دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

سنسور چیست؟

سنسور چیست؟

فصل اول

سنسور چیست؟

امروزه بحث سنسور به اهمیت مفاهیمی از قبیل میکروپرسسور (پردارزش گر)، انواع مختلف حافظه وسایر عناصر الکترونیکی رسیده است، با این وجود سنسور هنوز هم فاقد یک تعریف دقیق است همچنانکه کلمات الکترونیکی از قبیل پروب، بعدسنج، پیک آپ یا ترنسدیوسر هنوز هم معانی لغوی ندارند. جدا از این‌ها کلمه سنسور خود ریشه بعضی کلمات هم خانواده نظیر المان سنسور، سیستم سنسور، سنسور باهوش و تکنولوژی سنسور شده است کلمه سنسور یک عبارت تخصصی است که از کلمه لاتین Sensorium، به معنی توانایی حس کرد، یا Sensus به معنی حس برگرفته شده است. پیش از آن که بحث را ادامه دهیم لازم است عبارت سنسور را در صنعت الکترونیک تعریف کنیم:

یک سنسور هم کمیت فیزیکی معین را که باید اندازه‌گیری شود به شکل یک کمیت الکتریکی تبدیل می‌کند، که می‌تواند پردازش شود یا به صورت الکترونیکی انتقال داده شود. مثلاً یک سنسور رنگ می‌تواند تغییر در شدت نور را به یک پروسه تبدیل نوری الکترونی به صورت یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند. بنابراین سنسور را می‌توان به عنوان یک زیر گروه از تفکیک کننده‌ها که وظیفه‌ی آن گرفتن علائم ونشانه‌ها از محیط فیزیکی و فرستادن آن به واحد پردازش به صورت علائم الکتریکی است تعریف کرد. البته سنسوری مبدلی نیز ساخته شده‌اند که خود به صورت IC می‌باشند و به عنوان مثال (سنسورهای پیزوالکترونیکی، سنسورهای نوری).

وقتی ما از سنسوری مجتمع صحبت می‌کنیم منظور این است که تکیه پروسه آماده‌سازی شامل تقویت کردن سیگنال، فیلترسازی، تبدیل آنالوگ به دیجیتال و مدارات تصحیح‌ می‌باشند، در غیر این صورت سنسوری که تنها سیگنال تولید می‌کند به نا سیستم موسوم هستند.

در نوع پیشرفته به نام سنسور هوشمند یک واحد پردازش به سنسور اضافه شده است تا خورجی آن عاری از خطا باشد منطقی‌تر شود. واحد پردازش سنسور که به صورت یک مدار مجتمع عرضه می‌شود اسمارت (Smart) نامیده می‌شود. یک سنسور باید خواص عمومی زیر را داشته باشد تا بتوان در سیستم به کار برد که عبارتند از:

حساسیت کافی، درجه بالای دقت و قابلیت تولید دوباره خوب، درجه بالای خطی بودن، عدم حساسیت به تداخل و تاثیرات محیطی، درجه بالای پایداری و قابلیت اطمینان، عمر بالای محصول و جایگزینی بدون مشکل.

امروزه با پیشرفت صنعت الکترونیک سنسوری مینیاتوری ساخته می‌شود که از جمله مشخصه‌ی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیگنال خروجی بدون نویز، سیگنال خروجی سازگار با باس، احتیاج به توان پایین.

فصل 2

تکنیک های تولید سنسور

تکنیک‌هایی در تولید سنسور:

تکنولوژی سنسور امروزه براساس تعداد نسبتاً زیادی از سنسورهای غیرمینیاتوری استوار شده است. این امر با بررسی ابعاد هندسی سنسوریهایی برای اندازه‌گیری فاصله، توان، شتاب، سیال عبوری فشار و غیره مشاهده می‌شود. برای اکثر سنسورها این ابعاد از cm10 تجاوز می‌کند. اغلب ابعاد، سنسورها توسط خود سنسور تعیین نمی‌شود بلکه وسیله پوشش خارجی آن مشخص می‌گردد. با این وجود، حتی در چنین مواردی خود سنسورها از نظر اندازه در حد چند سانتی‌متر هستند. چنین سنسوریهایی که می‌تواند گاهی خیلی گرانبها باشند، برای مثال در زمینة اندازه‌گیری پروسة. تکنولوژی تولید و ربات‌ها، تکنولوژی‌های میکروالکترونیک زیر اکثراً به کار برده می‌شوند:

تکنولوژی سیلیکان، تکنولوژی لایه نازک، تکنولوژی لایه ضخیم/هیبرید، سایر تکنولوژی‌های نیمه هادیپرسوه‌های دیگری نیز در تولید سنسور بکار برده می‌شود، از قبیل تکنولوژی‌های فویل سینتر، تکنولوژی فیبرنوری، مکانیک دقیق، تکنولوژی لیزر نوری، تکنولوژی مایکروویو و تکنولوژی بیولوژی. بعلاوه، تکنولوژی‌هایی از قبیل پلیمرها، آلیاژهای فلزی یا مواد پیزوالکتریکی نیز نقش حساسی را در تولید سنسور بازی می‌کنند.از آنجایی که سیلیکان و نیمه هادی‌های دیگر بطور خیلی گسترده در میکروالکترونیک بکار برده می شوند. در ادامه به تشریح این پروسه تولید می‌پردازم.


فصل 3

سنسور سیلیکانی

word: نوع فایل

سایز:600 KB

تعداد صفحه:33



خرید فایل



لینک منبع :سنسور چیست؟

میکرورایانه | سنسور یا حسگر چیست؟ www.microrayaneh.com/articles/control/sensor1.htm‎Cached Similarسنسور یا حسگر چیست؟ گردآوری و تدوین: ندا باقری. سنسور یا حسگر چیست؟ حسگر یا سنسور المان حس کننده ای است که کمیتهای فیزیکی مانند فشار، حرارت، ... عصر پیشرفت - سنسور چیست؟ chitgar.blogfa.com/cat-19.aspx‎Cached Similar1-1تعریف عبارت سنسور: امروزه کلمه سنسوربه هیچ وجه ازمفاهیمی ازقبیل میکروپرسسور؛ترانسپیوتر؛انواع مختلف حافظه وسایرعناصر الکترونیکی به عنوان یکی از ... انواع سنسور ها و کاربرد آن ها - سایت تخصصی برق www.g-m-u.ir/بایگانی/686‎Cached Similarانواع سنسور ها و کاربرد آن ها. مرد ۰۶, ۱۳۹۳; مدیریت سایت; ۱۶ دیدگاه. سنسور چیست ؟ سنسور های القایی. سنسور (sensor)یعنی حس کننده,و از کلمه sens به معنی حس کردن ... جدید - سنسور چیست؟ electric3.blogfa.com/post/3‎Cached Similarسنسور چیست؟ سنسور المان حس کننده ای است که کمیتهای فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و ... را به کمیتهای الکتریکی پیوسته آنالوگ یا غیرپیوسته ... برق و الکترونیک - سنسور چیست ؟ www.alibar.blogfa.com/post-13.aspx‎Cachedبرق و الکترونیک - سنسور چیست ؟ - اطلاع رسانی و تبادل نظر در مورد مباحث تخصصی در گروه برق و الکترونیک. سنسور چیست؟ - Sina-Mechanic sina-mechanic.blogsky.com/1390/07/09/post-36/‎Cached Similarسنسور چیست؟ - Sina-Mechanic - بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو. سنسور چیست ؟ www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=354898‎Cached Similarتوضیح مختصر راجع به سنسور: در دنیای الکترونیک ما تنها با دو کمیت ولتاژ و جریان سروکار داریم و ایندو را می توانیم اندازه گیری کنیم. مثلا دما هیچ معنی در یک مدار ... [PDF] فایل pdf بایت power.zanjansadra.ir/ufiles/20134501450859985.pdf‎Cachedﺴﻨﺴﻭﺭﻫﺎﯼ ﻗﻁﻊ ﻭ ﻭﺼل. اﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮرهﺎ ﻓﻘﻂ دو ﺣﺎﻟﺖ دارﻧﺪ. ,. (. ﻗﻄﻊ و ﻳﺎ وﺻﻞ. ) و ﺻﻔﺮ و ﻳﮏ. ﻣﻨﻄﻘﯽ را از ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺣﺎﻟﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ. ﺗﻮان اﺳﺘﻨﺒﺎط ﮐﺮد و ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺁﻧﻬﺎ را. ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎً ﺑﻪ ﻣﺪار. ﭘﺮدازﺷﮕﺮ وﺻﻞ ﮐﺮد. حس گر (سنسور) چیست؟ 020.ir/تکنولوژی/حس-گر-سنسور-چیست؟‎Cachedتعریف سنسورها یا حس گرها، اهمیت آنها در دنیای امروز، موارد استفاده از سنسورها، تعریف سنسور، ویژگی های یک سنسور خوب و تعریف سنسورهای بیولوژیکی. برقکاری ساختمان وصنعتی - سنسور چیست ؟ sgama.mihanblog.com/post/125‎Cached Similar18 جولای 2015 ... سنسور المان حس کننده ای است که کمیتهای فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و … را به کمیتهای الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته ...