دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

نگاهی به معماری جهان اسلام

نگاهی به معماری جهان اسلام

واژه " بنا نهادن" به معنای بن بخشیدن ، پی نهادن و آفرینش دوباره بر اساس طرح واندیشه از قبل تعیین شده است. واژه آرشه تخنائومه یونانی که لاتینی شده آن آرشیتکت است خود ترکیب جالب توجهی از دو واژه " آرشه" ، به معنای بُن و منشا (وهمچنین پی افکندن بر اساس مبنا و اصلی مشخص و معلوم) و کلمه " تخنه " به معنی هنر می باشد.

تخنه ، ریشه ای هند و اروپایی دارد و از فعل " تیکتو" و" تخنائومه " به معنی آفرینش ِساختمند و ماهرانه است. هرچه بیشتر به وارسی واژه آرشی تکتونیکی یا آرشیتکت بپردازیم بیشتر به جامعیت معماری و پیوند های عمیق و نا گسستنی آن با هنر پی خواهیم برد: معماری با معنای آفریدن (وطبعا هنر) ، ساختن و پروردن خویشاونداست.

مارتین هیدگر[1][1]با تکیه بر همین معنای کهن هلنی ِ" پوئزی " poesy، واژه هنر را از جنس آفریدن ، فراآوردن ، فرآوردن ، فروردن و پروردن دانسته و گفته است که معماری از سنخ هنرهایی است که استعداد پروردن (نیروی آفرینشگری) انسان در آن به اوج جامعیت خود می رسد[2][2]. براین اساس می توان گفت که معماری ، بیشتر از هر هنری با فرهنگ انسانی مرتبط بوده و خواهدبود.

درتمدن اسلامی ما نیز واژه " بیت "علاوه بر اینکه به معنای شعراست به معنای برجهای فلکی نیز می باشد؛این همه مبین این حقیقت است که معماری از جامع ترین استعدادهای انسان در حسن ترکیب بخشی است.

مصالح مادی، ضرورتهای مرتبط با حیات انسانی وتدبیرهای هنری فنی، سه مولفه مهمی است که در کیفیت ایجاد ، آرایش و تشکل انداموار معماری سهم تعیین کننده دارد ؛ و " فضا "، "حجم " و"ایستایی " از عناصر بنیادین آن به شمار می رود.

معماری ؛ اجتماعی‌ترین هنربشری است. به غیر از دوران گردآوری خوراک، حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظه‌ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. بشر، نیازمند فضایی است که او را در مقابل تأثیرات محیط محافظت نماید. این نیاز از ابتدای زندگی تا به امروز تغییر چندانی نداشته است. این فضای محافظ یا همان فضای معماری، مرکزی است که بر مبنای آن تمامی ارتباطات فضایی شکل می یابند و سنجیده می‌شوند. فضای معماری به بیانی ، مکان یا ظرفی است که در آن بخشی از فعالیتهای مربوط به زندگی بشر صورت می‌پذیرد. بنابراین فضای معماری با زندگی رابطه‌ای ناگسستنی دارد. انسان ازهمان دمی که از رحم مادر جدا می‌شود، در فضایی جدید قرار می‌ گیرد که همان فضای معماری است. انسان در فضای معماری زندگی می‌کند، به فضا فکر می‌کند و فضا را خلق می‌نماید. معماری هنر به نظم درآوردن فضاست وانسان تازمانی که افعال خود را منظم نکند و به زندگی خود نوعی سازمان نبخشد نمی‌تواند فضا را به نظم درآورد.

رابطه انسان با فضای معماری رابطه‌ای روزمره است که بخش مهمی از زندگی او را در بر می‌گیرد. این رابطه پیچیده‌تر از رابطه انسان با فضای هنری نقاشی و مجسمه سازی‌ است، زیرا وی این فضا را از درون نیز تجربه می‌کند. از این رو بعد از قرن‎ها، هنوز مسأله اصلی معماری، فضا ، زندگی و شیوه ارتباط بین این دو است. فضای معماری که اصلی‌ترین وجه معماری است، از طریق اصلی‌ترین جنبه زندگی یعنی " خلاقیت " ایجاد می شود. با اینکه فضای معماری به فضای زندگی انسانها مربوط است، ولی این ارتباط از قالب خاصی نتیجه نمی‌شود. فضای زندگی به صورت الگویی از پیش تعیین شده، در جهان ایده‌آل‎ها وجود ندارد، بلکه باید ایجاد شود و معمار مسؤول ایجاد آن است.

روح انسان تجربه هبوط و استقرار و سکونت را بیش از هر هنر دیگری در معماری احساس کرده است. این معماری است که در طول تاریخ همچون نمادی مادرانه انسان را در بر گرفته است و بنابراین با معنوی ترین عر صه های وجود بشر پیوند و قرابتی تمام عیار داشته است. همین جنبه های معنوی وشهودی معماری است که آن را با مدنیت انسان مرتبط و همداستان کرده است.

به نظر می رسد معماری در تعین بخشیدن جامع به روحیات مردم یک عصرو بیان نسبت انسان با عالم درون و بیرونش (هرچند نمادین و انتزاعی) تواناتر از هنرهای دیگر بوده و همچون آینه ای علاوه بر تجلی دادن نیازهای معنوی و مادی انسانها ، کیفیت و کمیت زیست آنها را با زبانی خاص نمایانده است.

شایدبارزترین جلوه معمارانه بشر، خانه وخانه سازی باشد: انسان پس از این که از غارها بیرون آمد و به زراعتگری پرداخت و از شکارچی سرگردان به کشاورزِمستقر تبدیل شد، به ایجاد خانه اندیشید. خانه برای آدمیان درطول عصرها و نسل‌های متمادی، همیشه دربردارنده‌ مفاهیمی بس والا و برین بوده است.

امامهمترازخانه متعارف ومعمول برای انسان، " خانه اعتقادات جمعی" وی بوده است که درقالب معابد ومساجد درطول تاریخ هنرخودنمایی می کند: همان خانه ای که بافطرت انسان تکلم می کند وخاطرات ازلی اش رابه اومتذکرمی شود. برای همین است که معماری درادیان همیشه جایگاه



خرید فایل



لینک منبع :نگاهی به معماری جهان اسلام

نگاهی به معماری جهان اسلام - رز بلاگ - متفاوت ترین سرویس سایت ساز projebartar.rozblog.com/post/72/نگاهی-به-معماری-جهان-اسلام.html‎Cached28 ا کتبر 2016 ... فرمت فایل: doc حجم فایل: 118 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 30. نگاهی به معماری جهان اسلام در 30 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc ... نگاهی به معماری اسلامی در جهان www.ical.ir/index.php?...k2...نگاهی-به-معماری-اسلامی...جهان...‎Cached7 نوامبر 2012 ... کتاب نگاهی بر معماری اسلامی در جهان؛ همانگونه که از نام بر می آید شامل معماری گستره ای از جهان می شود که ما با عنوان جهان اسلام می شناسیم. معماری این... دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام mag-iran.com/دانلود-مقاله-نگاهی-به-معماری-جهان-اسلا.htm‎Cachedبراین اساس می توان گفت که معماری ، بیشتر از هر هنری با فرهنگ انسانی مرتبط بوده و خواهدبود. درتمدن اسلامی ما نیز واژه ” بیت “علاوه بر اینکه به معنای شعراست به ... دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام - دانلود مطالب علمی docs.blogsky.com/1395/04/30/post-3147/‎Cached20 جولای 2016 ... دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام. واژه " بنا نهادن" به معنای بن بخشیدن ، پی نهادن و آفرینش دوباره بر اساس طرح واندیشه از قبل تعیین شده است. پاورپوینت-نگاهی-به-معماری-جهان-اسلام - دانلود پروژه و تحقیق - فایل ناب proje20.filenab.com/tag-پاورپوینت-نگاهی-به-معماری-جهان-اسلام.aspx‎Cachedبلوک کد اختصاصی. محصولاتی که دارای عبارت 'پاورپوینت-نگاهی-به-معماری-جهان- اسلام' هستند. نگاهی به معماری جهان اسلام · نگاهی به معماری جهان اسلام. قیمت: 4,700 تومان. دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام | cell full cellfull.ir/?p=228853‎Cached22 ا کتبر 2016 ... دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام. واژه ” بنا نهادن” به معنای بن بخشیدن ، پی نهادن و آفرینش دوباره بر اساس طرح واندیشه از قبل تعیین شده است. دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام - دانلود مقاله پروژه فایل رایگان downloadproje.ir/pnu/.../دانلود-مقاله-نگاهی-به-معماری-جهان-اسلا-3/‎Cached30 ا کتبر 2016 ... مشخصات این فایل عنوان: نگاهی به معماری جهان اسلام فرمت فایل: word( قابل ویرایش) تعداد صفحات : ۲۷ این مقاله در مورد نگاهی به معماری جهان اسلام می ... دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام - پژوهش 3 pazhohesh3.ir/دانلود-مقاله-نگاهی-به-معماری-جهان-اسلا/‎Cached30 ا کتبر 2016 ...   مشخصات این فایل عنوان: نگاهی به معماری جهان اسلام فرمت فایل: word( قابل ویرایش) تعداد صفحات : ۲۷ این مقاله در مورد نگاهی به معماری جهان ... دانلود مقاله نگاهی به معماری جهان اسلام | فروشگاه فروش فایل faridfile.ir/?p=314823‎Cached7 نوامبر 2016 ... مشخصات این فایل عنوان: نگاهی به معماری جهان اسلام فرمت فایل: word( قابل ویرایش) تعداد صفحات : 27. این مقاله در مورد نگاهی به معماری جهان اسلام می ... نیم نگاهی به نقوش هندسی در معماری اسلامی ایران | جستجو در وبلاگها ... weblog24.gdn/.../نیم-نگاهی-به-نقوش-هندسی-در-معماری-اسلامی-ایران.html‎Cachedنتایج جستجوی عبارت ' نیم نگاهی به نقوش هندسی در معماری اسلامی ایران ' از بین کلیه اطلاعات و وبلاگهای ثبت شده در سایت در زیر نمایش داده شده است و شما میتوانید با ...