دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

خازن و انواع آن

خازن و انواع آن

مقدمه

خازن وسیله‌ای الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی اثر خازنی ایجاد می‌کند. اثر خازنی خاصیتی است که سب می‌شود مقداری انرژی الکتریکی در یک میدان الکترواستاتیک ذخیره شود و بعد از مدتی آزاد گردد. به تعبیر دیگر ، خازنها المانهایی هستند که می‌توانند مقداری الکتریسیته را به صورت یک میدان الکترواستاتیک در خود ذخیره کنند. همانگونه که یک مخزن آب برای ذخیره کردن مقداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. خازنها به اشکال گوناگون ساخته می‌شوند و متداولترین آنها خازنهای مسطح هستند.

این نوع خازنها از دو صفحه هادی که بین آنها عایق یا دی الکتریک قرار دارد. صفحات هادی نسبتا بزرگ هستند و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به هم قرار می‌گیرند. دی الکتریک انواع مختلفی دارد و با ضریب مخصوصی که نسبت به هوا سنجیده می‌شود، معرفی می‌گردد. این ضریب را ضریب دی الکتریک می‌نامند. خازنها به دو دسته کلی ثابت و متغیر تقسیم بندی می‌شوند. خازنها انواع مختلفی دارند و از لحاظ شکل و اندازه با یک دیگر متفاوت‌اند. بعضی از خازنها از روغن پر شده و بسیار حجیم‌اند. برخی دیگر بسیار کوچک و به اندازه یک دانه عدس می‌باشند. خازنها بر حسب ثابت یا متغیر بودن ظرفیت به دو گروه تقسیم می‌شوند: خازنهای ثابت و خازنهای متغیر.

خازنهای ثابت

این خازنها دارای ظرفیت معینی هستند که در وضعیت معمولی تغییر پیدا نمی‌کنند. خازنهای ثابت را بر اساس نوع ماده دی الکتریک به کار رفته در آنها تقسیم بندی و نام گذاری می‌کنند و از آنها در مصارف مختلف استفاده می‌شود. از جمله این خازنها می‌توان انواع سرامیکی ، میکا ، ورقه‌ای ( کاغذی و پلاستیکی ) ،الکترولیتی ، روغنی ، گازی و نوع خاص فیلم (Film) را نام برد. اگر ماده دی الکتریک طی یک فعالیت شیمیایی تشکیل شده باشد آن را خازن الکترولیتی و در غیر این صورت آن را خازن خشک گویند. خازنهای روغنی و گازی در صنعت برق بیشتر در مدارهای الکتریکی برای راه اندازی و یا اصلاح ضریب قدرت به کار می‌روند. بقیه خازنهای ثابت دارای ویژگیهای خاصی هستند.

word: نوع فایل

سایز:179 KB

تعداد صفحه:17



خرید فایل



لینک منبع :خازن و انواع آن

خازن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/خازن‎Cached Similarانواع خازن[ویرایش]. خازنها بر حسب ثابت یا متغیر بودن ظرفیت به دو گروه کلی ثابت و متغیر تقسیم‌بندی می‌شوند. خازنها انواع مختلفی ... ‎خازن استوانه‌ای - ‎خازن متغیر - ‎خازن‌هاخازن چیست و کاربرد و انواع آن کدامند - الکترونیک dmf313.ir/خازن-چیست-و-کاربرد-و-انواع-آن-کدامند/‎Cached Similar1 ژوئن 2014 ... خازن چیست و کاربرد و انواع آن کدامند : در این مطلب انشاالله میخوام در مورد خازن و انواع خازن توضیح بدم ؛ البته این مطلب از چند تا دونه سایت که ... خازن و انواع خازن - تکنولوژی کنترل الکترونیکی برق elepak.persianblog.ir/post/43/‎Cached Similar2 مارس 2010 ... این ساده ترین نوع خازن است که شما ساخته اید گرچه ما توانستیم با قرار دادن دوصفحه فلزی روی هم عملا یکی از انواع خازن ها را بسازیم اماخازنها را نمی ... : انواع خازن - دانشنامه رشد danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=انواع+خازن‎Cached Similarمقدمه. خازن وسیله‌ای الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی اثر خازنی ایجاد می‌کند. اثر خازنی خاصیتی است که سب می‌شود مقداری انرژی الکتریکی در یک میدان ... آشنایی با خازن - الکترونیک و رباتیک www.tbank.blogsky.com/1392/03/23/post-14/آشنایی-با-خازن‎Cached Similarآشنایی با خازن - الکترونیک و رباتیک - آمورش برق و رباتیک به زبان ساده. ... کنیم وازمطالب خسته کننده و غیرضروری صرف نظرمی کنیم خازن انواع گوناگون و در شکل ... تعریف خازن و انواع آن - Shayan - Electronic - blogfa.com www.shateraghaei.blogfa.com/tag/تعریف-خازن-و-انواع-آن‎Cached SimilarShayan - Electronic - تعریف خازن و انواع آن - دانش ارزش آن را دارد که به خاطر آن رنج ها بکشی . فردوسی - Shayan - Electronic. خازن چیست و چگونه عمل می کند؟ - دیجی نیک diginic.net/fa/1335/خازن-چیست-و-چگونه-عمل-می-کند؟/‎Cached Similar20 نوامبر 2016 ... بسم الله الرحمن الرحیم. انواع خازن ها (الکترولیت ، سرامیکی ، عدسی و ...) خازن چیست؟ خازن یا انباره عبارتست از دو صفحهٔ موازی فلزی که در میان آن ... همه چیز در مورد خازن ها - پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب www.sabainfo.ir/fa/news/197‎Cached Similar12 ژوئن 2007 ... همچنین از خازن ها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده می شود. ... انواع مختلفی از خازن ها وجود دارند که میتوان از دو نوع اصلی آنها ، با ... برق والکترونیک - انواع خازنها : barg2iran.blogfa.com/post-96.aspx‎Cachedبرق والکترونیک - انواع خازنها : - این وبلاگ در خصوص اختراعات ,اخبار ومقالات مربوط به الکترونیک می باشد. معرفی انواع خازن ها - پرتال دانشگاهی کشور www.unp.ir/article/university/electrical-engineering/1855‎Cached Similarمعرفی انواع خازن ها خازن وسیله‌ای الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی اثر خازنی ایجاد می‌کند. اثر خازنی خاصیتی است که سبب می‌شود مقداری انرژی الکتریکی در ...