دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

تجدیدنظر خواهی

تجدیدنظر خواهی

مقدمه

مقررّات تجدید نظرخواهی ، که در موادّ 18 و بعد قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوّب 15/4/1373 آمده - و در حال حاضر مورد اجراست - در حقیقت همان مقرّرات تجدید نظر خواهی پیش بینی شده در قانون تجدید نظرآراء دادگاهها مصوّب 17 /5 / 1372 است . با تصویب این مقررّات ، قانونگذار تعدادی از مشکلات موجود در قوانین مربوط به تجدید نظر خواهی ( مصوّب بعد از انقلاب ) را از بین برده است که کارش از این جهت ، الحق ، در خور تحسین است ؛ از آن جمله است :

وضع مهلت بیست روزه برای تقاضای تجدید نظر درمادّهء 27 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ( 13 قانون تجدید نظرآراء دادگاهها ) ، قابل تجدید نظر شناختن کلیّهء احکام جز در موارد استثنایی مذکور در مادّهء 19 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ( 9 قانون تجدید نظرآراء دادگاهها ) ، تعیین دقیق جهات تجدید نظر مذکور در مادّهء 25 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ( 10 قانون تجدید نظرآراء دادگاهها ) ، و . .. ولی ، در عین حال ، قانون جدید ، دارای نقاط ضعفی است که در قانون تجدید نظر آراء دادگاهها نیز وجود داشته است و انتظار رفع آن می رفت ، امّا متأسّفانه به همان حال باقی ماند و امید است در آینده موجبات رفع آنها فراهم شود ؛ از آن جمله اند :

امکان تجدید نظر در آرا به وسیلهء « دادگاه صادر کنندهء آن » یا قاضی دیگر ، بدون تقاضای ذی نفع و بدون محدود بودن به مهلت مادّهء 18 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ( 8 قانون تجدید نظرآراء دادگاهها ) که بزرگترین اشکال در قانون جدید است به طوری که به نظر می رسد ، وضع مادّهء 18 در قانون جدید بنا بر مصالحی صورت گرفته است و قانونگذار نظر جدی به انجام این نجوه تجدید نظر خواهی نداشته است . غیر از اشکال عمدهء فوق ، اشکالات دیگری نیز در این قانون وجود دارد

، مانند قابل اجرا دانستن احکام مدنی ، قبل از مضی مهلت بیست روزه ، و حتّی با وجود تقاضای تجدید نظر در مهلت قانونی ( مفهوم مخالف مادهء 30 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ( 15 قانون تجدید نظرآراء دادگاهها ) ، که ارتکاب این اشتباه از طرف قانونگذار ، با وجود سوابق امر در این زمینه ، غیرقابل تصور و تحمل است .

زیرا ، در زمان حکومت قوانین سابق ، که این وضع وجود داشت ، با برخورد اشکالات عملی عدیده ، به طرقی در مقام رفع یا تعدیل آن برآمدند ، که از آن جمله صدور رأی هیأت عمومی مورّخ 14 / 6/ 68 ، برای احکام دادگاههای مدنی خاص ، بخشنامه مورّخ ، برای جلوگیری از اجرای احکام مورد تقاضای تجدید نظر ، وتوسل به لطایف الحیل از طرف بعضی دادگاهها بود . جالب اینکه ، قبلاً ، که در متن قانون مهلتی برای تجدید نظر خواهی وجود نداشت ، نظر قانونگذار ، در لازم الاجرا دانستن حکم بدوی ، تا حدودی ، قابل توجیه بود ولی ابقای وضع مزبور ، پس از تعیین مهلت برای تقاضای تجدید نظر ، و حتّی تعمیم ضمنی مجدّد آن به احکام دادگاههای مدنی خاص ، حکایت از بی توجّهی کامل به امری به این مهمی دارد که در دو قانون مورد بحث تکرار شده است .

از اشکالات دیگری که در قانون اخیر به چشم می خورد ، این است که موارد قابلیّت تجدید نظر در احکام ، با جهات تجدید نظر خواهی ، خلط شده اند . و این امر ، که با دقّت در موارد 18 و 19 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ( 8 و 9 قانون تجدید نظرآراء دادگاهها ) به خوبی آشکار می شود ، می تواند تا حدود زیادی ، موجب سرگردانی کسانی بشود که با این امور سرو کار دارند . پس از ذکر مقدّمه فوق ، به موضوع مقاله ، که تجدید نظرخواهی برای بار دوم بر طبق قانون جدید است ، می پردازیم :

بر طبق مادّه قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب : « محکوم علیه می تواند احکام قطعیّت یافته هر یک از محاکم را که قابل درخواست تجدید نظر بوده ، از تاریخ ابلاغ حکم ، تا یک ماه ، از دادستان کل کشور درخواست رسیدگی بنماید . دادستان کل کشور ، در صورتی که حکم را مخالف بیّن با شرع یا قانون تشخیص دهد ، از دیوان عالی کشور ، درخواست نقض می نماید . دیوان عالی کشور ، درصورت نقض حکم ، رسیدگی را به دادگاه هم عرض ارجاع می دهد . رأی دادگاه ، در غیر موارد مذکور در مادّهء 18 ، غیر قابل اعتراض و تجدید نظر است ».

در مورد این مادّه ، که در واقع جایگزین مادّهء 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2 و شعب دیوان عالی کشور مصوّب 1368 ، و مادّهء 12 قانون تعیین موارد تجدید نظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها مصوّب سال 1367 نیز شده است ، نکات زیر قابل تدکّراند :

1-همانطور که می بینیم ، قانونگذار در این ماده نیز متأسفانه احکام قابل تجدید نظر مجدّد را به طور صریح تعیین نکرده است ، و همین امر تا حدودی موجب روشن نبودن مطلب شده است .

نوع فایل: word

سایز:14.7 KB

تعداد صفحه:16



خرید فایل



لینک منبع :تجدیدنظر خواهی

تجدیدنظرخواهی در امور حقوقی - باشگاه خبرنگاران جوان www.yjc.ir/fa/news/5105294/تجدیدنظرخواهی-در-امور-حقوقی‎Cached Similar18 ژانویه 2015 ... تجدیدنظرخواهی در امور حقوقی. تجدیدنظر نیز در لغت به معنای «در امری یا نوشته‌ای دوباره نظر کردن و آن را مورد بررسی مجدد قرار دادن» آمده است. حـقـوق - تجدیدنظرخواهی در امور کیفری hoqouq.com/تجدیدنظرخواهی-در-امور-کیفری.html‎Cached Similar30 آوریل 2015 ... تجدیدنظرخواهی در امور کیفری. رأی در لغت به معنای عقیده، اعتقاد، مشورت می‌باشد و در اصطلاح حقوقی به تصمیم دادگاه که برای حل امر ترافعی گرفته ... پورتال حقوقی محمد عزیزپور - نمونه دادخواست و لایحه تجدیدنظرخواهی mohammad62.blogfa.com/.../نمونه-دادخواست-و-لایحه-تجدیدنظرخواهی‎Cached Similarپورتال حقوقی محمد عزیزپور - نمونه دادخواست و لایحه تجدیدنظرخواهی - کامل ترین نوع بی عدالتی آن است که عادل به نظر برسیم، در حالی که عادل نیستیم. «افلاطون» لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار - پرتال حقوقی داتیکان www.datikan.com/.../tag/id.../لایحه%20تجدیدنظرخواهی%20اعسار‎Cachedدر صورتی که زوجه خواهان تجدیدنظرخواهی از دادنامه اعسار از پرداخت مهریه است، می‌تواند با رجوع به نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی مذکور اقدام نماید. نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی در ... نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی - پرتال حقوقی داتیکان www.datikan.com/.../tag/id.../نمونه%20لایحه%20تجدیدنظرخواهی‎Cachedدر صورتی که متهم پس از صدور رای بدوی در پرونده تخریب و توهین متقاضی تجدیدنظرخواهی از دادنامه آن است، می‌تواند با مطالعه نمونه لایحه دفاعیه مذکور اقدام نماید. تجدیدنظرخواهی از آراء شوراهای حل اختلاف - احسان زررخ www.zarrokh.ir/articles/.../تجدیدنظرخواهی-از-آراء-شوراهای-حل-اختلاف/‎Cached Similarآیا آراء محاکم عمومی در مقام تجدیدنظرخواهی از آراء شوراهای حل اختلاف قطعی هستند؟ احسان زررخ[1]. مقاله حاضر در خبرنامه کانون وکلای دادگستری مرکز اصفهان شهریور ماه ... اعتراض به رای خارج ار وقت babafars.ir/fa/...va.../3418-eteraz-be-ray-kharej-az-vaght.html‎Cached Similarپرسش:رأی دادگاه به لحاظ عدم تجدیدنظرخواهی محکومٌ علیه در فرجه قانونی قطعی شده و در اجرای احکام در حال اجرا است. در این مرحله محکومٌ علیه نسبت به رأی تجدیدنظرخواهی ... نحوه رسیدگی به درخواست تجدیدنظرخواهی از آرای کیفری در دیوان عالی ... mohassani.blogsky.com/1389/09/19/post-417/‎Cached Similarنحوه رسیدگی به درخواست تجدیدنظرخواهی از آرای کیفری در دیوان عالی - وبلاگ حقوقی محمد حسنی - گردآوری مقالات و مطالب حقوقی. قانون گستر | تجدیدنظرخواهی ghanongostar.com/مقالات/حقوقی/تجدیدنظرخواهی‎Cachedتجدیدنظرخواهی در امور حقوقی رأی در لغت به معنای عقیده و اعتقاد است و در اصطلاح حقوقی نیز به تصمیم دادگاه که برای حل امر ترافعی گرفته شده، گفته می‌شود.... آشنایی با تجدیدنظرخواهی از آراء در دیوان عالی کشور – گروه وکلای یاسا www.yasa.co/.../آشنایی-با-تجدیدنظرخواهی-از-آراء-در-دیوان-عالی-کشور‎Cachedآشنایی با تجدیدنظرخواهی از آراء در دیوان عالی کشور. ۱۷ مهر ۱۳۹۵. تجدیدنظر در لغت به معنای «در امری یا نوشته‌ای دوباره نظر کردن و آن را مورد بررسی مجدد قرار دادن» آمده و ...