینى جز اعتبار صادر کننده آن ندارد.

2- چک تأئید شده، چکى است که اشخاص عهده بانکها به‏حساب جارى خود صادر و توسط بانک محال‏علیه پرداخت وجه آن تأیید مى‏شود.

3- چک تضمین شده، چکى است که توسط بانک بعهده همان بانک به‏درخواست مشترى صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین مى‏شود.

4- چک مسافرتى، چکى است که توسط بانک صادر و وجه آن در هر یک از شعب آن بانک یا توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت مى‏گردد.

ماده 2- چکهاى صادر عهده بانک‏هائیکه طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا مى‏شوند همچنین شعب آنها در خارج از کشور در حکم اسناد لازم‏الاجراء است و دارنده چک در صورت مراجعه ببانک و عدم دریافت تمام یا قسمتى از وجه آن بعلت نبودن محل و یا بهر علت دیگرى که منتهى به‏ برگشت چک و عدم پرداخت گردد مى‏تواند طبق قوانین و آئین‏نامه‏ هاى مربوط به‏اجراى اسناد رسمى وجه چک یا باقیمانده آنرا از صادر کننده وصول نماید. براى صدور اجرائیه دارنده چک باید عین چک و گواهینامه مذکور در ماده 4 و یا گواهینامه مندرج در ماده 5 را به‏اجراى ثبت اسناد محل تسلیم نماید.

ماده 3- صادر کننده چک باید در تاریخ صدور معادل مبلغ چک در بانک محال علیه محل (نقد یا اعتبار قابل استفاده) داشته باشد و نباید تمام یا قسمتى از وجهى را که باعتبار آن چک صادر کرده بصورتى از بانک خارج نماید یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد و نیز نباید چک را بصورتى تنظیم نماید که بانک به عللى از قبیل عدم مطابقت امضاء یا قلم خوردگى در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خوددارى نماید. هرگاه در متن چک شرطى براى پرداخت ذکر شده باشد بانک به‏آن شرط ترتیب اثر نخواهد داد.

ماده 4- هرگاه وجه چک به‏علتى از علل مندرج در ماده 3 پرداخت نگردد بانک مکلف است در برگ مخصوصى که مشخصات چک و هویت و نشانى کامل صادر کننده در آن ذکر شده باشد علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آنرا امضاء و مهر نموده و بدارنده چک تسلیم نماید. اجراء ثبت در صورتى دستور اجرا صادر مى‏کند که مطابقت امضاى چک با نمونه امضاى صادر کننده در بانک از طرف بانک گواهى شده باشد. دارنده چک اعم است از کسى که چک در وجه او صادر گردیده یا به‏نام او پشت نویسى شده یا حامل چک (در مورد چکهاى در وجه حامل) یا قائم مقام قانونى آنان. در برگ مزبور باید مطابقت امضاء صادر کننده با نمونه امضاء موجود در بانک (در حدود عرف بانکدارى) و یا عدم مطابقت آن از طرف بانک تصدیق شود. بانک مکلف است بمنظور اطلاع صادر کننده چک فوراً نسخه دوم این برگ را به‏آخرین نشانى صاحب حساب که در بانک موجود است ارسال دارد.

در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگى و نشانى کامل دارنده چک نیز قید گردد.

ماده 5- در صورتیکه موجودى حساب صادر کننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد به‏تقاضاى دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را بدارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به‏بانک گواهینامه مشتمل بر مشخصات چک و مبلغى که پرداخت شده از بانک دریافت مى‏نماید. چک مزبور نسبت به‏مبلغى که پرداخت نگردیده بى‏محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد براى دارنده چک جانشین اصل چک خواهدبود. در مورد این ماده نیز بانک مکلف است اعلامیه مذکور در ماده قبل را براى صاحب حساب ارسال نماید.

نوع فایل: word

سایز:10.0 KB

تعداد صفحه:11



خرید فایل



لینک منبع :قانون صدور چک

الف - درباره قانون چک با آخرین اصلاحات آن بیشتر بدانیم alef.ir/vdciy5azqt1ayq2.cbct.html?174676‎Cached Similar31 دسامبر 2012 ... به گزارش باشگاه خبرنگاران، مواد قانون چک عبارت از: ... برای صدور اجراییه دارنده چک باید عین چک و گواهی‌نامه مذکور در ماده ۴ و یا گواهی‌‌نامه مندرج در ماده ۵ ... [PDF] ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻗﺎﻧﻮن ﭼﮏ www.tccim.ir/images/Docs/Rules/Ghanoon%20Jadide%20Chek.pdf‎Similarﻗﺎﻧﻮن اﺻﻼح ﻣﻮادی از ﻗﺎﻧﻮن ﺻـﺪور ﭼـﮏ. ﻣﺼﻮب. 12/2/. 1375. ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ اﻟﺤﺎق ﻣﯽ ﮔﺮدد . ﺗﺒﺼﺮه. -. دارﻧﺪه ﭼﮏ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﺻﺎدر ﮐﻨﻨﺪه را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﻠﯿـﻪ ﺧـﺴﺎرات و. ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی وارد ﺷ. قانون صدور چک www.ghanoonbaz.com/anavin/Other/Chek/chek1.html‎Cached Similarقانون صدور چک مصوب ۱۶/۴/۱۳۵۵ با اصلاحات مصوب ۱۱/۸/۱۳۷۲ و اصلاحات مصوب ۲/۶/ ۱۳۸۲ ماده ۱- انواع چک عبارت است از: ۱- چک عادی، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به ... متن کامل قانون صدور چک بااصلاحات سال 1372 - انتصار entesar.ir/متن-‏کامل-قانون-صدور-چک-بااصلاحات-سال-1372/‎Cachedمتن کامل قانون صدور چک بااصلاحات سال ۱۳۷۲. ماده ۱ انواع چک عبارت است از : ۱- چک عادی ، چکی است که اشخاص عهده ی بانک ها به حساب جاری خود صادر و دارنده آن تضمینی ... قانون صدور چک با آخرین اصلاحات - پایگاه خبری اختبار www.ekhtebar.com/متن-قانون-چک-با-آخرین-اصلاحات/‎Cached Similar31 ا کتبر 2012 ... ماده ۱: (الحاقی ۱۳۷۲/۸/۱۱) انواع چک عبارتند از: ۱. چک عادی، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر می‌کنند و دارنده آن تضمینی جز ... قانون چک مصوب سال 1382 - بهین یاب www.behinyab.ir/?req=Rules&subreq=financing&anid...‎Cached Similarبرای صدور اجرائیه دارنده چک باید عین چک و گواهینامه مذکور در ماده 4 و یا گواهینامه ... یا به نام او پشت‌نویسی شده یا حامل چک (در مورد چکهای در وجه حامل) یا قائم مقام قانونی آنان. قانون صدور چک - مشاهده جزئیات icbar.ir/SubjectView/tabid/82/Code/165/Default.aspx‎Cached Similarماده 1 انواع چک عبارت است از: 1 چک عادی‌: چکی است که اشخاص عهده بانکها به‌حساب جاری خود صادر و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادر کننده آن ندارد. 2 چک تایید شده‌: ... قانون صدور چک - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/قانون_صدور_چک‎Cached Similarاین قانون که در ۲۳ مادّه انواع چک و چگونگی صدور آنها را بیان می‌کند و مقرّراتی شایسته در مورد شرایط متخلفین از این مواد را در بر ندارد، در سال ۱۳۵۵ به تصویب مجلس ... مرکز پژوهشها - قانون صدور چک rc.majlis.ir/fa/law/show/97463‎Cachedمسیر شما : سـامانه قوانین › قوانین و مقررات › قانون صدور چک. جزئیات قانون ... ‌ماده 2 - صادرکننده چک باید در تاریخ صدور معادل مبلغ چک در بانک محال علیه محل [PDF] 1T‌ ﻗﺎﻧون ﺻدور ﭼک ﺑﺎ اﺻﻼﺣﺎت 1382.6.12 - اﻧواع ﭼک ﻋﺑﺎرت اﺳت از ﻣﺎده legal.umsu.ac.ir/uploads/13.pdf‎Cached Similar1T. ﻗﺎﻧون ﺻدور ﭼک. ﺑﺎ اﺻﻼﺣﺎت. 1382.6.12. ﻣﺎده. 1. - اﻧواع ﭼک ﻋﺑﺎرت اﺳت از. : ﭼک ﻋﺎدی، ﭼﮐﻲ اﺳت ﮐﮫ اﺷﺧﺎص ﻋﮭده ﺑﺎﻧﮐﮭﺎ ﺑﮫ ﺣﺳﺎب ﺟﺎری ﺧود . 1.ﺻﺎدر و دارﻧده آن ﺗﺿﻣﯾﻧﻲ ﺟز اﻋﺗﺑﺎر ﺻﺎدرﮐﻧﻧده آن ﻧدارد.