دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

اختراع ترانزیستور

اختراع ترانزیستور

ترانزیستور

علم الکترونیک با اختراع ترانزیستور وارد فاز جدیدی از تحقیق و اختراع شد .هر روز اخباری را مبنی بر اختراعات جدید در زمینه الکترونیک می شنویم که مطمئنا در کالبد شکافی این اختراعات به نقش پر اهمیت ترانزیستور پی خواهیم برد .

ترانزیستور یک قطعه سه پایه است که ساختار فیزیکی آن بر اساس عملکرد نیمه هادی ها می باشد.ترانزیستور را از دو نوع نیمه هادی با نام سلسیوم و ژرمانیوم می سازند.عموما در یک تقسیم بندی ترانزیستور ها را به دو دسته ترانزیستور های BJT و FET تقسیم می کنند . ترانزیستور های BJT با نام ترانزیستور های پیوند دو قطبی و ترانزیستور های FET با نام ترانزیستور های اثر میدان شناخته شده¬اند.FETها دارای سرعت سوئیچینگ کمتر از BJT هستند .

معمولا ترانزیستور را با دو دیود مدل سازی می کنند از این مدل برای تشخیص سالم بودن ترانزیستور استفاده می کنند.عملکرد ترانزیستور هابه عنوان یک طبقه در مدار بستگی به نظر طراح دارد اما در صورتی که ترانزیستور را یک جعبه سیاه در نظر بگیریم که دارای دو ورودی و دو خروجی است با توجه به اینکه ترانزیستور دارای سه پایه است باید یکی از پایه ها را به عنوان پایه مشترک بین ورودی و خروجی در نظر بگیریم. این پایه مشترک اساس آرایش های مختلف ترانزیستور است .یکی از پایه های ترانزیستور با نام Base و پایه دیگر با نام امیتر (تزریق کننده) و پایه آخر با نام کالکتور (جمع کننده ) شناخته شده است . بسته به اینکه کدامیک از پایه های مذکور به عنوان پایه مشترک در نظر گرفته شود آرایش های بیس مشترکCommon Base – کالکتور مشترکCommon Collector- امیتر مشترک Common Emitter – ممکن خواهد بود.

هر کدام از این آرایش ها دارای یک خصوصیت خواهند بود که متفاوت با دیگر آرایش ها است مثلا امیتر مشترک دارای بهره توان بسیار زیاد است و یا بهره ولتاژ بیس مشترک زیاد است و...

ترانزیستور در هر مداری می تواند متفاوت از قبل ظاهر شود- منبع ولتاژ یا منبع جریان و یا تقویت کننده ولتاژ و ....- این تفاوت را المانهای همراه ترانزیستور که اکثرا مقاومت و خازن(دیود و...) هستند تعیین می کنند نحوه قرار گیری این المانها به همراه ترانزیستور و منبع تغذیه را بایاس ترانزیستور گویند.در مدار های بایاس برای ترانزیستور یک ولتاژ مثبت به همراه زمین یا یک ولتاژ مثبت به همراه ولتاژ منفی را برای ترانزیستور بسته به کاربرد در نظر می گیرند .

عملکرد ترانزیستور ها(BJT) در سه ناحیه تعریف می شود . 1-ناحیه قطع 2- ناحیه فعال 3- ناحیه اشباع

این سه ناحیه بر اساس بایاس پایه های ترانزیستور و ولتاژ آن ها تعریف می شود .

word: نوع فایل

سایز:45.6 KB

تعداد صفحه:23



خرید فایل



لینک منبع :اختراع ترانزیستور

ترانزیستور - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ترانزیستور‎Cached Similarاولین حق ثبت اختراع ترانزیستور اثر میدان در سال ۱۹۲۸ در آلمان توسط فیزیک دانی به نام ژولیوس ادگار لیلینفلد ثبت شد، اما او هیچ مقاله‌ای در باره قطعه‌اش چاپ نکرد و ... ‎۱ ساختمان ترانزیستور - ‎۲ اهمیت - ‎۳ مزایای ترانزیستورها بر ... - ‎۴ تاریخچهImages for اختراع ترانزیستور ۱۹۴۸ م. رادیو ترانزیستوری و اختراع ترانزیستور vista.ir/content/.../۱۹۴۸-م-رادیو-ترانزیستوری-و-اختراع-ترانزیستور/‎Cached Similarیکى از مهم‌ترین پدیده‌هاى الکترونیکى در اواخر نیمه قرن بیستم اختراع ترانزیستورها مى‌باشد. ترانزیستورها در سال ۱۹۴۸ به‌وسیله دو مهندس آمریکائى به‌نام‌هاى جان‌باردین ... اختراعی که جهان را دگرگون کرد - irPress.org irpress.org/index.php?title=اختراعی_که_جهان_را_دگرگون_کرد‎Cached Similar28 ا کتبر 2011 ... شرح عکس: مخترعان ترانزیستور، در یکی از آزمایشگاه‌های مؤسسهٔ بل، در ۱۹۴۸ از ... کامپیوتر فقط در سال ۱۹۵۸، یعنی پس از اختراع ترانزیستور و ... اختراع ترانزیستور - فایل ناب filenab.com/product-67356-bargh.aspx‎Cachedاین تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 23 صفحه تهیه شده استعلم الکترونیک با اختراع ترانزیستور وارد فاز جدیدی از تحقیق و اختراع شد هر روز اخباری را ... سالروز اختراع ترانزیستور - یک پزشک 1pezeshk.com/.../dec-23-1947-transistor-opens-door-to-digital-future.html‎Cached23 دسامبر 2014 ... سالروز اختراع ترانزیستور را در یک پزشک بخوانید. اختراع ترانزیستور توسط دانشمندان امریکایی (1948م) www.samenea.com/.../اختراع-ترانزیستور-توسط-دانشمندان-امریکایی-1948م.aspx‎Cachedاختراع ترانزیستور توسط دانشمندان امریکایی (1948م). در چهارم نوامبر 1948م، سه دانشمند امریکایى به نام های جان باردین، والتر هاوسربرتِن و ویلیام شاکْلی، خبر اختراع ... تولدت مبارک ترانزیستور - خبرآنلاین www.khabaronline.ir/detail/264095/ict/hardware‎Cached Similar16 دسامبر 2012 ... اولین حق ثبت اختراع ترانزیستور اثر میدان در سال 1928 در آلمان توسط فیزیک دانی به نامJulius Edgar Lilienfeld ثبت شد، اما او هیچ مقاله‌ای در باره ... اختراع ترانزیستور - آموزش اکسل و ویندوز abani.vcp.ir/264418-کامپیوتر.../809011-اختراع-ترانزیستور.html‎Cachedدانشمندان اروپایی به طور مستقل ترانزیستور را اختراع کردند. ... تام کیلبورن در دانشگاه منچستر نمونه اولیه رایانه مبتنی بر ترانزیستور را به نمایش گذاشتند. ترانزیستور - تاریخچه ترانزیستور transistor.blogfa.com/post/2‎Cached Similarتاریخچه ترانزیستور. اولین سه حق ثبت اختراع ترانزیستور اثرمیدان در سال ۱۹۲۸ در آلمان توسط فیزیک دانی به نامJulius Edgar Lilienfeld ثبت شد، اما او هیچ مقاله‌ای در ...