دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

نقش زبان در ایجاد ارتباط

نقش زبان در ایجاد ارتباط



طرح مسئله

شاید رایج‌ترین ویژگی تعامل انسان که به سختی آن را قابل ملاحظه می‌دانیم، این است که ما صحبت می‌کنیم. بعضی اوقات با اشخاص خاص، بعضی اوقات با هر کس که گوش می‌دهد، و در زمانی که کسی را برای گوش کردن نمی‌بابیم، با خودمان صحبت می‌کنیم. اگرچه زبان انسان، نقش‌های بسیار متنوعی را ایفاء میکند- از بیدار کردن کسی در صبح زود با گفتن تا نامگذاری یک کشتی با گفتن ولی در اینجا به آن کاربرد‌‌های زبان خواهیم پرداخت که برای ارتباط انسان، ابزاری است. برای مثال، متکلمین ماهرزبان انگلیسی حقایقی از قبیل زیر را می‌دانند:

الف- برای سلام به کارمی‌رود.

ب- برای خداحافظی به کار می‌رود.

ج – گروه به طور صحیح می‌تواند توسط متکلم در یک موقعیت خاص برای اشاره به میز خاصی بکار برود.

د – گروه به طور صحیح می‌تواند توسط متکلم در یک موقعیت خاص برای اشاره به میز خاصی بکار برود.

ه - برای درخواست نمک به کار می‌رود.

و - برای پرسیدن سن شخصی به کار می‌رود.

ز - برای بیان اینکه باران می‌بارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ح - برای قول دادن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما از این فهرست می‌توانیم به شمه‌ای از انواع گستردة کاربردهای احتمالی زبان دست یابیم، ولی قبل از مرور این کاربردهای گوناگون، نخست باید بین استفاده از زبان برای انجام دادن کاری، واستفاده از زبان در انجام کاری تمیز قایل شویم، بدون شک یک حقیقت بسیار مهم دربارة انسان این است که ما زبان را در اکثر افکارمان به کار می‌بریم. احتمال دارد که برخی از افکار راکه به آن می‌اندیشیم، و به ویژه افکار مجرد و انتزاعی را، اگر زبانی در دسترس نداشتیم، نمی‌توانستیم به آنها بیاندیشیم. این حقیقت ممکن است برای حیات شناختی ما مهم باشد ، ولی برای مفهوم کاربرد شناختی کاربرد زبان ، یعنی استفاده از زبان برای انجام کارها، مهم نیست . وقتی توجه خود را بر اینکه مردم با استفاده از زبان می خواهند چه بکنند، معطوف می‌کنیم، در واقع توجه خود را معطوف به این می‌کنیم که شخص با کلمات درمواقع خاصی چه می‌مند ، در واقع بر نیات، مقاصد، تاورها ،و آرزوها ‌یی که یک متکلم در صحبت کردن دارد، متمرکز می‌شویم .

صحبت کردن همواره بدون تلاش وامری عادی است، ولی کاربرد موفق زبان عملی فوق‌العاده پیچیده است، همانطور که این موضوع را هرکس به عنوان فردی بزرگسال که سعی کرده است تا زبان دومی را یاد بگیرد، می‌داند. افز‌ون بر این‌، کاربرد یک زبان بیش از دانستن آن وقادر به تولید وفهم جملات آن است. ارتباط همچنین امری اجتماعی است، که معمولاَ در درون بافت نسبتاَ به خوبی تعریف شدة موقعیت اجتماعی صورت می‌گیرد. در چنین بافتی ما به دیگران اتکا می ‌کنیم تا در درک ما از اینکه آن موقعیت چیست، سهیم باشند. با مردمی که می‌شناسیم ، به فهمیدن مشترک متکی هستیم تا ارتباط تسهیل شود. ولی این فرایند ،چگونه فرآیندی است؟ ارتباط زبانی به آسانی حاصل می‌شود ولی مسلم است که به آسانی قابل توصیح نیست، هر نظریه ارتباط زبانی که شایستگی این عنوان را داشته باشد،باید سعی ن‌‌ماید تا به سؤالات زیر پاسخ دهد:

1- ارتباط زبانی (موفق) چیست؟ 2- ارتباط (موفق) چگونه صورت می‌گیرد؟ برای مثال ، فرض کنید‌ که یک متکلم قصد د ارد تا به شنونده‌ای گزارشکند که جاده یخ زده است. چه چیزی متکلم را قادر می‌سازد تا بتواند این موضوع را به شنونده بگوید؟ ‌

( جای تعجب است که این سوالات در پیشینه هیچ رشته اصلی بطور جامع مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. زبان‌شناسی با توجه به ویژگی ساختاری زبان، سعی کرده است تا پدیده‌های ارتباطی را در خارج از قلمرو اصلی آنها بداند. به همین منوال ، می‌توان آن علایق فلسفی درباره معنی، صدق، وارجاع را بدون بررسی جزئیات امر ارتباط دنبال کرد. روانشناسی سنتی توجه خود را معطوف به پردازش جمله‌ها می‌کند، اما علاقه زیادی به ویژگی‌‌های پدیده‌های ارتباطی ندارد. در نهایت، برخی جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان شروع به بررسی گفتگوها و مکالمات کرده‌‌اند، با این وجود مسئله ماهیت خود ارتباط را نادیده گرفته‌اند (یا فرض کرده‌اند که پاسخ آن را داده‌اند) . بنابراین، چیزی که مورد نیاز است، رویکردی منسجم به پدیدة ارتباط است که در آن مسئله ماهیت ارتباط مرکز تحقیق و بررسی باشد.) فقط در سالهای اخیر شکل یک نظریة بسندة ارتباط شروع به شکل‌گیری کرده است،و.زمان و پژ وهش بیشتری مورد نیاز است تا مفصلاً آن را کشف کند.

(الگوی پیام ارتباط زبانی)

در چهل سال گذشته متداولترین و معروف ترین برداشت از ارتباط زبانی انسان، آن چیزی بوده که ما آن را الگوی پیام می‌نامیم . وقتی الگوی پیام به عنوان یک « فرستنده» و شنونده به عنوان یک گیرنده فر ض می‌شود، و مسیر کلامی – گوشی( یعنی موج صوتی) نیز کانال صحیح می‌باشد الگوی پیام در ارتباط انسانی در شکل 9ـ1 نشان داده شده و در (6 ) خلاصه شده است.

شکل 9ـ1 ( الگوی پیام ارتباط متکلم پیامی در مغزش دارد که می‌خواهد به شنونده انتقا ل دهد و بتابراین متکلم از برخی صورت‌های زبان برای رمزگذاری پیام به منزلة معنای آن سود می‌جوید وآن را تولید می‌کند. شنونده با شنیدن صحبت، شروع به تشخیص اصوات، نحو و معنا می‌کند، و سپس با دانش ربای خود این معانی را به صورت یک پیام رمز‌گشایی شدة‌ موفق تضنیف می‌نماید.

این الگو توجیه‌گر برخی ویژگی‌های متداول گفتگو است: یعنی این الگو پیش‌بینی می‌کند زمانی ارتباط موفق است که شنونده همان پیامی را رمز‌گشایی شده با پیام رمز‌گذاری شده متفاوت باشد، ارتباط مختلف می‌شود. به همین منوال، این الگو، زبان را به منزلة‌ پلی‌بین متکلم و شنونده می‌داند که اندیشه‌های « خصوصی» توسط اصوات « همگانی» منتقلش می‌شود، که در نتیجه این اصوات به عنوان وسیله‌آی برای انتقال پیام مربوطه عمل می‌کند.

الگوی پیام گرچه دارای شمای جدیدی است، ولی حداقل به سه قرن قبل و به فیلسوف معروف جان‌لاک بر می‌‌گردد، که در سال 1691 چنین نوشت:

بنابراین، انسان به طور طبیعی دارای چنان اندامی شد که مناسب تولید اصوات باشد، که آنها را کلمه می نامیم. ولی این به تنهایی برای تولید زبان کافی نبود. چون طوطیان و برخی





خرید فایل



لینک منبع :نقش زبان در ایجاد ارتباط

نقش زبان در برقراری ارتباطات | حسن خسروی مدرس دانشگاه و مولف - قطره www.ghatreh.com/news/nn17459197/نقش-زبان-برقراری-ارتباطات‎Cached Similar12 ژانویه 2014 ... حسن خسروی مدرس دانشگاه و مولف کتاب مدیریت و روابط عمومی الف نقش ، اهمیت و کارکرد زبان در بیان احادیث : حدیث 1 اما. نقش زبان در ایجاد ارتباط - فایل ناب nika.filenab.com/product-58388-aa.aspx‎Cachedزبان ایجاد ارتباط ارتباط ارتباط زبانی الگوی پیام پروژه پژوهش پایان نامه مقاله جزوه دانلود پروژه دانلود پژوهش دانلود پایان نامه دانلود مقاله دانلود جزوه. [PDF] فصل پنجم نقش و اهمیت زبان در برقراری ارتباط www.chap.sch.ir/sites/default/files/books/93.../139-158-C553-9.pdf‎Cached Similar139. فصل پنجم. نقش و اهمیت زبان در برقراری ارتباط. هدف کلی. طراحی فعّالیتهایی برای توسعه مهارتهای کالمی در دوران پیش از دبستان. کتابخانه. زبان آموزی ... نقش زبان در هویت ملی - زبان پژوهی jlr.alzahra.ac.ir/article_1055.html‎Cachedدر این مقاله، ارتباط این دو مقوله را بررسی می‌کنیم و می‌کوشیم نقش زبان را در ... در نهایت، تحلیل نظریه‌ها و مصداق‌ها مؤید نقش مهم زبان در ایجاد هویت قومی و ملی است و احترام ... نقش و جایگاه زبان در زندگی بشری - مردمان www.mardoman.net/life/langrole‎Cached Similar18 دسامبر 2010 ... یکی از مهم ترین نقش های زبان، نقش ارتباطی آن است. به صورتی که به وسیله زبان است که انسان با دیگران و دنیای پیرامونش ارتباط برقرار می کند و ... ارتباط و سد ارتباط: نقش زبان در چهار نمایشنامه ساموئل بکت / بخش اول ... www.aghrabe.com/ارتباط-و-سد-ارتباط-نقش-زبان-در-چهار-نما/‎Cached6 مارس 2016 ... ارتباط و سد ارتباط: نقش زبان در چهار نمایشنامه ساموئل بکت / بخش اول .... همزبانی اصطلاحی است که به معنای ایجاد پیوند همدلی و صمیمیت اجتماعی ... نقش زبان تصویر در برقراری ارتباط - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ... ganj.irandoc.ac.ir/articles/29711‎Cachedانسان در سراسر تاریخ، در جهت برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش پیگری نموده و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر را به عنوان یکی از ... چکیده پایان نامه: نقش زبان در ارتباطات کلامی از دیدگاه آیات و روایات h-fatemeh-tehran.kowsarblog.ir/?p=17101&more=1&c...‎Cached Similarنقش زبان در ارتباطات کلامی از دیدگاه آیات و روایات عنوان پایان نامه سطح دو ... نسبت به دیگران، سازگاری با دیگران از طریق شغل، میل به ایجاد ارتباط می‌باشد. فن بیان ... وبلاگ علمی علوم ارتباطات - بررسی (( زبان )) بعنوان ابزار ارتباط ... ertebatat1387.blogfa.com/post-90.aspx‎Cached Similar2- این پدیده به عنوان وسیله برقراری ارتباط اجتماعی توانسته گذشته، حال و آینده ... ب: از ُبعد دیگر جامعه شناسی زبان : 1- زبان بصورت پدیده ای اجتماعی، نقش اساسی در .... زبان انسانی زبانی باز است که می تواند پیام ها را انتقال دهد و پیام تازه ایجاد نماید؛ ... نقش زبان بدن در ارتباطات سازمانی - منتخب اخبار بیمه , آموزش بیمه news.bidbarg.com/زبان-بدن-در-ارتباطات/‎Cached19 نوامبر 2015 ... زبان بدن ِاحساساتی که در پس آن پیام وجود دارند را منتقل می نمایند . ... هروقت تعاملی را با فرد دیگری اغاز می کنید در حال برقراری ارتباط هستید هرگاه ...