دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

کنترل های داخلی حسابداری

کنترل های داخلی حسابداری

کنترل های داخلی:

سیاست ها و روش های تدوین شده توسط واحد تجاری جهت تأمین اطمینان نسبی از دستیابی از اهداف سازمانی واحد تجاری و در واقع برای دست یابی به اهداف مدیریت در جهت حصول اطمینان از رعایت رویه های مورد نظر مدیریت، حفاظت از دارایی ها، پیشگیری و کشف تقلبات و اشتباهات دقیق و کامل بدون مدارک حسابداری و تهیه به موقع صورت های مالی قابل اعتماد.

سیستم کنترل داخلی به مدیریت در جهت قابلیت اتکا لازم اطلاعات حسابداری که جهت اخذ بسیاری از تصمیمات تجاری هستند، اطمینان نسبی می دهد. در واقع تصمیمات مدیریت به صورت رویه های شرکت در می آیند و این رویه ها باید به مقام قسمت های شرکت ابلاغ و اجرای آن به طور منظم پیگیری شود تا موثر باشند.

سیستم کنترل داخلی نسبت به رعایت رویه های پوشیده اطمینان لازم را به وجود می آورد. کنترل های داخلی برای حسابرسان نیز دارای اهمیت زیادی است چراکه حسابرسان به کیفیت کنترل های داخلی بیشتر از هر عامل دیگری برای تعیین نحوه ی رسیدگی هایشان توجه می نمایند.

کنترل های داخلی حسابداری در برابر کنترل های داخلی اداری:

کنترل های داخلی حسابداری، کنترل هایی هستند که به طور مستقیم و قابلیت اتکاء مدارک حسابداری و صورت های مالی اثر دارند. به عنوان مثال:

تهیه صورت مغایرت بانکی توسط فردی مستقل از مسئول وجوه نقد شرکت یک کنترل داخلی حسابداری است که احتمال در انعکاس مطلوب وجوه نقد در صورت های مالی را افزایش می دهد. اما برخی از کنترل ها در واحدهای تجاری وجود دارند که بر صورت های مالی تأثیری ندارند و یا تأثیرات اندک است. این گونه کنترل ها را کنترل های داخلی اداری می نامند که توسط مدیریت جهت دستیابی به کارآیی عملیاتی و رعایت رویه های مقرر در دوایر و قسمت های مختلف سازمان برقرار کرده اند.

طبق استانداردهای حسابرسی، حسابرسان تنها باید به آن گروه ازکنترل های داخلی توجه کنندکه برای پیشگیری یا کشف موارد رویة نادرست صورت های مالی طراحی شده است. رسیدگی به ساخت / کنترل داخلی برای مقاصد حسابرسی صورت های مالی شامل 3 عنصر زیر است: 1- محیط کنترلی 2- سیستم حسابداری 3- روش های کنترلی

محیط کنترلی:

شامل نگرش کلی، هوشیاری و اقدامات مدیریت در مورد سیستم کنترل داخلی و میزان اهمیت آن در امور اقتصادی است.

محیط کنترلی اثر بخشی روش های خاص کنترلی داخلی را تحت تأثیر قرار می دهد.

عوامل محیط کنترلی شامل طرز تفکر مدیریت و نحوه ی اجرایی آن یک طرح منطقی. سازمان روش های موثر مدیریت نیروی انسانی یک سیستم پیش بینی های مالی و بودجه یک واحد حسابرسی داخلی و یک کمیته ی حسابرسی فعال و همچنین آثار عوامل خارجی مانند قوانین و مقررات لازم الاجرا.

یکی از عوامل محیط کنترلی به عنوان بخشی از سیستم کنترل های داخلی طرح سازمان است که به تفویض اختیار، تقسیم وظایف بین کارکنان اشاره دارد با تفکیک مسئولیت های صدور جواز معاملات، دفترداری معاملات و نگهدای و حفاظت از دارایی ها تأکید می نماید.

یک طرح سازمانی خوب باید، علاوه بر بهبود سیستم کنترل داخلی موجب کارآیی بیشتر عملیات نیز بشود زمانی که 2 یا چند دایره در انجام شدن هر معامله ای دخالت دارند کار هر دایره توسط دایره های دیگر بررسی می شود در این حالت در هر دایره این انگیزه به وجود خواهد آمد که نحوه ی عمل موثرتری را از سایر دوایر بخواهد از لحاظ تفکیک مسئولیت هیچ فرد یا دایره ای نباید به تنهایی عهده دار انجام دادن تمامی مراحل یک معامله باشد از طرف دیگر شیوه های مدیریت نیروی انسانی و سیاست های مربوط به استخدام پرسنل تأثیر عمده ای بر موثر بودن محیط کنترلی دارد به نوعی که می توان گفت موثر بودن محیط کنترلی به ویژگی های کارکنان آن محیط بستگی دارد.

حسابرسی داخلی:

یکی دیگر از ارکان اساسی محیط کنترلی حسابرسی داخلی است که وظیفه ی آن پی جویی و ارزیابی سیستم کنترل داخلی و کارآیی هر یک از بخش های واحد تجاری در انجام دادن وظایف محول گزارش یافته خود و ارائه پیش نهادهای اصلاحی به مدیریت ارشد است حسابرسان داخلی مسئول اجرای روش های روزمره ی کنترل مانند تهیه ی صورت مغایرت بانک، تطبیق حسابهای معین یا کل و یا کنترل صحت محاسبات فاکتورها نیستند بلکه آن ها با طراحی و اجرای روش های رسیدگی که کارآیی تقریباً تمام جنبه های عملیاتی شرکت را آزمون گر سطرح بهتری از کنترل داخلی را به وجود می آورد.



خرید فایل



لینک منبع :کنترل های داخلی حسابداری

حسابرسی - معنای کنترل داخلی : - سایت تخصصی حسابداران خبره ایران saberiali.blogsky.com/1390/05/03/post-486/‎Cached Similarامروزه بر خلاف گذشته استانداردهای حرفه ای تفاوتی بین کنترل داخلی حسابداری و اداری قایل نمی شود و حسابرسان تنها به آن گروه از کنترلهای داخلی توجه می کنند که ... کنترلهای داخلی انواع و ابزارهای دستیابی به ان مراحل متوالی و منطقی ... vista.ir/.../کنترلهای-داخلی-انواع-و-ابزارهای-دستیابی-به-ان-ـ-مراحل-متوالی-و-منطقی-حسابرسی-عملیاتی‎Cached Similarبا دقت نظر بیشتر میتوان دریافت که کنترل داخلی ابزاری مفید برای حل مشکلات بالقوه است. کنترل های داخلی تنها به حسابداری وامور مالی محدود نمی شود بلکه تمام واحد ... کنترلهای داخلی انواع و ابزارهای دستیابی به ان مراحل متوالی و ... - آفتاب www.aftabir.com/.../کنترلهای-داخلی-انواع-و-ابزارهای-دستیابی-به‎Cached Similar13 ژانویه 2009 ... با دقت نظر بیشتر میتوان دریافت که کنترل داخلی ابزاری مفید برای حل مشکلات بالقوه است. کنترل های داخلی تنها به حسابداری وامور مالی محدود نمی ... [DOC] تعریف سیستم کنترل داخلی markazi-behzisti.ir/html/data/files/paper/9104/tavazon.docx‎Cached Similar2- افزایش دقت وقابلیت اتکاء مدارک حسابداری (کنترل داخلی حسابداری) 3- تشویق کارکنان به رعایت رویه های واحد تجاری و سنجش میزان رعایت رویه ها (کنترل داخلی ... [PDF] ﺑﺮرﺳﯽ اﺟﺰای ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻨﺘﺮل داﺧﻠﯽ www.ssic.ir/Portals/0/Document/hamayesh/gholamrezaee.pdf‎Cached Similar١. ﺑﺮرﺳﯽ اﺟﺰای ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻨﺘﺮل داﺧﻠﯽ. ﺑﺮرﺳﯽ اﺟﺰای ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻨﺘﺮل داﺧﻠﯽ. •. ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﮐﻤﯿﺘﻪ. ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ﻫﺎی ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ. ﺑﻨﯿﺎدی ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ اﻧﺠﻤﻦ ﺣﺴﺎﺑﺪاری آﻣﺮﯾﮑﺎ. (AAA). : ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﻗﺎﻋﺪه ﻣﻨﺪ. انواع کنترلهای داخلی مورد استفاده در شرکتها | سرمایگان | آموزش حسابداری sarmayegan.com/کنترلهای-داخلی-مورد-استفاده-در-شرکتها/‎Cached Similar19 ژوئن 2015 ... کنترلهای داخلی حسابداری. اشاره : کنترل های داخلی در موسسات مختلف به دو بخش عمده کنترل های داخلی و کنترل های داخلی حسابداری تقسیم می شوند. دستورالعمل کنترل‌های داخلی، مسوولیت شرکت‌ها و حسابرسان > پایگاه ... www.iacpa.ir/اخبار/-آرشیو-کل-اخبار-جامعه-حسابداران/ID/999‎Cached Similarاستاندارد های حسابداری ... الف-1) استقرار کنترل‌های داخلی اثربخش: شامل تشکیل کمیته حسابرسی (متشکل از سه تا پنج نفر که اکثریت آنها باید مستقل و دارای تخصص ... کنترل داخلی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/کنترل_داخلی‎Cached Similarطبق ماده 12 دستورالعمل کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار ... رضا، کنترل‌های داخلی: از گذشته تا به امروز، ماهنامه حسابدار (انجمن حسابداران خبره ... [DOC] نمونه گزارش کنترل های داخلی - سازمان بورس و اوراق بهادار www.seo.ir/.../130080801596003713_گزارش%20کنترل‌های%20داخلی%20.docx‎Cached Similarدر حالت عدم وجود ضعف با اهمیت در کنترل های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی. شرکت نمونه (سهامی عام). گزارش کنترل‌های داخلی. در تاریخ 29/12/2X13. دورۀ موردگزارش و ... حسابداری نوین - کنترلهای داخلی new-accounting.blogfa.com/post/7/-کنترلهای-داخلی‎Cached Similar13 ژوئن 2012 ... کنترل های داخلی : تعریف سیستم کنترل داخلی : ساختار کنترل داخلی یک سازمان شامل سیاستها و روشهایی است که برای تأمین اطمینان نسبی ...