دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دیود چیست ؟

دیود چیست ؟

از اتصال دولایه p & n دیود درست می شود

1- بعد از پیوند نیمه هادی نوع p & n کنار یکدیگر ، الکترونهای آزاد و حفره ها از محل پیوند عبور کرده ، با هم ترکیب می شوند و تشکیل یک لایه سد یا عایق می دهند .

2- یک منطقه تخلیه در محل پیوند ها ایجاد می شود که فاقد الکترونهای آزاد و حفره ها می باشد ، لکن اتمهایی که الکترون از دست داده و یا گرفته اند ، در دو طرف لایه سد و در منطقه تخلیه وجود دارند .

3- اتمهای یونیزه شده ، ایجاد سد پتانسیل می کنند که برای نیمه هادی ژرمانیومی حدود ۰.۲ ولت است و برای نیمه هادی سیلسیمی حدود ۰.۶ ولت است .

4- سد پتانسیل باعث که از حرکت و ترکیب بیشتر الکترونها و حفره ها در لایه سد جلوگیری به عمل آید .

5- کریستال نیمه هادی نوع p دارای بار الکتریکی مثبت و کریستال نیمه هادی n دارای بار الکتریکی منفی می باشد .

بایاس دیود

وصل کردن ولتاژ به دیود را بایاس کردن دیود می گویند .

بایاس مستقیم

اگرنیمه هادی نوع p به قطب مثبت باتری و نیمه هادی نوع n به قطب منفی آن وصل شود و ولتاژ از پتانسیل سد دیود بیشترباشد ، در مدار جریان بر قرار خواهد شد .

بایاس معکوس

اگر قطب مثبت باتری به نیمه هادی نوع n وصل شود و قطب منفی باتری به نیمه هادی نوع p وصل شود ، جریانی در مدار نخواهیم داشت .

تست دیود

همانطور که گفته شد اگر دوید در بایاس موافق یا معکوس قرار بگیرد جریان را از خود عبور می دهد و ما می توانیم دیود را با یک مدار ساده سری کنیم ( البته با رعایت قطبهای دیود و باتری ) اگر مدار شروع به کار کرد پس دیود سالم است و در غیر این صورت دیود سوخته شده است .

انواع دیود ها

1- دیود اتصال نقطه ای

2- دیود زنر

3- دیود نور دهنده LED

4- دیود خازنی ( واراکتور )

5- فتو دیود

word: نوع فایل

سایز:16.5 KB

تعداد صفحه:11



خرید فایل



لینک منبع :دیود چیست ؟

دیود - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/دیود‎Cached Similarدیود، جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهد (در این حالت، مقاومت دیود ایده‌آل ، صفر است) و در جهت دیگر، در مقابل گذر جریان از خود، مقاومت بسیار بالایی (در حدّ ... ‎دیود زنر - ‎دیود شاتکی - ‎دیود واراکتور - ‎دیود بهمنیدیود چیست؟ » .:: دانشجویان مهندسی برق الکترونیک::. www.iseee.ir/electronics_tutorial_diode1.html‎Cached Similarهرگاه میدان ایجاد شده به حدی برسد که مانع عبور الکترون از محل اتصال گردد حالت تعادل به وجود می آید و به این صورت دیود کریستالی ساخته می شود . ولتاژ ایجاد شده در ... دیود و انواع آن - الکترونیک و رباتیک www.tbank.blogsky.com/1392/03/23/post-16/دیود-و-انواع-آن‎Cached Similarدیود چیست ؟ دیودها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌‌دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان می‌‌دهند. این خاصیت آنها باعث شده بود ... Images for دیود چیست ؟ دیود چیست و کارایی آن درالکترونیک چگونه است - آموزشی-خدمات tarh-agrw.ir/مقاله-دیود-چیست-و-کارایی-آن-درالکترونیک-چگونه-است-‎Cached Similarدیود چیست و کارایی آن درالکترونیک چگونه است. دیودها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌‌دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان ... دیود چیست؟ - اطلاعات جامع خودرو itcars.persianblog.ir/post/11/‎Cached Similar19 نوامبر 2013 ... دیود چیست؟ دیود قطعه‌ای است الکترونیکی که جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌دهد و در عبور جریان از خود مقاومت بسیار بالایی (در حد ... همه چیز درمورد دیود ونوع وکار آن - کزاز الکترونیک ashkjacbari.persianblog.ir/post/22/‎Cached Similar15 آوریل 2014 ... اما هنگامی که شما ولتاژ معکوس به دیود متصل می‌کنید (+ به کاتد و - به آند) جریانی از دیود عبور نمی‌کند، مگر ..... دیود چیست و چگونه کار می کنند؟ دیود چیست ؟ گزارش در رابطه با کار کرد اصلی دیود ها@ electronicnarmafzar.r98.ir/Forum/Post/15‎Cached Similarدیود چیست ؟ گزارش در رابطه با کار کرد اصلی دیود ها@. مقدمه دیودها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌‌دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت ... دیود - بزرگترین وب سایت آموزش الکترونیک www.project-esisis.com/Content/Page_Diode.html‎Cached Similarدیود نیمه هادی Diode : دیود چیست؟ در انگلیسی به معنی دوقطبی الکتریکی، قطعه‌ای است الکترونیکی که جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌دهد و در جهت ... کاربرد دیود به همراه انواع دیود - الکترونیک dmf313.ir/کاربرد-دیود-به-همراه-انواع-دیود/‎Cached Similar31 مه 2014 ... دیود چیست ؟ دیود قطعه ای است که ازیک طرف برق را عبور می دهد و از یک طرف عبور نمی دهد و انواع مختلفی دارد و هرنوع نیز کاربرد خاصّی دارد.