دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

ترانزیستور

ترانزیستور

ترانزیستور را معمولاً به عنوان یکی از قطعات الکترونیک می‌‌شناسند. ترانزیستور یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم (سیلیکان) ساخته می‌شود.

تاریخچه :

سه نفر از دانشمندان لابراتوارهای بل در صدد کشف چیزی بودند که به جای لامپ رادیو به کار برند ولی کوچکتر و محکمتر باشد برق کمتری مصرف کند و دوام بیشتری داشته باشد و برر اثر کار زیاد نسوزد که ناگهان ترانزیستور را کشف کردند که تمام این خصوصیات را به علاوه مزایای بیشتری دارا است.

در 30 ژوئن 1948 دکتر جان باردین و والد براتاین دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت بل، واقع در نیویورک خبر اختراع خود را به عموم جهان رساندند. این اختراع ترانزیستور نام گرفت.

یک ترانزیستور که بزرگتر از یک عدس نیست تقریباْ قادر است هر کاری را که لامپ‌های خلاء انجام می‌دادند، انجام دهد. به علاوه کارهایی را هم که این لامپها قادر به انجام آن نبودند انجام می‌دهد. به مرور زمان ترانزیستور جای لامپهای خلاء را گرفت. درست مثل اتومبیل که جای گاریهای قدیمی و اسبی را گرفت.

اگر چه ترانزیستور می تواند کارهای لامپ خلاء را انجام دهد، اما اصلاْ شباهتی به آن ندارد. نه کاتدی دارد و نه شبکه و صفحه ای حتی شکل ظاهری آن هم با لامپ خلاء کاملاْ متفاوت است. ترانزیستور یک وسیله یک سو کننده و نوسان ساز بسیار عالی است و رل مهمی در تمامی صنایع جدید به عهده دارد. ترانزیستور بدون آنکه نیازی به گرم شدن داشته باشد به محض برقراری اتصال و ولتاژ شروع به کار می کند. جریان مصرفی آن، یک هزارم جریان مصرفی لامپ معمولی است. به همین دلیل بسیار ارزانتر و استفاده از آْن ساده‌تر است.

ترانزیستور و مدار کوچک یکپارچه این امکان را به وجود آورد که رادیوهای کوچک جیبی و تلویزیونهای کوچکتر با تصویر بزرگتر ساخته شود. یک صنعت کاملا جدید پا به عرصه وجود گاشت. امروز از برکت دستگاه تنظیم قلب که با ترانزیستور کار می کند قلب بسیاری از بیماران به حال عادی می طپد. نابینایان با کمک دستگاههای ترانزیستوری می توانند موانع را ببینند نوار قلبی بیمار بستری را به وسیله تلفن به کارشناس قبل در هر نقطه دنیا که باشد می فرستند. هواپیماهای جت با سیستم هدایت سبک وزنی مجهز هستند و بالاخره همین مدار بسته یکپارچه است که امکانات سفر بشر به ماه را فراهم نمود.

word: نوع فایل

سایز:32.8 KB

تعداد صفحه:26



خرید فایل



لینک منبع :ترانزیستور

Transistor - Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor‎Cached SimilarA transistor is a semiconductor device used to amplify or switch electronic signals and electrical power. It is composed of semiconductor material usually with at ... ‎Semiconductor device - ‎Transistor (disambiguation) - ‎Amplifier - ‎William Shockleyترانزیستور - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ترانزیستور‎Cached Similarترانزیستور یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی و یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم و ژرمانیم ساخته می‌شود. یک ترانزیستور در ... ‎۱ ساختمان ترانزیستور - ‎۲ اهمیت - ‎۳ مزایای ترانزیستورها بر ... - ‎۴ تاریخچهImages for ترانزیستور ترانزیستور چیست و کاربرد و انواع آن - الکترونیک dmf313.ir/ترانزیستور-چیست-و-کاربرد-و-انواع-آن/‎Cached Similar1 ژوئن 2014 ... ترانزیستور چیست و کاربرد و انواع آن - ترتیب پایه های ترانزیستور - انواع ترانزیستور - تشخیص پایه های ترانزیستور با استفاده از مولتی متر ... ترانزیستور چیست + کاربردها + آموزش BJT - آموزش‌ میکروکنترلر microlearn.ir/4034/transistor-bjt.html‎Cached27 ژوئن 2016 ... سلامT امروز میریم سراغ ترانزیستور ها که مهم ترین عنصر تو علم الکترونیک هستن. ما سعی می کنیم تو قسمت ترانزیستور دو تا پست قرار بدیم که ... ترانزیستور - دانشجویان مهندسی برق الکترونیک www.iseee.ir/electronics_tutorial_transistor.html‎Cached Similarترانزیستور یکی از پرکاربردترین قطعات در صنعت الکترونیک است که با اختراع آن در سال 1947 میلادی تحولی عظیم در صنعت الکترونیک به وقوع پیوست . ترانزیستور چیست؟چگونه کار می کند؟چه کاربردی دارد؟ www.electronic77.loxblog.com/post/22‎Cachedترانزیستور چیست؟ترانزیستور در سال 1947 در آزمایشگاه های بل هنگام تحقیق برای تقویت کننده های بهتر و یافتن جایگزینی بهتر برای رله های مکانیکی اختراع ... اطلاعات مفید درباره ترانزیستور www.nourelectronics.com/tranzistor-info.htm‎Cached Similarدر اولیــن ماههــای سـال 1948 نخسـتین نمـونـه از یـک ترانزیـسـتـور (Transistor) که بدنه فلزی داشت در مجموعه آزمایشگاه های Bell ساخته شد. این ترانزیستور که قرار بود ... ترانزیستور چگونه کار می کند؟ - فروشگاه رباتیک و الکترونیک www.roboeq.ir/.../ترانزیستور%20چگونه%20کار%20می%20کند؟/‎Cached Similarبوسیله یک ترانزیستور می توانید جریان را تقویت کنید و برای قطع و وصل کردن یک رله استفاده کنید. طرز کار ترانزیستور - آپارات www.aparat.com/v/baTpA/طرز_کار_ترانزیستور‎Cached Similar25 فوریه 2015 ... محمّد حسن در این ویدیوی کوتاه اساس کار ترانزیستور نشان داده می شود. ترانزیستور قطعه ای الکترونیکی است که کاربرد فراوانی از جمله تقویت ...