دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

احکام دیه

احکام دیه

س ـ آیا اخذ دیه امرى تعبّدى است یا از مقدار آن مى توان عدول کرد ؟

ج ـ اصل دیه و مقدار آن تعبّدى است ولى چون حقّى است براى مجنى علیه و یا ورثه او که از طرف شارع مقدس قرارداده شده مجنى علیه و یا ورثه او مى توانند تمام دیه و یا مقدارى از آنرا عفو کنند.

س ـ آیا دیه به عنوان خسارت است یا مجازات مالى؟

ج ـ حکم دیه تعبّد است هر چند از حکمت هاى آن یکى از این دو امر یا هر دو باشد.

س ـ آیا همه موارد دیه اصل است (کدامیک از موارد ششگانه) ؟

ج ـ همه موارد اصل است.

س ـ آیا ضرر و زیان زاید بر دیه قابل مطالبه است یا خیر ؟

ج ـ زائد بر دیه قابل مطالبه نیست.

س ـ آیا دیه همان خسارت است یا جانى باید علاوه بر دیه خسارات وارده به مجنّى علیه و کلیه هزینه هاى درمان را بپردازد؟ جائى که مقدار دیه از خسارت بیشتر، مساوى یا کمتر باشد چه حکمى دارد؟

ج ـ جانى زائد بر مقدار دیه ضامن خسارات وارده از جهت درمان و معالجه نیست، بلى در جرح خطائى مادون السمحاق نسبت به مخارج احتیاط آن است که جانى و مجنّى علیه مصالحه کنند. والله العالم

س ـ شخصى با مراجعه به دادگاه مدعى است که بر اثر صدمه وارده توسط زید مبلغ یک میلیون تومان هزینه دارو و درمان نموده است در حالیکه 400000 تومان دیه به او تعلق گرفته و خواستار 600000 تومان مابقى مى باشد دادگاه تکلیفى دارد یا خیر؟

ج ـ مجنّى علیه بیشتر از دیه مقررّه شرعى چیزى طلبکار نمى شود. واللّه العالم.

س ـ گرچه فتواى مشهور فقهاء بزرگوار(رض) اینست که دیه را باید یوم الاداء پرداخت نمود و قیمت دیه را یوم الاداء محاسبه مى نمایند لیکن اخیراً مستنداً به نظریه برخى از اساتید و بزرگان عصر حاضر شاید بدلیل برقرارى یک رویه و نظم خاص در پرداخت دیه قیمت آن را بر مبناى روز صدور و قطعیت حکم محاسبه مى کنند حال سؤال این است نظر مبارک حضرتعالى در پرداخت قیمت دیه یوم الاداء است یا روز صدور حکم و یا روز وقوع حادثه لطفاً ارشاد نمائید.

ج ـ در فرض سؤال، به نظر اینجانب، قیمت دیه را مطابق قول مشهور، باید یوم الاداء محاسبه نمود و وجه وجیهى براى محاسبه آن بر مبناى روز صدور و قطعیت حکم یا روز وقوع حادثه بنظر نمى رسد و وحدت رویه که در مواردى مطرح مى نمایند و قاضى را ملتزم برعایت آن مى کنند موجب اشکالات متعددّ است و در خصوص این مورد جانى یوم الحادثه اشتغال ذمّه به دیه پیدا مى کند بلى اگر در یوم حادثه اداء تمام اشیاء معین شده براى دیه متعذر باشد در این صورت ممکن است گفته شود مخیر بین اداء قیمت یوم الحادثه آنچه از دیه قیمى است و اداء قیمت یوم الاداء مثل آنچه مثلى است مى باشد. واللّه العالم.

س ـ شخصى با مراجعه به دادگاه اعلام مى دارد براى خرج زیدى که بر اثر ضربه به وى مجروح گردیده 200000 تومان خرج دارو و درمان نموده است آیا مى توان از دیه مقرره مبلغ فوق را کسر نمود یا خیر؟

ج ـ در فرض سؤال، چنانچه خرج مذکور را با امر زید صرف نموده مى تواند از مقدار دیه کسر کند یا دیه را بدهد و بعد مبلغ خرج شده را از زید بگیرد. واللّه العالم.

نوع فایل: word

سایز:21.3 KB

تعداد صفحه:18



خرید فایل



لینک منبع :احکام دیه

احکام دیه و حدود gerami.org/istifta/22.html‎Cachedاحکام دیه و حدود. سؤال : 1 آیا خون یک مسلمان چهار سال جلوتر کشته شده آیا دیة خون به قیمت شتر آن وقت حساب مى شود یا به قیمت شتر چهار سال بعدى ؟و آیا هر وقت که ... احکام اسلامی برای "دیه اعضا" چه مبالغی را در نظر گرفته است؟ www.yjc.ir/.../احکام-اسلامی-برای-دیه-اعضا-چه-مبالغی-را-در-نظر-گرفته-است‎Cached Similar5 سپتامبر 2013 ... در مواردی که پس از پرداخت دیه از جانب دولت، قاتل شناسایی شود، موظف است دیه را به بیت‌المال برگرداند. این حکم شامل عابران پیاده‌ای که از محل ممنوع ... احکام دیات v0.bahjat.ir/index.php/ahkam/.../37-2011-09-06-08-27-57.html‎Cached Similar6 سپتامبر 2011 ... احکام دیات. ماهیّت دیه. 1670. ماهیّت دیه چگونه مى باشد؟ آیا نوعى مجازات است یا نوعى دین مانند سایر دیون مالى به شمار مى رود؟ ج. عنوان مستقلّى است که به ... احکام دیه - آیت الله العظمی شاهرودی www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71253&CaseID=31500‎Cached Similarمسأله 2806 اگر کسى عمداً و به ناحق دیگرى را بکشد، ولىّ کشته مى تواند قاتل را عفو کند یا بکشد، یا مقدارى که در مسأله بعد گفته مى شود از او دیه بگیرد، اما اگر از روى ... از احکام دیه چه می‌دانید؟ www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=260396‎Cached Similar20 ا کتبر 2013 ... تنبیه اگر موجب قرمز شدن و یا سیاه شدن بدن طرف مقابل گردد موجب ضمان دیه است. در این مقاله از بخش احکام قضایی چند پرسش و پاسخ را از مسائل ... احکام دیه-فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) - پورتال انهار portal.anhar.ir/node/17361/?ref=sbttl‎Cached Similarج ) با توجه به اینکه اطلاعات فقهی نوجوان در احکام شرعی کم بوده ، آیا جهل وی به مسائل می تواند رفع ... سؤال 910 : دیه سقط جنین در هر یک از موارد زیر را مشخص فرمایید . احکام دیه ahkam.tv3.ir/index.php/matni/128-ahkame-diye‎Cached1-آیا اگر مردی همسرش را کتک بزند باید دیه پرداخت بکند ؟ پاسخ – مرد نباید همسرش را بزند ولی اگر این کار را بکند و خانم رضایت ندهد و جای آن زخم، سرخ و کبود بشود ... مهلت پرداخت دیه - وبلاگ حقوقی محمد حسنی mohassani.persianblog.ir/tag/مهلت_پرداخت_دیه‎Cached Similarملاک صدور حکم برای قاضی قانون مدون می‌باشد. بنابراین با توجه به ماده 302 قانون مجازات اسلامی که مهلت پرداخت دیه مشخص گردیده است، اجابت خواسته شاکی ممنوع است. احکام دیه و حدود - جدیدترین اخبار و قوانین حقوقی (علی فتحی وکیل ... alifathilawyer.persianblog.ir/post/281/‎Cached Similar9 آوریل 2012 ... احکام دیه و حدود. سؤال : 1 آیا خون یک مسلمان چهار سال جلوتر کشته شده آیا دیة خون به قیمت شتر آن وقت حساب مى شود یا به قیمت شتر چهار سال بعدى ؟ کتابهای فقهی-منتخب المسائل-احکام دیه www.alhakeem.com/persian/pages/book.php?bcc=103...1...‎Cached Similarاحکام دیه. " دیه " عبارت از مالى است که در مقابل جنایتى که بر جسم یا جان انسانى وارد شده، تعیین گردیده است. در اینجا فقط به مسائلى که بیشتر مورد پرسش قرار مى ...