دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

علل موجهۀ جرم

علل موجهۀ جرم

علل موجهۀ جرم عواملی هستند که در صورت تحقق، عملی را که به حکم قانون جرم تلقی شده است از وصف مجرمانه بودن خارج می‌سازند. علل موجهۀ جرم ناظر به شرایط و عوامل خارجی است. اما عللی چون نقصان‌های جسمی و روانی مرتکب جرم را که جنبه شخصی دارند، عوامل رافع مسئولیت کیفری می‌نامند. مانند: صغر سنّ، اجبار و اکراه.

مصادیق علل موجهۀ جرم

1) مشروعیت ارتکاب جرمِ به حکم قانون

کیفیاتی که وجود آن¬ها مستقیماً و به حکم قانون باعث توجیه جرم در شرایط خاص می‌گردد. این شرایط عبارتند از:

الف) جهت اجرای قانون اهم؛ در مواردی افراد عادی یا مأمورین در حین انجام وظایف خود، قانونی را نسبت به قوانین دیگر مهم‌تر تشخیص داده و مبادرت به اقدامی می¬کنند که طبق قانون آ ن اقدام جرم است. در این صورت ارتکاب عمل آنان جرم محسوب نمی‌شود.

ب) جهت حفظ منافع فرد یا جامعه؛ مانند اشخاصی که طبق قانون و به مناسبت شغل و حرفه خود (مانند پزشک) محرم اسرار مردم می‌شوند و مجاز به افشاء اسرار مردم نیستند. در مواردی به جهت حفظ مصالح عمومی (مثل گزارش مبتلایان به ایدز به مقامات صلاحیت‌دار) و به حکم قانون موظف به افشای سرّ ارباب رجوع خود خواهند شد.

2) مشروعیت ارتکاب جرم به امر آمر قانونی

در برخی از موارد انجام عملی که در شرایط عادی جرم محسوب می‌شود، به دستور مقام صلاحیت‌داری که با احراز شرایط ذیل است، مشروع و موجه شناخته می‌شود:

الف) قانونی بودن امر آمر صلاحیت‌دار

ب) صدور دستور از ناحیه مقام صلاحیت‌دار

ج‌) الزام مأمور به اجرای دستور قانونی مقام صلاحیت‌دار

3) دفاع مشروع

هرگاه کسی که به ناحق مورد حمله قرار گرفته است برای دفع خطر مرتکب جرم شود، با وجود شرائط ذیل عمل مزبور مشروع و موجه تلقی ‌شده و قابل مجازات نیست:

شرائط تعرض:

الف) قابل دفع نبودن تعرض، بدون ارتکاب جرم

ب) غیر قانونی و غیر عادلانه بودن تعرض

ج) فعلیت و قریب الوقوع بودن تعرض

د) عمدی بودن تعرض

شرائط دفاع:

الف) ضرورت دفاع.

ب) تناسب دفاع با تعرض.

ج) توانائی مدافع در دفع تعرض.

نوع فایل: word

سایز:7.73 KB

تعداد صفحه:3



خرید فایل



لینک منبع :علل موجهۀ جرم

علل موجهۀ جرم | سایت پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم - نظرات کاربران pajoohe.ir/علل-موجهۀ-جرم__a-20968.aspx‎Cached15 نوامبر 2014 ... کلمات کلیدی : علل موجهۀ جرم، دفاع مشروع، اضطرار، مجنی علیه نویسنده : سیدجعفر رحیمی علل موجهۀ جرم عواملی هستند که در صورت تحقق، عملی. علل موجهۀ جرم www.alqaza.com/far/index.php?option=com_content&view...id... 10 آگوست 2010 ... کلمات کلیدی : علل موجهۀ جرم، دفاع مشروع، اضطرار، مجنی علیه. علل موجهۀ جرم علل موجهۀ جرم عواملی هستند که در صورت تحقق، عملی را که به حکم قانون جرم ... عوامل موجه جرم www.irancell-pishvaz.ir/j.aspx?q=عوامل_موجه_جرم&id...‎Cachedعوامل موجهه جرم ... علل موجهۀ جرم سایت پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم - نظرات کاربران pajoohe/علل-موجهۀ-جرم__a-20968 nov 15, 2014 - کلمات کلیدی : علل موجهۀ جرم، دفاع ... علل رافع مسئولیت جزایی - صفحه نخست fhoghoogh89.mazan.lxb.ir/posts/archive.php?pmonth=2&pyear...‎Cachedعلل موجهۀ جرم عواملی هستند که در صورت تحقق، عملی را که به حکم قانون جرم تلقی شده است از وصف مجرمانه بودن خارج می‌سازند. علل موجهۀ جرم ناظر به شرایط و عوامل خارجی است ... علل موجهۀ جرم - بازگشت به صفحه اصلی وبلاگ مقاله و پایان نامه - رز ... proje202020.rozblog.com/post/9222/علل-موجهۀ-جرم.html‎Cached16 ا کتبر 2016 ... علل موجهۀ جرم دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 7 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 3 علل موجهۀ جرم عواملی هستند که در ... علل موجهۀ جرم - فروشگاه اینترنتی شهر townstore.avablog.ir/post/3025/علل+موجهۀ+جرم‎Cached20 سپتامبر 2016 ... علل موجهۀ جرم عواملی هستند که در صورت تحقق، عملی را که به حکم قانون جرم تلقی شده است از وصف مجرمانه بودن خارج می‌سازند علل موجهۀ جرم ناظر به شرایط ... عوامل موجهۀ جرم - مرکز توسعه علوم و فناوری پیشرفته www.virascience.com/search/?q=عوامل%20موجهۀ%20جرم&page...‎Cachedبدست آمد. با توجه به نتایج پژوهش به تحلیل جرم شناسی پرداخته و سعی در شناسایی علت و عوامل جرم زا داشته و در نهایت عوامل دخیل در ایجاد جرایم را در غالب تبیین ن. علل موجه جرم - دانشجوی فقه و حقوق 89 ماکو www.soheyla89.blogfa.com/post/4‎Cachedعلل موجه جرم. علل موجهۀ جرم عواملی هستند که در صورت تحقق، عملی را که به حکم قانون جرم تلقی. شده است از وصف مجرمانه بودن خارج می‌سازند. علل موجهۀ جرم ناظر به شرایط و ... علل موجه جرم :: دانشگاه تا کار projheh.com/post/6785‎Cachedعلل موجهۀ جرم ناظر به شرایط و عوامل خارجی است. اما . ... علل موجهۀ جرم عواملی هستند که در صورت تحقق، عملی را که به حکم قانون جرم تلقی شده است از وصف مجرمانه بودن خارج ... [PDF] اصل مقاله - مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی - دانشگاه تهران jqclcs.ut.ac.ir/article_59070_8c65d3916d4a418f502aacba21fc53e9.pdf‎Cachedیعنی تلقی اشتباه در علل موجهۀ جدرم. -. از جملده. دفاع مشروع. -. به. عنوان. علت حقیقی موجهۀ جرم، بخپ. شایان. توجهی از اندیشدۀ حقدوقی نیدز ایدن. دیدگاه سراسر ذهنی را.