دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

ترانزیستور

ترانزیستور

12.‌‌1 مقدمه

در فصل گذشته با ساختمان اتمی کریستال‌های نیمه هادی و اتصال PN آشنا شدیم. در این فصل به مطالعه یکی دیگر از قطعات مهم اکترونیکی یعنی ترانزیستور می‌پردازیم. در ترانزیستور پیوندی هم الکترون‌ها و هم حفره‌ها در ایجاد جریان دخالت دارند. بدین لحاظ این نوع ترانزیستور را پیوندی دو قطبی BJT (Bipolar Junction Transistor) می‌نامند. در بخش اول این فصل به بررسی ساختمان ترانزیستور می‌پردازیم و بخش‌های بعدی را به عملکرد ترانزیستور در مدارات تقویت کننده اختصاص خواهیم داد.

12.‌‌‌2 ساختمان ترانزیستور

یک ترانزیستور پیوندی از سه کریستال نیمه هادی نوع N و P که در کنار هم قرار می‌گیرند، تشکیل شده است. با توجه به نحوه قرار گرفتن نیمه‌هادی‌ها در کنار هم ترانزیستور به دو صورت NPN و PNP خواهند بود. در شکب 12.‌‌1 ترانزیستورهای PNP و NPN بطور شماتیک نشان داده شده است. در مدارات الکترونیکی ترانزیستورهای NPN و PNP را با علامت اختصاری شکل 12.‌‌2 نمایش می‌دهد. پایه‌های خروجی ترانزیستور به ترتیب امیتر (منتشر کننده)، بیس (پایه) و کلکتور (جمع کننده) نام دارد. امیتر (Emiter) را با حرف E، بیس (Base) را با حرف B و کلکتور (Collector) را با حرف C نشان می‌دهند.

شکل 12.‌1 نمایش شماتیک ساختمان ترانزیستور

12.‌3 تغذیه (بایاسینگ) ترانزیستور

برای اینکه بتوان از ترانزیستور به عنوان تقویت کننده استفاده نمود، ابتدا باید ترانزیستور را از نظر ولتاژ dc تغذیه نمود. عمل تغذیه ولتاژ پایه‌های ترانزیستور را بایاسینگ می‌نامند. برای درک این مطالب ترانزیستور بایاس شده شکل 12.‌3 را مورد مطالعه قرار می‌دهیم. این نحوه بایاتس ترانزیستور را اصطلاحاً بایاس در ناحیه فعال می‌نامند. در اکثر تقویت کننده‌های خطی ترانزیستور در ناحیه فعال بایاس می‌شود. در ناحیه فعال اتصال بیس ـ‌ امیتر به صورت مستقیم و اتصال کلکتور ـ بیس به صورت معکوس بایاس می‌گردد. برای اینکه بتوانیم از ترانزیستور به عنوان تقویت کننده سیگنال‌های الکتریکی و یا .... استفاده کنیم، باید ترانزیستور را با ولتاژ dc تغذیه نمود. در هرحالت، ولتاژهایی که به قسمت‌های مختلف ترانزیستور باید اعمال شود، فرق می‌کند. ولتاژی که بین پایه‌های بیس و امیتر قرار می‌گیرد، با VBE نشان می‌دهند و مقدار آن برابر 7/0 ولت می‌باشد. ولتاژی که در قسمت کلکتور ـ‌ بیس قرار می‌گیرد با VCB، ولتاژی که بین کلکتور ـ امیتر وصل می‌شود با VCE نشان می‌دهیم. شکل 12.‌4 ولتاژهای قسمت‌های مختلف ترانزیستور را نشان می‌دهد.

word: نوع فایل

سایز:2.57 MB

تعداد صفحه:14



خرید فایل



لینک منبع :ترانزیستور

Transistor - Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor‎Cached SimilarA transistor is a semiconductor device used to amplify or switch electronic signals and electrical power. It is composed of semiconductor material usually with at ... ‎Semiconductor device - ‎Transistor (disambiguation) - ‎Amplifier - ‎William Shockleyترانزیستور - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ترانزیستور‎Cached Similarترانزیستور یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی و یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم و ژرمانیم ساخته می‌شود. یک ترانزیستور در ... ‎۱ ساختمان ترانزیستور - ‎۲ اهمیت - ‎۳ مزایای ترانزیستورها بر ... - ‎۴ تاریخچهImages for ترانزیستور ترانزیستور چیست و کاربرد و انواع آن - الکترونیک dmf313.ir/ترانزیستور-چیست-و-کاربرد-و-انواع-آن/‎Cached Similar1 ژوئن 2014 ... ترانزیستور چیست و کاربرد و انواع آن - ترتیب پایه های ترانزیستور - انواع ترانزیستور - تشخیص پایه های ترانزیستور با استفاده از مولتی متر ... ترانزیستور چیست + کاربردها + آموزش BJT - آموزش‌ میکروکنترلر microlearn.ir/4034/transistor-bjt.html‎Cached27 ژوئن 2016 ... سلامT امروز میریم سراغ ترانزیستور ها که مهم ترین عنصر تو علم الکترونیک هستن. ما سعی می کنیم تو قسمت ترانزیستور دو تا پست قرار بدیم که ... ترانزیستور - دانشجویان مهندسی برق الکترونیک www.iseee.ir/electronics_tutorial_transistor.html‎Cached Similarترانزیستور یکی از پرکاربردترین قطعات در صنعت الکترونیک است که با اختراع آن در سال 1947 میلادی تحولی عظیم در صنعت الکترونیک به وقوع پیوست . ترانزیستور چیست؟چگونه کار می کند؟چه کاربردی دارد؟ www.electronic77.loxblog.com/post/22‎Cachedترانزیستور چیست؟ترانزیستور در سال 1947 در آزمایشگاه های بل هنگام تحقیق برای تقویت کننده های بهتر و یافتن جایگزینی بهتر برای رله های مکانیکی اختراع ... اطلاعات مفید درباره ترانزیستور www.nourelectronics.com/tranzistor-info.htm‎Cached Similarدر اولیــن ماههــای سـال 1948 نخسـتین نمـونـه از یـک ترانزیـسـتـور (Transistor) که بدنه فلزی داشت در مجموعه آزمایشگاه های Bell ساخته شد. این ترانزیستور که قرار بود ... ترانزیستور چگونه کار می کند؟ - فروشگاه رباتیک و الکترونیک www.roboeq.ir/.../ترانزیستور%20چگونه%20کار%20می%20کند؟/‎Cached Similarبوسیله یک ترانزیستور می توانید جریان را تقویت کنید و برای قطع و وصل کردن یک رله استفاده کنید. طرز کار ترانزیستور - آپارات www.aparat.com/v/baTpA/طرز_کار_ترانزیستور‎Cached Similar25 فوریه 2015 ... محمّد حسن در این ویدیوی کوتاه اساس کار ترانزیستور نشان داده می شود. ترانزیستور قطعه ای الکترونیکی است که کاربرد فراوانی از جمله تقویت ...