دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

مقاله درمورد آزمون های روانی

مقاله درمورد آزمون های روانی


«آزمونهـای روانـی»

مقدمـه :

یکی از هدفهای عمدة هر علم ، اندازه گیری پدیده های مورد نظر و دادن جنبة کمی به آنهاست. وقتی پدیده ای را با اعداد و ارقام نشان می دهیم براحتی می توانیم آن را طبقه بندی و قوانین دربارة آنها وضع کنیم.

هر علم روان شناسی، مجموعه شیوه هایی که به ما کمک می کند تا ویژگیهای روانی اسنان را از حالت کیفی به حالت کمی درآوریم.

اصطلاحاً «روش روان سنجی» نامیده می شود. روان سنجی، در معنای وسیع کلمه، یعنی استفاده از روش آزمایش. اما در معنای محدود کلمه یعنی بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری توانائیهای ذهنی.

تعریف آزمون روانی :

اگر استعداد را امکان انجام دادن یک عمل یا آشکار ساختن یک رفتار در نظر بگیریم. آزمون روانی به فن یا شیوه ای که به طور علمی تهیه می شود و امکان ارزشیابی عین استعدادهای فردی را فراهم می آورد تعریف می کنیم.

استعمال روزافزون آزمون ها و ظهور انواع مختلف آزمایشهای روانی باعث شده تا تعریف آزمونها از دقت و صراحت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شوند.

تعاریف مختلف آزمون عبارتند از:

پروفسور آندره زی (1970ـ پاریس) آزمون روانی را چنین تعریف می کند: وسیله تمایز بین افراد براساس یک درجه بندی.

تعریف آناستازی (1970ـ لندن) از آزمون: اندازة استاندارد و عینی از چگونگی یک رفتار.

تعریف پیرپیشو (روان شناس معاصر فرانسوی) از آزمون: یک موقعیت استاندارد شده که به عنوان انگیزه برای یک رفتاربه کار می رود. این رفتار، کمی یا کیفی، با میانگین افراد دیگری که در همان موقعیت قرار گرفته اند مقایسه می شود. این مقایسه اجازه می دهد تا رفتار فرد به صورت کمی نمره گذاری شود یا از نظر تیپ شناسی طبق بندی گردد. به عبارت دیگر، رفتار فرد به صورت عددی یا توصیفی ارزشیابی شود.

تعریف پیرپیشو از آزمون، چهار مورد را ایجاب می کند:

الف) موقعیت تجربی (محیط اجرای آزمون، مواد آزمون، نگرش آزماینده و …) باید به طور کامل تعریف شود و همة موارد بطور یکسان تکرار گردد.

ب) ثبت رفتاری که آزمودنی در مقابل آزمون نشان می دهد باید صریح و عینی باشد. بر حسب موارد آزمون، بسیار متنوع خواهد بود.

ج) رفتار ثبت شده باید، نسبت به رفتار گروهی از آزمودنیها مقایسه و ارزشیابی اماری قرار گیرد. این مقایسه الزامی است و آزمایش که مقایسه آماری نداشته باشد آزمون روانی به حساب نمی آید.

د) طبق بندی آزمودنی نسبت به گروه مرجع هدف نهایی یک آزمون می باشد.

تعریف انجمن بین المللی پیسکوتکنیک1 از آزمون که نسبت به تعاریف فوق کاملتر است. عبارت است از: یک آزمایش معین که انجام فعالیتی را ایجاب می کند، برای همة آزمودنیها یکسان است.

شیوة مشخص برای برآورد موفقیت یا شکست یا درجه بندی عددی موفقیت دارد. فعالیت

آزمودن ممکن است شامل معلومات اکتسابی (ازمونهای معلومات)، کنشهای حس ـ حرکتی یا

روانی (آزمونهای روان شناختی) باشد.

انواع آزمونهای روانی :

شروع واقعی آزمونهای روانی از سال 1896، با مقاله ای که توسط آلفرد بینه و ویلیام هانری در مجلة روان شناس منتشر کردند آغاز شد و در آن مقاله اکثر آزمونهای موجود را که به نظر آنها فقط اعمال بسیار ساده و پائین ذهن را اندازه می گرفتند مورد انتقاد قرار دادند. آنها ، برای اندازه گیری استعدادهای واقعی ذهن، آزمونهایی را پیشنهاد کردند که به رفتار زندگی واقعی نزدیکتر بود. آزمون یک روش نظامه ای برای سنجش نمونه ای از رفتار و یک وسیلة اندازه گیری در روان شناس و تعلیم و تربیت است. اندازه گیریهای روانی و تربیتی، علاوه بر آزمون که معروفترین وسیلة اندازه گیری است، با روشهای دیگری مثل مشاهده و مصاحبه و پرسشنامه و فهرست خصوصیات و مطالعات بالینی و … نیز انجام می گیرد. با توجه به تعداد بسیار زیاد آزمونها و کثرت و پیچیدگی جنبه های مختلف رفتار آدمی، طبقه بندی انواع آزمونهای روانی و تربیتی بسیار مشکل است و نمی توان رضایت همگان را جلب کرد. طبقه بندی هایی که از آزمونها به عمل می آید، دیدگاههای مختلفی را منعکس می کند. البته هر نوع طبقه بندی ای که به عمل آید مطلق نخواهد بود بلکه تا اندازه ای نظر شخصی مؤلف را منعکس خواهد کرد. طبقه بندی آزمونها به خاطر تسهیل در کار انجام می گیرد.

می توان آزمونها را از دیدگاههای مختلف طبقه بندی کرد:

1ـ طبقه بندی از نظر عملکرد .

2ـ طبقه بندی از نظر ماهیت محتوا .

3ـ طبقه بندی از نظر شیوة کاربرد .

4ـ طبقه بندی از نظر هدف عملی .

5ـ طبقه بندی از نظر فن تهیه .

که ما در مورد هی یک توضیحی مختصر می دهیم.

1ـ طبقه بندی از نظر عملکرد :

این نوع از طبقه بندی جنبة بنیادی دارد و تقریباً در همة کتابهای پیسکوتکنیک مورد قبول واقع شده است. مثلاً می گویند که فلان آزمون، هوش، استعداد، شخصیت، رغبت و … فرد را اندازه می گیرد. با توجه به نظر فوق آزمونها، می توان دو گروه آزمون تشخیص داد که تا اندازه ای مستقل از یکدیگرند:



1- پیسکوتکنیک، شاخه ای از روان شناسی است که کاربرد اطلاعات حاصله از روان شناسی فیزیولوژی و روان شناسی تجربی در حل مسائل انسانی را مورد مطالعه قرار می دهد، اما امروزه فقط کاربرد آزمونهها در انتخاب مشاغل را شامل می شود.



خرید فایل



لینک منبع :مقاله درمورد آزمون های روانی

دانلود مقاله آزمونهـای روانـی mag-iran.com/دانلود-مقاله-آزمونهـای-روانـی.htm‎Cached Similarاما در معنای محدود کلمه یعنی بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری .... در مورد آزمونهای شخصیت، معمولاً آزمونهای عینی در مقابل آزمونهای فرافکن سخن به میان می آورند. مقاله آزمون های روانی - ام داک mdoc.ir/1393/09/02/مقاله-آزمون-های-روانی/‎Cached Similar23 نوامبر 2014 ... شروع واقعی آزمونهای روانی از سال ۱۸۹۶، با مقاله ای که توسط آلفرد بینه و ... در مورد آزمونهای شخصیت، معمولاً آزمونهای عینی در مقابل آزمونهای فرافکن ... مقاله درمورد آزمون های روانی tazetarinha.rozblog.com/post/.../-مقاله-درمورد-آزمون-های-روانی-.html‎Cached10 ا کتبر 2016 ... مقاله درمورد آزمون های روانی دسته: روان شناسی بازدید: 5 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 32 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 43 آزمون های روانی و کاربرد و ... مقاله درمورد آزمون های روانی - فایل ناب be3t.filenab.com/product-66528-azmon-haye-ravani.aspx‎Cachedمقاله درمورد آزمون های روانی. «آزمونهـای روانـی». مقدمـه : یکی از هدفهای عمدة هر علم ، اندازه گیری پدیده های مورد نظر و دادن جنبة کمی به آنهاست. وقتی پدیده ای را با اعداد و ارقام ... دانلود مقاله آزمون های روانی | جزوه www.jozve.org/دانلود-مقاله-آزمون-های-روانی‎Cached19 فوریه 2016 ... چکیده. یکی از هدفهای عمده هر علم ، اندازه گیری پدیده های مورد نظر و دادن جنبه کمی به آنهاست. وقتی پدیده ای را با اعداد و ارقام نشان می دهیم براحتی می ... مقالات روانشناسی - آزمونهای روانی ravanshenasi234.blogfa.com/post-56.aspx‎Cachedمقالات روانشناسی - آزمونهای روانی - مقالات روانشناسی و مقالات مرتبط با زندان. ... را در مورد افراد به‌عمل آورد؛ مثلا آزمون‌های راهنمایی شغلی، آزمون‌های راهنمایی تحصیلی که در ... دانلود مقالات فارسی | دانلود مقاله آزمونهای روانی - دانلود پروژه|مرجع مقاله irdoc.net/2327/دانلود-مقاله-آزمونهای-روانی‎Cached Similar3 جولای 2012 ... تعریف آزمونهای روانی : اگر استعداد را امکان انجام دادن یک عمل یا آشکار ساختن یک رفتار در نظر بگیریم. آزمون روانی به فن یا شیوه ای که به طور. تاریخچه آزمون‌های روان سنجی - مشاوره خانواده grohamrah.com/article/تاریخچه-آزمون‌های-روان-سنجی‎Cached Similar30 آگوست 2015 ... بسیاری از افراد اطلاعات کمی در مورد آزمون های روانشناختی دارند در این مقاله چکیده ای از تاریخچه آزمون های روانی بیان شده است تا برای شما خواننده گرامی ... مقاله آزمونهای روانشناسی - آموزش مجازی elearnpars.org/article-psychological-tests.html‎Cached Similarمقاله ای که مطالعه کردید در مورد دوره آموزشی آزمونهای روانشناسی بود که توسط ... اما در معنای محدود کلمه یعنی بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری توانائیهای ذهنی. تاریخچه آزمون های روانی - روان شناسی جنسی www.psychologist.blogfa.com/cat-37.aspx‎Cached Similar20 آگوست 2009 ... کتل اصطلاح ازمون روانی را طی مقاله ای تحت عنوان ((آزمون های روانی و اندازه گیری)) در مورد سری آزمایش هایی که درباره دانشجویان خود اجرا کرده بود به کار ...