دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

دانلود انواع فایل

مقاله تحقیق پروژه دانش آموزی و دانشجویی

ماهواره های مخابراتی

پاورپوینت ماهواره های مخابراتی

مقدمه

در جهان امروز، فناوری فضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رقابتی در بین کشورها شناخته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که میزان دستیابی به اشکال گوناگون فناوری فضایی، مبنای دقیقی برای مقایسه کشورها از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی محسوب می‌شود. با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد فناوری‌های فضایی، دیگر نمی‌توان زندگی بشر را بدون استفاده از فضا متصور بود.

در این میان، یکی از کاربردهای مهم و حیاتی فضا برای انسان مخابرات است. امروزه، پیشرفت و تکامل جوامع بشری و افزایش روزافزون نیازهای ارتباطی، توسعه شیوه‌های نوین ارتباطی را ضروری کرده است. ماهواره‌های مخابراتی را می‌توان بهترین، کارآمدترین و گاهی تنها راه ایجاد ارتباط بین دو نقطه از کره زمین دانست.

ماهواره‌های مخابراتی، گامی بزرگ در صنعت تجاری‌سازی فضا محسوب می‌شوند و بهره‌برداری تجاری از این ماهواره‌ها، به‌ویژه پس از جنگ سرد در دهه 90 میلادی، راه را برای گسترش تجارت فناوری فضایی در تمام زمینه‌ها هموار کرد. به دلیل همین کاربردهای ارزشمند، دستیابی به

فناوری ساخت، توسعه و پرتاب

ماهواره‌های مخابراتی برای تمام

کشورهای جهان حیاتی به نظر

می‌رسد.

اسپوتنیک1 شوروی سابق، اولین ساخته دست بشر که در سال 1957 مرزهای فضا را به روی بشر گشود، نخستین سیگنال‌های رادیویی را برای اولین بار از فضا به زمین مخابره کرد. پس از آن، ناسا ماهواره اِکو را در سال 1960 که به شکل بالونی آلومینیمی بود، برای بازپخش غیرفعال ارتباطات رادیویی به فضا پرتاب کرد. کوریر1بی که توسط شرکت آمریکایی فیلکو طراحی و در 1960 پرتاب شد، اولین ماهواره بازپخش فعال امواج رادیویی نام گرفت.

ماهواره تِل‌استار متعلق به شرکت تلگراف و تلفن آمریکا، اولین ماهواره مخابراتی فعال بازپخش مستقیم بود که طبق توافقی چندملیّتی برای توسعه ماهواره‌های مخابراتی توسط ناسا در 1962 از کیپ‌کاناورال پرتاب شد. این پرتاب همچنین اولین پرتابی بود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شد.

اولین ماهواره زمین‌آهنگ، ماهواره سینکام2 متعلق به شرکت فضایی- مخابراتی هیوز بود که در 1963 پرتاب شد. سینکام3 به عنوان اولین ماهواره زمین‌ثابت، در 1964 به فضا پرتاب شد. قرارگیری در مدار زمین‌ثابت باعث می‌شد تا از دید ناظر زمینی، ماهواره در فضا ثابت به نظر برسد. از این رو، برای ارسال و دریافت سیگنال از ماهواره، به تجهیزات رهگیری نیازی نبود. این ماهواره در موقعیت مداری 180 درجه شرقی قرار داشت.

کمی پس از سینکام3، ماهواره اینتل‌ست1 در ششم آوریل 1965 به عنوان یک ماهواره مخابراتی زمین‌ثابت بر فراز اقیانوس اطلس و در موقعیت مداری 28 درجه غربی قرار گرفت. در نهم نوامبر 1972 نیز، آنیک اِی1 اولین ماهواره زمین‌ثابتی بود که برای ارائه خدمات مخابراتی به قاره آمریکا، توسط شرکت تله‌ست کانادا به فضا پرتاب شد.

ماهواره های مخابراتی زمین ثابت (ژئو) :

از دید ناظر زمینی، ماهواره‌ای که در مدار زمین‌ثابت باشد به صورت معلق در فضا به نظر می‌آید. دلیل این امر این است که ماهواره زمین‌ثابت در هر روز، تنها یک بار به دور زمین می‌چرخد. به بیان دیگر، سرعت ماهواره در چنین مداری برابر با سرعت گردش زمین به دور خود است.

مدار زمین‌ثابت با ارتفاعی حدود 35800 کیلومتر از سطح زمین، برای کاربردهای مخابراتی بسیار مناسب است، زیرا آنتن‌های زمینی که باید مستقیماً به سمت ماهواره نشانه بروند، در مورد این نوع ماهواره‌ها بدون نیاز به تجهیزات پرهزینه ویژه ردیابی ماهواره می‌توانند عملکرد بالایی داشته باشند.

ppt: نوع فایل

سایز:478 KB

تعداد اسلاید:28



خرید فایل



لینک منبع :ماهواره های مخابراتی

ماهواره مخابراتی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ماهواره_مخابراتی‎Cached Similarماهواره مخابراتی معمولاً در مدار ژئوسنکرون زمین و در بالای خط استوا و هماهنگ با سرعت زمین و با زاویه‌ای .... اختراع‌ها در ایالات متحده (۱۹۴۶–۱۹۹۱) · لیست ماهواره‌های مخابراتی ... ‎۱ اجزای سیستم ماهواره‌ای مخابرات - ‎۲ ایستگاههای فضایی - ‎۳ ساختمان ماهوارهImages for ماهواره های مخابراتی ماهواره - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ماهواره‎Cached Similarچون اکثر ماهواره‌های مخابراتی در مدار زمین‌ایست قرار گرفته‌اند، این ماهواره‌ها هیچ پوششی بروی قطب‌های شمال و جنوب ندارند. به همین ... ماهواره های مخابراتی www.khabaronline.ir/tags/2468/ماهواره-های-مخابراتی‎Similarتولید ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در ایران. رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنیم ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در ایران تولید شود. آشنایی با ماهواره های مخابراتی (1) www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=468358‎Cached Similarآشنایی با ماهواره های مخابراتی (1) مقدمه در جهان امروز، فناوری فضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رقابتی در بین کشورها شناخته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که میزان دستیابی ... : ماهواره‌های مخابراتی - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/.../mavara-index.php?page=ماهواره‌های+مخابراتی‎Cached Similarماهواره بزرگ مخابراتی اینتل ست 6 می تواند همزمان از عهده 120 هزار تماسی تلفنی و 3 کانال تلویزیونی برآید بیش از 130 کشور در مالکیت و عملیات اینتل ست سهیم اند. ماهواره های مخابراتی چه هستند؟ - علم را با لذت بیاموزید 020 020.ir/تجهیزات-فضایی/ماهواره-های-مخابراتی-چه-هستند؟‎Cached Similarماهواره های مخابراتی امکان ایجاد ارتباطات سریع و ارزان را در جهان فراهم کرده اند. به سختی روزی پیدا می شود که در آن دست کم یک بار از ماهواره های مخابراتی استفاده نکرده ... تاریخچه ماهواره های مخابراتی | شرکت فناوری ارتباطات سیار اشتاد پارس ... eshtadtech.com/تاریخچه-ماهواره-های-مخابراتی/‎Cachedتاریخچه ماهواره های مخابراتی. دانشمندان نوید می دهند که سده بیست و یکم، گواه انقلاب واقعی در نظام ارتباطات فضایی خواهد بود که در طی بیست سال آینده منجر به تغییر ... ماهواره - ماهواره های مخابراتی www.satellite.blogfa.com/post/16/ماهواره-های-مخابراتی-‎Cached Similarماهواره - ماهواره های مخابراتی - دانستنی های علم ماهواره و ICT. تاریخچه ماهواره های مخابراتی - آفتاب www.aftabir.com/articles/...p1.../تاریخچه-ماهواره-های-مخابراتی‎Cached Similar16 دسامبر 2009 ... بدین ترتیب سیر تحولات ماهواره های مخابراتی ادامه پیدا کرد تا به امروز که شاهد به کارگیری تکنیک های بسیار پیشرفته در این سیستم ها جهت ...